کد خبر 1144386
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
تیم ملی و اسکوچیچ زیر ذره بین؛ دراگان، اشتباهِ ویلموتس را نکند

هاشمی‌مقدم با بیان اینکه «اسکوچیچ» نباید اشتباه «ویلموتس»‌ را تکرار کند، گفت: تیم ملی ایران باید به جام‌جهانی برود و فرصتی برای استفاده از بازیکنان جوان نیست. به وقتش می توان در این باره کار کرد.

به گزارش مشرق، تیم ملی فوتبال ایران در دومین بازی دوستانه خود موفق شد با نتیجه ۲ بر صفر از سد بوسنی بگذرد. حالا چند روز از این بازی گذشته و می توان با آرامش بیشتری درباره عملکرد تیم ملی صحبت کرد.

در همین رابطه گفت‌وگویی اختصاصی با «امیر هاشمی‌مقدم» داشتیم. در اینجا شاهد رد و بدل شدن سایه روشن هایی از تیم ملی، دراگان اسکوچیچ و حتی استقلال هستیم.

نگاه کلی درباره عملکرد تیم ملی و اسکوچیچ در این چند ماه؟

اسکوچیچ روی کاغذ خوب کار کرده اما ویلموتس هم در ابتدا همین بود

مقداری سخت است که بخواهیم نظر کلی را درباره اسکوچیچ در این چند ماه بگوییم. کرونا مشکلات زیادی را همراه خودش آورد و اجازه نداد تا تیم ملی تمرینات بیشتر و بازی های بیشتری داشته باشد. به طور کلی اما باید بگویم حالتی که اسکوچیچ با رسانه‌ها داشته عادی بوده است. اسکوچیچ سعی داشته با رسانه‌ها و مردم رفتار آرامی داشته باشد. او کارش شفاف بوده و مرتب با بازیکنان در تماس بوده است. یادم می‌آید به تمام کشورهایی که بازیکنان لژیونر بودند رفت و با آنها صحبت کرد و عکس گرفت. مسابقات داخلی را از نزدیک تماشا کرده است. در نهایت ۲ برد در ۲ بازی دوستانه به دست آورده و تیمش چهار گل زده و یک گل خورده است. روی کاغذ اگر بخواهیم حساب کنیم کارکرد خوبی از او دیدیم اما همه چیز در دراز مدت مشخص می شود و وقتی که کار جدی‌تر از هر زمان دیگری بشود. یادمان نرود ویلموتس هم وقتی که آمد شروع بسیار شاداب و شفافی داشت. برخوردش با روزنامه‌ها، مردم، تماشاچیان و بازیکنان خیلی خوب بود. تیم ملی کارش را هجومی شروع کرد اما وقتی به جای اصلی رسیدیم مشخص شد که ویلموتس، آن چیزی که انتظار داشتیم نبود.

تیم ملی در برابر ازبکستان و بوسنی چطور بود؟

سازماندهی دفاعی و حفظ توپمان مقابل بوسنی خوب نبود؛ تیم ملی، زیاد کار دارد

ازبکستان و بوسنی رقبای قدیمی ما هستند که زیاد با آنها روبرو می شویم. مقابل ازبکستان بهتر از دیدار با بوسنی بودیم. روش های مختلفی در دستور کار اسکوچیچ قرار گرفت و این حق مربی است که این کار را انجام دهد. او باید بهترین سیستم را انتخاب کند و این حق اوست. او در هر ۲ بازی از ۲ هافبک دفاعی استفاده کرده است. چه با ترکیب ۲-۴-۴ و چه با سیستم ۲-۵-۳ تیم ملی با ۲ هافبک دفاعی به میدان رفت. این یک نکته مثبت است. تیم ملی همیشه عادت داشته با ۲ هافبک دفاعی بازی کند.

 برابر ازبکستان بازی در مجموع خوب بود. هم موقعیت گل خوب داشتیم و هم از لحاظ دفاعی بد نبودیم. در بازی با بوسنی اما اینطور نبود. اگر از دقیقه یک تا ۹۰ را با تمرکز بیشتری نگاه کنید اسکوچیچ آمد از میلاد محمدی و صادق محرمی به عنوان وینگ‌بک یا ستون‌های چپ و راست استفاده کرد و حاج صفی را در میانه میدان قرار داد. وحید امیری رول هشت را بازی می کرد و آزادتر بود. قلی زاده و کاوه هم به عنوان مهاجم بازی می کردند. در واقع آنها کنار هم نبودند و قلی زاده آزادتر بود و پشت کاوه بود. این آزادی برای قلی زاده باعث شده بود تا بوسنی به مشکل بخورد.

بیشتر بخوانید:

فرصت بزرگی که تیم ملی از دست داد

با این وجود مهمترین مشکل ما در برابر بوسنی این بود که مالکیت توپ و حفظ توپ را نداشتیم. پنج پاس سالم کم دیده می شد تا بازیکنان به هم بدهند. دیگر مساله‌ای که نگرانم کرد این بود که موقع از دست دادن توپ و به هنگام دفاع، سازماندهی خوبی نداشتیم. سازماندهی دفاعی فقط مختص خط دفاعی نیست و به عملکرد دفاعی کل تیم برمی‌گردد. در نیمه اول بازی کمی حالت گره خورده و گم داشت و احساسی بین بازیکنان وجود نداشت. البته که موقعیت هم داشتیم و می توانستیم گل هم بزنیم اما هارمونی مدنظر بین بازیکنان وجود نداشت. در نیمه دوم تیم منسجم تر شد و سازمان دفاعی بهتری پیدا کردیم. نشان داده شد که بوسنی تیمی است که رو به جلو دوست دارد بازی کند اما به موقع لو دادن توپ روی کارهای دفاعی عملکرد مناسبی ندارد. تمام نتایجی که این تیم در لیگ ملت ها گرفته نشان دهنده همین است.

آنها ۹ گل خورده اند و تنها سه گل به ثمر رسانده اند. با این وجود ما ۲ گل خیلی خوب به بوسنی زدیم و از همه مهمتر ۲ کنترل جذاب داشتیم. یکی کنترل توپ کاوه رضایی روی گل اول و دیگری کنترل عالی قایدی روی گل دوم بود. یک استپ خوب یعنی یک پاس خوب از بازیکن به خودش. این کیفیت بالایی بود که ما موقع گل به بوسنی داشتیم. در پایان باید بگویم تیم ملی زیاد کار دارد. چه در سازماندهی دفاعی و چه در حفظ توپ.

درباره حواشی لیست دراگان اسکوچیچ...

اسکوچیچ با کسانی که دعوت نشدند تماس گرفت/ الان وقت تست کردن جوان ها نیست و دراگان اشتباه ویلموتس را نکند

در مورد لیست دراگان اسکوچیچ و حواشی که به وجود آمد همه چیز طبیعی است. تغییرات نسبتا زیادی در لیست نسبت به گذشته به وجود آمده است. بهتر بود اسکوچیچ در یک کنفرانس مطبوعاتی یا یک برنامه تلویزیونی در این باره توضیحاتی را ارائه می داد. می دانم که اسکوچیچ با کسانی که دعوت نکرد تماس گرفته است. شاید مردم این چیزها را ندانند. بهتر بود خودش درباره دعوت از انصاری و شیری و یا عدم دعوت از وریا، ابراهیمی و لک توضیح می داد. این حق مربی است که لیستش را خودش انتخاب کند اما بهتر بود توضیحاتی هم در این باره به مردم و رسانه ها داده می شد تا حواشی کاهش پیدا کند. یک چیزی را امیدوارم فراموش نکنیم. الان وقت تست گرفتن و دنبال بازیکن جوان و آینده دار باشیم؛ نیست. اشتباهی که ویلموتس کرد را اسکوچیچ نداشته باشد. اسکوچیچ فقط برای نتیجه گرفتن باید تلاش کند. تیم ما باید به جام‌جهانی برود و فرصتی برای استفاده از بازیکنان جوان نیست. به وقتش می توان در این باره کار کرد. ما باید از حداکثر قدرت خود استفاده کنیم. ما ستاره هایی چون آزمون، جهانبخش، طارمی، محبی و ... را داریم. اینها فوتبالیست هایی هستند که نتیجه را تغییر می دهند. نمی خواهم بگویم چه کسی بهتر است و چه کسی ضعیف تر. منظور من این است که باید بهترین ها دعوت شوند تا نتیجه بگیریم.

عملکرد بازیکنانی چون پورعلی گنجی، عزت اللهی، قلی زاده و عابدزاده؟

امیر، مثل پدرش شده است

سیستم دفاعی وقتی سه نفره است نفر وسط یا آخر هدایت کننده هست. نفرات کناری باید بازیساز تر باشند. مشکل بزرگی که در این بازی داشتیم همین بود. مرتضی پورعلی گنجی با این حال به خوبی خط دفاعی و تیم را هدایت کرد. ولی ۲ دفاع کناری او یعنی کنعانی‌زادگان و خلیل زاده قدرت بازی‌سازی در آن حد را نداشتند و مرحله اول بازیسازی خوب پیش نمی‌رفت و هر ۲ نفر هم راست پا بودند. سعید عزت اللهی دیگر بازیکن خوب ما بود. او در تیم دانمارکی و جدیدش عملکرد بسیار خوبی داشته است. او کم کم به فرم اصلی خودش برمی گردد و این می تواند بهترین اتفاق باشد. علی قلی زاده هم بسیار پا به توپ خوبی داشت. او زحمت زیادی کشید و خطرناک بود و خیلی خوب ظاهر شد. امیر عابدزاده نشان داد بیهوده نیست که در لیگ پرتغال جزو بهترین ها شده است. این مساله اتفاقی نبوده است. وقتی در استقلال با احمدرضا بودم؛ هنگامی که تمرین ما تمام می شد تازه تمرین او شروع می شد. امیر هم مثل پدر شده و خیلی تلاش می کند. او آینده بزرگی دارد. ضربه به توپ او خوب است. واکنش های ایده آلی دارد و روی توپ های بلند مطمئن است و دروازه بان کاملی شده است.

بوسنی با ترکیب اصلی مقابل ما به میدان نرفت. این در نتیجه تاثیر داشت؟

بوسنی با نفرات اصلی هم شاید به ما می باخت/ باید به تصمیمات اسکوچیچ احترام بگذاریم

اگر بخواهیم در این باره صحبت کنیم کمی بی انصافی است. ترکیب اصلی این تیم نبود اما تعویض هایی انجام شد و نفرات خوبی در زمین حضور داشتند. در ثانی حریف اصلا مهم نیست و ما باید مقابل هر رقیبی بهترینِ خود را بگذاریم تا به نتیجه برسیم. بچه‌ها مقابل بوسنی واقعا زحمت کشیدند. ما از لحاظ فوتبالی خیلی خوب نبودیم اما با توجه به توانایی های فردی و فعل خواستنی که بود توانستیم بازی را ببریم. بوسنی با بازیکنان اصلی هم شاید به ایران می باخت. بوسنی در شرایط بدی قرار دارد. آنها در حال شکسته شدن هستند. این تیم از فرم همیشگی خود دور است. ۲ سه بازیکن اصلی این تیم سن و سال بالایی پیدا کرده اند. اگر تیم ملی وقت زیاد داشت و می تواتسنیم در هر فیفا دی ۲ بازی انجام دهیم و تمرینات زیادی را دور هم داشته باشیم می توانستم شرایط را برای تغییرات درک کنم اما این فرصت در حال حاضر وجود ندارد و بازهم دوست دارم تاکید کنم که تیم ما باید به دنبال گرفتن نتیجه باشد. اسکوچیچ مربی تیم ملی است و باید به تصمیماتش احترام بگذاریم و دست به دست هم بدهیم تا بتواند تیم ملی ما را به جام جهانی برساند.

بوسنی در برابر هلند چطور بود؟

هلند می توانست ۶ یا هفت گل به بوسنی بزند؛ آنها مسیرشان را گم کرده اند

بوسنی با تغییرات زیادی نسبت به بازی با ایران در برابر هلند قرار گرفت. آنها در برابر ما با سیستم ۳-۳-۴ به میدان رفتند اما موفق نشدند. آنها معمولا با آرایش ۱-۴-۱-۴ بازی می کنند. بزرگترین دلیل عملکرد ضعیف بوسنی و خوردن گل های زیاد هم همین است. آنها وقتی که توپ را لو می دهند خوب به دفاع برنمی گردند و تعجب می کنم که مربی بوسنی به این مساله توجهی ندارد. آنها به هلند سه بر یک باختند اما نتیجه می توانست ۶ بر یک یا هفت بر یک هم بشود. آنها هم یک گل زدند و چند فرصت دیگر داشتند اما این طبیعی بود. بوسنی تیمی است که سرنخ را از دست داده و مسیرش را گم کرده است. آنها پیش از این مخلوط خوبی از تکنیک و تاکتیک را داشتند اما الان فرم خوبی ندارند. هلند هم یکی از بازی های تقریبا خوب خود را انجام داد و می توانست گل‌های بیشتری بزند.

استقلال و فکری را چطور دیده اید؟

فکری اجازه ندهد هر کسی کنار زمین فریاد بزند و آرامش تیم را به هم بزند

محمود فکری به عنوان سرمربی استقلال انتخاب شد. او حدود ۱۲ سال برای تیم بازی کرده و از قلب استقلال بیرون آمده است. او در چند جا در لیگ یک سرمربی بوده و سابقه مربیگری در لیگ برتر را هم دارد. الان خیلی زود است بخواهیم نتیجه گیری کنیم. باید در بلندمدت و با توجه به نتایج و عملکرد تیم نظر داد. باید فرصت داده شود. باید به انتخاب صورت گرفته احترام گذاشت. در بازی با مس رفسنجان استقلال بد نبود و خوب کار کرد. یک سری مسائل هست که باید رفع شود ولی نیاز به زمان است. سرمربی جدید ایده جدید دارد و زمان می خواهد. تنها چیزی که خیلی مرا اذیت کرد این بود که با حضور سرمربی در کنار زمین، پنج ۶ نفر در کنار زمین حضور داشتند و جداگانه بازیکنان را کوچ می کردند. نمی دانم سبک مربیگری در ایران چگونه است اما به نظرم فکری باید جلوی این اتفاق را بگیرد. نهایتا یک نفر می تواند در این زمینه او را کمک کند. مربی دروازه‌بان‌ها، سرپرست، ۲ کمک مربی دیگر تیم در کنار زمین حضور داشتند و آرامش از بین رفته بود و این چیزی است که به آن توجه نمی شود. نباید اجازه شود هر کسی در کنار زمین این همه فریاد بزنند. همه آنها محترم هستند اما این وظیفه سرمربی و یکی از کمک هایش است. در کولینگ برک ۶ نفر آمده بودند و با ۱۰ بازیکن صحبت می کردند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس