لزوم توجه دستگاه سیاست خارجی به آتش بس در قره باغ؛ تغییرات ژئوپلتیکی در راه است؟

اصل آتش بس در قره باغ مورد حمایت ایران است اما بندهایی از یک توافقنامه ممکن است ایران را تحت تاثیرات بلند مدت خود قرار دهد.

به گزارش مشرق، سرانجام پس از 44 روز جنگ قره باغ بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان به توافق آتش بس منتهی شد.

اگرچه طی این دوره 3 آتش بس شکست خورده را شاهد بودیم اما تفاوت چهارمی در این است که اولاً نیروهای ارمنستان به این نتیجه رسیدند که در صورت ادامه جنگ ممکن است خان کندی(مرکز قره باغ) را نیز از دست بدهند و در ثانی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه شخصاً وارد میدان شده و نیروهای روسیه نیز تضمین این آتش بس را به عهده گرفته اند.

در بیانیه ای که از سوی پوتین منتشر شده مفاد توافق آتش‎بس بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان به‌شرح زیر است:

1 ــ   همه عملیات‌های نظامی در قره‌باغ باید متوقف شود.

2 ــ   کنترل استان آغدام تا بیستم نوامبر امسال به جمهوری آذربایجان بازگردانده خواهد شد.

3 ــ   نیروهای حافظ صلح روسیه در امتداد خط تماس در قره‌باغ و در امتداد دالان لاچین استقرار پیدا می‎کنند.

4 ــ   مدت اقامت نیروهای حافظ صلح روسی پنج سال است که در صورت عدم اعتراض طرفین حضور نیروهای حافظ صلح قابل تمدید خواهد بود.

5 ــ   یک مرکز صلح برای نظارت بر آتش‌بس ایجاد خواهد شد.

6 ــ   ارمنستان استان کلبجر را تا پانزدهم ماه نوامبر و لاچین را تا اول دسامبر پس می‌دهد.

7 ــ   تمامی آوارگان رانده‌شده قره‌باغ و مناطق اطراف به وطن خود باز خواهند گشت.

8 ــ   تبادل اسرای جنگی و اجساد کشته‌ها و قربانیان انجام خواهد گرفت.

9 ــ   ارمنستان برای عبور و مرور شهروندان آذربایجانی و محموله‌های تجاری از منطقه نخجوان به جمهوری آذربایجان، گذرگاه امنی را در اختیار آذربایجان قرار می‌دهد و امنیت این گذرگاه را روسیه تأمین خواهد کرد.

10 ــ   تردد شهروندان ارمنی و محموله‌ها از منطقه قره‌باغ به جمهوری ارمنستان از طریق گذرگاه لاچین انجام خواهد شد.

با اظهاراتی که نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهور آذربایجان داشتند نیز مشخص شد که طرفین این آتش بس را پذیرفته اند و از روزهای آینده باید شاهد اجرایی شدن بندهای آن باشیم.

از سوی دیگر ایران نیز از این آتش بس استقبال و حمایت کرد. 

در همین خصوص، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «‌جمهوری اسلامی ایران از میانجگیری روسیه، میان آذربایجان و ارمنستان و پذیرش آتش‌بس از سوی طرفین در ‎مناقشه قره‌باغ استقبال می‌کند. ما همچنان به پایبندی دو کشور به مرزهای بین‌المللی و حفظ حقوق شهروندی همه اقشار تاکید داریم. ‌معتقدیم، در صورتیکه دو طرف درگیر مناقشه به قواعد بین‌المللی از جمله تمامیت ارضی کشورها و حقوق شهروندی اتباع متعهد بمانند، مذاکرات و راه حل سیاسی می‌تواند به این بحران کهنه پایان دهد. ضمن خرسندی از پایان جنگ، امیدواریم توافق بدست آمده برای آتش‌بس اجرایی شود.»

وزارت خارجه کشورمان نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران از توافق نامه میان جمهوری آذربایجان، جمهوری ارمنستان و فدراسیون روسیه که منجر به آتش بس و توقف مخاصمات گردید استقبال کرده و امیدوار است این توافق که اصول آن در طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران نیز آمده بود، به ترتیبات نهایی برای استقرار صلح پایدار در منطقه قفقاز منجر شود به گونه‌ای که دربرگیرنده آرامش و سعادت برای مردم در تمامی کشورهای منطقه و رافع نگرانی‌های موجود باشد.

اما درباره این آتش بس نکاتی است که باید به آنها توجه کرد از جمله اینکه:

- پس از 3 دهه ارتباط نخجوان به جمهوری آذربایجان از طریق یک کریدور زمینی از خاک ارمنستان محقق شده و این دو منطقه به یکدیگر متصل می شوند که تضمین امنیت آن نیز با روسیه است. اما بلافاصله پس از امضای آتش بس طرف آذری اعلام کرد که ترکیه نیز به درخواست باکو در این روند حضور خواهد داشت.

ترکیه از مدتها قبل به دنبال نقش آفرینی بیشتر در منطقه قفقاز و آسیای میانه بوده است و این جنگ و نتایج حاصل از آن به آنکارا کمک کرد که ورود خود به منطقه را با سرعت بیشتری دنبال کند.

در همین راستا بود که اردوغان طی دو روز گذشته دوبار با پوتین تماس گرفته و گفتگوهایی را با رئیس جمهور روسیه داشت که حاصل آن به گفته اردوغان، حضور نیروهای ترکیه به صورت مشترک با نیروهای روس برای تضمین امنیت و صلح در منطقه قره باغ است.

- این حضور نیروهای روس و ترک در مرزهای شمالی ایران در حالی است که درباره کریدور اتصالی نخجوان به جمهوری آذربایجان جزئیاتی منتشر نشده که از کجا عبور خواهد کرد و چه وضعیتی نسبت به مرز ایران با ارمنستان خواهد داشت. از آنجا که جزو کوتاهترین نقاط از نخجوان به جمهوری آذربایجان خط مرزی ایران است، چنین استنباط می شود که این جاده ممکن است از نزدیکی مرز ایران کشیده شود که اگر چنین شود امکان قطع مسیر زمینی ایران به ارمنستان نیز وجود دارد.

قطع اتصال زمینی ایران به ارمنستان علاوه بر اینکه ایروان را در حالت محاصره چند جانبه در محیط ترکی قرار می دهد، باعث ایجاد مسائلی نیز برای ایران خواهد شد. چراکه روابط تجاری زیادی بین ایروان و تهران برقرار که در سال گذشته میلادی بالغ بر 400 میلیون دلار بوده است. 

- حضور نیروهای نظامی روسیه و ترکیه در مرزهای شمالی ایران و کیفیت این حضور نیز نکته مهمی است که به روشنی به آن پرداخته نشده است. اینکه آیا چنین توافقی منجر به ایجاد مناطق دیدبانی یا پایگاههای نظامی موقت خواهد شد یا نه، سوالی است که باید به آن پاسخ داده شود.

نگاهی به توافقاتی که در ادلب سوریه بین روسیه و ترکیه در قالب روند آستانه شکل گرفت این نکته را روشن می سازد که برقراری نقاط دیدبانی برای حفظ صلح و جلوگیری از درگیری یکی از اولویتهای چنین ماموریتهایی است که اگر در شمال مرزهای ایران محقق شود ممکن است تبعات امنیتی برای کشور به همراه داشته باشد.

- این کریدور باعث خواهد شد که راه زمینی ترکیه به آسیای میانه برقرار شده و این کشور از مسیر ترانزیتی ایران بی نیاز شود که این موضوع در آینده اقتصادی و ترانزیت کشور تاثیر گذار خواهد بود.

قره باغ ,

- با توجه به این‌که ایران با ارمنستان، تنها 35 کیلومتر مرز دارد، در شرایط فعلی، روند کنترل مناطق مرزی به‌چه‌شکلی خواهد بود؟ آیا جمهوری آذربایجان خواهد توانست در گفتگو با ایران، رضایت کشورمان را جلب کند یا قرار است بدون در نظر گرفتن رویکرد و رضایت ایران، تغییرات جدیدی صورت بگیرد؟

نگاهی به گذاره های بالا بر مبنای یکی از بندهای توافق آتش بس در قره باغ به ما یادآور می شود که این توافق و بندهای آن را باید به دقت مورد بررسی قرار داده و پیش از آنکه دیر شود، مسئولان دستگاه دیپلماسی کشور باید به آن اشراف پیدا کنند تا اگر در جایی ملاحظات کشورمان در نظر گرفته نشده باشد تدابیر لازم اندیشیده شود.

این مهم در ابتدا از سوی دولت و دستگاه سیاست خارجی مورد انتظار است که با دقت بیشتری به چنین توافقی ورود کرده و صرفاً به بیانیه استقبال از آتش بس اکتفا نکند زیرا ممکن است شاهد تغییرات ژئوپلتیکی از جمله تغییر مسیر ترانزیت از ترکیه به سمت آسیای میانه، حضور نیروهای نظامی روس و ترک در شمال مرزهای ایران و نیز ایجاد محدودیت برای ارتباط با ارمنستان به صورت زمینی باشیم که در بلند مدت به زیان منافع ملی خواهد بود.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 91
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 126
  • IR ۰۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    88 16
    از دست شما کاری بر نمیاد
    • منوچهری IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      2 6
      از دست کی ؟
    • IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      6 0
      پفک نمکی
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    85 17
    کریدور که نخجوان به آذربایجان رو متصل می کنه اندازه آزادی قره باغ مهم است خوب شد یکی از شرط های توافق این بود
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      28 1
      چون ارمنستان رو به نابودی کامل بود با هر شرط آذربایجان موافقت کرد واین کوریدور برای ترکیه حیاتی بود
    • IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      13 52
      پانترک کله پوک این به ضرر اهالی منطقه است
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      31 10
      و اکنون چند کلمه از یک دلقک پان توهم
    • US ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      55 11
      کله پوک آریایی به ضرر شما است نه منطقه
    • ایرانی GB ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      1 0
      ترکها به آرزوی خودشون رسیدند
  • IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    66 7
    آرزوهایی با دستهای خالی.. خب ایران میتواند به جای رقابت منفی، در تعاملات چندجانبه اوراسیا سهیم شود.
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    29 16
    یه خواب حسابی برای ما دیدند
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    29 8
    خب یک زیر گذر یا پل هوایی در مسیر تقاطع جاده های متصل کننده ایران به ارمنستان و نخجوان به آذربایجان گذاشته میشه مساله دیگه اینه که بعد از پایان ماموریت صلحبانان روسی قره باغ به آذربایجان ملحق میشه یا ارمنستان؟آینده قره باغ چه خواهد شد
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      21 2
      قره باغ کلا به خاک آذربایجان پیوست واحتمالا یک خودمختاری فقط برای خانکندی و خوجاوند داده بشه اونم با پرچم آذربایجان مثل نخجوان
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      24 5
      ارمنستان که اصلا چون اینجوری جنگ هم نمیشد با حفظ تمامیت ارضی اذربایجان در داخل خاک اذربایجان باقی میماند که با توجه به بازگشت اوارگان ازری و ازدیاد نسلشان در اینده محو خواهد شد
    • بهزاد IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      23 2
      شمال قره باغ بعد از ۵ سال در اختیار آذربایجان خواهد بود و در این ۵ سال آوارگان آذربایجانی در منطقه مستقر خواهند شد. علت حضور روسیه بخاطر جلوگیری از درگیری قومی در شمال قره باغ پس از استقرار آذربایجانی هاست. احتمالا بعد از انتقال مالکیت کوریدور نخجوان به آذربایجان نوعی خود مختاری به شمال قره باغ اعطا خواهد شد.
  • US ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    53 9
    شما تو چاهی افتادید که خودتان کنده بودید
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    18 55
    اردوغان امیدوارم خون مردم بی گناه عراق و سوریه و همینطور مدافعان حرم دامنتو بگیره
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      5 2
      الان این حرفت چه ربطی داشت به شقیقه !!!
  • جواد IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    50 17
    پیروزی بزرگ آدربایجان را به ملت ایران تبریک میگوییم. یاشا آذربایجان.
    • وطن دوست IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      4 9
      سلام اولا هم اذربایجان وهم ارمنستان جزعی از امپراطوری بزرگ ایران بودند پس اصالت هردو برمیگردد به خاک پرگهر ایران زمین باتمدنی کهن،همه این فتنه ها از گور یهود وصهونیسم وروزی هم از صلیبیون بابی لیاقتی قجرها ورضا میرپنج پیش امد واز خاک ایران جدا شد ایا اگر کسی را روزگاری بدلیل ضعف پدرش از خانواده اش جدا کردند دیگر ان پسر هیچ وابستگی خونی به پدر،مادر وخانواده اش ندارد خوب بیاندیشید وبعد ترکها ترکیه را که با گروه خونی ماهیچ قرابتی ندارند باخود شریک کنید دوستان عزیز وبزرگوار اذری زبان وطن ایران کشوری پهناور ومقتدر است که امریکا رابه ستوه اسراییل را به لرزه،داعش رانابود واروپارا انگشت دردهان متعجب کرده است اگر فتنه های وطن فروشان داخلی نباشد
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    17 25
    تا دیروز که همه طرف باکو بودن. الان فهمیدید چه خوابی براتون دیدن
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    20 7
    زنده باد ایران عزیز و تدبیر رهبر عزیزم
    • IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      3 2
      احسنت
  • IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    64 13
    کجایید پان توهم های دلقک ؟ کجایید فدائیان ارامنه؟ ارمنستان از ترس اینکه دارو ندارشو از دست بده خفت بارترین قرارداد تاریخشو امضا کرد و نتونست در مقابل ارتش پیشرفته و توانمند آذربایجان دوام بیاره ، تا کور شود هر آنکه نتواند دید
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    47 6
    پیروزی توانمند جمهوری آذربایجان بر اشغالگران ارمنستان و آزاد ساری سرزمین های اشغالی آذربایجان بعد از ۳۰ سال باعث بسی مسرت و خوشنودی هست
  • IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    13 8
    طبق معمول ما خوابیم و اونا دارن نقشه هاشون و پیاده می کنن.
    • IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      5 1
      تا حالا شما نقشه کشیدین الان نوبت اوناست
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    33 5
    آذربایجان و ترکیه به قول مردمان و دولت های خودشان ، یک ملت با دو دولت متفاوت هستند و طبیعی هست که در تمام مسائل یکدیگر حضور داشته باشند
  • آرش CA ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    24 0
    صلحبانان روسی بمدت ۵سال در خانکندی می مانند اگر آذربایجان نخواست باید منطقه را ترک کنند .
  • حاجی IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    29 1
    ما میتوانستیم به جای ترکیه خودمون سلاح به اذربایجان برسانیم همانطور ک بغل گوش اسرائیل میرساندیم
  • مهران IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    22 50
    آذربایجان و ارمنستان و نصف ترکیه و عراق یک روز به دامان مام وطن «ایران» بزرگ برمیگردند. زنده باد ایران
    • ناشناس IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      5 13
      زنده باد ایران
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      15 3
      آرزو بر خامان عیب نیست
    • IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      0 0
      ایران سربلند با عزت . به افتخار ایرانی جماعت بزن دست قشنگ رو
    • IR ۰۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      5 0
      چه گلی به سراین کشورزدی که اینابخان به مام وطن برگردونده بشن
    • خان IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      3 0
      حتما سر زن های ارمنی چادر هم می اندازیم
    • IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      0 0
      شتر درخواب بیند پنبه دانه
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    3 11
    احتیاج به یک دولت قدرتمند داریم وگرنه تروریست ها چهره واقعی خودش رانشان میدهند
  • بهروز موسوی IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    18 16
    کمی دیر شده تقریبآ امپراطوری عثمانی شکل گرفته.در آینده نزدیک ، قسمتی از کشور ارمنستان و قسمتی از ایران را نیز تحت تآثیر قرار خواهد داد.متاسفانه ما در این چند سال ، سرگرم انرژی هسته ائی بودیم.
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      15 7
      حرف حساب
    • علی IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      7 2
      نه دولت ما مشغول دلار و‌سکه بود
    • Shh IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      1 3
      اینو از کجا در اوردی تو یک خائنی.آذربایجان عزیز جزئی از خاک ایران بزرگه‌.ساقیت کیه دایی
  • یاسین IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    5 10
    منطقه و ترکیه داره به ضرر ایران تموم میشه ایران با این برجامو هسته ای نصف منطقه از دست داد ترکیه با چراغ سبز امریکا اسرائیل وحالا روسیه داره امپراطوری عثمانی پیش میبره ایران بجای جنگ با عربستان امریکا مشکلو با ترکیه حل کنه اردوغان داره پاشو تو کفش ایران میکنه ولی ایران خوابه
  • محمد IR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    30 1
    به نظر بنده اگه به دور ازتعصبات وبادرنطر گرفتن واقعیت قضاوت کنیم حق به حق دار رسیده وارنگ حق آذربایجان بود در دنیای امروز اگر هوشمندانه بازی نکنیم جایی کشی و مات میشیم که فکرش هم نمی کردیم .ارمنستان کشوری مصرف کننده است که اگه گردشگر نباشه و کمک های بلاعوض آمریکا و چند کشور اروپایی نباشه از گشنگی باید بیمزه وای چند سال هم بلامانع معادن طلای آذربایجان و حتی جنگلهای این کشور ازطریق دله دزدی روز.ار گذرانده.
  • NO ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    7 2
    دیگه خیلی دیر شده !
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    31 0
    ترکیه قصد داره از نخجوان به آذربایجان خط ریل قطار بکشه کریدوری که ارمنستان در اختیار آذربایجان گذاشته تجارت ترکیه با آذربایجان و قفقاز رو زیاد می‌کنه نخجوان هم از این کریدور ثروت زیادی به دست خواهد آورد اگه ارمنستان دشمنی با ترکیه و آذربایجان رو رها کنه ارمنستان هم اوضاع اقتصادیش خوب خواهد شد و پروژه های بزرگی در ارمنستان اجرا میشه دلیل اینکه هیچ پروژه اقتصادی با ارمنستان بسته نمیشه اینه که ترکیه و آذربایجان مرزهایشان را به ارمنستان بسته اند
  • علی DE ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    25 2
    خدا رو شکر دستگاه دیپلماسی خیلی زبده و کاربلد اینو تو تقسیم خزر به اثبات رسونده!
  • عاشق وطن IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    5 36
    نقش ایران در قضیه قره باغ باید نسبت به ترکیه پر رنگ تر باشه ضمن اینکه ترکیه فقط و فقط به فکر قدرت طلبی ست ،در ضمن ایران میتونه اجازه اینکارو نده ،اگه ترکیه و روسیه خیلی پسر خاله اند میتونن از مرز گرجستان برای گذرگاه استفاده کنن
  • رسول آواره IR ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    3 20
    باید با روسیه بعنوان حافظ صلح مذاکره کنند تا کریدور ارتباطی بین ایران و ارمنستان بدون دخالت ترکیه و یا سایر طرفین برقرار باشد تا زیان اقتصادی کمتر شود و البته با برقراری این راه ارتباطی عملا جمهوری آذربایجان نسبت به قبل وابستگی کمتری به ایران خواهد داشت و حتما تدابیر امنیتی در مرزها بسیار بیشتر از قبل باشد. البته گمان نمی کنم آذربایجان بدنبال مخاصمه با ایران باشد اما بازیگران پشت پرده از خاک آذربایجان برای احداث پایگاههای جدید در طول مرز استفاده خواهند کرد
  • ََReza Aslani IR ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    5 23
    اون کریدور از نخجوان به باکو که ترکیه در رویایش میدید بر علیه ایران است تهدید مستقیما متوجه ایران میشود ترکیه برعلیه ایران استفاده خواهد کرد. غیر قابل قبول است
  • سعید FR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    18 9
    اساسی ترین قسمت این توافق عدم حضور ایران در آن و وصل شدن ترکیه به منطقه قفقاز هست.ایران کوتاه بیاد از بازی کنار گذاشته میشه،اهمیت این مسئله کمتر از هسته ای نیست.
  • اسمعیل IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    26 3
    نگران نباشید.ایران سرجایش است.و ارمنستان و ترکیه هم سر جایش فوقش ترانزیت ترکیه به آذربایجان مستقیم میشه که ایران فرصتهایی به مراتب بیشتر و بهتر از ترانزیت را از دست داده و هنوز هم از دست میده.به فرصت های همسایه هامون بیشتر دقت کنیم و ترس برامون نگیره.
  • سعید FR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    6 37
    شرط کوریدور نخجوان و باکو باید حذف بشه.ایران کوتاه بیاد یه ننگ مثل عهد نامه ترکمنچای دیگه رو باید تحمل کنیم.
    • IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      19 3
      کریدور نخجوان بین ارمنستان آذربایجان و روسیه است ربطی به شما نداره
  • IR ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    3 35
    بترسید از غیرت آریایی ها
    • IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      27 2
      جوک خنده داری نبود
    • IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      41 1
      آره خیلی ترسیدیم
    • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      16 1
      پشمم ریخت
    • کورائشک IR ۲۳:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      30 1
      دییییییییززززززززززززززززززززززززز
    • IR ۰۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      2 0
      ایران سربلند
    • Sahabdd IR ۰۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      30 3
      کدوم غیرت؟ فقط تو مجازی بلدیم حرف بزنیم روسیه ترکیه آذربایجان ایران رو دور زدن.اینم ضعف وزارت خارجه ایران.بجای دشمنی با آذربایجان میتوانستیم بیطرف باشیم
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    18 0
    چه نظراتی ازابتدای این درگیریها دادی مشرق
  • احمد IR ۲۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    18 6
    حق با ترکیه هست همشون بایستی بشن خاک عثمانی جدید
    • IR ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      0 4
      حرف مفت نزن
  • IR ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    7 3
    مرگ بر روسیه. مرگ بر اسرائیل. مرگ بر آمریکا. مرگ بر انگلستان. مرگ بر فرانسه ........
  • محمود IR ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    9 4
    ایران باید هرچه درتوان دارد به خاطر همسلکی وشیعه بودن جمهوری آذربایجان در اختیار آن هابگذاردوارامنه هیچ سودی برای ایران نداردومشرق نیوز دراین مورد کوشا باشد.
  • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    2 17
    وقتی به ستارخان گفته شد که زیر بیرق روسیه برود، سر بلند کرد و گفت وی می خواهد هفت دولت به زیر پرچم ایران برود
    • Dnahas IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      52 1
      این جمله رو تحریف کردن ستارخان نگفته زیر پرچم ایران،گفته زیر پرچم امیرالمؤمنین باشه.اگه خواستی سندشو هم واست نشون میدم.چون اون زمان نام کشور ایران نبود ممالک محروسه بود.باااسواد...
  • محسن IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    4 3
    رمز اشتراک عاشوراست . تا عاشورا در باکو هست . اذربایجان از ایران است
  • samad IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    10 0
    یاشا آذربایجانیم یاشا(قره باغ را خدا آزادکرد)وبه دامن وطن خودآذربایجان برگشت
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      42 1
      دقیقا
  • محمود IR ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    3 5
    به نظر من ایران باید به ارمنستان کامل پشت نمیکرد و ارمنستان برای تلافی این موضوع تمایلی برای ایجاد مرز مشترک با ایران ندارد.
  • مهدی IR ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    9 1
    به نظرم برای ارمنستان تنها یک راه باقی مانده است برای ادامه حیاط و آنهم بازگشت به آغوش گرم و پرمهر مادرش ایران زمین است
    • Shadow IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      0 1
      اندکی صبر. ارمنستان بیشتر ب ایران تکیه کنه ب نفعشه. البته اگر تصمیمش بر این باشه.....
  • IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    10 0
    جمهوری آذربایجان دیگه آذربایجان ۳۰ سال پیش نیست ، الان آذربایجان با سلاح های پیشرفته و ثروتی که داره قطب اقتصاد و قدرت منطقه هست و بالاخره ارمنستان با وجود حمایت های فرانسه و کشورهای اروپایی هر چند دیر فهمید که در مقابل ارتش آذربایجان توان ایستادن ندارد.
  • Dr teory IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    4 15
    کوه آرارات که نام ارمنی دارد به همراه مناطق اطرافش به ارمنی‌ها باید واگذار شود ومناطق دیاربکر و دیگر مناطق کورد نشین هم باید به کوردها واگذار شود ومهمتراینکه قراردادترکمنچای وگلستان موعدآن به سررسید واذربایجان وارمنستان به ایران ملحق شود
    • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      34 0
      داروهاتو خوردی؟
    • محمدامین IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      14 0
      حتما! خام خیال کردی
    • محمد... IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      20 0
      توی کدوم سیاره زندگی میکنی؟
    • سعید IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      2 0
      اگه فرمایش ديگه ای هم دارین بفرمایین سرورم
    • عباس IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      1 0
      دوستان از خواب بلند شون برن سر کارشون بفرمائید
  • م.حسینی IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    1 0
    درود درهم آمیختگی جمعیت در ایران یعنی ایران واحد ما قرنها در کنار هم ترک و لر و عرب و بلوچ و گیلک وکرد و ... زندگی کردیم و می کنیم ایران آباد سرزمین ماست . اگر امروز ترکیه در هر مناقشه منطقه ای دخالت می کنه ترکیه ای که تا همین ۱۵ سال پیش حاکماش با کودتا سر کار می اومدن الان بخاطر قدرت اقتصادیش نه نظامی ایران قدرتمند فقط در بعد نظامی شکل نمیگیره اقتصادضعف ماست
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    22 0
    زنده باد ایرانی که اذربایجان افتخارشه. به قومیت ها احترام بذاریم.
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    5 18
    نباید به پانترکها اجازه نفس کشیدن داد
  • نادر IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    2 29
    ایران باید گذشته ترکان عثمانی رافرامو ش نکته 8977
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
      23 2
      گذشته ارامنه را چطور؟
  • کامران IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    2 7
    این هم نتیجه حمایت ایران از آذربایجان.ترانزیت ترکیه به آذربایجان و مرز ایران با ارمنستان رفت رو هوا
  • غروب GB ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    3 0
    اگر راه زمینی نخجوان با کو حل بشه در اینده نفت باکو سرازیر به ترکیه و حتا گاز هم انجام می گیرد و اگر با ترکیه مشکلی داشته باشیم محاصره می شویم
  • عباس IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    15 1
    مثل اینکه از پیروزی ارتش ظفرمند آذربایجان خیلی ناراحت هستید؟؟؟
  • وطن دوست IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    1 4
    اذری زبانها اصالتا ایرانی هستند وباغیرت جه فداکاریهایی که در هشت سال دفاع مقدس کردند امااین وسط یه عده وطن فروش بی ریشه که نمیدانند اصل واصالتشان چیست دم از طرفداری ترکیه میزنند
  • بهمن IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
    0 0
    چقدر دنیای سیاست جالبه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس