کد خبر 1142832
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۴
مصرف ویتامین D و امگا3 در افراد 70 سال به بالا هیچ تأثیری ندارد

پیش از این تصور می شد که ویتامین D، اسیدهای چرب امگا۳ و ورزش های استقامتی در حفظ سلامت استخوان ها، عملکرد ریه و حافظه در سالمندان مؤثر است اما محققان خلاف آن را به اثبات رسانده اند.

به گزارش مشرق، پیش از این تصور می شد که ویتامین D، اسیدهای چرب امگا۳ و ورزش های استقامتی در حفظ سلامت استخوان ها، عملکرد ریه و حافظه در سالمندان مؤثر است اما محققان خلاف آن را به اثبات رسانده اند.

در سال ۲۰۳۰، از هر سه نفر در اروپا، یک نفر بالای ۶۵ سال سن خواهد داشت و این مسئله مستلزم آن است که این افراد بتوانند از سن و سال خود و یک زندگی فعال لذت ببرند. برای دستیابی به این هدف؛ لازم است که افراد از سلامت جسمی و روانی برخوردار باشند.

بیشتر بخوانید:

تقویت سیستم ایمنی با مصرف امگا ۳

به گزارش medicalxpress، محققان آمریکایی اعلام کرده اند که مصرف ویتامین D و اسیدهای چرب امگا۳ خطر ابتلا به سرطان های جدید یا بیماری های قلبی و عروقی را در مردان و زنان بین ۵۰ تا ۶۰ سال کاهش نمی دهد.

یافته های اولیه حاصل از مطالعات سه ساله در دانشگاه زوریخ نشان داد که مصرف این مکمل ها تأثیری روی عملکرد اندام های تحتانی و کاهش بروزاختلال حافظه یا شکستگی های استخوانی ندارند. اما بررسی ها نشان می دهد که برخی افراد مورد مطالعه برای کاهش میزان عفونت و فشار خون سیستولیک از مکمل های ویتامین D و امگا۳ استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید:

تغذیه مناسب در روزهای کرونایی چیست؟

محققان بیش از ۲ هزار مرد و زن ۷۰ سال به بالا را مورد مطالعه قرار دادند که هیچ مشکل قبلی نداشتند. آنها افراد مورد بررسی را به سه گروه تقسیم کردند به طوری که یکی از گروه ها هرگز از این مکمل ها استفاده نمی کردند، گروه دوم تنها از یکی از مکمل ها و گروه سوم از هر دوی آنها مصرف می کردند.

مصرف مکمل ها به صورت روزانه یک گرم اسیدهای چرب امگا۳، روزانه ۲ هزار واحد ویتامین D و برنامه ورزش خانگی ساده جزء موارد تحقیق به شمار می رفت. گروه تحت کنترل محققان هم تنها از شبهه داروها استفاده می کردند و ورزش هایی را با تمرکز بر انعطاف پذیری مفاصل انجام می دادند.

محققان در خلال این بررسی ها، تراکم استخوانی و ماهیچه ای، فشار خون، عملکرد حافظه و سرعت پیاده روی را به عنوان شاخص های زیستی مهم تحت کنترل گرفتند. آنها همچنین بیماری های جدید، عفونت ها، احتمال افتادن و سقوط و مراجعه به پزشک و بستری در بیمارستان را در این افراد ثبت کردند.

یافته ها نشان داد که مصرف مکمل های ویتامین D و امگا۳ در افراد ۷۰ سال به بالا هیچ تأثیری روی سلامت استخوان ها، حافظه و عملکرد ماهیچه ها نداشته است. با وجود این، پژوهشگران بر این باورند که این مکمل ها می توانند روی پیشگیری از عفونت هایی چون کووید- ۱۹ مؤثر باشند.

اسیدهای چرب امگا۳ خطر بروز کلیه عفونت ها را تا ۱۱ درصد کاهش می دهند. تأثیر این مکمل روی کاهش عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی ۱۰ درصد و روی عفونت های مجاری ادراری تا ۶۲ درصد اعلام شده است. این در حالی است که مصرف ویتامین D، فشار خون سیستولیک را تا ۵/۲ درجه در مردان کاهش می دهد و خطر بروز عفونت ها را در افراد ۷۰ تا ۷۴ سال تا ۱۶ درصد کاهش می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    0 0
    این محققها اشتباه کردند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس