گزارش تحلیلی رویترز: ترامپ کی و چگونه کاخ سفید را ترک خواهد کرد؟

خبرگزاری رویترز در گزارش تحلیلی که به تازگی در این سایت منتشر شده آنچه که در هفته‌ها و ماه‌های آینده انتظار می‌رود در رابطه با انتخابات اخیر آمریکا و روند انتقال قدرت اتفاق بیوفتند پیش بینی کرد.

به گزارش مشرق، کارشناسان سازمان امنیت ملی ایالات متحده ضمن اشاره به سابقه‌ی خوب و طولانی مدت رؤسای جمهور آمریکا در انتقال قدرت به رئیس جمهور بعدی به صورت مسالمت آمیز اعلام کردند که علی رغم حملات لفظی و بی منطق دونالد ترامپ، رئیس جمهور حال حاضر ایالات متحده به وجهه قانونی بودن نتیجه انتخابات، این روند (انتقال قدرت به صورت مسالمت آمیز) احتمالاً ادامه خواهد یافت.

بیشتر بخوانید:

نقشه تیم ترامپ برای کناره گیری از قدرت

اقدامات احتمالی ترامپ در ۲ ماه آخر حضور در کاخ سفید

خبرگزاری رویترز در گزارش تحلیلی که به تازگی در این سایت منتشر شده آنچه که در هفته‌ها و ماه‌های آینده انتظار می‌رود در رابطه با انتخابات اخیر آمریکا و روند انتقال قدرت اتفاق بیوفتند به شرح ذیل است.

آیا ترامپ با ضرب العجل خروج از کاخ سفید و مهلت نهایی برای انتقال قدرت روبرو خواهد شد؟

بله. انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده به صورت رسمی پایان نیافته است. انتخاب کنندگان یا نمایندگان مجلس الکترال که همان وفاداران حزب‌گرا هستند معمولاً متعهد می‌شوند از کاندیدایی که بیشترین آرا را در ایالت خود کسب کند حمایت کنند، این افراد در ۱۴ دسامبر اقدام به تشکیل جلسه می‌کنند تا رسما رای نهایی خود را اعلام کنند. کنگره دولت جدید در ۶ ژانویه نتایج کالج انتخابات (مجلس الکترال) را خواهد پذیرفت و نهایی تلقی می‌کند. اگر جو بایدن رای هیئت انتخاب کننده (مجلس الکترال) را بدست آورد، همان طور که انتظار می‌رود، ظهر روز ۲۰ ژانویه سوگند تاریخی ریاست جمهوری را که در قانون اساسی آمریکا قید شده است یاد می‌کند.

آیا ترامپ می‌تواند از طریق شکایت و اعتراض به نتایج انتخابات روند انتقال قدرت به رئیس جمهور جدید را به تعویق بیندازد؟

بله. ترامپ اکنون به عنوان رئیس جمهور وقت ایالات متحده و با توجه به قوانین تعریف شده در قانون اساسی آمریکا توانایی این را دارد که سرعت انتقال قدرت به بایدن را کاهش دهد. قانونی که تحت عنوان قانون انتقال قدرت ریاست جمهوری در سال ۱۹۶۳ در قانون اساسی ایالات متحده نوشته شد، کارمندان مشاغل دولتی را موظف به انجام روند انتقال قدرت از کابینه رئیس جمهور پیشین به رئیس جمهور بعدی در زمان مشخص می‌کند. آن‌ها برای ارائه خدمت و دسترسی به دفاتر کاری با محدودیت‌هایی روبرو می‌شوند.

بر اساس این قانون، هنگامی که آژانس فدرال تحت عنوان اداره خدمات عمومی ایالات متحده (GSA) که ساختمان‌های دولتی و فدرال ایالات متحده را مدیریت می‌کند، شخصی را برنده آشکار انتخابات معرفی کند روند انتقال قدرت با سرعت بالایی انجام می‌پذیرد. در آن زمان امکان استفاده از بودجه دولتی برای رئیس جمهور منتخب فراهم می‌آید و اعضای کابینه‌ی او نیز می‌تواند به گزارش عملکرد دولت دسترسی پیدا کرده و نمایندگان خود را برای بازدید از سازمان‌های دولتی و فدرال سراسر کشور روانه کند.

روز یکشنبه کارشناسان مرکز انتقال قدرت نهاد ریاست جمهوری آمریکا نامه‌ای به امیلی مورفی، ریاست اداره خدمات عمومی ایالات متحده فرستادند و از او خواستند که بایدن را به عنوان برنده انتخابات و رئیس جمهور منتخب آمریکا معرفی کند.

در این نامه آمده است در حالی که اختلافات و دعاوی حقوقی پیش آمده نیاز به قضاوت دارد، اما نتیجه‌ی انتخابات کاملاً واضح و مشخص است بدین ترتیب هم‌اکنون روند انتقال قدرت باید آغاز شود.

اداره خدمات عمومی ایالات متحده نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: پس از مشخص شدن نامزد موفق در انتخابات بر اساس قوانین و روند تعیین شده در قانون اساسی آمریکا،  رئیس جمهور منتخب را اعلام خواهد کرد.

کارشناسان علوم سیاسی در گفت‌وگو با رویترز خاطر نشان کردند که نسبت به کارآمدی و مؤثر بودن چارچوب قانونی تعیین شده در قانون اساسی آمریکا در خصوص انتقال قدرت ریاست جمهوری خوش بین هستند و آن را عملی می‌دانند.

علی رغم خصومت شخصی بین ترامپ و بایدن که در جریان کارزار انتخاباتی به وجود آمد، دولت ترامپ در اوایل سال جاری الزامات قانونی برای تأمین فضای اداری در دفاتر فدرال و استفاده از منابع دولتی برای تیم بایدن را رعایت کرد. مقامات دولتی پیش از هر چیز سوگند یاد می‌کنند که در اجرای قانون اساسی ایالات متحده هیچگونه مضایغه‌ای انجام ندهند.

رابرت چسنی، استاد علوم سیاسی و حقوق امنیت ملی در دانشگاه تگزاس خاطر نشان کرد: «پایبندی به این سوگند نیاز به شناختن بایدن در صورت پیروزی در کالج الکترال به عنوان رئیس جمهور منتخب است.» چسنی گفت: «خیلی سخت می‌توانم باور کنم که ارتش، سرویس مخفی آمریکا، FBI یا هر بخش مرتبط دولتی و دیوان سالاری ایالات متحده در صورت اعلام رای نهایی کالج الکترال مبنی بر منتخب دانستن بایدن به عنوان رئیس جمهور آمریکا دیگر با ترامپ همکاری داشته باشند و یا اینکه دادگاهی خلاف رای اداره خدمات عمومی عمل کند.»

اگر ترامپ از انتقال قدرت سر باز زند و در خروج از کاخ سفید امتناع ورزد، آیا ارتش می‌تواند مداخله کرده و به این امر جامه عمل بپوشاند؟

در ماه آگوست دو تن از مقامات ارتش آمریکا طی یک «نامه سرگشاده» به مارک میلی، ژنرال ارشد ارتش آمریکا از احتمال برکناری ترامپ و انجام روند انتقال قدرت توسط ارتش صحبت به میان آوردند.

جان ناگل، افسر بازنشسته و پاول ینگ لینگ، سرهنگ بازنشسته ارتش ایالات متحده در نامه‌ای که در نشریه (Defence One) هم منتشر شد این‌گونه نوشتند که اگر دونالد ترامپ در پایان دوره مشروطیت ریاست جمهوری خود از ترک کاخ سفید خودداری کند، ارتش ایالات متحده باید وارد عمل شده و وی را به زور برکنار کند.

اما برخی دیگر با استناد به یک اصل قانون اساسی آمریکا مبنی بر اینکه پرسنل نظامی باید از امور اجرایی قانون داخلی کشور دور باشند و آن‌ها را از انجام چنین عملی منع می‌کند، گفته‌اند که چنین اقدامی بهتر است به سرویس مخفی ایالات متحده واگذار شود.

کوری شاک، مدیر کسئول سیاست خارجی انستیتوی دفاعی ایالات متحده اظهار کرده است: «ما فرایندهای اساسی و قانونی برای مقابله با این مسئله را داریم و ارتش در این معادله جایی ندارد.»

رابرت چسنی، استاد علوم سیاسی و حقوق امنیت ملی در دانشگاه تگزاس هم‌چنین گفت: «اگر ترامپ واقعاً از ترک کاخ سفید امتناع کند، در ۲۰ ژانویه به عنوان یک “متجاوز” شناخته خواهد شد.» وی گفت: «در آن صورت سرویس مخفی آمریکا وارد عمل شده و وی را بدرقه خواهد کرد.»

منبع: شفقنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    3 6
    اصولگراهای ایرانی منتظر فروپاشیده آمریکا هستن.
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      10 5
      مرگ بر امریکا
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      10 2
      اصوالگرا چیه!!!! کل مستضعفان عالم کل خانواده های شهید در عالم کل مظلومان و ستم دیدگان می خواهند سر به تن آمریکا نباشه و از هم بپاشه.
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    0 0
    پس چه قوانینی درخصوص روند تقلب در آرا را مشخص کرده!؟
  • FR ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    2 2
    هیچ وقت. ترامپ دوباره رییس جمهور میشه
  • GB ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    2 0
    ازش نپرسیدم آیا ترامپ میتونه پیروز بشه . تمام سوالها با فرض بر باخت و تاییدش توسط نهادهای امریکا بود.
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    2 6
    همه در ایران و جهان می دانند که در انتخابات امریکا تغلب شده است حال سرویس مخفی می خواهد بزور تارمپ را از کاخ سفید هم بیرون بیاندازد آیا زورشان پرزور خواهد بود؟؟ آیا باید با 89 هزار رای اضافه آنهم در 4 ایالت کلیدی می تواند پیروزی را بباوراند یا نه که فکر نکنم با 80 هزار رای این انتخابات به جایی برسد
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    2 0
    ترامپ که فعلا رئیس جمهوره تا ژانویه، شاید بخواد ضربه ی کاری بزنه به لبنان و البته ایران، اما این ضربه میشه فرصت برای ایران و فتح حدااکثری برای حزب الله. صهیونیزم جهانی و فراماسون ها شاید برنامه های عملیاتی شون رو گذاشتن توی این چند ماهه.
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    3 0
    اگر در آمریکا جنگ داخلی بشه مردم دنیا ازدست سیاستمدارهاشون راحت میشن واین دور از ذهن تیست .
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    0 0
    خدا کنه که آمریکا جنگ دخلی نشه چون مردم بدبختشون فقط کشته میشن و بهتره که واقعا سیاست آمریکا تغییر درست بکنه.آمریکا یه قدرت داره که حتی از قدرت نظامی بالاتره اونم قدرت تحریمه.همین تحریم پدر اقتصاد روسیه و ایرانو در اورده و نمیشه گفت بی تاثیره اگه اینو بگیم خودمونو زدیم به کوری و کری.مطمعنن اگه این گوریل زرد مو بخواد ادامه بده نه تنها جنگ داخلی آمریکا بلکه جنگ های خیلی بزرگی به وجود میان.سپاه هم باید دوباره رو موشک های برد بلند کارشو شروع کنه تا جنگی بشه از دور دورا حریفشون بشیم.بره دیگه اه خسته شدیم از بس قیافشو دیدیم.خود امریکایی ها هم خسته شدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس