تاریخ بازی دوستانه تیم ملی فوتبال ایران با بوسنی مشخص شد

از اتفاقات مثبت در ارتباط با تیم ملی فوتبال کشورمان در اختیار داشتن چندین مهره همتراز در پست های مختلف این تیم است که تأثیرات مثبتی در کسب نتایج مطلوب برای خود تیم ملی خواهد داشت.

سرویس ورزش مشرق – تیم ملی فوتبال کشورمان دومین دیدار دوستانه اش ظرف یک ماه اخیر را با برد پشت سر گذاشت.

*استارت موفق اسکوچیچ!

نکته مهم دربار پیروزی های اخیر این است که این دو بازی اولین و دومین دیدارهایی بود که تیم ملی تحت هدایت دراگان اسکوچیچ به میدان می رفت. تیمی که ازبکستان و بوسنی را در خانه خودشان شکست داد. تیمی که در دیدار اول (در تاشکند) با ترکیبی نسبتا متفاوت با تیمی که در سارایوو به میدان رفت بازی کرد! موضوع مورد بحث درباره این تیم پرمهره بودن لیست تیم ملی فوتبالی است که این روزها در اختیار اسکوچیچ قرار گرفته است.

*موفقیت بدون ستاره های جام جهانی!

تیمی که روبروی بوسنی به میدان رفت و ۰-۲ هم برنده شد خیلی از مهره های اصلی و جام جهانی رفته اش را در اختیار نداشت. علیرضا بیرانوند، روزبه چشمی، رامین رضاییان، مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش و سردار آزمون نمونه هایی از تیم اصلی ملی کشورمان هستند که در سارایوو غایب بودند و یا به هر دلیلی از سوی اسکوچیچ به اردو دعوت نشده بودند. اما تیم ملی مان که شاید بتوان آن را تیم "ب" ایران لقب داد با اقتدار هر چه تمامتر روبروی بوسنی بازی کرد و بارها دروازه این تیم سرسخت اروپای شرقی را تحت فشار قرار داد.

*دروازه بانان!

برای نمونه در پست دروازه بانی در این اردو محمدرشید مظاهری، امیر عابدزاده و پیام نیازمند دعوت شده بودند در حالی که غیر از بیرانوند، حامد لک و یکی دو دروازه بان دیگر هم توانایی پوشیدن دستکش تیم ملی را دارند ولی به دلیل فضای محدود لیست تیم ملی دراگان نتوانست آنها را دعوت کند.

*مدافعان!

در خط دفاع هم همین دغدغه شیرین برای کادر فنی تیم ملی وجود دارد. با اینکه در این اردو میلاد محمدی، عارف غلامی، صادق محرمی، محمدحسین کنعانی‌زادگان، شجاع خلیل‌زاده، مهدی شیری، مرتضی پورعلی‌گنجی و سیدمجید حسینی به اردو دعوت شده بودند ولی نفراتی مانند رضا اسدی، رامین رضائیان، ووریا غفوری، سعید آقایی، محمدحسین مرادمند و دانیال اسماعیلی فر و ... در لیست تیم ملی جا نشدند.

*هافبک ها!

در خط هافبک هم چنین وضعیتی وجود دارد. جایی که احسان حاج‌صفی، سعید عزت اللهی، علی قلی‌زاده، اکبر ایمانی، علی کریمی، وحید امیری، احمد نوراللهی، امید نورافکن و سیامک نعمتی دعوت شده بودند باز هم به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نفراتی مانند اشکان دژاگه، مهرداد محمدی، میلاد سرلک و فرشید اسماعیلی و سامان قدوس در این اردو به تیم ملی دعوت نشده بودند.

*مهاجمان!

این وضعیت در جمع مهاجمان تیم ملی هم به وضوح به چشم می خورد. با اینکه اسکوچیچ، کریم انصاری‌فرد، مهدی قایدی، کاوه رضایی و ساسان انصاری را به اردوی تیم ملی دعوت کرده بود ولی با وجود مهدی ترابی، آزمون و طارمی متوجه می شویم که هنوز خیلی از بازیکنان مثل علی علیپور و شهریار مغانلو و ارسلان مطهری و ... در این پست هستند که می توانند به تیم ملی کمک کنند.

*دست باز اسکوچیچ!

در اختیار داشتن سه تا چهار و بعضا پنج بازیکن همتراز در یک پست موجب می شود سرمربی تیم ملی دست بازتری برای پیدا کردن ترکیب اصلی اش داشته باشد و یا در هر بازی بسته به شرایط بازی حریف از بازیکنان تکنیکی، قدرتی، ترکیبی و غیره استفاده کند و از طرفی هرگز دستش برای رقبا باز نباشد.

البته باید این نکته را در نظر داشت که شرایط جدول گروه ایران طوری نیست که اسکوچیچ آزمون و خطا داشته باشد و باید نفراتی را انتخاب کند که ۴ بازی آینده تیم ملی را با برد پشت سر بگذارد. بعد از صعود احتمالی فرصت کافی برای اجرای تاکتیک های مورد نظر خودش و آزمون و خطا و استفاده از بازیکنان جدید را خواهد داشت.

*معجزه جام جهانی!

نکته نهان در دل این اتفاق مثبت لیگ برتر پویای فوتبال مان است که تحت تأثیر حضور تیم ملی در دو دوره متوالی جام جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸ موجی از اشتیاق به فوتبال را بین نوجوانان و جوانانی مانند مهدی قایدی ایجاد کرد که حالا پس از گذشت بیش از ۶ سال از جام حهانی ۲۰۱۴ برزیل می بینیم این تعداد فوتبالیست با استعداد در لیست تیم ملی حضور دارند و خیلی ها به دلیل تعدد نفرات در پستها جایی در این بین برای خود پیدا نکردند. این معجزه در فوتبالی رخ داده که به شکل آکادمیک اداره نمی شود و اغلب باشگاه ها با بازیکنانی تغذیه می شوند که خودساخته هستند و یا نهایتا در یکی دو آموزشگاه فوتبال توپ زده اند.

* احتمال حذف ناخواسته چند ستاره از تیم ملی 

اسکوچیچ هم خواسته یا ناخواسته در پایان اعلام لیست نهایی تیم ملی منتقدانی خواهد داشت همانگونه که هر مربی ملی در هر جای دنیا این وضعیت را داشته و خواهد داشت.

با وجود تعداد نفرات خوبی که در بالا ذکر شد در نهایت لیست ۲۳ نفره باید بسته شود و به احتمال خیلی زیاد بسیاری از بازیکنان مطرح و ستاره های سابق تیم ملی به دلایل مختلف در این لیست حضور نخواهند داشت. اینجاست که هنر مدیریت مربی به چشم خواهد آمد و کسب نتایج مطلوب می تواند همه این حواشی و انتقادات را به باد فراموشی بسپرد.

چیزی که برای علاقه مندان و منتقدان فوتبال ایران در برهه کنونی مهم است پیروزی در چهار دیدار باقیمانده انتخابی جام جهانی و صعود به مرحله بعد خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ایرانی اصیل IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    12 18
    سلام بازیکنان خوبی به تیم ملی دعوت شدن. البته چند تا از بازیکنان در حد تیم ملی نیستن. مثل سیامک نعمتی و مهدی شیری و اکبر ایمانی. دوره کریم انصاری فرد هم تموم شده.
    • ho3ein021 IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      4 15
      نعمتی هرچقد هم بد باشه از وریا غفوری خیلی بهتره
    • هوشیار IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      0 11
      مثل اینکه خیلی استقلالی هستی ؟؟؟ سیامک نعمتی اگه بد بود ، دوستان تیم شما بارها بهش پیشنهاد پشت صحنه ای نمی دادند بیاد تیمتون ؟ ضمنا سیامک جزو بازیکنان منتخب لیگ قهرمانان هست عزیز دل برادر
    • محمد IR ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      3 0
      برای قضاوت درست و منطقی از بازی سیامک نعمتی بهتر بدون تعصب بازی با بوسنی را ارزیابی کنیم متوجه می شویم که بهتر ایشان در همان باشگاه خودش بازی کند تا تیم ملی.تعصب.جنگندگی.تکنیک.تاکتیک.میل به نفوذ.سانتر های درست .فضا سازی.برگشت های سریع .از بازیکن رو در رو جا نموندن.بازیکن نود دقیقه ای. و... اگر هافبک یا بازیکن های دیگر این خصوصیات را حد اقل تا هشتاد درصد داشته باشد می تواند در تیم ملی بازی کنند.متاسفانه طبق تحلیل درست و منطقی سرویس ورزشی سایت مشرق خیلی از بازیکنان از لیست جا ماندند .با چند بازی تدارکاتی دیگر عیار بازیکنان بیشتر محک خواهد خورد
  • فاطمه IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    0 0
    سیامک بهترین هافبک اسیا شد یادتون که نرفته رقیباش کی بودن : ژاوی . و یکی از بازیکنای استقلال که سیامک به عنوان بهترین از میون این دونفر انتخاب شد . همجا درخشیده هم تو لیگ ایران هم اسیا هر چی باشه از وریا بهتره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس