کد خبر 1144064
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۸
اطلاعاتی دور از انتظار درباره خطر سرفه بیمار کرونایی

سیستم ایمنی فرد مبتلا به سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا کرونا ضعیف می‌شود و بدنش تحلیل می‌رود و در چنین شرایطی باید دریافت مناسب مواد غذایی داشته باشد.

اولین و مهمترین راهکار برای بیمار مبتلا به کرونا را مصرف مایعات و نوشیدنی‌های گرم است. مایعات باید به صورت آب جوشیده گرم، چای، شیر گرم و سوپ مصرف شود تا بتواند به بهبودی بیمار کمک کند. در واقع افزایش حجم دریافت مایعات در این ایام خیلی مهم است.

ویتامین سی آنتی اکسیدان است که به باز تولید دیگر آنتی اکسیدان‌ها در بدن کمک می ‌کند. مصرف این ویتامین ها  نقشی اساسی در تشکیل بافت و بهبود زخم‌های بدن دارد. در ادامه ابتدا به بررسی این موضوع می ‌پردازیم که کمبود ویتامین سی در بدن چه مشکلاتی ایجاد می ‌کند و سپس به خواص اعجاب انگیز این ویتامین خواهیم پرداخت.

در ایام شیوع کرونا به ویژه مبتلایان از مصرف غذاهای مضر پرهیز کنند و مصرف چربی‌ها و روغن‌ها و سرخ کردنی‌ها در برنامه غذایی محدود شود و سعی کنید غذاهای پخته شده و یا کم روغن استفاده کنید.

بی اشتهایی را یکی از عوارض بیماری‌های ویروسی مانند کرونا است و  افراد مبتلا به دلیل شرایط بیماری اشتهایی برای خوردن وعده‌های غذایی ندارند و توصیه می‌شود در طول روز حجم وعده‌ها را کم و تعداد وعده‌ها بیشتر شود و همان مقدار مواد غذایی روزانه در چندین وعده صرف شود. همچنین مایعات، میوه و سبزی جات نیز در طول روز پخش شود و به یکباره در حجم زیاد مصرف نشود.

تاثیر سرماخوردگی، آنفلوانزا و کرونا بر روی مسیرهای تنفسی و تارهای صوتی بر کسی پوشیده نیست و باید در ایام بیماری از مصرف غذاهای ترش و چرب اجتناب کنید و بیشتر حبوبات پخته شده را در برنامه غذایی خود بگنجانید. همچنین مصرف مایعات سرد و خنک نیز توصیه نمی‌شود.

یکی از خواص ویتامین C را در تقویت سیستم ایمنی است و اگر فردی دچار بیماری کرونا شود، سیستم ایمنی او تحت تاثیر قرار می‌گیرد و مصرف ویتامینC  می‌تواند در به دست آوردن سلامتی فرد کمک کند، اما افراد سالم سعی کنند مکمل نخورند و نیاز بدنشان را از طریق منابع غذایی دریافت کنند.

تحقیقات نشان می ‌دهد که مصرف انرژی تاثیر خوبی در رفع خستگی افراد دارد. مصرف مکمل‌های ویتامین سی باعث می‌شود تمرینات فوتبال تا ۱۰ درصد آسان‌ تر شود و میزان خستگی ناشی از تمرینات را تا ۵۵ درصد کاهش می ‌دهد. در تحقیقی که در کشور کره و روی کارمندان انجام گرفت، مشخص ‌شد که مصرف ویتامین سی در رفع خستگی آن‌ها تاثیر بسیار خوبی داشته است. همچنین مشخص شده ‌است مردانی که به میزان کافی از ویتامین سی استفاده می‌کنند در انجام فعالیت‌های فیزیکی توانایی بیشتری دارند و استقامت بیشتری در انجام کارهای سخت و طولانی مدت از خود نشان می‌دهند.

منبع دریافت ویتامین C  را هم قرص‌های مکمل و هم مواد غذایی است و مرکبات، کیوی، گوجه فرنگی و... سرشار از ویتامین C  هستند و فردی که وضعیت تغذیه‌ای مناسبی دارد و می‌تواند مواد غذایی مذکور را مصرف کند، مکمل مصرف نکند.

هنوز ویژگی‌های ویروس کرونا شناخته شده نیست و نمی‌توان با قاطعیت درباره عوارض آن نظر داد و مصرف خودسرانه مکمل‌های ویتامینی و پروبیوتیک‌ها برای تقویت سیستم ایمنی توصیه نمی‌شود.

از دیگر عوارض بیماری کرونا را اختلالات گوارشی دانست و تصریح کرد: پروبیوتیک‌ها علاوه بر تقویت سیستم ایمنی، به دستگاه گوارش کمک می‌کنند، بنابراین  بهتر است از غذاهای حاوی پروبیوتیک استفاده کنیم و به سمت مکمل آن نرویم.

استفاده از لبنیاتی که پروبیوتیک به آنان اضافه شده، توصیه می‌شود، اما هنوز یافته‌های علمی نظری درباره تاثیر مصرف مکمل پروبیوتیک بر تقویت سیستم ایمنی ندارد.

نکته مهم اینکه مصرف مناسب میوه و سبزی و لبنیات کم چرب در طول روز را فراموش نکنید و  در این ایام از مصرف لبنیات سنتی پرهیز کنید، زیرا این نوع لبنیات آلودگی‌هایی به همراه دارند که مصرف آنان ضعف سیستم ایمنی را ایجاد می‌کند.

کمبود ویتامین سی در بدن منجر به کاهش توانایی بدن در مقابله با پاتوژن‌های خاص می ‌شود. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف ویتامین سی باعث افزایش قدرت و حفاظت از اعضای مختلف بدن می‌شود و به این طریق به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می ‌کند. علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، مصرف ویتامین سی باعث کاهش شدت آلرژی‌ها و عفونت‌های موجود در بدن می ‌شود. همچنین مشخص شده ‌است که مصرف کافی این ویتامین باعث می‌شود زخم‌های موجود در بدن با سرعت بیشتری بهبود پیدا کنند.

در مورد سرما خوردگی اگرچه به تحقیقات بیشتری نیاز است اما مشخص شده ‌است که مصرف ویتامین سی باعث می ‌شود طول دوران سرما خوردگی کاهش یابد و فرد سریع تر سلامت خود را به دست آورد. همچنین از این ویتامین می ‌توان برای درمان بیماری آسم استفاده‌ کرد. البته برای تایید این موضوع به تحقیقات بیشتری نیاز است.

مواد غذای خام به دلیل تماس با آلودگی‌های تنفسی و دستی امکان انتقال ویروس کرونا را دارند، کرونا بر اثر حرارت بالای ۷۰ درجه سانتی گراد از بین می‌رود، اما اگر ماده غذایی در تماس با فرد آلوده باشد، می‌تواند موجب انتقال ویروس شود ، بنابراین مواد غذایی قابل حرارت دادن را حتما قبل از مصرف گرم کنید؛ البته فریز کردن مواد غذایی نیز موجب از بین رفن کرونا نمی‌شود، زیرا این ویروس در سرما ماندگاری دارد.

منبع : برگرفته از مجله خانومی


** این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس