ایران و بوسنی

بازیکن اسبق تیم ملی گفت: آنچه در تیم ملی جدید با حضور اسکوچیچ بیشتر به چشم می خورد میل به تهاجم در تیم است. چیزی که درس سالهای گذشته کمتر در تیم ملی دیده می شد.

سرویس ورزش مشرق – تیم ملی فوتبال کشورمان در دیدار دوستانه با تیم ملی بوسنی در نبود مهره های اصلی اش موفق شد ۰-۲ این تیم خوب اروپایی را شکست بدهد. تیمی که چندی قبل در لیگ اروپا توانسته بود با تساوی روبروی هلند نارنجی پوشان قدرتمند سرزمین گل را متوقف کند.

ستار همدانی هافبک دفاعی اسبق تیم ملی در گفت و گو با مشرق، درباره برد روحیه بخش مقابل بوسنی، سیستم جدید تیم اسکوچیچ، تفاوت های بازی تیم ملی با تیم کی روش و گلزنی مهدی قایدی در دومین حضور ملی با پیراهن این تیم، حرف زد.

متن این پرسش و پاسخ در ادامه می آید:

* تیم ملی در دیدار با بوسنی برنده شد. این دیدار را چطور دیدید؟

- خب تیم ملی دومین بازی اش را هم با اسکوچیچ برنده شد که این می تواند نوید بخش روزهای خوب برای تیم ملی باشد. ضمن اینکه تیم بوسنی هم با همه نفراتش روبروی ما قرار نگرفت و البته تیم ملی ما هم تقریبا با تیم "ب" روبروی بوسنی به میدان رفت و طارمی، بیرانوند، آزمون، جهانبخش و تعدادی دیگر از اصلی ها نبودند.

* نحوه بازی تیم ملی را پسندیدید؟

- مشخص بود که اسکوچیچ توانسته از نظر روحی و روانی به خوبی روی تیم کار کند. تیم خوب جمع می شد و سوار بازی بود ولی باید از این قبیل بازیها را بیشتر برای تیم ملی تدارک دید و از فیفادی ها بیشتر و بهتر استفاده کرد.

* درباره تغییر سیستم تیم ملی حرفی نمی زنید؟

روش بازی تیم ملی از ۱-۳-۲-۴ به ۲-۱-۴-۳ تغییر داده شده و البته جواب هم داد. در این روش قرار دادن ۳ هافبک دفاعی در حدفاصل خط دفاع و حمله موجب می شود تا هم در طرفین زمین توانایی دفاع بیشتری داشته باشیم و هم در حمله با دو بال راست و چپ به خط دفاعی حریف حمله کنیم. این در حالی است که مهاجم سوم ما هم می تواند از عمق یا همان وسط به دو مهاجم دیگر اضافه شود و اینگونه ما ناگهان با ۵ نفر روی دروازه حریف خراب می شویم و این موقعیت ما برای سردرگم کردن دفاع حریف را بیشتر می کند.

- گلهای تیم ملی را هم دو استقلالی زدند؟

- در تیم ملی نباید اینگونه نظر داد. تیم ملی فارغ از همه رنگهاست چون دیدیم که پاس گل کاوه را وحید امیری داد و سعید عزت الهی گل دوم را برای قایدی ساخت. تیم ملی یک رنگ دارد و آن هم سفید است. این قبیل اصطلاحات و جدا کردن آبی و قرمز و زرد در تیم ملی فقط به تیم ملی و اتحاد خوبی که این روزها بین اعضای آن می بینیم ضربه می زند.

* گل قایدی در دومین بازی ملی اش نشان دهنده چیست؟

- مهدی قایدی پتانسیل خوبی دارد که اگر درست زندگی کند می تواند جزو نوابغ فوتبال ما باشد. یکی مانند خداداد عزیزی و یا علی کریمی که همواره درباره نبوغ فوتبالی شان حرف زده می شد. پاس گلی که در لیگ به مطهری داد هم روی همین نبوغ بود.

* نکته بارز در این تیم چیست؟

- آنچه در تیم ملی جدید با حضور اسکوچیچ بیشتر به چشم می خورد میل به تهاجم در تیم است. چیزی که درس سالهای گذشته کمتر در تیم ملی دیده می شد و شاید برای همین خیلی ها تیم ملی را نتیجه گرا توصیف می کردند. ولی این تیم ضمن رعایت اصول درست تدافعی توانسته تیمی مانند بوسنی را در زمین خودش حبس کند. چون غیر از یکی دو صحنه عادی روی دروازه تیم ملی مان چیز خاصی از تیم بوسنی ندیدیم.

* نسل تازه وارد را چطور ارزیابی کردید؟

- خب مشخص است که اسکوچیچ می خواهد وابستگی تیم ملی به بازیکنان ترکیب اصلی اش را بکاهد. اینکه اگر علیرضا جهانبخش یا سردار آزمون در فرم مطلوب نبودند یا به هر دلیلی نتوانستند برای کمک به تیم ملی بیایند او از مهره های دیگری که تفاوتی با آنها نمی کنند استفاده کند و نتیجه لازم را بگیرد. به نظرم اسکوچیچ تنها با همین نتایج است که می تواند جواب منتقدانش را بدهد. آنچنان که کی روش هم با نتایج تیمش در مواجهه با منتقدان به سبک تدافعی تیم ملی حرفش را می زد و تیمش را دو دوره پشت هم به جام جهانی برد.

* حرف پایانی؟

- قطعا باید باز هم با چنین تیم هایی بازی کنیم. هر چه با تیم های مطرح اروپایی بیشتر بازی کنیم این توانایی نزد تیم ما بیشتر می شود که روبروی قدرتهای اول آسیا بدون دغدغه به میدان بروند. این ممکن نمی شود مگر با استفاده مطلوب از فیفادی ها.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • جعفر IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    17 2
    این تعریف و تمجیدها در دیدار دوم ایران با ویلموتس زمانی که ایران بحرین رو 6 بر صفر برد هم بود. شاید شدیدتر از این پس فعلا زوده به سراغ تحلیل برید!
    • ناشناس. IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      8 0
      ایران زمان ویلموتس از بحرین باخت
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    9 4
    همین میل به هجومه که تیم ایران رو بیچاره کرده میل به حجوم یعنی غرور بیجای بازیکنها و دست کم گرفتن حریف برای مطرح کردن خودشون اصل فوتبال دردفاع منسجم وقویه کاری که کیروش خوب بلد بود
    • US ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      4 2
      شما درباره ی فوتبال حرف میزنی؟؟؟؟
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    13 1
    خنده ام درآمد. بزار بعد از بازی با عراق و بحرین ببین چی میشه
  • عرفان انصاریان IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    5 0
    به نظر من بازی بعدی تدارکاتی مون رو با قطر برگزار کنیم،دلایلش راهم میگویم1_سبک بازی قطر خیلی شبیه عراق هستش پس می تونه خیلی به ما کمک کنه2-یادمون باشه قطر قهرمان لیگ ملت های آسیاست،پس در حال حاضر بهترین تیم آسیاست 3_قطر چون همسایه ی ماست،پس پرواز ها خیلی مشکل نیست،امیدوارم مسوالان به حرف مردم گوش کنند.به امید صعود تیم ملی به جام‌جهانی
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    2 0
    هنوز جا داره
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    5 1
    تفاوتش اینه که دفاعش سوراخه
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    3 0
    شما پل های پشت سرتون(اما و اگر به جام جهانی تا به الآن) رو خراب کردين بعد حرف از تغییر می‌زنید؟
  • امیر IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    3 0
    من پرس پلیس ولی بازم بازی اقای قاعدی رو دوست دارم
  • GB ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    6 2
    همیشه در بازی تدارکاتی از تیم کی‌روش بهترند!!!!!!! فقط یک کی‌روش بزرگ بود که آن هم رفت !!!!!!!؟
  • امیر IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    2 0
    تنها مشکل تیم ملی دروازه بان نداره از نظر من باید علی رضابیرانوند ببرن با سید حسین حسینی با حامد لک
  • ناشناس IR ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
    2 0
    دوستان من هرچه فکر میکنم ایستادن عابدزاده درون دروازه رو متوجه نمیشم!چ کسی داره ازاو پشتیبانی میکنه؟؟آیا بیرانوند،حسینی ،مظاهری و لک ازاوبهتر نیستن؟؟اشتباه واشکال دروازه بان یک تیم رو بشدت تنبیه میکنه....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس