سفیر ایران: هیچ گاه تنش خاصی میان ایران و یلغارستان نبوده است - کراپ‌شده

سفیر جمهوری اسلامی ایران در صوفیه گفت: روابط دو جانبه دو کشور دوستانه و توام با احترام بوده و هیچ گاه تنش خاصی میان ایران و بلغارستان وجود نداشته است.

به گزارش مشرق، «سید محمد جواد رسولی» در گفت و گو با رادیو ملی بلغارستان ضمن ارزیابی آخرین وضعیت روابط دوجانبه در حوزه های مختلف با تبیین مواضع کشور در خصوص تحولات منطقه ای و بین المللی با تبریک فرارسیدن ۱۲۴ امین سالروز برقراری روابط رسمی دیپلماتیک به دولت و مردم دو کشور، روابط میان ایران و بلغارستان را روابط تاریخی و دیرینه ای دانست که حتی قدمت غیر رسمی آن به قرن ها پیش باز می گردد.

سفیر کشورمان در بلغارستان تصریح کرد: ایران نخستین کشور آسیایی بود که استقلال بلغارستان را به رسمیت شناخت و بلغارستان نیز اولین کشور اروپای شرقی بود که جمهوری اسلامی ایران را رسما مورد شناسایی قرار داد.

رسولی در ارزیابی روابط دو کشور بیان کرد: به رغم برخی فراز و نشیب ها در روابط، دو کشور همواره در تمامی این دوران ۱۲۴ ساله از روابط دوجانبه دوستانه و توام با احترام برخوردار بوده اند و هیچ گاه تنش خاصی میان ایران و بلغارستان وجود نداشته است و در حال حاضر نیز روابط دو کشور در همه بخش ها و زمینه ها در حال تقویت و در این راستا تعاملات خوبی میان مقامات دو کشور شکل گرفته است.

ایشان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایران و بلغارستان در چه زمینه هایی می توانند همکاری های آتی خود را تعمیق ببخشند، گفت: به رغم وجود ظرفیت های بالقوه فراوان برای همکاری در زمینه اقتصادی - تجاری و گردشگری، روابط میان دو کشور در این حوزه ها هم پای روابط در حوزه های سیاسی و فرهنگی پیش نرفته است.

وی افزود: با وجود افزایش مبادلات تجاری میان دو کشور در سال جاری نسبت به سال گذشته اما همچنان تا رسیدن به سطح مطلوب مبادلات اقتصادی میان دو کشور فاصله قابل توجهی مانده است. در این راستا در تلاش هستیم تا با همکاری مقامات و بخش خصوصی بلغارستان از همه ظرفیت‌ها برای توسعه روابط بین دو کشور در زمینه اقتصادی جهت انتفاع مردم دو کشور استفاده کنیم.

سفیر کشورمان در پاسخ به سئوالی در باره دلایل افزایش تحرکات جریانات افراطی به خصوص در اروپا، ضمن اشاره به نقش برجسته شهید سردار سلیمانی در مقابله با جریانات افراطی گفت: آمریکا با ترور ناجوانمردانه و بزدلانه سردار سلیمانی، قهرمان و نماد مبارزه با تروریسم و افراط گرایی که نقش برجسته ای در شکست داعش و سایر جریانات افراطی در منطقه داشت، فرصتی جدیدی به جریانات افراطی داد تا منطقه و اروپا را نا امن تر کند!

«این موضوعی بود که ما آن موقع بر آن تأکید کردیم و هم اکنون نتایج آن را داریم می بینیم (رشد جریانات افراطی). بدون شک جهان بدون سردار سلیمانی امن تر نخواهد بود.»

سفیر جمهوری اسلامی ایران در بلغارستان در خصوص سیر روابط ایران و آمریکا بعد از انتخابات آمریکا بیان کرد: هر گونه تحول در روابط میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا مانند هر تحول دیگری تابع یک سری الزاماتی است. یکی از مهم ترین این الزامات تغییر رویکرد و رفتار کنونی آمریکا در قبال ایران است. بازگشت به توافق بین المللی و چندجانبه برجام که حاصل بیش از ۱۳ سال مذاکره بود، کنار گذاشتن بد عهدی ها و پایان دادن به تروریسم اقتصادی علیه ملت ایران و جبران خسارات مادی و معنوی ناشی از تحریم ها، پایه و اساس این تغییر رویکرد و رفتار است.

«اینکه چنین تحولی به خودی خود در نتیجه انتخابات آتی آمریکا حاصل شود، خام اندیشانه است. سابقه رفتار دو حزب اصلی آمریکا در طول بیش از ۴۰ سال اخیر به خوبی نشان می دهد این که کدام حزب روی کار می آید، تأثیر فاحشی روی استراتژی کلی آمریکا در قبال ایران ندارد و صرفا تاکتیک ها تغییر می کنند.

لذا ما منتظر این نیستیم که در ایالات متحده چه کسی و کدام حزب روی کار بیاید، چرا که همه آنها در ۴۰ سال گذشته با جمهوری اسلامی رفتاری  خصمانه داشته و یکی از دیگری بدتر بوده اند. آنچه که برای ما مهم می باشد نحوه رفتاری کاخ سفید بعد از انتخابات است.»

رسولی در بخش دیگری از مصاحبه با رادیو ملی بلغارستان در پاسخ به سوالی مبنی بر نحوه مقابله ایران با بحران ویروس کرونا به تروریسم اقتصادی و تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران که عمدتأ دارو و غذا را هدف قرار داده و انتقاد از کشورهایی که با آمریکا در این مسیر همراهی کردند و منابع مالی ایران را برای تأمین داروها و تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با کرونا آزاد نساختند، اشاره کرد.

وی در ادامه به دستاوردهای کشور که در نتیجه همبستگی ملی و بسیج همه امکانانت و نیروهای مردمی و ایثار کادر پزشکی و درمانی در جهت مدیریت بحران کرونا بدست آمده است، اشاره کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • DE ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    0 3
    سفیر ایران: هیچ گاه تنش خاصی میان ایران و بلغارستان نبوده است وما همیشه از دوران صغور اناث و ذکور با اشتیاق نه به زور صبحانه پنیر بلغاری و گردو و چای شیرین میخوریم مشکل خاصی هم نداریم. طرف شکر ریخت داخل چای با خاشعچی منظور قاشقچی همزد خیلی شیرین شده بود شروع کرد به برعکس هم زدن تا شیرینیش کم بشه.ولی من خودم هر وقت چای شیرین میخوردم چشم چپم درد میگره.
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    0 0
    مردم بلغارستان خودشان را ایرانی می دانند. نظریه ای در بلغارستان وجود دارد که اسلاو نیستند و شبیه به اوست ها و آلان ها هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس