حسن روحانی

یکی از حامیان رئیس‌جمهور روحانی در اشاره به انتخابات ۱۴۰۰ از این گفته است که ما و مردم ایران دوباره به کسی شبیه به روحانی با "گفتمان مذاکره" نیاز داریم!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

ما عاملان گرانی نیستیم

بانیان وضع موجود و بازی "کی بود کی بود من نبودم"!

روزنامه آرمان ملی، در شماره شنبه گذشته خود و در بخشی از مصاحبه با "محمدرضا تابش"، فعال اصلاح‌طلب و از چهره‌های حامی رئیس‌جمهور روحانی، از وی پرسیده است: نمی‌توان کتمان کرد که فشارهای اقتصادی بر مردم سبب نارضایتی‌هایی شده است. چه عواملی را باعث به‌وجودآمدن این وضعیت می‌دانید؟

و تابش هم در پاسخ می‌گوید:

"مشکلاتی که کشور سال‌هاست با آن درگیر است به دو عامل مهم بستگی دارد؛ اولین مساله که کشور مدت‌هاست از آن رنج می‌برد، اصلاح ساختار درون کشور است و وفاق ملی برای اینکه ساختار درون را اصلاح کنیم، وجود ندارد. مورد بعدی که باعث به وجود آمدن مشکلات در داخل کشور شده، کارآمدی درون بخش‌های مختلف است. مجموعه قوای درون کشور باید از تمام کارآمدی خود برای حل مشکلات کشور استفاده کنند. عامل دومی که باعث افزایش فشارهای اقتصادی بر مردم شده، نحوه تعامل ایران با جهان است. در حوزه تعامل دارای مشکلات عدیده‌ای هستیم به‌ویژه اینکه در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، ارتباط ایران با کشورهای دیگر دچار مشکلات فراوانی شد. در چنین شرایطی روابط ایران باید با تمام کشورهای دنیا به‌ویژه منطقه خاورمیانه بهبود پیدا کند. سال‌هاست که در تعامل‌ها خود دچار ضعف‌های اساسی هستیم و البته در دولت آقای‌روحانی این روابط تا حدودی بهبود پیدا کرد اما با رسیدن دونالد ترامپ به کاخ سفید و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران، این روابط به کمترین حد خود در سال‌های قبل رسید. اگر این دو عامل رعایت شود، آن وقت می‌توانیم انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران را باشکوه برگزار کنیم. مردم ما با توجه شرایط خاصی که در جامعه وجود دارد باید با یک روزنه امیدی در جامعه روبه‌رو شوند تا در انتخابات شرکت کنند. نکته آخر من درباره موضوع انتخابات این است که انتخابات ایران و آمریکا را نباید به همدیگر گره بزنیم. برخی در فکر خودشان انتخابات ایران را با انتخابات آمریکا گره می‌زنند، اما این مساله شاید خلاف منافع ملی باشد بنابراین باید از انجام آن جلوگیری شود. "[۱]

*متاسفانه در سطر به سطر پاسخ تابش پیرامون علت مشکلات فعلی، ردّ پایی از اشاره به نقش اصلاح‌طلبان و "تکرار می‌کنم" و ناکارآمدی دولت منتخب آنها در شرایط فعلی دیده نمی‌شود.

زیرا "علت مشکلات موجود و گرانی‌ها" از همین کتمان و فرافکنی و از همین بازی "کی‌بود کی‌بود من نبودم" حامیان روحانی در ستاد اصلاحات نشأت می‌گیرد...

گفتنیست، فرید ابراهیمی، از کاربران توییتر فارسی به تازگی در یک توییت طنز نوشته است:

"اصلاح‌طلبا جوری دارن از زیر بار مسئولیت دولت روحانی فرار میکنن که دو ماه دیگه اگه از تاجزاده بپرسی، روحانی کیه؟ میگه: فکر میکنم مربی سابق گل گهر سیرجان بود. زیباکلام هم میگه: من بچه بازارچه آب مَنگلم، دوروزه اومدم این محل کسی رو نمیشناسم. الان هم اتفاقی از اینجا رد میشدم! "

***

نظر عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره انتخابات ۱۴۰۰

دوباره به کسی شبیه به روحانی با گفتمان مذاکره نیاز داریم!

علی صوفی، فعال اصلاح‌طلب و از تحریم‌کنندگان انتخابات مجلس یازدهم در بخشی از یک مصاحبه با شماره شنبه گذشته روزنامه اعتماد پیرامون چشم‌انداز انتخابات سال ۱۴۰۰ به پیروزی جو بایدن در آمریکا اشاره کرده و گفته است: به‌هر حال با این امیدی که ایجاد شده، مردم احساس می‌کنند که انتخاب رییس‌جمهوری در سال آینده سرنوشت‌ساز خواهد بود. البته اگر تیمی روی کار بیاید که معتقد به مذاکره و معتقد به استفاده از فرصت‌ها باشد و در عین حال هم توان لازم را داشته باشد. فراموش نکنیم که دولت آقای روحانی با همه ضعف‌هایی که داشت، در این رابطه توانمندی خود را در مذاکرات هسته‌ای ثابت کرد. تیمی که در عرصه دیپلماسی فعالیت می‌کرد که رأس آن آقای ظریف قرار داشت، هم توانست اعتماد رهبری را جلب کند و اختیارات کافی را برای مذاکره بگیرد و هم اینکه توانست مذاکرات را به خوبی به پیش ببرد.

او می‌افزاید: در این شرایط یک امید سیاسی هم در مردم به وجود می‌آید که بتوانند یک تأثیر سیاسی هم بر اوضاع داشته باشند و این تأثیر سیاسی بر اوضاع اقتصادی هم اثر خواهد گذاشت. نکته مهمی که باید یادآور شد این است که دولت در همین مدت باقی مانده هم اگر بتواند اقداماتی مثبت انجام دهد و نظر مردم را جلب کند، می‌تواند بر انتخابات آینده تأثیر بسیاری بگذارد و رویکرد مردم را نسبت به انتخابات و جریان‌های سیاسی کاملا تغییر دهد.

خبرنگار اعتماد در اینجا به صوفی می‌گوید: "بر این اساس شما با این تفسیر موافق هستید که محور انتخابات از مسائل اقتصادی صرف دوباره به محور دیپلماسی تغییر کرده و این یک موضوع اثرگذار در انتخابات ۱۴۰۰ خواهد بود؟ " و او پاسخ می‌دهد:

بله دقیقا! به نظر بنده هم محور انتخابات ۱۴۰۰ به مساله دیپلماسی و مذاکرات هسته‌ای شیفت کرده و چنان‌چه فردی در این عرصه برنامه‌ای قوی ارایه دهد، احتمالا می‌تواند نظرها را جلب کند! [۲]

*این اظهارات آقای صوفی مثل آنست که طرفداران احمدی‌نژاد نیز پس از پایان دوره ۸ ساله او و پس از اینکه مردم هشت سال با تصمیمات دولت او سپری کردند؛ دوباره به صحنه بیایند و بگویند کلید حل مشکلات بوجود آمده در دولت احمدی‌نژاد البته در جیب خودِ احمدی‌نژاد است!

(که البته در مدیریت وقت روزنامه دولتی ایران گفتند و حتی عنوان کردند که مردم به صحنه اجتماع خواهند آمد و احمدی‌نژاد را باز خواهند گرداند! اما این اتفاق هرگز رخ نداد...)

امروز هم علاقه وافر اصلاح‌طلبان به آقای روحانی کاملا قابل درک است ولی این دلیل نمی‌شود که پس از طی شدن ۲ دوره چهار ساله که متأسفانه مشحون از ناکارآمدی و تصمیمات غلطی مثل گره زدن ناصیه کشور به برجام بوده است؛ دوباره قرار باشد مردم ایران رئیس‌جمهوری مثل آقای روحانی را تجربه کنند!

چه اینکه امروز هم غلط بودن گفتمان آقای روحانی اظهر من الشمس است و هم بی‌مسئولیتی و غلط بودن گفتمان اصلاح‌طلبان که آقای روحانی و گرانی‌های دولتش را در دامن رأی مردم گذاشتند.

جالب است که صوفی با تأکید بر "تکرار روحانی در ۱۴۰۰" حتی این اصل عقلانی را هم زیر سؤال می‌برد که آزموده را آزمودن خطاست!

بیان این نکته ضروریست که نوشداروی حل مشکلات کشور؛ حتی در همان سال ۹۲ هم مذاکره و دیپلماسی نبود چه رسد به سال ۱۴۰۰ که کارنامه این گفتمان برای حل مشکلات در مقابل دیدگاه مردم پهن است.

بلکه نوشدارو و کلید حل مشکلات مردم و ایران اسلامی از سال‌ها قبل تا امروز و تا چند سال دیگر؛ چیزی جز "مدیریت جهادی" نبوده و نخواهد بود.

مدیریتی صاحب کارنامه اجرایی که نگاهش به جای خارج از کشور به داخل باشد، مذاکره را از موضع اصولی پیش ببرد نه از موضع عجله و امید، به "تولید داخلی" پایبند باشد و اهل بزرگنمایی از تحریم‌ها نباشد.

بدیهیست مادام که مدیریت جهادی در سبد انتخاب‌های مردم نباشد، یقینا امیدی به بهبود اوضاع نخواهد بود...

گفتنیست دوستان آقای صوفی در دولت و ستاد اصلاحات طی روزهای گذشته شعف عجیبی را نسبت به پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا نشان داده‌اند که این مسئله با توجه به تجربه تلخ باراک اوباما برای ایران، تا حد زیادی موجب سؤال و تأمل است.

***

گرانی و القای ناامیدی

"مشکل روحانی" که بایدن هم نمی‌تواند آنرا حل کند

علی‌محمد نمازی، عضو حزب کارگزاران و از حامیان رئیس‌جمهور روحانی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایسنا با بیان این که سیاست‌های بایدن با ترامپ تفاوت زیادی خواهد داشت، اظهار کرد: دموکرات‌ها همانند جمهوری خواهان روحیه جنگ طلبی ندارند. بعد از انقلاب ریگان جمهوری خواه مواضع تندی علیه ایران گرفت و ما در دوره کلینتون مشکلات زیادی مانند دوره بوش و ترامپ نداشتیم، بنابراین تفاوت‌های زیادی میان بایدن و ترامپ وجود دارد که این تفاوت‌ها در شعارهای انتخاباتی خود را نشان داده است!

او می‌افزاید: بایدن گفت اگر ایران به برجام متعهد باشد آنها هم به برجام بازمی‌گردند، اماترامپ همیشه می‌گفت بعد از انتخابات مقامات ایران با من تماس می‌گیرند، چون محتاج من می‌شوند. او هیچ گاه صحبتی نکرد که  روابط دو کشور براساس منافع متقابل بهبود یابد. او دایما می‌گفت این ایران است که دنبال من می آید اما بایدن می‌گوید آماده است در زمینه مسائل هسته‌ای و برجام و سایر مسائل مثل حقوق بشر یا موشک‌ها با ایران مذاکره کنیم.

نمازی تصریح کرده است:

"ما هم نباید مواضعی تغییرناپذیری بگیریم و از گذشته خود مثل دوران آزادسازی گروگان‌های آمریکایی یا مقطع پایان جنگ درس بگیریم و شروطی نگذاریم که قابل تحقق نباشد.  بایدن اکنون آماده تعامل و مذاکره است و از سویی ظرفیت‌های کشور و آستانه تحمل مردم هم به گونه‌ای است که دیگر ادامه این شرایط میسر نیست."[۳]

*حقیقتا باید اذعان کرد که این سطح از اصرار یک جریان سیاسی بر اشتباه و این حد از کتمان حقایق محرز تاریخی، بسیار جای تعجب دارد!

آقای نمازی در حالی مشغول غسل تعمید بیل کلینتون شده‌اند که به مردم نمی‌گویند نظام اصلی تحریم‌های ایران موسوم به "داماتو" توسط همین آقای بیل کلینتون و در زمان یکی دیگر از دولت‌های مطلوب اصلاح‌طلبان یعنی دولت مرحوم هاشمی به اجرا درآمد. رخدادی که هیچیک از رؤسای جمهوریخواه آمریکا و حتی ترامپ نیز در ددمنشی علیه ایران اسلامی به گرد پای آن هم نرسیدند.

اظهارات نمازی مبنی بر ناممکن بودن ادامه شرایط و بی‌تاب شدن مردم نیز حتما بایستی با تأملات امنیتی مواجه شود.

چه اینکه اگرچه حتی یک مشکل کوچک برای لحظه‌ای هم نباید در نظام اسلامی وجود داشته باشد و همه باید برای رفع آن تلاش کنیم اما "القای ناامیدی" و "نشان دادن کلید حل مشکلات در خارج از کشور"! خواسته دشمن است که البته گاهی از حلقوم کسانی در داخل شنیده می‌شود.

ضمن اینکه مشکلات فعلی که در رأس آنها "گرانی" قرار دارد نیز اساسا به آمریکا ربطی ندارند بلکه به نگاه غلط دولتِ اصلاح‌طلبان مربوط هستند که صراحتاً اعلام می‌کند که اعتقادی به نظارت بر بازار ندارد.

در واقع حتی اگر آقای بایدن بخواهد هم نمی‌تواند این مشکل را در ایران رفع کند!

آقای نمازی و دوستان ایشان باید بدانند که وقتی وزیر صمت در دولت آقای روحانی ابراز می‌کند سیاست ما "فراوانی توزیع کالا در بازار" است اما به "نظارت کارا بر قیمت‌ها" هیچ اشاره‌ای ندارد چون گویا به آن معتقد نیست؛ پس طبیعتا گرانی شروع به جولان می‌کند و در این فضا هم نه "جو بایدن" که همه رؤسای جمهور دوست و دشمن هم کاری از پیش نخواهند برد.

در بحث شرایط کشور و مردم لازم به اشاره است که مقام معظم رهبری چند سال قبل با تحلیلی صحیح و جامع تصریح کردند که ایران اسلامی در "شرایط بدر و خیر" قرار دارد.

اما کسانی در ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان به محض روی کار آمدن دولت آقای روحانی بر "شرایط ته درّه" اصرار کردند و دست به القای ناامیدی و بی‌تابی در ذهن مردم زدند. پروژه‌ای که البته همچنان ادامه دارد...

***

1_ http://www.armanmeli.ir/fa/print/main/301272

2_ http://www.etemadnewspaper.ir/fa/main/detail/158185

3_ https://www.isna.ir/news/99082114226/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 25
  • چلارسی IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    21 1
    آقا بخدا اسم سنگ پای قزوین خیلی بد در رفته، از اساتید ادب فضای مجازی تمنا دارم با ذوق ادبی یی که دارن و با این خیلی خیلی پر رویی اسهال طلبان، یه ضرب المثل دیگه ای ساخته تا بجای رو که نیست... استفاده بشه. مسئولییییین رسیدگی کنن!!!
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      12 0
      نگرانی افسادطلبان از شکست در انتخابات 1400 کاملا"مشهود است.
    • IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      14 0
      دلار 32000 تومانی و سکه 16 میلیونی و پراید 160 میلیونی نتیجه تفکر اصلاح طلبی است مردم دیگر فریب افسادطلبان رو نمی خورند.
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      7 0
      سنگ پای قزوین شرف داره به یه مشت بیسواد که فقط بلدند حرفای قشنگ و تحلیل های مسموم به مردم بدن. این آقایون به ما میگفتن دنیا ندیده! ولی فجایعی مثل سلفی با موگرینی ، ریسه رفتن روحانی و ظریف از خنده بخاطر دیدار با سران کشور های اروپایی،ذوق زدگی از بازدید موزه لوور و ... همه نشون داد که دنیا ندیده کیه.
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      8 1
      اگه ملت سال ۱۴۰۰ فریب بخورند مثل ۹۲ و ۹۶ ، ایران تا لبه سقوط میره. از انتخابات ۹۶ فهمیدم که امام زمان چرا ظهور نمیکنه.
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    14 0
    آقای تابش مدعی تو بلدی کار خودتو درست انجام بده نمیخواد شعار بدی شما جلوی نفس خودت و دروغهات و تخلفات خودت و دارو دستتو بگیر
    • IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      12 0
      تنها راهکار حل مشکلات کشور حذف اصلاح طلبان بی کفایت از چرخه سیاسی و مدیریتی کشور است اینها عامل تورم و گرانی و بانیان وضع موجود هستن.
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      13 0
      برجامو پله کردند و ملتو ذله کردند دست بردار هم نیستن !!!
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      11 0
      7/5 سال اقتصاد کشور را معطل کدخدا کردند و تورم 700 درصدی سر سفره مردم گذاشتن حالا میگن ما عامل گرانی نیستیم !!!!! خخ
    • IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      12 0
      افساد طلبان نمی توانند خود را از عملکرد بسیار ضعیف دولت روحانی مبرا کنند.
    • IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      8 0
      اصلاحطلبا اول خودشونو اصلاح کنند!
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    11 1
    اتفاقا بایدن چون ازبچگی لکنت زبان داشته،اهل حرف زدن مذاکره نطق سخنرانی وگنتگوی تمدنها ‌..نیست-فقط اهل عمل وجنگ هست
  • سید IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    16 1
    انشاءاللّه همان گونه که ترامپ احمق به زباله دانی تاریخ پرتاب شد، اصلاح طلبان تهوع آور ایران هم به همین سرنوشت رسیده باشند!
    • IR ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      2 0
      به زودی ایشالله میشن در خرداد 1400 اینقدر ذلیل بشن که دست راست و چپ یادشون بره
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    4 0
    چه چی بشه مثل این اقا کشور و به هرج ومرج بکشانه ودنبال کدخدا ی بی خدا بگرده و نان از سفره مردم برداره و فساده ادامه بده ما به فردی انقلابی و متدین و دلسوز کشور نیاز نداریم نه به مثل اقای روحانی که همشه فکر میکنه که چه چیزی را گران نکرده یا اصلا خواب باشه واز همه چشیز بی خبر
  • حامد IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    20 0
    مردم یادشان باشد درختی که 8 سال ثمر نداد هرگز ثمر نخواهد داد.
    • هادی IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      1 2
      چرا سر دوازده سال میده
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    8 0
    به نظرمن بایدن ازترامپ خیلی بی شرفه 1400سپاه واردعمل شود ویک نظامی سرکارباشد اطلاعات سپاه بازار وارز راکنترل کند امریکا مورد اعتمادنیست اصلاح طلبان گورشان راگم کنند
  • علی IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    5 0
    خدا به حق خودش و تمام شهدای اسلام و انقلاب نسل اصلاح طلبان خائن را نابود سازد
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    6 0
    مشکل روحانی با این افراد واین چیزا حل نمیشه.!
  • حسين DE ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    3 0
    آقاى على درويش كليد حل مشكلات نه در مذاكره بلكه در داخل كشور و با توسل وبا تكيه به امكانات و سرمايه هاى داخلى ميباشد،حسن كليددار شماها با اون كليد كذائى و مذاكره كدام مشكل را حل كرد؟ميتونى فقط يكى را نام ببرى؟شماها بتدريج بپايان عمر سياسى خودتان رسيده ايد و بيهوده داريد دست و پا ميزنيد،چهره واقعى شما براى مردم شناخته شده است،منتظر خرداد ١٤٠٠ باشيد.
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    5 0
    محمدرضا تابش"، فعال اصلاح‌طلب و از چهره‌های حامی رئیس‌جمهور روحانی، از وی پرسیده است: نمی‌توان کتمان کرد که فشارهای اقتصادی بر مردم سبب نارضایتی‌هایی شده است. چه عواملی را باعث به‌وجودآمدن این وضعیت می‌دانید؟ پاسخ داده است :ما عاملان گرانی نیستیم؟؟؟!!! پس ننه جان قربونه بری فدام شی الهی پس کدام ننه مرده عامل گرونیه !!؟؟ ها
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    7 0
    عامل گرانی اصلاح طلبان
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    3 0
    فيلى را كه اصلاح طلبان دراتاق فكر جامعه پنهان كرده بودند محل ايستادنشان بود مردم فكر ميكردند اين هاازطبقه متوسط برخاسته اندوحق وحقوق وخواسته هاى اين طبقه را كه عمده تا فرهنگى است مطالبه گرند ولى به تدريج ازطريق گفته ها وموضع گيرى هايى كه درسطح كلان اقتصادى كرده وميكنند اتاق تاريك روشن ومعلوم شد اينان دركنار ابر سرمايه داران وطنى وجهانى ومقابل طبقه متوسط جامعه ايستاده ودارند انها را به سطح طبقه فرودست جامعه تنزل مى دهند درنتيجه افراد اين طبقه به سرعت دارند ازاطراف گروه شما كنار ميروند امدن بايدن مشكل انزواى شمارا حل نمى كند جاى ايستادن تان براى مردم مشخص شده است
  • DE ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    2 0
    یکی از حامیان رئیس‌جمهور در اشاره به انتخابات ۱۴۰۰ از این گفته است که ما و رفقای سرکارمون در ایران دوباره به کسی شبیه به با "گفتمان مذاکره" نیاز داریم! تا بتونیم باز چند سال ملت را گروگان بگیریم بلکه بریزند تو خیابونها بتونیم امریکا را بر ایران مسلط کنیم باز موروثیش کنیم برای ابد بمونیم خودمون و رفقا سر کار شیتیل امریکا را هم میدهیم . نفت و گاز چه ارزشی داره اصلا همه اش مال امریکا والا.
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    0 0
    مشکل روحانی را چه فردی حل می‌کند.! سوال مهمیه ولی باید به دورن نگاه داشته باشیم
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    2 0
    علی صوفی بهتره اول بیاد به گندهایی که موقع استاندار بودنش تو گیلان زد جواب بده بعد ادای تئوریسین های ! اصلاح طلب رو دربیاره !
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۷
    0 0
    اوضاع نابسامان کنونی که حاصل تفکر تک بعدی سیاستمداران تندرو میباشد جایگاه مردمی نظام را سست کرده و دین را از جایگاه مقدس خود ساقط کرده اما قدرت طلبی هر موضوعی را که مزاحم نباشد اهمیت نمیدهد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس