فرصت‌های بایدن از نگاه مقام اسبق صهیونیست/ تصمیم جنجالی پامپئو برای سفر به یک شهرک صهیونیست‌نشین

یک وزیر سابق رژیم صهیونیستی گفته است مشکلاتی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری کنونی آمریکا برای طرف فلسطینی به جا گذاشته است، فرصت هایی برای جو بایدن نامزد حزب دموکرات است.

به گزارش مشرق، یوسی بیلین وزیر دادگستری اسبق و معاون وزیر خارجه اسبق رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای در روزنامه یسرائیل هیوم نوشته است بر اساس فهم و درک ترامپ، اسرائیل و فلسطینیان در نزاعی هستند که منفعت آن صفر است و هر ضرری که بتوان به وی وارد کرد، به نفع برتری اولی(بایدن) خواهد بود.

 وی افزود به همین سبب ترامپ به بستن دفتر سازمان آزادیبخش فلسطین(ساف) در واشنگتن کرد، کمکها به بودجه امنیتی تشکیلات خودگردان را به حداقل رساند، مشارکت مالی آمریکا در آژانس کار و امداد فلسطینیان وابسته به سازمان ملل(آنروا) را لغو کرد و همچنین به قطع کامل روابط میان واشنگتن و رام الله کمک کرد.

بیلین ادامه داد طرح ترامپ، طرح راستگرایان اسرائیلی است بدون اینکه منافع فلسطینیان را در نظر بگیرد، قطع روابط میان دولت ترامپ و تشکیلات خودگردان، بهانه یا دلیلی برای همان طرح است که هیچ احتمالی برای پذیرش آن از سوی فلسطینیان وجود ندارد.

این مقام اسبق صهیونیست نوشت تمام تصمیمات مشکل ساز ترامپ اکنون فرصت بزرگی برای دولت بایدن است که می توان برای جمع کردن دو طرف(تل آویو و رام الله) و تشویق آنهابه انجام مذاکرات جدی از آنها بهره برداری کند، بایدن هرگز به گفتگو با رهبران تشکیلات خودگردان با دستان خالی نخواهد رسید.

 او می تواند با لغو اقدامات ترامپ به عنوان بخشی از بسته توافقات درباره گامهای بعدی فلسطینی عمل کند. مثلا اینکه فلسطینیان متعهد به ازسرگیری هماهنگی با اسرائیل در تمام زمینه ها از جمله امنیتی شوند و از آنها خواسته شود با جنبش هایی که با عادی سازی روابط با اسرائیل مبارزه می کنند، مقابله کنند و با میانجیگری آمریکایی موافقت کرده و از ایده کنفرانس بین المللی به عنوان شرطی برای مذاکرات منصرف شوند، این ایده ای است که به سبب سیاست دولت ترامپ ارائه شد. بایدن می تواند بر این مسئله پافشاری کند تا تشکیلات خودگردان به مذاکرات برگردد تا درآمدهای مالیاتی خود را بار دیگر دریافت کند، درآمدهایی که اسرائیل تا این لحظه آنها را بلوکه کرده است، دریافت پول های بلوکه شده کمک جدی به بهبود اقتصاد فلسطینی خواهد کرد و اینکه کشورهای کمک کننده مجبور نخواهند شد بخش زیادی از کسری بودجه تشکیلات خودگردان را پوشش دهند.

وی افزود اما اسرائیلی ها هم، بایدن از آنها خواهد خواست به میز مذاکرات برگردند، به طوری که طرف آمریکایی، مشخص کننده اصول برای توافق صلح میان دو طرف خواهد بود، همچنانکه فلسطینیان هم باید بفهمند که از نظر ایالات متحده، این موضوع که اسرائیل دولتی برای مردم یهود و تمام شهروندانش اهمیت دارد، و همچنین تل آویو هم باید این نکته را درک کند که از نظر آمریکایی ها تمام مرزهای مورد توافق میان دو طرف بر اساس خط سبز خواهد بود، خط سبز یعنی خط آتش بس میان اسرائیل و اردن در سال ۱۹۴۹ میلادی.

این وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در ادامه مقاله خود آورده است بایدن به خوبی می داند که سخت ترین چالش برای هر نخست وزیری در اسرائیل(مناطق اشغالی) تخلیه شهرک های(صهیونیست نشین) در کرانه باختری است و او می داند که حل این مشکل کلیدی برای آمادگی اسرائیلی جهت سازش منطقه ای است، نه آن چیزی که طرح ترامپ(معامله قرن) ایجاد کرده است.

این مقام اسبق صهیونیست ادامه داد موافقت با رویای کنفدرالی اسرائیلی فلسطینی به عنوان راهی برای تحقق راه حل دو دولت می تواند به آن دسته از شهرک نشینانی که تمایل دارند در شرق مرزهای آینده دو دولت باقی بمانند، اجازه دهد به عنوان شهروندان کامل اسرائیلی و فلسطینیان مقیم دائمی باقی بمانند به شرط اینکه چنین سازشی هم برای شهروندان فلسطینی چنین امکانی را فراهم کند.

بیلین در ادامه مقاله خود آورده است تدابیر امنیتی میان دو طرف(تشکیلات خودگردان و تل آویو) حداقل در دوره انتقالی اجازه مشارکت اسرائیل در امنیت مرزهای شرقی(با اردن) را خواهد داد و کنفدرالی نوعی چتر برای دو دولت است و دربرگیرنده سطح هماهنگی و همکاری در زمینه های حیاتی متعددی مانند زیرساختها، بهداشت، کشاورزی، محیط زیست و غیره خواهد بود.

این مقام اسبق صهیونیست با وحشت از تغییرات جمعیتی در فلسطین اشغالی به زیان صهیونیستهای مهاجر در آینده هشدار داد این نزاع به سبب بعد جمعیتی برای ما اهمیت دارد و بایدن آن را به خوبی درک می کند، ولی منطقی است که مشاورانش به وی توصیه کنند که سر بهبود یافته را وارد تخت بیمار نکند، هدیه ترامپ فرصتی برای ترامپ است تا دو طرف را به سمت توافق سوق دهد تا این مسئله روشن شود که این تخت، تخت مرگ نیست.

تصمیم جنجالی پامپئو برای سفر به یک شهرک صهیونیست نشین برای اولین بار

مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا قصد دارد هفته آینده برای اولین بار به یک شهرک صهیونیست نشین که در کرانه باختری احداث شده، سفر کند تا اولین رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکایی باشد که دست به چنین اقدامی می زند.

به نوشته هاآرتص، پامپئو تصمیم دارد از کارخانه شراب سازی در شهرک صهیونیست نشین بساغوت احداث شده در کرانه باختری بازدید کند، وی همچنین می خواهد به جولان اشغالی سوریه هم سفر کند که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، حاکمیت تل آویو بر آن را به رسمیت شناخته است.

البته وزارت خارجه آمریکا هنوز انجام این دو سفر را تایید نکرده، ولی بیانیه ای که سه شنبه منتشر کرد، آورده است که پامپئو در سفر به تل آویو با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل دیدار خواهد کرد.

سفر پامپئو به تل آویو دو ماه پیش از مراسم تحلیف جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا است که قبلا با شهرک های احداث شده در کرانه باختری مخالفت کرده و تعهد داده است تلاشهای دیپلماتیک بیشتری برای تشکیل دولت فلسطینی انجام دهد.

یک سال پیش بود که پامپئو به صراحت گفت که ایالات متحده آمریکا شهرک های یهودی(صهیونیست نشین) احداث شده در اراضی اشغالی فلسطینی را غیر قانونی نمی داند که این موضع بر خلاف قطعنامه های شورای امنیت است که این شهرک ها را غیرقانونی می داند.

آرون دیوید میلر دیپلمات کارکشته آمریکایی در خاورمیانه در توئیتی درباره سفر پامپئو به تل آویو گفته است وی مسیر خود را به عنوان بدترین وزیر خارجه آمریکا تکمیل خواهد کرد.

وی افزود مسئله ربطی به سیاست ترامپ یا بی بی(لقب نتانیاهو) ندارد بلکه مربوط به پامپئو و انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکاست. پامپئو هیچ گاه چشمداشت و آرزویش برای دستیابی به مناصب بالاتر را پنهان نکرده و همواره به حمایت خود از اسرائیل اشاره کرده که مسئله اساسی برای حزب جمهوریخواه در جلب آرای یهودیان به شمار می رود.

پامپئو البته از ترامپ و مخالفت وی با اعتراف به شکست در انتخابات ریاست جمهوری اخیر آمریکا حمایت کرده است، این در حالی است که نتانیاهو به بایدن تبریک گفته است که روابطش با نخست وزیر اسرائیل به سالهای متعدد برمی گردد.

این در حالی است که حسین الشیخ عضو کمیته مرکزی جنبش فتح گفته است سفری که پامپئو قصد دارد به یکی از شهرک های کرانه باختری اشغالی انجام دهد، به چالش کشیدن قوانین بین المللی است، این سفر چالشی برای تمام مواضع دولتهای قبلی آمریکاست که بر غیرقانونی بودن شهرک سازی در اراضی اشغالی فلسطین تاکید کرده اند.

تمجید مجدد سفیر امارات در واشنگتن از توافق ننگین سازش با رژیم صهیونیستی

یوسف العتیبه سفیر امارات در واشنگتن با مشارکت در همایش مرکز مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به صورت ویدئوکنفرانس به دفاع از اقدام خفت بار ابوظبی در امضای توافق سازش و عادی سازی روابط با تل آویو پرداخت.

العتیبه به تمجید از عادی سازی روابط با اشغالگران قدس پرداخت و افزود آنچه ما با اسرائیل انجام دادیم، شکستن یخ و موارد ممنوعه بود، این غیر ممکن نبود، و بحرین و سودان هم بلافاصله بعد از ما دست به این کار زدند.

با گستاخی مدعی شد مسئله عادی سازی روابط با اسرائیل از حالا به بعد رویکرد کلی در منطقه شده است و مسئله تنها به یک یا دو کشور منحصر نخواهد شد. العتبیه در پیامی برای صهیونیست ها گفت ما نسبت به این روابط خوش بین هستیم و امیدواریم که شما هم مانند ما مشتاق چنین روابطی باشید تا ملت و میراث و ارزشهای ما را بشناسید نه فقط ساختمانها و فرودگاههای زیبایمان را.

حکومتهای امارات و بحرین در سپتامبرگذشته توافق عادی سازی روابط را با رژیم صهیونیستی به صورت رسمی در کاخ سفید و زیر نظر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا امضا کرده بودند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس