image-20201116224618-1.jpeg

یک اندیشکده آمریکایی می‌گوید حملات پهپادی آذربایجان عامل اصلی پیروزی قاطع بر نیروهای ارمنی در منطقه مورد مناقشه ناگورنو-قره‌باغ بود.

 سرویس جنگ نرم مشرق - اندیشکده مرکز امنیت نوین آمریکا در گزارشی به قلم ساموئل بندت از مشاوران و تحلیلگران این اندیشکده آمریکایی و دیوید هامبلینگ مشاور و روزنامه‌نگار حوزه تکنولوژی فوربز به نقش مهم و موفق پهپادها در مناقشه نظامی میان آذربایجان و ارمنستان پرداخت و نوشت: ارمنستان گزینه دیگری جز توافق با آذربایجان و پذیرش شکست نداشت، زیرا آذربایجان بر میدان نبرد مسلط شد و ظاهراً نیروهای مخالف را نابود کرد. به نظر می‌رسد که عمده موفقیت آن‌ها به دلیل کارآمدی ناوگان پهپادی جدیدشان است که باعث تقویت توان جنگی آذربایجان شد.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


پهپاد مسلح بدون سرنشین بایراکتار (بیرقدار) تی‌بی ۲ ساخت ترکیه، نقشی کلیدی در موفقیت آذربایجان داشت. این پهپاد در اختیار چندین هم‌پیمان دیگر نیز قرار گرفته است – پهپاد فوق را ترکیه به قبرس شمالی صادر کرده است.

پهپادهای آذربایجان به مثابه یک گلوله جادویی بودند

به گفته ساموئل بندت، «پهپادهای آذربایجان به‌واقع یک گلوله جادویی بودند، چراکه توانستند پدافند هوایی و دارایی‌های میدانی ارمنستان را نابود کنند».

آذربایجان در جریان این درگیری از انواع متفاوتی از پهپادها استفاده کرد. یکی از مرگ‌آورترین آن‌ها بیرقدار تی‌بی ۲ بود که از ترکیه خریداری شده است. وزن این پهپاد فقط یک هشتم وزن یک ریپر ام‌کیو-۹ آمریکایی است و با سرعت ۸۰ مایل در ساعت پرواز می‌کند، اما چهار موشک با هدایت لیزری و میکرومهمات هوشمند را حمل می‌کند و قدرت بالای آن در درگیری‌ها ثابت شده است. آذربایجان ویدئوهای زیادی منتشر کرده است که نشان می‌دهد این پهپادها خودروها را هدف قرار می‌دهند.

تا ۳ اکتبر، آذربایجان مدعی شده بود که ۲۵۰ خودرو مسلح و تعداد مشابهی از توپخانه‌های ارمنستان، به اضافه ۳۹ سیستم پدافند هوایی شامل یک سیستم دفاعی اس-۳۰۰ را نابود کرده است. نابودی سیستم‌های پدافند هوایی دارای اهمیت ویژه‌ای است: وقتی این سیستم‌ها نابود شوند، پهپادها می‌توانند به هر هدفی حمله کنند.

کمک ترکیه در انهدام سامانه‌های پدافند هوایی روسیه

وضعیت مشابهی در سوریه در ماه ژوئن روی داد، زمانی که بار دیگر پهپادهای بیرقدار تی‌بی ۲ ترکیه ظاهراً ده‌ها خودروی ضدهوایی ساخت روسیه را نابود کردند. در روزنامه ستاره سرخ وزارت دفاع روسیه عنوان شده است که دلیل این رویداد، انجام عملیات در «نقطه کور» ی در ارتفاع پایین بوده است که سیستم‌های روسی را در شناسایی و نابودی اهداف دچار مشکل می‌کند.

آذربایجان همچنین شماری از هواپیماهای دوباله روسی آن-۲ خود را به پهپادهای بمب‌انداز تبدیل کرده است. ممکن است از این هواپیماها برای فریب سیستم‌های پدافند هوایی استفاده شده باشد تا موقعیتشان را تغییر دهند، به طوری که پهپادهای تی‌بی ۲ بتوانند آن‌ها را هدف قرار دهند.

بنا به گفته بندت، پهپادهای تی‌بی ۲ احتمالاً توسط اپراتورهای ترک هدایت شده‌اند که تجربه حمله به سیستم‌های دفاع هوایی قدیمی روسی در لیبی و سوریه را داشتند و می‌دانستند که چگونه از نقاط ضعف این سیستم‌ها بهره‌برداری کنند.

پهپادهای انتحاری هاروپ

ویدئوهایی که آذربایجان منتشر کرده است، حملات پهپادی به گروهی از سربازان و معبرها را نشان می‌دهد، که حاکی از آن است که آن‌ها نتوانسته‌اند به سراغ اهداف ارزشمندتری بروند. آذری‌ها همچنین نسخه‌های داخلی پهپاد کامیکازه کوچک اوربیتر-۱ کی اسرائیلی و پهپادهای انتحاری هاروپ اسرائیلی را مورد استفاده قرار دادند. موجی از هاروپ‌ها را می‌توان از پرتابگرهای متحرکی که هر یک از آن‌ها ۹ هاروپ را حمل می‌کنند، پرتاب کرد.

یک کامیون لانچر می‌تواند موجی از پهپادهای انتحاری هاروپ را به سمت اهداف پرتاب کند.

به علاوه شایعاتی، گرچه با مدارک ناچیز، وجود داشت مبنی بر استفاده از پهپادهای کامیکازه تاکتیکی کوچک‌تر شبیه به کارگو ساخت ترکیه. این یک مالتیکوپتر با توان گردآوری اطلاعات است که یک سیستم شناسایی هوشمند دارد و خودش می‌تواند اهداف را شناسایی، موقعیت‌یابی و نابود کند.

برتری پهپاد بر تانک؟

اگرچه برخی از تحلیلگران معتقدند که کشتار نیروهای مسلح ارمنی توسط ناوگان پهپادی آذربایجان به معنای پایان کار تانک است، اما دیگران چندان در این رابطه مطمئن نیستند. رابرت بیتمن، یکی از نویسندگان در فارین پالیسی، قویاً بر این باور است که مسئله بر سر شایستگی است. ویدئوهای پهپادی نشان می‌دهند که تانک‌های ارمنی چنان آرایشی گرفته‌اند که گویی در حال انجام عملیات نمایشی هستند، و هیچ نشانی از تلاش واقعی برای پراکنده شدن، استتار یا استفاده از پوشش زمینی دیده نمی‌شود. بنا به نظر بیتمن، مشکل از تانک‌ها نیست بلکه مسئله بر سر «یک نیروی نظامی است که آموزش شایسته‌ای نداشته و تجهیزات مناسبی ندارد و بنابراین ناشیانه خود را معرض آتش دشمن قرار می‌دهد».

بندیت همچنین اشاره می‌کند که پیروزی آذری‌ها صرفاً به خاطر حملات پهپادی نبود. وی می‌گوید «اگرچه پهپادی نقشی حیاتی در این جنگ داشتند، موفقیت آذری‌ها همچنین نتیجه عملیات سنجیده پیاده‌نظام بود که هر بار بخشی از قلمرو را به تسخیر خود درآوردند».

سرمایه گذاری اشتباه ارمنستان

بندت می‌گوید اگر ارمنی‌ها هم به پهپادها و پهپادهای انتحاری دسترسی داشتند، شاید می‌توانستند مانع پیشروی آذری‌ها شوند. در عوض، آن‌ها سرمایه‌گذاری هنگفتی روی سیستم‌های نمایشی که هیچ تأثیری در میدان نبرد نداشت کردند، مثلاً آن‌ها ۱۰۰ میلیون دلار را به خرید شش جت روسی اختصاص داده‌اند.

نیروی نظامی ایالات متحده نیز می‌تواند از این موارد درس بگیرد. حتی آذربایجان می‌تواند با استفاده از ناوگانی از پهپادهای مدرن، خسارات بزرگی به دشمنی که آمادگی کافی ندارد وارد کند.

بندت عنوان می‌کند که «نیروهای زمینی ایالات متحده در مقایسه با نیروهای ارمنی در جنگ اخیر، از سامانه‌های دفاعی نسبتاً بیشتری استفاده می‌کنند تا از دارایی‌هایشان حفاظت کنند. اما خطر پهپادهای مسلح کوچک همواره وجود دارد و افزایش هم می‌یابد، چراکه کشورهای بیشتری تلاش می‌کنند که به تقلید از تجربه آذربایجان، به طیفی از پهپادهای بدون سرنشین دست یابند تا سیستم‌های قدیمی خود را کامل کنند».

شاید این اولین جنگی باشد که پهپادها پیروز آن شده‌اند، اما آخرین آنها هم نخواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 143
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 85
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    ترکیه در ساخت پهپاد از کانادا و بعضی کشور ها کمک میگیره ولی پهپاد های ساخت ایران کاملا بومی هست
    • هموطن IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      خوب حالا چه ربطی داره
    • FR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      محض اطلاع شما دوست عزیز عرض کنم هفته قبل شرکت سازنده بایکار ترکیه از نسل جدید موتور های توربو پراپ TB3 رو نمایی کرد که قراره در سری جدید پهپاد ها استفاده بشه و اینکه مسئله خرید قطعات آنچنان هم که شما فکر میکنید عمل بد نیست آمریکا با ابرقدرت بودنش برای تولید اف 35 از چندین کشور من جمله همین ترکیه برای تولید قطعات کمک گرفته
    • علی خدایی IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      ترکیه نه در تحریم نظامی است نه در تحریم اقتصادی نه در تحریم فشار جهانی هیچ کدام برعکس با دیگر کشور ها شراکت دارد.شرکت های به اسم آسلسان رکتسان بایکار بایرکتار و دو سه تا هم هستند مستقیما و غیر مستقیما شراکت دارند با دیگر شرکت های دنیا
    • IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      20 78
      دوست من ترکیه هیچیش رو خودش نمیسازه مثل اون خمپاره قمپز که نیروهای ایرانی وقتی با عثمانی میجنگیدن صدای خمپاره میشنیدن میگفتند صدای قمپزه (خمپاره معروف) به راه خودشون ادامه میدادند و عثمانی رو هم به راحتی شکست دادند
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      21 8
      ایران ابتدا از موتورهای ساخت اتریش برای پهپاداش استفاده میکرد بعدن به دانش اون موتور رسیدن خودشون ساختند
    • IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      46 23
      ناشناس ۱۸:۴۸ ، آمریکا برای تولید F-35 از ترکیه کمک گرفته!!؟ آخه چرا حرف بیخود میزنید؟ آمریکا برای کاهش هزینه های تولید F-35 ، نقشه های ساخت بعضی قطعات غیر مهم رو ، بهمراه کارخانه های ساختشون رو به کشورهای همپیمانش میده تا اونها در کشور خودشون اون قطعات رو بسازن تا هزینه F-35 برای آمریکا کم بشه ، که قسمتی هم که ترکیه قرار بود بسازه هم همینطور بود که البته قسمت پیچیده ای هم نبود و به همین دلیل هم فورا جایگزین شد....در مورد موتور پهپاد و موشک هم ترکیه کاملا وابسته به فرانسه و ارکراین هست ، فقط کافی کمی زبان انگلیسی تون خوب باشه و مشخصات پهپادهاشون رو ببینید....واقعا این توهمی که بعضی ها نسبت به تجهیزات ترکیه دارن شگفت انگیزه و واقعا قدرت مخرب رسانه و تبلیغاتش رو نشون میده.
    • IR ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      30 12
      ۱۸:۴۸ کدوم قطعه اف 35 ترکیه درست میکنه
    • IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      46 3
      دوست عزیز من ما نباید احساسی نظر بدیم بله ما تو ساخت پهباد قدرتمندیم ولی اینو هم بگم که دو هفته پیش هم دوربین چند کاره ترکیه که کپی کانادایی بود روی خط تولید رفت و هم ماهها قبل موتور پهباد pd170 روی خط تولید در ترکیه رفت ، همه گیج و منگ هستند فقط ما خوبیم که نشد حرف. همه دنبال پیشرفت کشور و نیروهای نظامی خودشان هستند و تلاش میکنند
    • حسین IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      24 12
      اره مال ایران از همه بهتره همه جای دنیا تکنولوژی وارداتی دارن مال ایران بومیه مسل برنج ایران که هیچ جای دنیا پیدا نمیشه خلاصه مثل زعفرون ایرانی هست
    • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      16 11
      بهباد های ایران عالین
    • IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      8 9
      ایرانم امکانش بود کمک میگرفت تا سرعت تولید بالاتر بره
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      26 5
      دوست عزیز در جنگ نگاه نکمی کنند سلاح طرف مقابل تولید خودشون هست یا نه. کیفیت تعیین کننده است.
    • رحمت عیدی IR ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
      0 7
      اصل حرف سر اینه که يک عده تجهیزات وفناوری بومی پیشرفته داخل رو تکذیب تمسخر و تحقیر می‌کنند و کلٱ نادیده می‌گیرند ولی در برخورد با تجهیزات مونتاژی دیگرانِ خاص هوش از سرشون میپره، کسي نگفته دیگران گیج و منگ و کودن هستند و فقط ما خوبیم! همه‌ کشورها در تلاشند برای ساخت‌ تجهیزات پیشرفته نظامی خصوصا پهپاد حالا يا بصورت تحت لیسانس يا خريد تکنولوژی يا مونتاژ یا مهندسی معکوس یا... اما تکنولوژی پیشرفته پهپادی ما که مورد تایید دوست و دشمن قوي و ضعیف هست و در لبه تکنولوژی فوق مدرن دنیا که نتایج درخشان آن‌ در مقابل قدرت‌های پهپادی مثل اسرائیل و آمريکا آشکار و غیر قابل انکار است یعنی در عمل و در میدان واقعی و در مقابل مدعیان قدرتمند پیروز میدان بوده قرار نیست به‌ چشم‌ بیاید حتی بطور تحقیرآمیزی با یکی دو مورد مونتاژی تازه واردان این‌ فناوری مقایسه می‌شود آنهم بخاطر پروپاگاندای رسانه ای همان تازه واردانِ مورد حمایت رسانه هاي جریان اصلی مدعیان غربي که همیشه گربه‌ را باد کرده‌ پلنگ نشان می‌دهند،دیدید که پلنگهای بادکرده بیرقدار در مقابل پدافند نیروهای ائتلاف مقاومت در ادلب سوریه بدجوری بادشان خالی شد، همیشه وقتي جلوی هم قد خودت وایستادی مقایسه کن‌ نه‌ چهار پنج نفری جلوی يک بچه تنها
    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
      1 0
      ایران پهباد نداره
  • علی شیرازی IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    ترکیه خوب پیشرفت می کند و فکر کنم با این شرایط امپراتوری مجدد بر پا خواهد کرد
    • NL ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      حاجی تا چند ماه دیگه با این وضع معیشت اقتشاش میشه مگه فرانسه ولش میکنه
    • رامین IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      21 56
      در آینده خواهید دید که شادمانی آذربایجان خیلی زود به عزا تبدیل می شود و ترکیه و آذر بایجان خواهند فهمید که در بد دامی افتادند
    • حسین IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      37 11
      تو نگران نباش حساب فرانسه وانگلیس را سال 1915 رسونده اونها الان مسل یک سگ شدن تا خم شی زمین سنگ ورداری فراررر می کن اروپا با روسیه تا عمر دارن جماسه چانک قلعه را فراموش نمی کنن
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    الحمدلله که خاک شیعه آزاد شد
    • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      تا حالا شیعه انگلیسی شنیده بودیم مثل اینکه ورژن اسراییلیش هم اومده
    • علی IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      35 28
      خوب آزاد شد بعدش هم دو دستی تقدیم ترکیه و اسراییل شد . بزودی جمهوری اذربایجان میشه یه غده سرطانی دیگه مثل اسراییل وامارات . قابل توجه مسئولین همیشه در خواب و مصلحت گرا .
    • DE ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      21 17
      قره باغ خاک اسلام آزاد شد الحمدلله
    • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      12 27
      در آینده خواهید دید که شادمانی آذربایجان خیلی زود به عزا تبدیل می شود و ترکیه و آذر بایجان خواهند فهمید که در بد دامی افتادند
    • امان الله IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      13 14
      البته باهمکاری اسراییل وترکیه ولی درکل خداروشکر البته درآمد ازجاده ترانزیتی که ازخاک ایران میگذشت قطع گردید والبته ترکیه واسراییل به نفت دریای خزر هم دسترسی پیداکردند بواسطه آذربایجان بازم خدا روشکر وخدایه عقلی به یه عده بدهدکه از پیروزی آذربایجان شادشدند آذربایجانی که شدمقراسراییل وداعش وترکیه مدعی امپراتوری
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
      5 0
      امام خامنه ای ( حفظه الله) و حضرات آیات مکارم شیرازی و نوری همدانی و پنج ائمه جمعه از حق شیعیان آذربایجانی در بازپس گیری سرزمینشان پشتیبانی نمودند. اما طرفداران ارمنستان اشغالگر که بود؟ آمریکا، فرانسه و سلبریتهای لس آنجلسی!
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    96 37
    باز بگید سلاح ما ایمان است! اسلحه مهم نیست! بمب اتم مهم نیست! ما با سلاح ایمان به جنگ دشمن می رویم
    • NL ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      36 44
      گل پسر جنگ ایران عراق کل سلاح های ماه فقط 6 ماه اول بود که کشور نگه داشت بعد خالی شدیم با معجزه جلو دنیا وایستایدم کاملا دست خالی همین بهت بگم که موشک هوا به هوای اف 14 تا 3 ماه اول تموم شد
    • IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      28 85
      در قران مجید خطاب به مومنین تاکید صریح بر مسلح شدن به انواع اسلحه و اسب جنگی (ادوات ) شده که در ارم سپاه هم هست واعدو لهم مستطعتم من قوه اما اگر کوشش کردید و بازهم از دشمن عقب بودید با سلاح ایمان بجنگید و انشاءالله پیروزید مثل جنگ هشت ساله یا یمنیهای دلاور
    • آراز IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      4 1
      کور شود هر آنکس که نتواند دید
  • علی خدایی IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    54 51
    ارمنستان اصلا پهپاد نداشت و کلا فاقد پهپاد بود. و نیور های مسلح ارمنستان گویا گیج و احمق بودن که هیپ پهپادی نخریده بودند.در عوض جمهوری آإربایجان از اسراییل هر نوع پهپاد خریده بود.و الان هم که ترکیه برای وابسته کردن به خودش اون ها را میفروشه.و سیستم های دفاع هوایی ارمنستان قدیمی و کهنه بودن و کارایی سیتم های روسی هم که بد است
    • NL ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      30 84
      سیستم دفاع هوایی ارمنستان خیلی پیشرفته تر بود اما دست اصلا نتونستن به موقع و تو جای درست راه بندازن ارمنستان رو یه چی مثل اصلاح طلب های ایران کنترل میکنن با خیال راحت نشسته بودن فکر کردم با اسرایل و اروئا و امریکا دوست باشن کاری باهشون ندارن بدبختا
    • ایلار IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      3 1
      اقای خدایی پیدات شد از دیروز که میخواستی به کمک ارمنستان و از امروزت که این نظر به امید پیروزی ارمنستان
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    سرمایه گذاری زیاد نیروی هوایی سپاه روی پهپادها نشان از شناخت دقیق این عزیزان از استراتژی های جنگی دارد
    • محمد DE ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      6 10
      چه ربطی به پیروزی ارتش مظفر آذربایجان دارد
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      5 3
      دقیقا . و این نشان از دورنگری درست بچه های هوافضا سپاه داره . خداوند بر توفیقاتشان بیافزاید و غلبه کامل مرحمت بدارد .
    • داریوش گراوند IR ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      0 0
      آفرین
  • FR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    27 64
    مشرق بسه دیگه حالمون از این پهپاد بدریخت بهم میخوره
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      34 62
      ای گفتی و از متعصبان تند روی پانترک! دیگه خیلی حال بهم زن شدن .
    • IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      4 6
      واقعا خیلی زشت هم نیست. تقریبا همشون همین شکلین!
    • DE ۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      21 13
      خدار ا صدهزار مرتبه شکر که قره باغ ( خاک اسلام) آزاد شد
  • GB ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    یاشاسین ارتش طفرمند اذربایجان ..
    • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      زنده باد ارتش پهلوان ارمنستان (در آینده پیروز است به یاری یزدان)
    • BE ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      15 15
      زپرشک
    • IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      22 40
      درود بر ارمنستان
    • IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      27 7
      زنده باد ایران عزیزم
    • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      4 4
      چی می گی؟
    • IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      27 13
      ایروان شد نا توان به یاری یزدان
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      19 12
      ایروان شد ناتوان به یاری یزدان
    • رضا IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      11 5
      یاشاسین اذربایجان
  • DE ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    خخخخ اسراییل و ترکیه دارن از چیزی استفاده میکنن که ما کهنش کردیم، اولین پهپاد انتحاری جهان ساخت ماست، پهپاد های ترک هنوز ملخی هستن و موتورش از کانادا میاد، خیلی مونده برسن، اولین پهپاد جت بمب افکن جهان مال ماست که امریکا هم هنوز نساخته بود، خیلی عقبن اینا تفاله های مارو مصرف میکنن ، بدو بدو تا برسی ...
    • FR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      برادر موتور های توربو پراپ یا بقول شما ملخی!!برای پرنده هایی که نیاز آنی برای تغییر ارتفاع یا حالت ندارن از جمله پهپاد بهینه تر هستند و مصرف سوخت کمتر هم دارند.از دیگر خاصیت این نوع موتور خاصیت پنهان کاری بیشتر بخاطر کاهش گرمای خروجی موتور در مقابل رادار های حساس به گرما هستش.از طرفی بنابه شرایط کاهش فشار و غلظت هوا با افزایش ارتفاع این نوع موتور برای پهپاد های میان سطحی عملکرد بهتری میدهد
    • ترات IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      21 1
      احسنت
    • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      5 17
      مگه اینجا بحث رقابت و بد و خوب هست. باشه پهپاد ما خیلی خوبه قبول و واقعا هم قبول. دیگه اینقدر لازم نیست دم به دقیقه بگیم. به هر حال تو یه چیزایی ما خوبیم تو یه چیزایی اونا.
    • IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      5 3
      ۱۸:۵۵ درست میگه به همین خاطر هم هست که آمریکا در اف-22 و اف-35 بجای موتور جت و توربوفن از موتور ملخی استفاده میکنه! و یا در پهپادهای رادارگریز RQ-170 ، X-47B به جای موتور توربوفن از موتور ملخی استفاده میکنه! خخخخخ...آخه توهم تا کجا...
    • IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      1 0
      اخوی هر موتور ملخی ای که توربوپراپ نیست که. اصلا بیرقدار اابعادش اونقدری نیست که موتور جت از نوع توربوپراپ روش نصب بشه. اینا عموما پیشتونی هستند
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    16 3
    وقتی اشراف اطلاعاتی و عملیاتی بر آُمان نبرد نداشته باشی این اتفاق ها میفته. درسته که پهپادها بسیار توانمند هستند. اما باید قبول داشت که ضعف پدافند هوایی موثر این اجازه رو به پهپادها میده که عملکرد بالایی داشته باشند. و اینکه پدافند هوایی لایه های متعددی رو لازم داره.قرار نیست با مجموعه ای از چند سامانه پدافند برد بلند و میان برد و کوتاه برد آسمان نبرد به طور موثر حفاظت بشه. بلکه باید مجموعه ای هماهنگ باشه و البته اشراف کاملی با توجه به رادارها و ابزار شناسایی بوجود بیاد. وگرنه میشه جنگ قره باغ
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    15 5
    خسته نباشید میگم به نمایندگان پرتلاش و فهیم با این زحمتی که کشیدن...
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    44 14
    هر چی بود به یک اشغال بزرگ پایان داد
  • ایت TR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    29 25
    خلاصه اینکه ارمنستان هواستون باشه
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    21 6
    استفاده از پهپادها به علت عدم شناسایی توسط سیستمهای پدافندی عادی می تواند تجربه خوبی برای تولید کنندگان سیستمهای پدافندی کشورمان باشد. اتکا به سیستمهای پدافند برد بلند یک اشتباه محض خواهد بود. استفاده از سیستم کامیون لانچر برای پرتاب دسته ای پهپادها ایده خیلی خوبی است که می تواند در حمل پهپادها به نقاط خاص و استفاده دفعی از تعداد زیادی از آنها تاکتیک بسیار خوبی برای حمله و یا مقابله با نیروهای متخاصم می باشد. حتما در کشور ما هم باید از این سیستمها تولید کنند!
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    39 75
    اینا ارتش پهپادی ایران رو ببینن چیکار میخان کنم!!!
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    40 40
    خواهشآ این مسئله رو اینقدر بزرگ جلوه ندید، تروریستهای صهیونیستی که تووی قره باغ جنگیدن و به ظاهر پیروز میدان شدن همانهایی هستند که با تسلیحات به مراتب قدرتمندتر در میدانهای جنگ سوریه و عراق و یمن و لبنان و غزه مثل حمار در گل ماندند و غلطی هم نتوانستن بکنن ، دلیل وقایع پیش آمده در قره باغ به وضوح توطئه ای هماهنگ شده از دو طرف درگیری بود برای رساندن صهیونیستها به پشت مرزهای ایران و ایجاد سنگر برای روز مبادا.فقط بیچاره مردم بی گناهی که به خاطر این سیاست کثیف جان ومال و ناموسشون از بین رفت
    • IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      26 18
      الحمدلله که خاک شیعه آزاد شد
    • قشقایی US ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      16 3
      میشه یه فیلم از اینایی که گفتی بدی این ایرانیا چرا اینقدر توهم میزنن آذربایجان۱۰۰هزار نفر فقط کادر نظامی داره تکفیری رو میخواد چیکار
  • آرش IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    33 18
    موقعیت ژئو پلتیک شمال غرب رو دادیم رفت!
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    44 15
    اگر ارتشهای ایران ترکیه پاکستان مالزی و ... در کنار هم به مانند ارتشی از یک امت واحده عمل می کردند آیا دشمنی جرات میکرد نگاه چپی به خانه مسلمانی بیندازد؟
    • IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      13 15
      مشکل همینجاست دیگه وگرنه امام ما مدت ها قبل گفتند امت واحده مثل اگر از طرف عربستان پول تزریق نمی شد یا ترکیه مرزهای مشترکشو با سوریه کنترل می کرد و مانع ورود تروریست ها از ملیت های مختلف به سوریه می شد همون ابتدا کار داعش تمام می شد یا درباره یمن اگر ملت های مسلمان متحد می شدند جنگ ظالمانه یمن اینقدر طولانی نمی شد یا درباره فلسطین متاسفانه اونها در باطل خود متحدند و ما در حق خودمون متفرق
    • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      15 13
      نمیخوایم با ما بشن امت واحده، دست از کشتن توسوریه وعراق بردارند، و با دشمن همپیاله نباشن بسه،
    • IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      18 12
      ترکیه جانت که سلطان فعلیش اردوغانه به جز رویای امپراتوری عثمانی و اهداف دنیوی و جنایت پیشگی هدف دیگری نداره البته بلانسبت مردم آزاده و با شرافتی که در ترکیه با این شخص واهدافش مخالفند...
    • DE ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      10 5
      خدا رو شکر که ما مردانی داریم در نیروهای مسلح این سرزمین که بسیار سلحشورند و چنان قدرتی برای ما ایجاد کرده اند که حتی بزرگترین دشمنان این سرزمین جرات نمیکنند نزدیکمان شوند و به جز رجز خوانی کاری نمیکنند خداوندا به خاطر سرداران ،سربازان و مدافعان شجاع این سرزمین تو را سپاس میگوییم
    • IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      7 2
      خدا رو شکر که ما مردانی داریم در نیروهای مسلح این سرزمین که بسیار سلحشورند و چنان قدرتی برای ما ایجاد کرده اند که حتی بزرگترین دشمنان این سرزمین جرات نمیکنند نزدیکمان شوند و به جز رجز خوانی کاری نمیکنند خداوندا به خاطر سرداران ،سربازان و مدافعان شجاع این سرزمین تو را سپاس میگوییم
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    26 2
    جنگ پدافندی اینده اشراف رادیویی روی پهبادهاست سیستمی که بتواند آنهارا منحرف یا سالم شکار کند
    • بهزاد AM ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      5 4
      از هوش مصنوعی و سیستم ناوبری اینرسیایی میشه استفاده کرد و یک پهپاد بدون نیاز به ارتباط با مرکز فرماندهی ساخت. خود پهپاد بره دشمن رو شناسایی کنه نابود کنه و برگرده. اینطور سامانه های اخلالگر هم نمیتونن مانع عملکردش بشن
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    35 28
    یک جنگ دیگر با ارمنستان در اینده هست و پیروزی کامل اذربایجان
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    13 8
    ۱۰۰ میلیون دلار را به خرید شش جت روسی....مگه این شش جت روسی تو جنگ شرکت کردن .....مشکل ارمنستان اینکه به دیگران اتکا کرد(100 میلیون داده ولی اجازه استفاده ازشون را ندارد) .....آذربایجان هم همین مشکل را دارد که بعدا گندش بالا میاد ....ایران اگه میخواد نیروی هواییش را بازسازی کنه باید خوداتکا باشه ......بخصوص اویونیک و جنگ الکترونیک جنگنده هاش....
  • US ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    14 12
    توی سوریه هم از پهپاد زیاد استفاده شد اصلا اینطوری نبود کاملا معلوم هست این جنگ یک جنگ سوری برای اوردن اسراییل به مرزهای ایران به تلافی بودن حزب الله در مرزهای اسراییل بود مگرنه هرکسی اندک سواد شعور نظامی داشته باشه میفهمه همش بازی بود
  • مجید IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    28 28
    از این جنگ باید درس عبرت گرفت که آنقدر دلخوش آس ۳۰۰ نباشیم که دیدیم آس ۳۰۰ های ارمنستان با پهباد های چند هزار دلاری نابود شدن یا آنقدر دلخوش نباشیم به راحتی به خاطر منافع خودشون پشتمون خالی می‌کنه یا حواسمون به ترکیه باشه از اون طرف آمده کربدر زده به آذربایجان خزر ماهم باید شجاع باشیم الان با تلفات کم هزینه کمتر میشه جلوی ترکیه وایساد اگه جاش سفت کنه تو قفقاز تفرقه اندازی می‌کنه بینه آذری های ایران آخرشم بخش های از ایران جدا می‌کنه مثل دوران پهلوی متاسفانه همه تو خواب خرگوشی هستیم
  • مسعود دیپلمات IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    7 5
    اشتباه نشود! خود پهپاد ها انتهاری نبودند. بلکه دوربین نصب شده در نوک موشک ، تصاویر را تا لحظه برخورد به هدف ، به پهپاد شلیک کننده مخابره و آنها نیز به مرکز ارسال می کردند. هزینه این عملیات کمتر از خودکشی پهپاد است.
  • IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    16 3
    عصر جدید جنگ تانک و جنگنده نیست جنگهای جدید ، جنگ پهپاد و موشکهای دقیق و تجهیزات کنترل از را دور می باشد
  • CA ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    13 30
    پهپادهای ساخت ترکیه عملا در جنگ برتری خود را بر پدافند روسی اثبات کرده اند و با توجه به حضور گسترده آنها در قره باق ممکن است علیه ایران هم فعالیت کنند.
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    14 2
    بزرگواری فرمودند که آذربایجان ۴۴ روز جنگ کرد ولی ۴۴ سال نیاز به تحلیل دارد
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    20 5
    پهباد تانک هواپیما موشک همه اینها ابزار نبرد هستن که ارمنستان هم از اینها بهره داشت مهمترین مورد انگیزه وهدف هست سربازان آذری انگیزه و هدف آزاد سازی قره باغ را داشتن فیلم هایی از مداحی سربازان شیعه آذری در جنگ قره باغ را دیدم که همانند بسیجیان عزیز خودمان در ۸سال جنگ تحمیلی برای آزادسازی خاک کشورمان با شور واشتیاق می جنگیدن ابزار جنگ وقتی در کنار ایمان به خدا عشق به سرزمین باشه نتیجه میشه پیروزی دلنشین امروز بعد ۳۰سال آوارگان آذری به قره باغ بازگشتن انشالله فردا روزی هم آوارگان فلسطینی به کشورشون برمیگردن مهمترین علت شکست سربازان ارمنی این بود که ارامنه قره باغ با اولین صدای گلوله پابه فرار گذاشتن چون هیچ اعتقادی به اینکه قرباغ سرزمین آنهاست نداشتن وقتی سربازی ببیند برای هیچ دارد جانش را به خطر می اندازد ترس وجودش را میگیرد و ازمیدان جنگ فرار میکند آذربایجان با پهباد اسرائیلی پیروز نشد با حمایت ترکیه پیروز نشد باعشق شیعه به شنیدن صدای الله اکبر در مساجد متروکه شده قرباغ پیروز شد
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      3 1
      اگه اشتباه نکنم مداحی از میان آذری های ترک پایه گذاری شد
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    18 20
    ترکیه+جمهوری باکو+پاکستان+داعش+اسرائیل.در مقابل ارمنستان
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      28 17
      اینارو نگید چی بگید از شد‌ت سوختگیتون‌‌ خخخخخخخخخخ
    • حقیقت AM ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      3 4
      ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷ جای امیدواری است که هنوز افرادی با بصیرت، با منطق، خداشناس و نوع دوست بنام «انسان» چون شما بر روی کره زمین و خصوصاً این منطقه زندگی می کنند. وگرنه کامنت های خیلی ها واقعاً برای بشریت جای تأسف دارد.
  • CH ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    32 6
    بندیت: نیروی نظامی ایالات متحده نیز می‌تواند از این موارد درس بگیرد. آذری ها به آمریکا درس دادند جانااااااااااااااا
  • IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    5 22
    در آینده خواهید دید که شادمانی آذربایجان خیلی زود به عزا تبدیل می شود و ترکیه و آذر بایجان خواهند فهمید که در بد دامی افتادند
    • نپاغ IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      7 2
      همیشه در فکر عزا و مرگ یکی بودن باعث نزول بلایا میشود
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    13 1
    پهبادهایی که از ملخ استفاده میکنند و جثه کوچک و قدرت زیادی دارند با بدنه کامپوزیتی کاملا رادارگریز هستند ولی من احساس میکنم یک سیستمهایی هم در کار هستند که به بیرون درز نمیدند و آن سیستمهای پیشرفته جنگ الکترونیک در پهبادهای ساخت ترکیه میباشد و با سیستم کورال در ارتباط میباشد در حقیقت یک پوشش بین پهباد و سیستم کورال برقرار است چون در جنگ لیبی دیدیم که پهبادهای گرانقیمت چینی کلا هیچ کاری نتوانستند بکنند و همشون یکی پس از دیگری ساقط شدند و باعث شکست خلیفه حفتر گردید باید یک بررسی دقیق در این مورد صورت پذیرد چطور میشود که یک ارتش کشور با ۸ پهباد مجبور به تسلیم شود
  • BE ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    5 1
    چنین گفت رستم به اسفندیار که خوردی کدو را بجای خیار
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    2 20
    در آینده خواهید دید که شادمانی آذربایجان خیلی زود به عزا تبدیل می شود و ترکیه و آذر بایجان خواهند فهمید که در بد دامی افتادند
    • آراز IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      14 2
      کور اولسون گورموین گوزلر، یاشاسین آزربایجان
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    11 3
    باید از پیش بینی های حضرت آقا تشکر کرد که همانند یک کارشناس و استراتژیست نظامی دستور استفاده و گسترس طیف وسیعی از یگان های پهبادی را به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را صادر کردند چون می دانستند جنگهای آینده جنگهای پهبادها هستند الحق یگان های پهبادی در جنگ ها و پشتیبانی نزدیک بهتر از هواپیماهای جنگی عمل می کنند
  • آرین IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    6 4
    خدا رو شکر که ما مردانی داریم در نیروهای مسلح این سرزمین که بسیار سلحشورند و چنان قدرتی برای ما ایجاد کرده اند که حتی بزرگترین دشمنان این سرزمین جرات نمیکنند نزدیکمان شوند و به جز رجز خوانی کاری نمیکنند خداوندا به خاطر سرداران ،سربازان و مدافعان شجاع این سرزمین تو را سپاس میگوییم
  • علی IR ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    7 18
    پهبادهای ترکیه و اسراییل نزدیک پایگاه روسها در غرب ارمنستان رفتند اما سامانه کراسو خا روسها ان را ساقط کرد
    • بهزاد AM ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      15 6
      آره تو هم اونجا وایساده بودی شاهد عینی ماجرا هستی الان
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    3 3
    خدا رو شکر که ما مردانی داریم در نیروهای مسلح این سرزمین که بسیار سلحشورند و چنان قدرتی برای ما ایجاد کرده اند که حتی بزرگترین دشمنان این سرزمین جرات نمیکنند نزدیکمان شوند و به جز رجز خوانی کاری نمیکنند خداوندا به خاطر سرداران ،سربازان و مدافعان شجاع این سرزمین تو را سپاس میگوییم
  • عبادی IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    7 12
    درجنگ یک طرفه این جورمیشه ، اگرارمنستان هم پهباد داشت سرنوشت این چنین نبود
  • بنده خدا IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    4 24
    سلام اولا اونایی که دم از قوم گرایی میزنن یه کم مطالعه کنند و پان ترکیسم های از همه جا بی خبر بی اطلاعی و نفهمیشون در حدیست که ارزش صحبت کردن رو هم نداره و اما ما در عرصه دفاع لیزر هوایی به زودی خیلی حرفها خواهیم داشت اونوقت این اسباب بازیی ها دیدن دارن جنگ ارمنستان و اذربایجان فقط اطاعت امر اسراییل بود گذشت زمان همه چیز رو مشخص میکنه و نشون خواهد داد که اردوغان و اون اوف و حتی ریس جمهور ارمنستان همه وظیفه شون رو انجام دادن
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    3 10
    پهپادهای اینچنینی هم محدودیتهای خاص خود را دارند کسانی که جنگ قره باغ را روز شمار دنبال کردند حتما اطلاع دارن که در روزهایی که شرایط جوی نامساعد بود و امکان استفاده موثر از پهپادها مهیا نبود، واحدهای زرهی ارتش ارمنستان با آزدی عمل بیشتر و خیال آسوده تری با نیروهای آذری به نبرد میپرداختند و پیشروی های طرف مقابل کند و حتی متوقف میشد! اینکه همه تخم مرغ ها را در یک سبد بگذاریم اشتباه است حال موشک باشد یا پهپاد یا هرچیز دیگری ! و خیر دوران تانکها و جنگنده ها به پایان نرسیده است!
    • IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      21 4
      آذربایجان شهر شوشا رو بدون استفاده از پهپاد آزاد کردند
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    10 36
    بنویسید جنگ ارمنستان با ترکیه
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    11 14
    معترضین به پاشینیان در ایروان در واقع در پی بازگشت خاک ایروان به سرزمین اصلی ،ایران بزرگ هستند. امیدواریم برکناری دولت ایروان مقدمه درخواست آنان برای تبدیل شدن به استانی از ایران باشد. این بازگشت به سرزمین مادری است که امنیت آنان را تامین خواهد کرد.
    • بهزاد AM ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      21 11
      توهم نزن ایرانشهری گلم
  • محمد IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    23 5
    این تحلیل شاید درست باشد اما رشادت دلاورمردی سربازان آذربایجان بر هیچ کس پوشیده نیست مخصوصا در تصرف شهر استراتژیک شوشا که یکی از شاهکارهای نبرد تن به تن در تاریخ ثبت خواهدشد. سربازانی که باشعور از پایین به بالا به ارتفاع ۱۸۰۰متری وانواع طبعی واردشهر شدندو ارتش ارمنستان راتارومار کردند
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    9 0
    چه جنگنده ای بوده که 6 تاش شده صد میلیون دلار؟ اگه منظورش سوخو 30 که خیلی گرونتره. شاید هم روسیه مایه کاری حساب کرده!
  • بابک تبریزلی IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    38 8
    اگه پهبادم نبود ارمنی ها بازم در مقابل ایمان و اراده آذربایجانیان مسلمان شیعه دوام نمی آوردند
  • آزاده RU ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    30 7
    از پیروزی کشور آذربایجان مسلمان شیعه مسرور و شادمان هستم
  • حسين IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    11 3
    شاید هم یک باج روسبه به ترکیه بر سر سوریه و لیبی بود! البته ایران هم طبیعتا میبایست هم بخاطر قطعنامعه سازمان ملل و هم بخاطر قرابتهای بیشتر با اذربایجان، حداقل بیطرف میماند در این جنگ با وجود از دست دادن امتیازهایی.
  • Ali IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    6 25
    در آینده خواهید دید که شادمانی آذربایجان خیلی زود به عزا تبدیل می شود و ترکیه و آذر بایجان خواهند فهمید که در بد دامی افتادند یادتون باشه ایران و روسیه در بازی دست برتر رو دارند.
    • بهزاد AM ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
      21 6
      از موتوری جنس نخر
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    12 9
    اولین جنگ پهبادی جهان را حوثی ها علیه سعودی ها به پیروزی رسیدند.
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    6 34
    درود بر سپاه و ایران عزیز . خداروشکر که ما تو زمینه پهپاد عقب نیستیم نمونه اش رو در حمله پهپاد های حوثی به آرامکو شاهد بودیم . ممنون از سپاه عزیز
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      13 5
      پدافند پاتریوت نود درجه است پهپادهای حوثی از نقطه کور پدافند هوایی عبور است. اگه عربستان پدافندی مثل اس ۴۰۰ داشت هرگز حوثی ها هرگز نمی توانستند آرامکو رو بزنند
  • ناشناس IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    26 10
    باسلام آذربایجانیها مگه خاک ارمنستان گرفتند ی عده بی دین وارمنی پرست مغرضانه قضاوت میکنند انها شیعیان اسلامند خاک اسلام رو ازچنگال ارمنی کافرپس گرفتن لعنت برهرچی کافر ارمنی پرسته...همیشه پرچم اسلام بالاست
  • پرویز DE ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    8 10
    این مقایسه و نتیجه گیری نمی تواند درست باشد ، اگر ارمنستان از سیستم های پدافندی و چنگال مناسب برخوردار بود و پهباد ها همین نتایج را بدست میآوردند آنوقت میشد این نتیجه گیری را قبول کرد ، یک سیستم چنگال مناسب میتوانست تعداد زیادی از پهباد ها را قبل از رسیدن به اهداف ساقط کند
    • بهزاد AM ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      9 0
      چنگال چیه؟ جنگال عزیزم یعنی جنگ الکترونیک
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    1 14
    اولا قره باغ برای آذربایجان است ولی مردم ارمنی نیز باید در آنجا آرامش داشته باشند و آواره نشوند ناراحتی ها به خاطر حضور اسرائیل و جاسوسی است ترکیه هم تا بوی کبابی نباشد سر و کله اش پیدا نمی شود دوما ایران قدرت یک پهپادی منطقه است سوما ایران موتور جهش را دارد این یعنی آینده ای درخشان تر در انتظار است پهپادهای بلندپرواز با مهمات یک تنی
  • سجاو IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    2 11
    ایران صاحب یک نیروی قدرتمند متشکل از بیست هزار پهباد با تنوع بسیار بالاست با محدوده پروازی حداکثر دوهزار کیلومتر اینا همشون باهم یک دهم ماهم تو این زمینه توانایی ندارن
  • IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    1 1
    دوست دارم می شد شرکت های خصوصی و دولتی مواد اولیه و حتی موتور های مختلف نظامی طراحی و تولید می کردند تا کمکی باشد به نیروی نظامی در کنارش هم بسیاری مشغول به کار می شدند
  • سعید IR ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    4 5
    شاید دیری نپاید که اروپا و حتی روسیه برای مهار جاه طلبی های ترکیه ،دست به دامان ایران بشوند،دقیقا مانند زمان صفویه وعثمانی.خیلی باید دقت کنیم توی دام اروپا بطرف درگیری با ترکیه نرویم.
  • بیطرف IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    17 1
    آذربایجان برد و ما را بسی شاد کرد و بعضی را غمبار کرد خاک خودشه تازه کل ارمنستان هم مال آذربایجان هست
  • ايرانی IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    1 12
    بیشتر پهبادها ساخت اسراییل بودند و این مقاله توجه را از اسراییل به ترکیه می برد و اطلاعات نظامی امریکا و ناتو در کمک به اذریها نیروی زمینی هم داعشی ها و سلفی های مستقر در سوریه و عراق براساس اموزش ناتو و امریکا کمک روسیه به اذریها را هم نباید نادیده گرفت همه اینها یک هدف و انهم کنترل و اسیب به ایران
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    5 7
    ترکیه نقشه شوم دارد در پی احیای کشور باستانی توران می باشد که شمال ایران و چین را فرا می گیرد
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    14 0
    این باید درسی برای ایران هم باشه که پدافندهای روسی اینطور شکار شدن
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      3 91
      بجز یه اس 300 ما بقی پدافند ایران ساختخودشه در ضمن قدرت موشکی ایران به قدری زیاده که هیچ خری تاکید میکنم هیچ خری جرات دست درازی به ایران رو نمیده فقط با 20 تا موشک استراتژیک میتونه یه کشور رو فلج کنه
    • بهزاد IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      45 1
      زیاد تاکید نکن همه کشورها موشک دارند. باید بتونید در میدان نبرد دشمن رو شکست بدید.
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    14 3
    وقتی عمال حکومت ارمنستان تو خواب بودند اذری ها بهترین استفاده رو از زمان کردند و پیروز شدند نوش جان شان بقول شاعر ایرانی نابرده رنج گنج میسر نگردد
  • ازاد IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    14 5
    کشورهای زیادی هستند که مثل ارمنستان در فضا سیر میکنند
  • محمد RU ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    12 4
    ایران و ترکیه هر دو در کنار هم و متحد، نیروی بسیار قدرتمندی را تشکیل خواهند داد
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    2 10
    قرا باغ حل و اسلام آزاد شد اما صد حیف که تقدیم صهیو نیست ها شد
  • احد IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    23 9
    همیشه بایدجانب حق روگرفت خاک اذربایجان چنددهه درتصرف کشورغاصب ارمنستان بود وآذربایجان چنان درسی به ارمنستان دادکه سرافکنده وخاروذلیل شدزیرساختهای نظامیش تخریب شداگه باردیگربخواهدبه اذربایجان حمله کنداین حرکت ارمنستان به منزله خودکشی ارمنستان هست یاشاسین آدرباییجان یاشاسین عثمانی
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    0 0
    سلام. چرا مطالب سایت در کانالهای پیامرسانها منتشر نمیشه دیگه؟؟؟؟
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    11 7
    در صورت اتحاد با ترکیه کشور قدرتمندی می شویم
  • fars sag NL ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    16 2
    چه بوی سوختگی می یاد اینجا
  • حسین IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    0 16
    تنوع پهپادی ایران بسیار بیشتره از طرف دیگه ایران ۱۰ نوع پهپاد که اکثرا ساخت امریکاست به غنیمت گرفته و محندسی معکوس کرده که حتی روسیه هم تکنولوژی ساختشو نداره
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
    4 3
    شما روسیه و ترکیه رو با ایران مقایسه میکنید
  • آزاد IR ۰۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
    26 3
    زنده باد آذربایجان ارمنستان توی کل تاریخ بشریت همیشه عامل دست قدرتهای منطقه بوده وهیچ استقلالی نداشته بخاطر همینه که گروههای تروریستی پرورش میده مثل آسالها وداشناکه که در اواخر قاجار به خوی وارومیه حمله کرده بودن
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    10 0
    عصبانیت پان ایرانیستها از پیروزی آذربایجان و ترس از ترکیه سبب شده منطق را بی خیال شده و بیخود و بیجهت حرفهای نامربوط بزنند تا فحاشی کنند
  • ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    1 0
    بهپادها در غیاب سایرجنگ افزارهای بروز دنیا ونیروی انسانی آموزش دیده معادله جنگ را تغییر دادند واین به معنی دست برتر آنها در همه شرایط نیست
  • سلیمان IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
    0 0
    هیچ دشمنی را نباید دست کم گرفت مثلا کارشناسان در تعداد نیرو و هواپیما و تانک وغیره قدرت نظامی کشوری را مقایسه میکنند درصورتی که ارتش ارمنستان تا دندان مسلح و تانکهای بیشمار بود چطور چند تا پهپاد اذربایجان ماشین جنگی ارمنستان را در ۴۴روز منهدم کردفرماندهی میگوید الان اماده هستیم باکو را تصرف کنیم این یک خطر است اشتباهات محاسبانی کار بدست کشور میدهد ویک فاجعه پیش میاید امروز حمله به اذربایجان یعنی حمله به ترکیه وحمله به پاکستان است وجنگ با ناتو هست نباید هرکشوری را دست کم بگیرند این جنگ مانند جنگ عراق نیست این جنگ باعث میشود نصف کشور را از دست بدهیم این ریسک بزرگی هست ترکیهرو اذربایجان دنباله بهانه هستند ایران دست به عملیات بزند تا بدون زحمت به توسط ناتو اذربایجان را از ایران جدا بکنند امروز ایران بجای اینکه با بیطرفی مشکلات منطقه قفقاز را حل کند ریش سفید منطقه باشد نه اینکه از ارمنستان ورشکسته دفاع کند ارمنستان چه سودی برای ایران دارد اما اذربایجان و ترکیه دروازه اروپا هستند ایران میتواند از دالان زنگه زور بیشترین استفاده را بکند قطارهای ایران تا اروپا بروند وکامیونهای ایران بجای جاده های کوهستانی پرخطر ارمنستان از دالان زنگه زور استفاده بکنند راحت به اروپا برسد این دالان بنفع ایران است تنها نگرانی ایران این است این دالان باعث میشود ترکیه گاز را از ما نخرد از روسیه ویا اذربایجان بخرد این نگرانی بیخود است چون ایران نزدیکترین راه است و ایران واردکننده انواع کالاها از ترکیه است اگر ترکیه گاز خود را از ایران نخرد ایران هم کالاهای مثل پوشاک وخیلی چیزهای دیگر را میتواند از جای دیگر بخرد پس ایران اهرم فشار برای فروش گاز خود دارد بهتراست دوستی بین این کشورها حفظ بشود چون اصل دوستی ورابطه خوب است نه تنش؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس