قره باغ

سرانجام پس از ۲۶ سال ارتش ارمنستان از مناطق اشغالی خاک جمهوری آذربایجان (مناطقی جدای از قره باغ) خارج شده و کنترل موقت منطقه قره باغ نیز به نیروهای صلح بان ارتش روسیه سپرده شد.

سرویس جهان مشرق _ نبرد منطقه قره باغ که از روز ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۰ میلادی آغاز شده بود سرانجام با امضای معاهده آتش بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان که با وساطت دو کشور روسیه و ترکیه انجام گرفته بود به پایان رسید. جنگی که به قیمت کشته و زخمی شدن بیش از ۱۰ هزار نفر از قوای نظامی و غیر نظامیان دو کشور (که بخش عمده تلفات مربوط به ارمنستان است) با پیروزی قاطع طرف آذری به پایان رسیده و سرانجام پس از ۲۶ سال ارتش ارمنستان از مناطق اشغالی خاک جمهوری آذربایجان(مناطقی جدای از قره باغ) خارج شده و کنترل موقت منطقه قره باغ نیز به نیروهای صلح بان ارتش روسیه سپرده شد تا در فرصت مقتضی نسبت به تعیین سرنوشت ساکنان این منطقه با نظارت سازمان ملل متحد تصمیم گیری شود.

آخرین تمرین نظامی پیش از شروع جنگ

اگرچه در طول ۳۰ سال گذشته همواره درگیری‌های کوچک و بزرگ در منطقه قره باغ میان ارتش دو کشور وجود داشته است اما آخرین مورد درگیری‌های پیش از جنگ بزرگ اخیر از جهاتی منحصر به فرد و خاص بود.

در روزهای ابتدایی مرداد ماه سال جاری (میانه ماه جولای میلادی) رسانه‌های دو طرف از درگیری‌های نسبتا سنگین در مناطق مرزی دو کشور در شرق قره باغ خبر دادند. ارتش جمهوری آذربایجان بدون استفاده از قوای پیاده و زرهی اقدام به حملات سنگین پهپادی و توپخانه‌ای به مواضع ارتش ارمنستان در شرق و شمال منطقه قره باغ کرده بود.

پهپاد انتحاری اسکای استرایکر که توسط پدافند ارمنستان شکار شده است

نخستین بار نظامیان آذری از تسلیحات مدرنی که در سالهای اخیر از متحدان خود نظیر رژیم صهیونیستی خریداری کرده بودند استفاده کردند. در موج نخست حملات نظامیان ارتش جمهوری آذربایجان سنگرهای مرزی قوای ارمنی را با استفاده از موشک‌های ضد زره سری Spike ساخت اسراییل هدف قرار دادند و سپس برای حمله به مواضع عمقی تر رقیب شروع به شلیک پهپادهای انتحاری کردند.

الهام علی اف در حال بازدید از مقر ارتش و خودروهای حامل موشک Spike

از سال ۲۰۱۰ به این سو ارتش جمهوری آذربایجان که به شکل سنتی کاربر تسلیحات ساخت شوروی سابق و روسیه بود دست به خرید گسترده تسلیحاتی از رژیم صهیونیستی زد که طیف وسیعی از پهپادهای شناسایی و انتحاری از مهمترین بخش های قراردادهای امضا شده میان دو طرف بود.

لیست تسلیحات خریداری شده توسط جمهوری آذربایجان از رژیم صهیونیستی

پهپادهایی نظیر هاروپ، هارپی، هرون، هرمس ۴۵۰ و ۹۰۰، اسکای استرایکر و اوربیتر۳ به تعداد بسیار زیادی توسط ارتش این کشور خریداری شده و نخستین بار به شکل گسترده در درگیری با ارتش ارمنستان مورد استفاده قرار گرفت.

لیست تسلیحات خریداری شده توسط جمهوری آذربایجان از رژیم صهیونیستی

در این موج درگیری‌ها ارتش ارمنستان با استفاده از سامانه‌های پدافند موشکی و سیستم های جنگ الکترونیک خود حدود ۱۰ تا ۱۵ فروند پهپاد رقیب را سرنگون کرد و بدین وسیله خود را پیروز این موج از درگیری پراکنده میان دو طرف میدانست. البته قابل ذکر است که در تمام سالیان گذشته تقریبا تمامی حملات ارتش جمهوری آذربایجان به منطقه قره باغ توسط ارمنستان دفع شده بود اما اینبار تفاوتی بزرگ و عبرت آموز برای جمهوری آذربایجان داشت.

پهپاد اسراییلی اوربیتر۳ سرنگون شده توسط پدافند ارمنستان

در واقع فرماندهان ارتش این کشور تنها یک تمرین نظامی و مانور واقعی را برای حمله ۲ ماه بعد خود انجام داده بودند تا نظامیان این کشور از آمادگی ذهنی کافی برای چگونگی نبرد با دشمن برخوردار باشند.

آغاز جنگ بزرگ قره باغ با فرماندهی میدانی ترکیه

کشور جمهوری آذربایجان از بدو تاسیس خود همواره در بسیاری از فاکتورهای حیاتی نسبت به رقیب خود ارمنستان برتری داشته است؛ از جمله در مبحث جمعیت و نیروی انسانی، قدرت اقتصادی و میزان تولید ناخالص ملی، ارتش بزرگتر با حجم و کیفیت نجهیزاتی برتر نسبت به رقیب، اما همواره در برابر ارتش ارمنستان در میدان نبرد ناکام بودند.

حلقه مفقوده و آنچه این کشور در میدان رزم به آن احتیاج داشت فرماندهی صحیح و حرفه ای قوا و استفاده از فاکتورهای برتری این کشور نسبت به ارمنستان بود. چیزی که به مدد ورود ترکیه به عنوان کشوری که ارتش آن عضو ناتو بوده و با بالاترین استانداردهای موجود نظامی به طراحی عملیات و مدیریت میدان نبرد میپردازد محقق شد.

پهپاد Bayraktar TB۲ و سامانه‌های پدافند که تا کنون شکار کرده است

تقریبا در نخستین روزهای موج آخر درگیری در مرداد ماه بود که رسانه‌ها تصاویری از امضای قراردادهای همکاری نظامی میان ترکیه و جمهوری آذربایجان منتشر کردند که ظاهرا صادرات تکنولوژی پهپادی بخشی از مفاد این قرارداد بود. اما شاید کمتر کسی تصور میکرد تنها ۲ ماه بعد ارتش ترکیه با وارد کردن ۸ فروند پهپاد رزمی Bayraktar TB۲ به همراه سامانه‌های اخلالگر Koral و اعزام چند هزار مزدور تکفیری از سوریه و لیبی به قره باغ مدیریت و فرماندهی جنگی بزرگ برای بازپس گیری این منطقه را به دست گیرد.

سامانه اخلال الکترونیک کورال

در واقع اینبار دیگر خبری از اشتباهات بزرگ فرماندهان آذری و بر باد رفتن آرزوهای دیرینه برای پس گرفتن خاک اشغالی این کشور نبود و تقریبا در پایان هفته نخست جنگ، روند میدانی کاملا یکطرفه شده و ارتش ارمنستان بدون اینکه بتواند تلفات و خسارات خاصی به رقیب وارد کند تنها مشغول عقب نشینی تدریجی از این منطقه بود.

تحلیلی بر تاکتیک‌های نظامی ترکیه برای کسب پیروزی

درس بزرگی که قوای متحد در درگیری قبل در برابر ارتش ارمنستان فرا گرفتند این بود که با توجه به تراکم شدید سامانه‌های پدافندی ارمنستان در محدوده کوچک قره باغ، امکان عملیات امن پهپادهای رزمی، شناسایی و انتحاری برای آنها وجود نداشته و نخست باید نسبت به ایجاد منطقه امن هوایی اقدام کرد.


نابودی ادوات پدافندی و زرهی ارتش ارمنستان از دید دوربین پهپادهای انتحاری

بدین منظور همزمان رادارهای هوابرد آواکس ارتش ترکیه و سیستم های مخصوص جمع آوری سیگنال‌های راداری اقدام به کشف موقعیت مواضع پدافندی ارتش ارمنستان میکردند. سپس سامانه اخلالگر و جنگ الکترونیک Koral که در گذشته عملکرد درخشان خود در سوریه و لیبی را به نمایش گذاشته بود اقدام به اشباع و فریب دادن رادارهای پدافند ارتش ارمنستان میکرد.

تصویر ماهواره‌ای از حضور جنگنده‌های F۱۶ نیروی هوایی ترکیه در خاک جمهوری آذربایجان

در این هنگام پهپادهای شناسایی_رزمی بیرقدار از راه رسیده و با استفاده از بمب‌های MAM_L لانچرهای پدافندی ارمنستان را نابود میکردند. برخی مواقع نیز پهپادهای بیرقدار در نقش شناسایی وارد منطقه نبرد میشدند و ارتش جمهوری آذربایجان با شلیک پهپادهای انتحاری Harop اقدام به نابودی پرتابگرهای سیستم پدافندی ارتش ارمنستان میکردند.

پرتابگر سامانه پدافندی S۳۰۰ ارتش ارمنستان لحظاتی پیش از نابودی توسط پهپاد انتحاری

این تاکتیک از روز نخست جنگ تا آخرین ساعات نبرد به کار گرفته شد و با نابود کردن ۲۵ واحد پدافندی ارتش ارمنستان از تور ام ۲ تا اس ۳۰۰ و SA۸ عملکردی درخشان از خود بر جای گذاشت.

مراحل مختلف کشف تا نابودی سامانه پدافندی مدرن Tor_M۲ ارتش ارمنستان توسط پهپاد بیرقدار

پس از کسب برتری کامل هوایی و سرکوب شدید پدافند موشکی ارمنستان، بایستی دومین مانع بزرگ برای پیشروی زمینی قوای متحد یعنی توان زرهی و توپخانه‌ای ارتش ارمنستان از میان برداشته میشد که در درگیری‌های سالهای اخیر و حتی هفته نخست جنگ بزرگ فعلی تلفات و خسارات شدیدی به ارتش جمهوری آذربایجان وارد کرده بودند.

نابودی راکت انداز توپخانه‌ای گراد ارتش ارمنستان

در اینجا نیز پهپادهای انتحاری آذری و بیرقدارهای ترکیه با خیالی آسوده از آسمان امن ایجاد شده، شروع به شکار و قتل عام ادوات زرهی و توپخانه‌ای ارمنستان کردند.

حجم تجهیزات نابود شده ارمنستان در ماه نخست نبرد آنقدر زیاد بود که تقریبا روزانه ۲ یا ۳ فیلم تبلیغاتی از سوی وزارت دفاع جمهوری آذربایجان تحت عنوان نابودی ده‌ها تانک و نفربر و توپ دشمن منتشر میشد و در روزهای پایانی جنگ پهپادهای ترکیه که دیگر چیزی برای شکار برای آنها باقی نمانده بود اقدام به کشف و نابودی تجمعات نیروهای پیاده ارمنی میکردند!

تانک T۷۲ ارمنی که توسط بمب MAM_L پهپاد ترکیه هدف قرار گرفته است

در سوی مقابل اما ارمنستان فاقد یک متحد قدرتمند نظیر ترکیه برای حمایت و فرماندهی صحیح میدان نبرد بود. اگرچه به طور کلی ارتش ارمنستان نسبت به رقیب خود جمهوری آذربایجان حرفه ای تر و منسجم تر بوده و از آموزش و نظم بهتری برخوردار بود، اما ورود یک ارتش عضو ناتو و برتری تکنولوژیک رقیب به طور کامل صحنه نبرد را تغییر داده بود.

کاروان ارتش ارمنستان در حال عقب نشینی از قره باغ

تنها متحد کشور ارمنستان یعنی روسیه نیز به دلایل مختلف از جمله اختلاف نظر شدید با نیکول پاشینیان نخست وزیر این کشور و این موضوع که به شکل قانونی و بر طبق قطعنامه‌های سازمان ملل ارتش ارمنستان اشغالگر بوده و این مناطق قانونا به جمهوری آذربایجان تعلق دارد، از مداخله مستقیم به سود متحد خود امتناع کرده و تنها در آخرین لحظات برای حفظ وجهه ارمنستان و نفوذ خود در منطقه قفقاز معاهده آتش بس و ایجاد نیروی حافظ صلح در قره باغ تا زمان تعیین تکلیف این منطقه را با همراهی ترکیه اجرایی کرد.

معاهده ای که بر اساس آن اگرچه هنوز منطقه قره باغ به شکل خودمختار بوده و جمهوری آذربایجان به آن تسلط ندارد اما موجب بازپسگیری بخش بزرگی از مناطق اشغال شده این کشور در جنگ سال ۱۹۹۴ همراه با اتصال منطقه تحت انزوای نخجوان به خاک اصلی این کشور از طریق کریدور برقرار شده با وساطت ترکیه شد.

رویایی که تحقق آن حدود ۳۰ سال به درازا انجامیده و شاید برای بسیاری از مردم جمهوری آذربایجان نیز به تدریج به دست فراموشی سپرده میشد اما این کشور با همراهی ترکیه موفق شد در کمتر از ۲ ماه رویای دیرینه بازپسگیری خاک اشغال شده خود را به واقعیت تبدیل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 213
  • در انتظار بررسی: 20
  • غیر قابل انتشار: 275
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    در جنگ اول هم حمایت کامل روسیه از ارمنستان باعث اشغال قره باغ شده بود
    • IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      ترکیه داره بلا میشه هاااااااا
    • عمار یاسر FR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      آذربایجان قره باغ را و ترکیه هر دو را گرفت این رو بعدا خواهید دید. روسیه با انعقاد قرارداد آتش بس جلو نفوذ آمریکا در ماجرا را گرفت و ترکیه قفقاز جنوبی و آذربایجان را تحت سیطره خود در آورد همه این موارد پله وار اتفاق افتاد اما اگر اسرائیل در آذربایجان حضور دارد و ترکیه به منافع سیاسی، امنیتی و اقتصادی خود رسید به این خاطر بود که ما یعنی ایران نتوانست خلاها را پر کند که هیچ خلاهایی را هم ایجاد کرد تا دیگران پر کنند.
    • IR ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      31 64
      خدمت همه عزیزان عرض کنم دنیا دست 5 قدرت روسیه چین و آمریکا اخیرا ترکیه و ایران است بقیه کشورها حالت اقماری دارند شاید دو مور اخیر را نیز اقماری بنامید اما تریکه و ایران قدرتهای نوظهور هستند قره باغ بدون اجازه روسیه بدست ارمنستان حتی یک متر هم اشغال نمی شد شما بروید علت معامله روسها و ترکیه را بخوانید چون ارزش لیبی بیشتر از قره باغ برای روسها بود خصوصا که پاشینیان در حال چرخش به سمت اسرائیل و امریکا بود و قصد داشت روسها را از قفقاز بیرون کند اما با آزادی قره باغ بهانه حضور مجدد روسها تا 15 سال آینده در ارمنستان فراهم شد
    • رامین IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      مشرق این نقشه رو از کجا آوردی؟.... قرار نیست تو قره باغ سرباز ارمنی باشه ارمنیا میتون بعنوان شهروند اذربایجان باشند...
    • DE ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      11 9
      خطاب به ۲۲:۴۱ حکایت شما، حکایت همون بنده خداییه که می گفت ما دو تا رو کجا می برید؟ خخخخخخخخخخ انصافا خیلی خندیدم به کانتت خدا خیرت بده
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      36 67
      اگه روسیه به ارمنستان خیانت نمیکرد این منطقه توسط باکو و تروریستاش اشغال نمیشد
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    دور تا دور کشور به تصرف اسراییل و ترکیه درآمده است و مسئولان ما هم بی خیال نشسته اند . پیمان پایانی جنگ قره باغ یک فاجعه برای ایران است . دست ایران از قفقاز کوتاه می شود . نفوذ اسراییل در مرزهای شمال غربی ما تثبیت می شود و جریان پانترکیسم به رهبری ترکیه قدرت مضاعفی خواهد گرفت. مرز ما با ارمنستان تقریبا از میان می رود و از نظر اقتصادی و حق ترابری بشدت زبان خواهیم دید. وصل شدن ترکیه به باکو و سپس دریای مازندران ، دسترسی آنها را به آسیای میانه هموار می کند و باید منتظر سیل عظیمی از جریانات تروریستی پانترک و گروه های تکفیری از ترکان آسیای میانه باشیم. هیچوقت جمهوری اسلامی در این چند سال اخیر اینقدر منفعل نبوده است . امیدوارم سپاه این توطئه ترکیه و اسراییل را خنثی کند مگرنه در آینده نزدیک به سمت جنگ داخلی در استانهای شمال غربی و سپس حمله ترکیه و اسراییل برای حمایت از جریان های تجزیه طلب خواهیم بود
    • DE ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      اولا اسرائیل هیچ غلطی نمی تواند بکند. ثانیا مردم ولایتمدار ایران و خصوصا آذربایجان در‌مقابل ضدانقلاب مماشات نمیکنند. ثانیا شما در باره متحدان گروهکی اصلی رژیم کودک کش اسرائیل ( پ ک ک ، پژاک، کوموله، دموکرات و ...) چه نظری دارید، در آذربایجان که تا بحال واقعه تروریستی رخ نداده، و البته پیوندهای مذهبی و ملی هم همواره مانع از این مسائل شده، اما این کجتی کشور است که دمادم خبر شهادت مرزبان از آن به گوش میرسد؟ این کجای کشور و کدام منطقه هم مرز ایران در غرب بود که عوامل ترور شهدای هسته ای در آنجا رخنه کرده بودند؟ این کدام منطقه بود که داعش در آن پرورش داده شدع بود و در مجلس خمله تروریستی انجام داد؟. امنیت کشور را از هر لحاظ و در هر منطقه می بایست مورد توجه قرار داد، اما تظرات این چنینی گویی در پی ناامن جلوه دادن استان های آذری پشین و ایجاد تشکیک در باورمندی و هویت ملی آنها هستند و این در حالی است که بر تهدیدات گروهک هایی که بالفعل اقدام تروریستی انجام میدهند و مورد حمایت رژیم اشغالگر قدس و آمریکای جنایتکار هستند، چشم می بندند.
    • ناشناس IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      13 53
      فقط تو هیچی نگو!
    • DE ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      ولا اسرائیل هیچ غلطی نمی تواند بکند. ثانیا مردم ولایتمدار ایران و خصوصا آذربایجان در‌مقابل ضدانقلاب مماشات نمیکنند. ثانیا شما در باره متحدان گروهکی اصلی رژیم کودک کش اسرائیل ( پ ک ک ، پژاک، کوموله، دموکرات و ...) چه نظری دارید، در آذربایجان که تا بحال واقعه تروریستی رخ نداده، و البته پیوندهای مذهبی و ملی هم همواره مانع از این مسائل شده، اما این کجتی کشور است که دمادم خبر شهادت مرزبان از آن به گوش میرسد؟ این کجای کشور و کدام منطقه هم مرز ایران در غرب بود که عوامل ترور شهدای هسته ای در آنجا رخنه کرده بودند؟ این کدام منطقه بود که داعش در آن پرورش داده شدع بود و در مجلس خمله تروریستی انجام داد؟. امنیت کشور را از هر لحاظ و در هر منطقه می بایست مورد توجه قرار داد، اما تظرات این چنینی گویی در پی ناامن جلوه دادن استان های آذری پشین و ایجاد تشکیک در باورمندی و هویت ملی آنها هستند و این در حالی است که بر تهدیدات گروهک هایی که بالفعل اقدام تروریستی انجام میدهند و مورد حمایت رژیم اشغالگر قدس و آمریکای جنایتکار هستند، چشم می بندند.
    • DE ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      39 83
      درسته باید جانب احتیاط رو داشت، و در‌مقابل تهدیدات بالقوه برنامه ریزی کرد. اما در حال حاضر تهدید بالفعل کشور گروه های مسلح و سلفیه غرب هستند. نکنه در این خصوص هم باید بگیم جدایی خواهان ایرلند شمالی دارن اونجا عملیات تروریستی انجام میدن؟!
    • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      44 34
      در آذربایجان هیچ حادثه تروریستی رخ نداده فقط اعزام تروریست های دانشمندان هسته ای و چند مورد جاسوسی و اعزام پهپاد بر فراز تاسیسات هسته ای و....
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      44 17
      ایران سامانه هایی چون یا زهرا دارد که توسط اخلال گرها قابل نابودی نیست با موشک های ضدرادار قابل نابودی نیست و رادارهای پسیو دارند که همیشه منتظر طعمه هستند شما نگران اسرائیل باش که اگر خطایی کنند دمار از روزگارشان در میاوریم
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      51 29
      پرچم آلمانی برو بخواب . از وقت خوابت گذشته . دیگه زدیش به شعر گفتن اونکه نمی‌فهمه علت حمایت ترکیه و وارد کردن تروریست ها به منطقه به چه علت انجام شد یا کوره یا منافق
    • جوزف IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      34 62
      زیاد حرف میزنی عمو هیچ ملتی تا ابد نمیتونه زیر ظلم وستم بقیه اقوام باشه
    • IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      81 8
      امروز سه نفر از نیروهای مرزبانی در غرب کشور،توسط گروهک های تروریستی به شهادت رسیدن... به راستی چرا بعضیها وقتی از جنایات تروریست های سازمان یافته در غرب کشور صحبت میشه حتی اونهارو محکوم نمیکنن...؟! حتی نسبت به بیانش هم واکنش نشون میدن؟! چرا بعضیها از تهدید احتمالی در شمالغری صحبت میکنن ولی وقتی بحث از تهدید واقعی در غرب میشه بهم میرزن... چرا اون بعضیها زیر کامنتای همین صفحه پیام میذارنو به آذریها ( نه به جمهوری آذربایجان و ترکیه) بلکه حتی به ترک های ایران توهین میکنند و منتشر میشه اما پیامی که در مورد شهادت مرزبانهاست انتشار پیدا نمیکنه؟
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      4 4
      ژول ورن کی بودی تو؟
    • DE ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      23 39
      منافق، آن گروهکی قندیل نشین و آلبانی نشینی است که نه تنها در مورد تحرکات ضد انقلاب در غرب کشور و شهادت مرزبانان و تهدید امنیت آن منطقه اعتراضی ندارد، بلکه در پی آن است با نگرش پانکردی و پان ارمنی خود از آزادی قره باغ اشغالی را به عنوان تهدید معرفی کند و ضمن ایجاد تفرقه، حواس رسانه ها و مخاطبین را از اقدامات تروریستی همپالیگهایش در غرب کشور پرت کند. نفاق گروهکی های قندیل و ارمنی گرایان و اراذلی که در‌پی ایجاد تفرقه در جهان تشیع هستند از نحوه نگارش آنان که نشانگر نفرت و عقده های درونیشان است بیرون می زند. الحمدلله که قره باغ، خاک اسلام آزاد شد. و الحمدلله که غیر نظامیان ارمنی هم در امنیت کامل از مناطق اشغالی خارج می شوند. انشاء الله پرونده تروریستها هم به زودی بسته خواهد شد. اما جماعت گروهکی قندیل نشین و ارمنی گرایان بدانند از آزادسازی قره باغ نمی توانند کلاه نمدی برای خود بسازند.
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      18 13
      اینهایی که برای آزادی قره باغ ، عزا گرفتن و از تهدید تروریستی شمالغرب حرف میزنن، چرا از شهادت مرزبانها توسط پژاک که دیروز‌اتفاق افتاد صحبت نمیکنن. چرا این قدر عصبانیتو خرج پژاک نمیکنن؟. اونها کور نیستن بلکه حتما منافق هستن و البته واسه اینکه خودشونو مخفی کنن به بقیه انگ میزنن. قره باغ خاک اسلام آزاد شد. حواستون به مرزهای غربی و گروه های تروریستی باشه که واقعا دارن ترور میکنن، ترورهاشون احتمالی نیست، بلکه واقعیه! عزاداران ایروان اگر منافق نیستید در مورد اوننا هم ابراز نگرانی کنید!
    • IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      22 14
      همینجوری که منتظر پیش بینیات در مورد شمال غرب هستی، یه نگاهی هم به مناطق مرزی آذربایجان غربی بنداز! اونجا تروریستهای واقعی داره نه پیش بینی! رفاقتشونم به رژیم صهیونیستی خیلی قدیمی تر از این حرفاس!
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    51 44
    اگر صنعت نظامی ما وارداتی می بود مثل این سامانه های پدافندی روسی در برابر ارتش های سطح دو مثل ترکیه و اسراییل نایود می شد.
    • احمد IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      40 4
      اگر ارتش ترکیه که دومین ارتش بزرگ ناتو است درجه دواست پس بقیه درجه ی چند هستن!!؟
  • مهدی IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    ما باید از جنگ جلوگیری میکردیم چون ارمنستان یه مسیر خوب برای صادرات گاز و برق هست ، ولی هیچ تلاشی برای جلوگیری از این جنگ نکردیم
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      جلوگیری از جنگ اینگونه بود که باید موقتا مرزهایمان را مثل گرجستان و ترکیه به روی ارمنستان متجاوز میبستیم تا مجبور به خروج از قره باغ گردد اینجوری هم میتوانستیم اعتماد آذربایجان را بیشتر از همه متحدانش جلب کنیم و هم بین تورکهای ایران اتحاد میهنی بزرگی ایجاد کنیم و همینکه بدون جنگ قره باغ تخلیه میشد و ما میتوانستیم کارهای بیشتری انجام دهیم ولی نکردیم چون نتوانستیم کارهای بزرگ انجام بدیم
    • IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      60 41
      آقا مهدی، یک نگاهی به نقشه بیاندازی میبینی که ارمنستان کوچه بن بسته و راه به جایی نداره. گاز ما از طریق ترکیه میتواند به بازار اروپا برسد (خط نابوکو و تاناپ) و ج آذربایجان نیز میتواند شاهراه زمینی تجارت با روسیه باشد. مسیر ناهموار و جاده های شیبدار ارمنستان برای سرمایه گذاری ریلی و جاده ای برای کشورمان مناسب و به صرفه نیست وانگهی همراهی گرجستان نیز باید باشد که حداقل به ساحل دریای سیاه برسیم.. بعدش چی؟! چطور باید به اروپا ترانزیت سریع و به صرفه داشت. صلاح اقتصادی کشور ما در همراهی و شراکت با همه همسایگان، به ویژه ترکیه و آذربایجان است.
    • رامین IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      54 47
      ارزش مراودات ایران و ارمنستان فقط500 میلیون دلار هستش که قابل قیاس با مروادات ایران به ترکیه و اذربایجان نیستش ... دولت افساد طلب بجای درک درست واقعیت و ارزش کشورهای همسایه اشتباهی مسیری که برخی نژاد پرستان داخلی دادنو رفت که متاسفانه گذشته از دلخوری جامعه مسلمون و آذری داخلی، باعث شد قدرت سیاسی و نظامی ایران در اذربایجان و ارمنستان از بین بره... کاش گروهی جهادی و اسلامی دولت ایرانو در دست داشت تا با حمایت اسلامی از اذربایجان بتونه دست اسرائیل رو از منطقه کوتاه کنه
    • IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      4 3
      منم با نظر ماهان موافقم تا وقتی که امثال اصلاحطلبا سر کار باشنو این ملتم با این وجود بهشون رای بدن همین آشه و همین کاسه تازه بد ترم میشه
  • مجید GB ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    39 41
    چرا تو این نقشه اخری ما دیگه تقریبا مرز خاکی با ارمنستان نداریم؟
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      64 64
      چون ارمنستان در جنگ شکست خورد و قراداد ترکمنچای امضا کرد
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    54 10
    کرویدور نخجوان نقش ژئوپولیتیک ایران رادر شمال غرب تضعیف میکند
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    31 11
    تجهیزات کافی و مدرن متحد سیاسی قوی بازپس گیری و حتی بدست آوردن بیش از توقع اولیه. خود ڱویای همه چیز است توهمات جواب نمی دهد
    • IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      42 10
      دقیقا. عین توهم نیل تا فرات یا توهم آمریکایی عراق سه تیکه و سوریه سه تیکه و ایران ده تیکه. توهم جواب نمی دهد
  • DE ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    الحمدلله که خاک اشغالی قره باغ به شیعیان آذربایجان بازگشت و این مرهمی شد بر داغ مادران و کودکان مظلوم خوجالی. سی سال انتظار و در آخر نصرت.... سی سال انتظار و در آخر ذلت اشغالگر ارمنی.
    • IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      50 66
      چای سبز بنوش دوای هیجان زیاده. یه وقت از خوشی الکی سکته نزنی
    • IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      52 63
      و بزودی شروع عملیات های پان ترکیسم در مناطق شمال غرب کشور
    • IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      55 47
      آفرین به کوری چشم بعضیها پیروز و غیرتمند آذربایجانه و کور شود هر که نتواند ببیند تو همه جنگهای ایران با کشورهای دیگر هم مرور کنید این آذری جماعت بودند که با تمام غیرت جنگیدند
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      26 4
      این پایان تلخی سی ساله بود. خدا را صد هزار مرتبه شکر که قره باغ آزاد شد و آواره های شیعه آذربایجانی دوباره به منازل خود باز خواهند گشت.
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    خود ترکیه میگه فرمانده های ترکیه در جنگ قره باغ دخالت ندارند اما شما و ارمنی ها می خواهید شکست ارمنستان را توجیح کنید
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      86 55
      آخه ترکها خیلی راستگو هستن!
    • رامین IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      51 53
      نه شما راستگو هستین.... ایران امین....
    • IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      52 5
      ترکها در صداقت شهره اند. جان تو!
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    88 67
    ایران به این امید از ارمنستان حمایت نکرد و قرهباغ را خاک اسلام نامید بلکه آذربایجانی های یه ظاهر شیعه را دلشون را به دست بیاره ولی زهی خیال باطل ایران در این بین اشتباه استراتژیکی را مرتکب شد. البته به جز این هم کاری نمی تونست بکنه
  • ناشناس IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    59 83
    قدرت قهار ارتش آذربایجان نشان داد که کشورمان با همسایه قدرتمندی مواحه هست.
    • IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      عجب قدرت قهاری! ترکیه و اسرائیل نبودن یه وجب پیش روی نداشت. جوگیر نشو!
    • مهدی IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      30 23
      خخخخخخخ،جک نگو
    • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      27 41
      به مورچه آب شنگولی دادن واسه آقا فیله رجز هم میخوند
    • محمد DE ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      82 73
      واقعا آذربایجان ارتش قدرتمندی دارد بخصوص در پهپاد در در منطقه رقیب ندارد ما خرمشهر را با تقدیم 24 هزار شهید آزاد کردیم اون هم در زمین مسطح و هم ار ولی ارتش قدرتمند آذربایجان قلعه تسخیر ناپذیر را با کمتر از 100 شهید آزاد کرد روح شهیدآن خرمشهر و قلعه شوشا شاد اما دولت مردان ما هم باید از آذربایجان الگو بگیرند یعنی در زمینه پهپادی مثل ترکیه تلاش و کوشش کنند لازم شد از تجربیات ترکها استفاده کنند آنها برادران مسلمان مان هستند 7473
    • بیسواد IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      24 26
      جوک سال
  • علی IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    63 75
    بهتره به دلایل اشتراکات زیاد فرهنگی و دینی با کشورهای آذربایجان و ترکیه و حتی اعراب متحد شویم تاآمریکای استعمارگر،این تنها راه کوچک کردن حلقه استعماره. کاش مسئولین ما به جای فکر کردن به دشمنی یا دوستی با آمریکا بیشتر به فکر همکاری با همسایگان بودن.تنها در این صورت آمریکا و غرب در موضع ضعف قرار میگیرد و دشمنی ضعیف میشود و با توجه به پتانسیل عظیم منابعی و انسانی، ایران در موضع قدرت و نقشی تعیین کننده در معادلات جهانی داشت.
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    55 89
    کمک نکردن به ارمنستان به زودی دامن ایران را خواهد گرفت، توسعه طلبی اردوغان به همین جا ختم نمی شود، کسانی که بیانه برای حمایت از جنگ دادند، غیر مستقیم باعث تثبیت اسرائیل در شمال کشور شدند
    • DE ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      42 35
      توهم نباف ....
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    21 7
    تاحال پس مرز زمینی ایران و ارمنستان بسته شده انگار ... دقت کنید
  • سید IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    30 53
    چهار کشور متحد شدن و به ارمنستان حمله کردن.واین هم شد نتیجش ...که مردم اذربایجان پرچم اسرائیل رو دردست بگیرن.و شادی کنند..
    • IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
      9 2
      دست گرفتن پرچم اسرائیل کار ارمنی هاست میخوان داخل ایران اختلاف افکنی کنن خیلی موزی هستن
  • US ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    58 71
    ترکیه زمان تحریم به ایران کمک آذربایجان هم تو سیل زلزله به ایران کمک کرد
    • US ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      45 37
      خب که چی؟
    • US ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      5 18
      سه سال هم آقای زنگنه گاز مفت ریخت تو حلق ترکیه این به اون در !
  • Rahim IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    66 11
    یاشاسین آذربایجان،یاشاسین ایران.مرز آذربایجان و ایران همیشه مرز صلح و دوستی و امنیت بوده.به امید خدا مرزهای غربی هم پاکسازی خواهد شد
  • IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    73 85
    یه زمان ارامنه ای را دیدم که به مناسبت سالگرد نسل کشی ارامنه بدست ترکیه تجمع کرده و شعار میدادند: مرگ بر رژیم فاشیستی ترکیه. الان معنی این حرف رو بهتر درک میکنم که چقدر بجا و درست بود.
  • IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    81 77
    آذربایجان اعلام کرد که حتی یک متر هم به ارمنستان تعلق نخواهد گرفت و همه قره باغ خاک قانونی آذربایجان میباشد حتی پول آذربایجان در آن رایج خواهد بود حتی طبق توافق نامه ۵۰ میلیار دلار غرامت باید به آذربایجان پرداخت شود
    • IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      11 34
      کفگیییر
    • DE ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      34 65
      بسوز که سوز تو کارها بکند :)
    • IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      56 28
      و اردوغان را مهمان قبرها بکند!
    • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      43 15
      قره باغ ، خاک شیعه، آزاد شد، تبریک
    • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      43 12
      آذربایجان هم آزاد می شود و به اسلام و میهن باز می گردد
  • عماد IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    41 29
    ایران اگر می خواست هم نمی توانست کاری بکند . این دست روی دست گذاشتن ایران و نگاه کردن به ترک تازی تترکیه !دنیایی حرف برای گفتن داشت .ما اکنون بهتر جایگاه خود را در سطح منطقه هضم می کنیم . زهی توهم!!!!
    • IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      16 26
      زکی بر تو که خود عند توهمی
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    39 45
    دوماه قبل از درگیری اصلی(مردادماه) ارمنستان با هدف قرار دادن یک جلسه نظامی و کشتن یک ژنرال و ۱۲ افسر سرباز آذربایجان باعث شروع درگیری شد! تا آن تاریخ ارمنستان فاقد تجهیزات نظامی نقطه زن بود! شاید روسیه با این کار(دادن تجهیزات و اطلاعات محل جلسه) باعث شد ارمنستان آن اشتباه بزرگ را انجام دهد و از این طریق دولت پاشینیان را که با انقلاب مخملی قدرت را بدست گرفته بود سرنگون کند.
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    62 64
    قرارداد نظامی بین جمهوری آذربایجان و ترکیه بسته شده ترکیه قرار است تکنولوژی برخی سلاح هاشو به آذربایجان بده تو تولید پهپاد به آذربایجان کمک خواهد کرد حتی ترکیه پیشنهاد داده شانزده کشتی جنگی تو باکو برای آذربایجان تولید بکنه و تکنولوژی تولید کشتی جنگی رو هم در اختیار آذربایجان قرار خواهد داد هنوز آذربایجان جواب پیشنهاد ترکیه رو نداده ترکیه قصد داره آذربایجان رو قدرتمند تر بکنه
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      5 14
      نترکی یه بار !
  • مهدی IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    32 7
    این حرکات ترکیه نتیجه یک اقتصاد قوی در دو دهه گذشته است! گرچه این حرکات بزای ترکیه هنوز زود است و یهتر است مقداری از چین الگو بگیرد
    • US ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      27 45
      بله و نتیجه نفت سرقتی سوریه و کارخانجات و تجهیزاتی که بار زدن از سوریه کامپلت بردن ترکیه فروختن و یه آب هم روش. میخواهی اقتصادش قوی نشه!
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    79 68
    وای خدای من !! ما دیگه تقزیبا هیچ مرزی با ارمنستان نداریم ! از طرفی هم آذربایجان با حمایت ترکیه و اسراییل داره پر رو تر و پر جسارت تر میشه!! از کجا معلوم که بعد از ماجرای قره باغ روی مناطق شمال غرب ایران تمرکز نکنن؟؟ باید هر چه زودتر مسعولین امنیتی ایران راهی برای خفه کردن ناسیونالیسم ترک پیدا کنن در غیر این صورت آینده ایران ما به خطر خواهد افتاد!! امید وارم اینطور نشه
    • IR ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      30 20
      همه این بی تدبیری ها ناشی ار فقدان مغز استراتژیک حضرت اقای رفسنجانی هست.
    • US ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      13 8
      وای نه حضرت رفسنجانی همون جایی که هستن بمونن بهتره، هم برای خودشان هم ایران. هنوز آتش 88 که به پا کرد سرد نشده....
    • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      12 30
      دوست عزیز این کریدور در هر جای ارمنستان باشه در اختیار خود ارمنی ها و با نظارت روس هاست، اگر جنوب ارمنستان اشغال می شد بله اون زمان خطرناک بود. ارتباط زمینی ایران با ارمنستان قطع نشده ولی با این حال وزارت خارجه باید با حساسیت دنبال کنه
    • احمد IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      23 3
      نگران نباش با ارمنستان مرز داریم اما برای ما از تمام مناظر رابطه با ترکیه و اذربایجان مهمتر است
  • IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    12 1
    خوب از اول قرار به جنگ ارمنستان و آذربایجان به صورت تن به تن نبود اما نبرد اول برای شناسایی محل های توپخانه و ضد هوایی ارمنستان و برنامه‌ریزی نحوه نابودی آنها بود و جنگ دوم پیاده نمودن برنامه ها باید از این جنگ در یمن استفاده کنید
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    20 39
    این نقشه اخری وکریدور نخجوان یک افنضاح سیاسی برای ایرانه باید تا دیر نشده تغییرش بدن ودر اون قاطعانه ورود کنند
    • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      6 10
      شاهنامه اخرش خوشه یه خوده صبر کن
  • LT ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    57 20
    مشکل اصلی این است که جریانات پان ایرانیستی و ایرانشهری دارن بصورت سیستماتیک اتحاد ملی رو تضعیف میکنن و روز به روز جریانات کوچک رو رادیکال تر میکنند.تا حقوق شهروندی و اجتماعی سیاسی مردم تامین نشه دشمن خارجی هم از این ضعف اتحاد ملی برای ضربه زدن به ایران استفاده خواهد کرد.درد هم داخلیست علاج درد هم
    • IR ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      25 7
      جریانات ایرانیستی در ورزشگاه... صدای ... در میارن؟
    • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      21 7
      دقیقا
  • US ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    67 73
    به شخصه بعنوان یک ایرانی مسلمان و شیعه ترجیح می دهم مملکتم با ارامنستان مرزهای طولانی داشته باشد تا آذربایجان یا حتی ترکیه. ارامنه بسیار قابل اعتمادتر هستند و نیز نجیب و ایران دوست و مهربان و باوفا. ترکها چه ورژن آذربایجان شوروی چه ترکیه ای، اهل غدر و نیرنگ و دودوزه بازی و از پشت خنجر زدن هستند. ببینید همین جناب ترکیه چه بلایی به سر سوریه آورد مملکت به آن خوبی را قهوه ای کرد (خدا مملکتشان را قهوه ای کند). در این سالها که ارمنستان هم مرز ما بوده کوچکترین مشکلی برای ایران به وجود نیاورده اند حالا ببینید از این به بعد چقدر آذربایجانی ها موذی گری و اذیت برای ما ایجاد کنند.
    • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      38 18
      در مبانی اعتقادی دچار مشکلی ورا که قرآن کریم میفرماید یهود و نصاری را به دوستی نگیرید. آیه ۵۱ سوره مائده
    • IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      29 17
      از پرچمی که انتخاب کردی مشخصه چقدر ایرانی و از عدم اطلاعاتت از دین اسلام مشخصه چقدر مسلمانی شیعه بودنت که بماند ، تو یک منافق به تمام معنایی
    • اسماعیل IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      34 14
      درود بر آذربایجان ایران وغیرت آذربایجانی. به فرموده رهبر قره باغ جزو لاینفک آذربايجان واسلام است. شما که سیاست بلد نیستید وخیر وشر تان رانمیشناسید چه به سیاست. یاشاسین اذربایجان، یاشاسین ایران. به هرزه گویی های دشمن جاهل ومعاند گوش ندهید کشور ما مثل رنگین کمانی از تورکها لرها بلوچ تورکمن کردوعرب و... است وهمه مسلمان چه شیعه چه سنی.
    • gdd GB ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
      1 0
      واقعا که خیلی احمقی
  • IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    12 30
    پیروزی آذربایجان قبل از همه مرهون عمو پوتینه خدا حفظش کنه
  • حمید IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    61 75
    دمشگرم ترکیه همیشه حامی حق بوده و خواهد بود
    • IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      64 42
      افعال معکوس. معکوس بودنش در سوریه رو شد. ترکیه خالق داعش و النصره
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    24 21
    من نقشه‌ی جدید را که دیدم متوجه شدم این جنگ تحت فرماندهی مستقیم ترامپ عملیاتی شده. هر دو کشور در یک جغرافیایی قرار گرفته بودند و به ایران برای دور زدن تحریم ها کمک می کردند ولی الان.. ارمنستان دیگر مرزی با ایران ندارد و شاید دیگر گاز هم نتواند وارد کند و از طرفی هنوز به علت جریمه ی ۵۰ ملیارد دلاری و حضور نیروهای ی در قراباغ هنوز دعوا کاملا حل نشده و به زودی به همپیمانان کامل غرب خواهد پیوست. آذربایجان به نخجوان و ترکیه مستقیما وصل شده و دیگر نیازی به خاک ایران و ورود آزادانه اتباع دو طرف نیازی ندارد شاید ترکیه هم ویزا را روی اتباع ایران اعمال کند. بنابراین ارمنستان و آذربایجان دیگر متکی به ایران نخواهند بود.
    • IR ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      35 6
      میبخشیدا ولی ارمنستان با سه میلیون جمعیت و اقتصاد نابود شده و بنست جغرافیایی چطور به ایران برا دور زدن تحریمها کمک میکرد !!!
    • IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      3 16
      شما پانترکها که میگفتید ارمنستان در رفاه و ثروتمند با سلاحهای مدرن و ظالم. .. به اقلیت مظللوم و فقیر ترک اذری که هیچ یاوری نداشت چیره شده بود .. مشخص شد که دقیقا برعکس بوده و دروغ میگفتید
  • م IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    3 11
    ایران و آمریکا اسرائیل ترکیه = گز بروخوار
  • M IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    3 15
    آمریکا اسرائیل ایران ترکیه و .... کشور ها هیچ عددی نیستن جلوی شهر بزرگ گز برخوار زادگاه دلوران گز شیران
    • IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      25 1
      تست کرونا دادی؟! اگه نه حتما اقدام کن
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    27 22
    عجب ارتشی دست در دست شیطان
  • IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    30 21
    در این بررسی قدرت نظامی آذربایجان نادیده گرفته شده است. آذربایجان در آموزش و زبده کردن نیروی ارتش خود به موازات خرید تجهیزات، تلاش بسیاری داشت. سالهای قبل بسیاری از خانواده های آذری نگران کشته شدن فرزندانشان طی آموزشهای سختگیرانه نظامی بودند. ثمره آن سختیها در پیروزیهای اخیر چیده شد.
  • حسین IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    19 30
    چند را ه وجود داردتا ایران وارمنستان ضرر نکنند اول ارمنستان از ایران دعوت کند امنیت کریدور اتصالی فی ما بین رابه عهده بگیرد با کار همه نقشه های دشمنان ایران وارمنستان به هم می ریزد دوم به اندازه زمین مانده ارمنستان و کریدور ارمنستان از طرف ترکیه بردارد وجابجائی صورت گیرد نخجوان به آذر بایجان وصل می شود ارمنستان هم به ترکیه وایران مثله کریدور هم حذف می گردد نفوذ ترکیه به صورت زمینی قطع می گردد
    • IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      32 18
      ارمنستان کشور مستقل نیست روسیه برای ارمنستان تصمیم گیری می کنه روسیه هم مشکلی برای اتصال ترکیه به آذربایجان نداره از دست شما هم کاری بر نمیاد
    • IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      12 18
      از کیسه خلیفه می بخشی خدا شفات بده آخه توهم تا چقدر؟
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    16 15
    متاسفانه ایران موضع بسیار ضعیفی داشت ما همسایگی با ارمنستان رو از دست دادیم طبق نقشه آیی که نمایش دادین موضع ترکیه اردوغانی و رویای عثمانی بزرگ رو تقویت کردیم عبور خط نفتی آذربایجان هم بدون ایران برای غرب تسهیل شد بنظرم سیاسیون ما خواب بودند این همه مدت
  • علی بابایی IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    34 16
    خیلی زیبا و مقتدرانه آذربایجان توانست ارتش ارمنستان را در هم بشکند و انتقام اون مسلمانان مظلوم را که با بی رحمی وکشتار از سرزمین خودشان بیرون کرده بودند بگیرد انشالله فلسطین مظلوم هم اینچنین آزاد شود به امید پیروزی حق بر باطل
  • کورش DE ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    24 70
    چگونه آرتساخ از دست رفت؟ ساده است با انفعال ایران و کمک نکردن به ارمنستان. حالا تمام مرز شمالغربی ما با جمهوری باکو است وا ارتباط ما با ارمنستان هم قطع است. هیچوقت ایران انقدر منفعل نبوده است. تاوان سنگینی برای این اشتباه دادیم در صورتیکه به سادگی میشد به دلیل اصابت گلوله به خاک ما وارد منطقه شویم و منطقه حائل ایجاد کنیم و هم مقر تکفیریها را با موشک بزنیم. حالا پانترکیسم از همیشه وقیحتر و پرروتر میشود.
    • DE ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      41 27
      آرتساخی نبود از اول که از دست بره.... چیزی که نبوده اساسا ، منطقا از دست هم نمیره... یک توهم بود که گذشت...
    • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      18 16
      کمتر فیلم هالیوودی ببین از واقعیات دورت کرده
    • کورش DE ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      12 38
      به ۰۰:۴۰ و ۰۰:۴۲: توهم پانترکیسم است که به زباله دان تاریخ خواهد پیوست. اوضاع آرتساخ و ارمنستان هم اینگونه نخواهد ماند و معلوم خواهد شد که چه کسی فیلم هالیوودی میبیند! بازی تازه شروع شده!
    • IR ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      18 1
      آرتساخ به زباله دان تاریخ پیوست... ؛)
  • رضا KR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    38 18
    راه زمینی ترکیه به نخجوان بطول ۱۳ کیلومتر است وعرض ان بیشترین نقطه سه ونیم الی چند ده متر است منطه کوهستانی دره وردوخانه است که خیلی استراتژی نیست بعضی ازدوستان موقعیت مرزی ایران واذربایجان را نادیده مگیرندکه بیش از ۵۰۰کیلومتر است دردیدگاه شما فقط دولت باکو به نظر میرسد مر دم ۹۸درصدشیعه نادیده گرفته میشود حضور ترکیه چندان دوام نخهواهد بود استراتژی ترکیه مدیترانه وغرب ترکیه است آینده باکو با ایران به خصوص باتبریز خواهدبود گرایش حداکثری مردم اذ ربایجان به تبریزاست اما درمردجنگ هر کشوری برای دفاع از سرزمین وملتش ازهرجاکه بخواهد سلاح مخرد ناراحتی ندارد شکست یا پیرو زی یک واقعیت است باید پذیرفت دولت ارمنستان شکست را پذیرفته وتعهداتش راقبول کرده وبحث خارج از آن بیفایده است فقط دراین جنگ هر کس به حق خودش رسید
  • یک ترک IR ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    9 12
    خوب اینجانب تحت عنوان یک ترک بارها بر تقسیم قفقاز با همکاری روسها بین خودشان مقاله نوشتم متاسفانه روسها با ترکیه سریعتر به یک جمع بندی رسیدند و سر ایران یک خرده بی کلاه ماند الان هم در خلیج فارس ایران و ترکیه و پاکستان و روسیه باید تقسیم حوزه نفوذ انجام نمی دهند شاید اگر وضعیت به همین نحو پیش برود و ایران تعاملی با قدرتهای منطقه ای نداشته باشد همین کشور عمان و قطر و یمن و کویت نیز از دست بروند به مقمات برسانید
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    48 59
    یاشاسین اذربایجان. قره باغ اشغال شده بود
    • IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      32 51
      ولی از حالا میشه آشغال
    • IR ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      35 37
      بسووووووز از حسادت و خشم؛ قره باغ آزاد شد
    • IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      29 30
      خوب تو پادوی ارمنی برو تمیزش کن
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    43 24
    قره باغ را با شهر ادلب یا شاید شهر سرت لیبی تاق زده اند آذربایجان را شما خواهشا با دشمن نامیدن زیاد بزرگ نکنید
    • IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      2 34
      خدا کنه همینطور باشه. ترکیه از سوریه گم شه بره بیرون همه آذربایجان و قره باغ رو بهش بدن میارزه
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    27 31
    ترکیه فقط کمک تسلیحاتی کرد اگه ترکیه دخالت نظامی داشته کشورهای اروپایی و روسیه هم دخالت نظامی می کردن اروپا و روسیه دنبال بهانه می گشتن برای حمایت نظامی از ارمنستان
  • Faridon.gh4848 IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    38 6
    دراین بین این جنگ به نفع بازیگران مث ترکیه وروسیه شد و ایران هم با گفتار های بی عمل و دیپلماسی نداشتن کارای فقط تماشاچی بود
  • فرشید IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    68 45
    خدا را شکر باکو تا ابد گاو شیرده ترکیه شد شکرت خدا
    • IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      27 32
      میگم تو چرا ناراحتی احیانا !!!
    • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      33 35
      چرت نگو ترکیه برادر آذربایجان هست و باعث آزادی اون مکان شد
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      7 16
      باشه توخوبی...
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    23 69
    سلام دوستان من تو کامنت ها دیدم خیلی از هم وطنا از ارتباط ترانزیت ترکیه با آذربایجان دلواپس هستند.دنیا فعلی دنیای رقابت بر سر منفعت و کیفیت.اگر ما در شمال غرب خودمون جاده ها و اتوبان های استاندارد درست کنیم نه تنها بهش خصوصی ترکیه که شرکت های اروپایی هم از خداشون از ایران عبور کنن.متاسفانه اونقدر تو تحریم بودیم که از ارتباط با دنیا واهمه داریم و خیلی بسته فکر میکنیم. از رقابت می ترسیم و بیشتر دنیا رو سیاه و سفید می بینیم.
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    69 9
    لعنت بر رضا پالانی
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    27 15
    «لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا» بنابراین قره باغ باید آزاد میشد که الحمدلله آزاد شد
  • US ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    37 38
    یاشاسین شوشا....یاشاسین اذربایجان
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    40 7
    ارمنستان زمین نداشته اش را باخت
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    48 23
    اگر رضاشاه آرارات کوچک و بزرگ را به آتاترک نمی بخشید الان نخجوان و ترکیه هم مرز نبودند.
  • رحمن IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    65 34
    دلیلی ندارد که ترکیه پاسدار صلح در منطقه ما باشد کشوری که دخالت مستقیم کرده .چطور پاسدار صلح باشد.کشوری که تروریست به منطقه آورده چطور پاسدار صلح باشد.ایران حق بودن در منطقه را دارد و نه ترکیه کاش میشد و با الحاق آذربایجان به مام وطن دست نوکران آمریکا و اروپا و اسرائیل را از منطقه دور کنیم یک کم شجاعت داشته باشید
    • DE ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      15 30
      عزیز جان از توهم بیا بیرون.... درسته ترکیه مداخله کرده اما با روسیه توافقنامه امضا کرده. از طرف دیگه چه شما بخواهید و چه نخواهید جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در عرصه بین المللی بعنوان کشورهای رسمی پذیرفته شدن و عملا نمیشه به سده های قبل برگشت. قضیه ی آرتساخ جعلی نیست که بیای بگیری و ضمیمه خاک خودت کنی.
    • US ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      2 14
      ۰۱:۰۲ - اون طور که هنگ کنک جزو چین شد و کریمه جزو روسیه یعنی میشه ! و همون طور که داعش داشت می رفت که یک کشور تاسیس کنه ولی ایران و متحدینش نزاشتن تا رویای کلینتون به واقعیت نپیونده ! درضمن قدرت امریکا رو به افول هست و شرایط داره مثل جنگ اول میشه یعنی عدم وجود قدرت غالب و بی تاثیری سازمان ملل .
    • IR ۰۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      30 2
      همین مناطق تحت منازعه ای مثل هنگ کنگ و کریمه رو با جمهوری آذربایجان و دولت ارمنستان( بعنوان دو عضو رسمی سازمان ملل) و کشورهایی که با ما روابط دیپلماتیک دارند، مقایسه میکنی و تحرکات تروریستی داعش را در چارچوب کشور سازی میبینی، نشون داد که نه تنها سواد نداری ، بلکه باید زودتر قرصاتو بخوری
  • غلامرضا IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    46 18
    با سلام برد آذربایجان, سبب نزدیک شدن نیروهای اسرائیلی به مرزهای ما میشود
  • GB ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    33 40
    زنده باد رزمندگان دلاور آذربایجان
  • ناشناس IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    15 4
    آقایان مشرقی از توانمندی تکنولوژیکی ، تاکتیکی و تجهیزاتی آنها یک چیز هایی بگویید
  • IR ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    25 18
    یاشاسین
    • US ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      8 4
      یاشا ایرانیمیز یاشا شیعه اسلاممیز خار اولسون دشمنلاریمیز
  • IR ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    12 22
    توطئه روسیه و ترکیه موفق بود حوزه نفوذایران در آسیای میانه کمتر و کمتر شد وابستگی جمهوری آذربایجان به ایران کمتر شد
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    50 23
    امیدواریم آقای علی اف بعد از این پیروزی ها که توسط جوانان شیعه و معتقد آذربایجان حاصل شد تغییر رویه بدهد و نسبت به حجاب و مجالس عزاداری و نمازهای جمعه و جماعات احترام بیشتری قائل باشد
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    26 29
    ارمنستان عقل نداره نمیدونم چرا دست از سر قره باغ برنمیداره که به مرزهای شناخته شده رسمی عقب نشینی بکنه تا اینجوری مرزشو با ایران هم از دست نده و بیشتر منزوی نشه
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    13 36
    روسهای نامرد پشت ارمنستان رو هم خالی کردند
    • DE ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      7 12
      :))))
  • احمد IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    35 40
    قره باغ بر خلاف نوشته ی مقاله هرگز خودمختار نیست و بخش غیر قابل تفکیک اذربایجانست و در قرارداد نیز اسمی از خودمختاری اورده نشده
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    36 0
    این جنگ نشون داد، تسلط هوایی و نبرد پهپادی و جنگ الکترونیک، چقدر تجهیزات زمینی رو براحتی از دور خارج میکنه. یک درس بزرگ.با یه پهپاد ارزان قیمت کل گردان پدافندی از کار میفته
  • به IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    42 50
    آذربایجان پیروزیت مبارک ❤
    • IR ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      33 33
      الحمد الله حق به حقدار رسید خودتان را خسته نکنید آزاده باشید حق را به حقدار بدید
    • IR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      40 25
      آذربایجان اسرائیل پیوندتان مبارک
    • US ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      28 29
      ۰۳:۱۹ حق زمانی به حق دار م یرسه که مرزها برگرده به قبل از گلستان و ترکمان چای !
  • IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    10 13
    در واقع الان ارتش اسرائیل حضور قوی در شمال غرب دارد
  • داش رضا IR ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    40 38
    ارتش اذربایجان ترسوبه تمام معناهستندتوجنگهای قبلیش ثابت شده اگه تجهیزات ونیروهای ترکیه نبودن تاالان اذربایجان روهم ازدست میدادند
    • DE ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      22 16
      چقدر خوب.... عقل نداری راحتی دیگه :)))
  • ایرانی US ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    33 6
    انفعال استراتژیک ایران در ارتباط با جنگی که قابل پیش بینی بود وبرای آینده ایران مهم خدا بقیشو بخیر کنه
  • IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    29 6
    دیروز در مسجد جامع شوشا بعد از 30 سال اشغالگری ارامنه، نماز جماعت برگزار شد. قره باغ را همین جوانهای با اخلاص و عاشقان اباعبدالله الحسین علیه السلام آزاد کردند.
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    8 3
    چرا آرزوی دور از دسترس باشه؟
  • RU ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    58 17
    این برتری بیشتر به خاطر سلاح های اسراییلی جمهوری آذربایجان بود تا جایی که صدای ارمنی ها هم از این پشتیبانی علنی درآمد مطمئن باشید پاداش این خدمت صهیونیست ها در اختیار قرار دادن پایگاه های مخفی بیخ گوش ایران است
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      12 26
      ایران از این به بعد باید سیبیل الهام رو چرب کنه تا این اتفاق نیفته
  • آرش GB ۰۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    این همه ترک داخل کامنت های مشرق چی میگن واقعا اصلا کسی به غیر از ترک جمهعت اینجا چیزی می نویسه؟ از کامنت های اینجا معلومه چه خبره ...
    • علی IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      37 21
      طبیعیه، همه جا همینه. اکثریت مطلق و متحد و مقتدر
    • DE ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      20 32
      نکنه میخوای مثل رئیست قاشینیان کامنتای مشرق رو هم اشغال کنی :)))
  • رسول IR ۰۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    68 10
    حق به حق دار رسیده حالا شما چرا ناراحتین !؟
  • زهرا IR ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    خواهشافکرنکنیدترکیه برضدآذربایجانه وبه خاطرمنافعشه که پشته آذربایجانه من خودم ترکم هرجاهرترکی روببینم هم خونه خودم میدونمشون پس ترکیه وآذربایجان برادرن وهم خونوهم نژادوهم زبان پس به هم به هیچ عنوان خیانت نمیکنن همیشه ترکهامتحدبودن وپشته هم
    • GB ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
      0 5
      من هم ترکم، ترک ایران و ترک جمهوری آذربایجان هیچ ارتباطی با ترکِ ترکیه ندارد، ایرانی اند.
  • سیاوش IR ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    ترکیه در مدت زمان کوتاهی تاوان مداخله در امور داخلی سایر کشورهای مستقل را پرداخت خواهد کرد. وعلامت آن از نزدیکی موضع ترکیه با روسیه هست و ترکیه هرگز توان پرداخت چنین هزینه ای را نخواهد داشت
  • IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    33 9
    اونقدر تمركز رو برديد روي آمريكا و اسرائيل كه از اينور داريد قافيه رو مي بازيد خدا بخير كنه انشاالله
    • DE ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      12 16
      دشمن کشور ما آمریکای جنایتکار و رژیم کثیف صهیونیستی بوده، هستند و خواهند بود. قره باغ خاک شیعه از اشغال صلیبی آزاد شد و انشاء الله قدس شریف هم به همت شیعه و دلاوران مسلمان و تحت رهبری امام خامنه ای ( حفظه الله) آزاد خواهد شد.
  • علی IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    24 36
    تسلیت میگم ، قاااراباغ شد مستعمره ی ترکیه !!
  • ناشناس IR ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    افرین اولسون اردوغانا و ترکیه قره باغ را ترکیه آزاد کرد
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    25 18
    اگر به نقشه آخر دقت کنی مرز ایران با ارمنستان کلا حذف شده و این یعنی فاجعه
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      8 10
      عجبا ! کجا حذف شده ؟! مرز رسمیش همچنان داره البته از مناطق اشغالی عقب نشسته
    • DE ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      12 11
      وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، رسما این موضوع را رد کرد. و ما کماکان با دولت ایروان مرز داریم؛ پس شما هم توهم پراکنی نکنید!
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    22 6
    راجع به همه چيز اين جنگ صحبت ميشود غير از نحوه برخورد ونظر مردمان قره باغ با فاتحان جنگ اگرمردم همراه فاتحان نباشند قره باغ كشمير منطقه خواهد شد
  • ناشناس IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    12 8
    بازی بزرگ تازه شروع شده.
    • IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      5 3
      پس برو بازیتو بکن تو کار بزرگترهاتم دخالت نکن :)
  • فقط خدا IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    11 27
    نتیجه دوستی با خرس (روسیه )تکلیفش مشخص است سیاستمداران عبرت بگیرند ۰
    • US ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      4 3
      این بیشتر نتیجه پشت کردن پاناشیان به روسیه و دوستیش با اسراییل و اروپا بوده
  • میراندا IR ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    23 40
    حقانیت آذربایجان و متجاوز کار بودن ارمنستان را تمامی دنیا حتی ایران به رسمیت شناخته است. 30 سال تجهیز ارمنستان توسط اروپا و روسیه و 30 سال ساخت استحکامات هیتلری ارمنستان در مقابل یک ماه نبرد بزرگ آذربایجانیها نتوانست دوام بیاورد.ایثارگریهای ارتش آذربایجان و مردم آذربایجان سالهای متمادی در یادها می ماند. ارتشهای بزرگ جهان درس نظامی را از این نبردها خواهند آموخت.
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    15 21
    علی اف ! قدر اسلام و شیعیان را بدان
  • IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    14 3
    وقتی روسیه سامانه ها و هواپیما را به دشمنش می فروشه نقطه ضعف‌هاش هم لو میره
  • هموطن IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    12 7
    به جای ترکیه ایران باید نقش یک متحد قوی رو بازی میکرد و اینطوری دست اسراییل هم کوتاه میشد و یه متحد بین ترکیه و آذرباییجان ایجاد میشد و میشد به ارمنستان هم نفوذ داشت و در صورت لزوم بافشار وادارش کرد تا از قره باغ خارج بشه
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    14 38
    یاشاسین آذربایجان
  • Eldar IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    29 52
    ترک ها بازوهای قوی اسلام هستند!!از اینکه در سرزمین های اشغالی دوباره صدای اذان را خواهیم شنید بسیار خرسندیم. قابل توجه مشرق که ارمنی مساجد سرزمین اشغالی قره باغ به طویله خوک تبدیل کرده بودند و مشرق در این خصوص حتی یک جمله ننوشته بود!
    • حقیقت AM ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      43 66
      من از روزهای آغازین شاهد آن بوده ام که ارمنیان با چه دلسوزی از مسجد و مسجد-مدرسه ای که در شهر شوشی پی جنگ های دهه 90 تحت ‏نظارت طرف ارمنی قرار گرفته، مراقبت کرده و اقدام به بازسازی آنها در قالب اقدامات کاملاً ‏تخصصی نموده اند (البته لازم به ذکر است که تخریب آنها دستخط ارمنیان نبوده، ویرانه ها به همان شکل به دست ارمنیان رسیده بود). ‏خلیفه گری ارمنیان حوزه آرتساخ مشارکتی مستقیم و غیرقابل وصف در این امر داشته است. و اما صرفاً چند روز است که ‏نفس آذربایجانی ها در حواشی کلیسای قازانچتسوتس مقدس حس شده و هم اکنون شاهد وحشیگری آنها بر روی دیوارهای کلیسای تاریخی قازانچتسوتس مقدس هستیم. این را باید به ‏چشم ایرانی های آذری فرو کرد که در ایران خودشان را به در و دیوار می زنند و از آذربایجان دفاع می کنند که ببینند ایمان ‏غیرحقیقی و خشکی تعصبیشان مستعد چه اقدامات غیرانسانی و خداناپسندانه ای است. آن ایرانی ایثارگر و مؤمن واقعی و ‏خداشناسی که در برابر دلسوزی و مراقبت های ارمنیان در خصوص مسجد سر تعظیم فرود می آوُرد، امروزه با دیدن این ‏واقعه چقدر شرم زده خواهد شد. در ضمن مسجد داخل تصاویر آذری ها مسجد ایرانی است که به وضوح طی مقایسه با تصاویر دوران شوروی می توانید متوجه شوید چه اقدامات مجدانه ای در راستای بازسازی آن شده است. لطفاً بدون شواهد نظر ندهید. همین مسجد را آذری ها در دنیا از دست ایرانی ها گرفته و مدعی آذری بودن آن هستند. از میراث فرهنگی و مذهبی ایرانی شما باید حمایت کنید، کاری که ارمنی ها برای شما کرده اند و تا به امروز جرأت نکرده اید به جهانیان اعلام کنید که مسجد ایرانی است. تک تک قبور محوطه مسجد رو بررسی کردم و ایرانی بودن کل بنا مورد تأیید است. تصاویر این مسجد و احترام هنرمندان ارمنی به این بنا را در این سایت می توانید مشاهده کنید.
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      13 6
      مشرق چرا جواب دروغ پراکنیهای این داشناک پان ارمنی را منتشر نمیکنی؟
  • محمد IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    9 7
    ما تابع دستورات رهبریم ومعتقدیم این پیرفرزانه راه..مسیر رو اشتباه نمیره فقط با خیال راحت بنشینین و نگاه کنین
  • حامد IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    4 1
    جالب بود
  • حسن IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    28 41
    یاشاسین اردوغان
  • US ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    32 30
    یاشاسین اذربایجان ....ظاهرا پان فارس ها ..پماد گیرشون نمیاد .شروع چرت وپرت گفتن می کنند ..
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    2 16
    حالا مسولین شریف ما بگن روسیه وچین از روسیه کثیف تر نیست مگ.ه موشکهای سپاه عزیز مرز ارمنستان رو باز کنه قاعده بای اینکه که هرکس منافع خودش رو ببینه سپاه دستت رو می بوسم
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    16 15
    نقشه ها اشتباه هستند. معلوم نیست چرا منطقه شمالی قره باغ را از منطقه تحت کنترل روسها خارج کردند. نوار اتصال آذربایجان و نخجوان در ساحل ارس هم فعلا تخیلی است و توافق اخیر بر آن دلالتی ندارد.
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    16 19
    یاشاسین شوشا و جبرائیلی
  • منوچهر IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    20 27
    هرچند من ترک زبان هستم ولی منافع ایران در کنترل مناطق قره داغ توسط ارمنستان هست ترکیه از الصاق قره داغ به آذربایجان کلی سود می‌برند
    • IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      23 3
      فرق قره باغ و قره داغو نمیدونی ، میای استراتژی هم میچینی؟؟؟؟؟؟؟؟
  • حمید IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    25 12
    ارمنستان اشغالگر و حامیانش هستند که خاک آذربایجان رو اشغال کردند
  • که چی IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    16 17
    که چی می برنده است کی بازنده مگر قره باغ کوهستانی چقدر مساحت دارد یا هردوی این دو استان ایران دیروز چقدر مساحت دارند
  • عبدالرضا IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    16 18
    اردوی اذربایجان اتفاقا از نظر فرمان دهی هم قوی بود فقط روسیه در کنار ارمنستان می جنگید که انهم این دفعه توسط ترکیه خنثی شد
  • عبدالرضا IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    21 13
    اردوی اذربایجان اتفاقا از نظر فرمان دهی هم قوی بود فقط روسیه در کنار ارمنستان می جنگید که انهم این دفعه توسط ترکیه خنثی شد
  • حقیقت AM ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    6 22
    جای تشکر دارد از خبرگزاری مشرق نیوز که در ارائه اخبار بدون جانبداری و بر اساس اخبار رسمی همه طرفین تلاش می کند. با وجودی که بسیاری از اطلاعات قید شده در این مقاله از طرف ارمنی انکار شده، اما این خبرگزاری در این امر مقصر نیست و با ارائه دقیق تمام اخبار رسمی طرفین به ما هم کمک کرد که از اخبار طرف مقابل با خبر بشویم. باقی تحلیل ها دیگر بر عهده خود ما است. واقع بینی و باز بودن این خبررسانی برای بررسی های شهروندان واقعاً جای تقدیر دارد. شاید به جرأت بتوان گفت که از اول جنگ تا به امروز تنها خبرگزاری بی طرف بوده است.
  • GE ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    27 22
    ترکیه هیچ عددی نیست
  • علی IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    25 11
    مسولین باید بادقت ترکیه را زیر نظر داشته باشند، نه امریکا ونه اسراییل نمیتونن برای ایران مشکلی ایجاد کنند بلکه به گوش باشید که ترکیه دراینده نزدیک خطربزرگی برای ایران ایجاد میکنه
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    16 17
    صهیونیستها و تکفیری ها این وسط چه غلطی دارن میکنن.
  • Mansouri IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    12 4
    خیلی ها دوست داشتن ایران وارد این معرکه بشه اما عاقلانه بود که این کار رونکرد،ولی اگر کوچکترین تعرضی بخاک ما بشه وظیفه‌ی همه مشخصه
  • IR ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    15 10
    شما طرف کی هستین که اینطور مطلب می نویسی
    • NL ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      5 19
      طرف ایرانه. تو طرف کی هستی؟؟؟
  • US ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
    35 6
    ارامنه از نظر پان فارس ها خوب هستند ....جنایات ارامنه درقره باغ .بخصوص خوجالی نگاه کنید تصاویر ومستندات هست ..امروزه هم .درمساجد خوک نگهداری می کنند .ارشیو ها نگاه کنید ..توهمات ارامنه مثل توهمات پان فارسی هست حق پیروز شد
    • IR ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      6 20
      توهملت پانترک ها رو کجای دلمون بگذاریم؟
  • CA ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    17 1
    با عرض تسلیت به پاشینیان و فداییان کوهی
  • تبریز IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
    18 6
    خدارو هزاران مرتبه شکر که بالاخره خاک اسلام از اشغال آزاد شد
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
      12 2
      قره باغ خاک اسلام، بوده ، هست و خواهد بود. خدا را شکر که اشغالگر با ذلت از خاک شیعه خارج شد. این فخر امروز شیعه آذربایجانی نتیجه عنایت حضرت حجت ( عج الله) است.
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    2 9
    مرگ بر تجزیه طلب و پانترک
    • IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
      5 0
      مرگ بر تجزیه طلب و هرگونه پان و نژادگرا. و شکر خدا که قره باغ این خاک اشغال شده ی شیعه آزاد شد. ( الحمدلله)
  • جواد IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
    9 0
    الله و اکبر الله و اکبر تورکلر گلییور. الله تک دیر/اردوسو تورک دیر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس