لزوم توجه دستگاه سیاست خارجی به آتش بس در قره باغ؛ تغییرات ژئوپلتیکی در راه است؟

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز پنجشنبه با وزرای امور خارجه ارمنستان و جمهوری آذربایجان درباره توافق آتش‌بس میان دو کشور بر سر مناقشه قره‌باغ گفت وگو کرد.

به گزارش مشرق از سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا، "جوسپ بورل" در تماس های تلفنی جداگانه ابراز امیدواری کرد که رفع خصومت‌ها میان دو کشور مسیر دست‌یابی به راه حل طولانی و پایدار را فراهم و از رنج و درد بیشتر مردم جلوگیری کند.

وی با اشاره به اهمیت دست یابی به صلح، رعایت قوانین بین‌المللی بشردوستانه و حفاظت از میراث فرهنگی تصریح کرد که آتش‌ بس حاصل شده باید از سوی دو طرف به طور کامل اجرا و احترام گذاشته شود. 

این سیاستمدار اسپانیایی همچنین آمادگی اتحادیه اروپا را برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به غیر نظامیانی که بر اثر این مناقشه آسیب دیده‌اند، اعلام کرد.

کاخ کرملین سه‌شنبه گذشته اعلام کرد که «الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه بیانیه ای را مبنی بر اعلام آتش بس کامل و رفع تمام خصومت ها در منطقه درگیری قره باغ از ابتدای بامداد دهم نوامبر(20آبان) امضا کردند.

ولادیمیر پوتین ریس جمهوری فدراسیون روسیه در بیانیه ای اعلام کرد: بر اساس توافقنامه امضا شده جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مواضع خود متوقف و نیروی حافظ صلح فدراسیون روسیه در امتداد خط تماس در قره باغ و جمهوری ارمنستان مستقر می شود.

همچنین آوارگان و پناهندگان به خاک قره باغ و مناطق مجاور تحت کنترل کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل بر می گردند و تبادل اسرای جنگی، سایر افراد بازداشت شده و اجساد کشته شدگان انجام می شود.

در همین راستا کنترل ارتباطات حمل و نقل با کمک مقامات سرویس مرزبانی روسیه انجام می شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس