کد خبر 1142229
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹

هوش مصنوعی و کاربردهای آن چند سالی است که زندگی بشر را متحول کرده است. فناوری‌های مختلفی که مبتنی بر هوش مصنوعی هستند باعث شده تا زندگی انسان‌ها راحت‌تر شود و انسان بتواند شیوه‌های جدیدی را برای انجام کارهای روزمره‌اش انتخاب کند. امروزه دستیارهای هوشمند، اتومبیل‌های خودران، چت‌بات‌های هوشمند، اپراتورهای هوش مصنوعی و... به وجود آمده‌اند که رویکرد انسان‌ها و شکل کارهایی که در زندگی روزمره انجام می‌دهند را تغییر دهند.

پردازش گفتار نیز یکی از فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی است که باعث ایجاد تغییر در روش انجام کارها توسط انسان‌ها می‌شود. پردازش گفتار منجر به ایجاد قابلیت‌های بسیاری مانند تایپ صوتی یا تبدیل گفتار به نوشتار، تشخیص گفتار، تبدیل متن به گفتار، یافتن و استخراج کلمات کلیدی در متن و... می‌شود. تبدیل گفتار به متن یا همان تایپ صوتی یکی از قابلیت‌هایی است که به کمک فناوری پردازش گفتار مبتنی بر هوش مصنوعی ایجاد شده و امروزه کاربردهای بسیاری دارد و کمتر کسی است که تا به حال از این قابلیت استفاده نکرده باشد.

در این مقاله قصد داریم تا قابلیت تبدیل گفتار به نوشتار یا همان تایپ صوتی را بررسی و در مورد کاربردها و مزایای آن بیشتر صحبت کنیم. تایپ صوتی در حقیقت از پردازش گفتار هوشمند برای تبدیل صوت دریافت شده به متن بهره می‌برد و به این ترتیب رابطی را ایجاد می‌کند که از طریق آن می‌توان با دستگاه‌های مختلف، مانند کامپیوتر و گوشی‌های هوشمند و... ارتباط برقرار کرد و به آن‌ها دیکته گفت. 

تایپ صوتی چیست؟

تایپ صوتی یا تبدیل گفتار به نوشتار یکی از قابلیت‌هایی است که به وسیله‌ی فناوری‌های شناخت و فهم زبان طبیعی مبتنی بر هوش مصنوعی امکان‌پذیر می‌شود. در این قابلیت محتوای گفتار موجود در یک فایل صوتی، گفت‌وگوی زنده و... تشخیص داده شده و تبدیل به متن می‌شود و به این ترتیب قابلیت تبدیل یک گفت‌وگوی شفاهی به متن را به صورت اتوماتیک، ایجاد می‌کند. قابلیت گفتار به نوشتار در حقیقت نوعی فناوری بین رشته‌ای زبان شناسی-رایانه می باشد و از دل علوم زبان شناسی، کامپیوتر و الکترونیک پدید آمده است.

سرویس‌های تایپ صوتی در نسخه‌های مختلف سازگار با وب، دستکتاپ و یا گوشی‌های هوشمند وجود دارند و به کاربران این امکان را می‌دهند تا هر زمانی که نیاز است از قابلیت تبدیل گفتار به نوشتار در کارهایشان استفاده کنند. از تایپ صوتی می‌توان در انجام کارهایی که به نوعی به تایپ کردن نیاز دارد مانند نوشتن ایمیل، مکتوب کردن نامه‌های اداری، نوشتن پیامک و... استفاده نمود و تمام این کارها را بدون تایپ کردن و تنها با دیکته گفتن به دستگاه انجام داد.

مزایای استفاده از تایپ صوتی چیست؟

استفاده از تایپ صوتی در انجام کارهای روزمره و یا در فعالیت‌های حرفه‌ای مزایای بسیاری را به همراه دارد که عمده آن‌ها شامل افزایش سرعت، تمرکز و دقت منجر می‌شود. در ادامه به مزایای این قابلیت هوشمند می‌پردازیم.

افزایش سرعت در تایپ

یک فرد معمولی در هر دقیقه به طور میانگین می‌تواند بین ۳۸ تا ۴۰ کلمه را تایپ کند که به این ترتیب در هر ساعت تایپ ۲۴۰۰ کلمه را ممکن می‌سازد. با استفاده از قابلیت تایپ صوتی هوشمند، سرعت تایپ کردن افراد به ۴ برابر این مقدار خواهد رسید. یعنی به طور میانگین در هر دقیقه ۱۵۰ کلمه تایپ خواهد شد. این مسئله شاید بزرگترین مزیت استفاده از تایپ صوتی است.

افزایش دقت در انجام کارها

استفاده از تایپ صوتی این قابلیت را به کاربر می‌دهد تا مستقیما با یک دستگاه صحبت کند و از طریق تبدیل گفتار به نوشتار گفته‌های خود را در لحظه تایپ کند. به این ترتیب کاربر می‌تواند درصد خطای اشتباه نوشتن و یا غلط دیکته‌ای را تا حد چشم‌گیری کاهش دهد. توجه داشته باشید که به طور میانگین یک تایپیست معمولی از هر 100 کلمه حدود 8 کلمه را اشتباه تایپ می‌کند و این مقدار به کمک تایپ صوتی کاهش خواهد یافت.

افزایش تمرکز در انجام کارها

با استفاده از قابلیت تایپ صوتی کاربر تمرکز بیشتری در انجام کارهایش خواهد داشت. این قابلیت به کاربر کمک می‌کند تا بر روی مسئله‌ای که در مورد آن صحبت می‌کند و قصد تبدیل آن صحبت به نوشتار را دارد، متمرکز شود و راحت‌تر آن چه در ذهنش می‌گذرد را به متن تبدیل کند. هم‌چنین این قابلیت به نزدیکی بیان فرد به آنچه که می‌خواهد بنویسد نیز کمک می‌کند. شاید تا به حال برای شما پیش آمده که درحال نوشتن یک مطلب حس می‌کنید که نوشته‌تان معقول نیست یا اینکه سبک نوشته به درستی رعایت نشده و یا متن بیش از حد خشک و کتابی نوشته شده است. تایپ صوتی می‌تواند در حل این مسائل کمک بسیاری داشته باشد.

کاهش مشکلات بدنی

همه ما می‌دانیم که تایپ کردن به نشستن‌های طولانی مدت پشت کامپیوتر نیاز دارد و این مسئله بیماری‌هایی مانند کمر درد، گردن درد و ... را به همراه دارد. خیره شدن‌های طولانی مدت به مانیتور نیز باعث خشکی چشم و دردسرهای دیگری نیز می‌شود که سلامتی کاربران را به خطر خواهد انداخت. با استفاده از تایپ صوتی دیگر لازم نیست تا کاربر زمان زیادی را پشت کامپیوتر صرف کند و تنها مثل یک مجسمه بنشیند و تایپ کند، بلکه کافی است حرف بزند تا دستگاه به صورت هوشمند نوشته‌هایش را تایپ کند.

تایپ صوتی چه کاربردهایی دارد؟

حالا که مزایای تایپ صوتی را بررسی کردیم بهتر است برخی از کاربردهای این قابلیت هوشمند را نیز برشماریم. می‌توان گفت به طور کلی تمامی افرادی که برای انجام کارهایشان، چه در زندگی روزمره چه در فعالیت‌های حرفه‌ای خود، به تایپ کردن نیاز دارند می‌توانند از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های تایپ صوتی استفاده کنند و از مزایای آن بهره‌مند شوند. در ادامه به کاربردهای مختلف تایپ صوتی می‌پردازیم.

زندگی روزمره

امروزه اکثر گوشی‌های همراه هوشمند دارای قابلیت استفاده از تایپ صوتی هستند که این امکان را به کاربر می‌دهد تا با کمک میکروفون صدا خود را ضبط کرده و آن را به متن تبدیل کنید. با این کار در کسری از زمان می‌توانند لیست کارها، ایمیل‌ها، پیام‌های متنی، توییت‌ها و… را به متن تبدیل کنند. این فناوری به افراد کمک می‌کند تا بتوانند تایپ کردن را همزمان با انجام کارهای دیگری همراه کنند و بهره‌وری خود را بالا ببرند.

کاربردهای سازمانی

در هر سازمانی رونویسی محتوای جلسات کاری، نوشتن محتوای جلسات آموزشی، مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها و.. میزان زیادی انرژی و وقت را از کارمندان می‌گیرد. با استفاده از قابلیتی مانند تایپ صوتی، کارمندان می‌توانند به جای صرف زمان زیادی برای تایپ کردن هر کلمه، وقت خود را روی موضوعات مهم‌تر و حیاتی‌تری در سازمان بگذارند تا باعث پیشرفت آن کسب و کار شوند.

تحصیلات

دانش‌آموزان، دانشجویان، معلمان و... در طی فرآیندهای یادگیری و آموزش زمان زیادی را صرف نوشتن می‌کنند. این افراد می‌توانند از قابلیت تایپ صوتی برای نوشتن مطالب مدنظرشان استفاده کنند و زمانی را که می‌خواهند در تایپ کردن صرف کنند بر روی انجام کارهای مهم‌تری بگذارند.

نویسندگان

هر فردی که به نوعی سر و کارش با نویسندگی است زمان زیادی را به تایپ کردن و نوشتن می‌گذراند. از آنجایی که تایپ کردن بخش عمده‌ای از کار و توجه این افراد را شامل می‌شود، با استفاده از تایپ صوتی می‌توانند حجم کاری خود را تا حد زیادی کاهش دهند و تمرکز خود را بر روی بهبود محتوای مطالبی که نیاز به تایپ دارند بگذارند.

سخن پایانی

البته کاربردهای تایپ صوتی تنها به مواردی که گفته شد محدود نمی‌شود و همه‌ی افرادی که به نوعی به تایپ کردن و نوشتن نیاز دارند می‌توانند از آن بهره ببرند که این امر کاربردهای این قابلیت را بسیار گسترده می‌کند. خوشبختانه در سال‌های اخیر با پیشرفت هوش مصنوعی و فناوری‌های مربوط به آن در ایران، نرم‌افزارها و سرویس‌های تایپ صوتی باکیفیتی در ایران تولید شده است که با تمرکز بر روی زبان فارسی، برای کاربران ایرانی و یا فارسی‌زبان بسیار کاربردی هستند.


** این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس