اقدام حقوقی تیم بایدن علیه اداره خدمات عمومی دولت ترامپ

هرگاه آمریکا به دنبال تعامل با ایران است، دیپلمات‌ها پیشنهاد همکاری در حوزه‌های توأم با منفعت متقابل را مطرح می‌کنند. بندر چابهار یکی از این فرصت‌هاست.

سرویس جنگ نرم مشرق - اندیشکده امریکن انترپرایز در یادداشتی به قلم مایکل روبین پژوهشگر ارشد این اندیشکده نوشت: جو بایدن نسبت به بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک منعقده در سال ۲۰۱۵ متعهد شده است. او در ماه سپتامبر ۲۰۲۰ در یک مقاله منتشره در سی‌ان‌ان توضیح داد: «اگر ایران تبعیت دقیق از توافق هسته‌ای را از سر گیرد، آمریکا به‌عنوان نقطه شروع مذاکرات بعدی به برجام خواهد برگشت.» مشکل آنجاست که توافق هسته‌ای منعقده با ایران دربرگیرنده بندهای غروب است و توافقی که بایدن مسئله بازگشت به آن را مطرح نموده است، به میزان قابل توجهی ضعیف‌تر از زمانی خواهد بود که رئیس‌جمهور ترامپ از آن خارج شد. مذاکره مجدد نیازمند امتیازدهی است. بنابراین، اینکه دولت بایدن به وعده خود عمل خواهد کرد یا نه، به وجود زمینه‌های مشترک جهت بسط و گسترش گفتگوها و امتیازدهی‌های احتمالی بستگی دارد.


مخاطبان گرامی، محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش، صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و ادعاها و القائات احتمالی این مطالب هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


زمینه‌های همکاری در افغانستان

مایکل روبین معتقد است: به لحاظ سنتی، هرگاه آمریکا به دنبال تعامل با ایران است، دیپلمات‌ها پیشنهاد همکاری در حوزه‌های توأم با منفعت متقابل را مطرح می‌کنند. در گذشته، این به معنای طرح پیشنهادات تکراری در خصوص کمک به ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر بود.

طرفداران تعامل با ایران همچنین مصرانه خواستار همکاری در خصوص زمینه‌های مشترک در افغانستان هستند. چنین کاری همیشه گفتنش آسان بوده است. با این وجود، گزینه همکاری میان آمریکا و ایران در افغانستان همچنان طنین‌انداز است. بایدن تأکید کرده که مایل به حفظ تعداد کمی از نیروهای آمریکایی در افغانستان جهت انجام عملیات‌های ضدتروریستی است. با اینکه بایدن ظاهراً یکبار به شوخی و طعنه به حامد کرزای رئیس‌جمهور افغانستان گفته که پاکستان برای آمریکا پنجاه بار مهم‌تر از افغانستان است ــ این دو روابط جالبی با هم نداشتند ــ اما تیم وی می‌داند که تکیه به پاکستانِ متظاهر و دورو مشکلاتی به لحاظ لجستیکی برای آمریکا به وجود می‌آورد.

اهمیت راهبردی بندر چابهار برای منطقه

بسیاری از کشورهای اروپایی و همچنین شرکای دیرین افغانستان نظیر هند مصرانه از آمریکا خواسته‌اند تا اجازه دهد کالاها و تدارکات از طریق بند چابهار ایران به افغانستان ارسال شوند. در حقیقت، با توجه به خصومت پاکستان با هند و بدگمانی‌اش نسبت به هرگونه سرمایه‌گذاری هند در افغانستان، چابهار به تنها گزینه واقعی هند جهت تجارت با کشور محصور در خشکیِ افغانستان تبدیل شده است. راکش سود سفیر سابق هند در افغانستان در این خصوص به صراحت گفته است: «ایده اصلی ورای چابهار در واقع دور زدن پاکستان بود، زیرا پاکستان مانعی در مسیر ما به سمت افغانستان بود... پاکستان مانع آن شد که هر چیزی از گندم گرفته تا خودروهای خدماتی برای متحد ما ارسال شود.»

هند پیشاپیش ۵۰۰ میلیون دلار جهت سرمایه‌گذاری در بندر چابهار متعهد شده است. دیپلمات‌های هندی در محافل خصوصی گفته‌اند که اگر تهران بتواند مشکل بوروکراسی ناکارآمد خود را برطرف کند، سرمایه‌گذاری‌های بیشتری از طرف هند صورت خواهند گرفت. با این وجود، بندر چابهار در حال رشد و توسعه است. آرون کومار گوپتار مدیرعامل شرکت ایندیا پورتس گلوبال گفته که بسط و گسترش بندر چابهار در سال ۲۰۱۶ که با هدف الحاق منطقه آزاد تجاری ایجاد شده در چابهار در سال ۱۹۹۲ صورت گرفت، موجب افزایش چشمگیر حمل‌ونقل بار شده و میزان جابجایی بار طی دو سال گذشته بطور مداوم رشد داشته است. بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان از افزایش ۶۳ درصدی بارگیری نفت و کالاهای غیرنفتی بین ماه‌های مارس و نوامبر ۲۰۱۹ در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال ۲۰۱۸ خبر داده است.

اهمیت بندر چابهار برای پیشبرد مذاکرات

با اینکه آمریکا پیشاپیش برخی معافیت‌های تحریمی در خصوص استفاده از بنادر اعطا نموده است، اما دولت ایران گلایه کرده که روند سرمایه‌گذاری مورد انتظار در بند چابهار در پی خروج دولت ترامپ از برنامه جامع اقدام مشترک رو به کندی گذاشته است. مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا پروژه‌های عمرانی هند در بندر چابهار را از تحریم‌های آمریکا معاف نموده و حتی از تعهدات افغانستان در خصوص تقویت قانون آزادی در ایران و مقابله با اشاعه تسلیحاتی مصوب سال ۲۰۱۲ تا آنجا که به فعالیت‌ها در بندر چابهار مربوط می‌شود، چشم‌پوشی کرده است. با این حال، صرف‌نظر از اینکه چنین گلایه‌هایی اغراق‌آمیز هستند یا نه، تیمِ بایدن شاید از تلاش‌های ایران در خصوص استفاده از بندر چابهار به‌عنوان یک فرصت دیپلماتیک در جهت رفع تحریم‌ها بهره بگیرد.

با این حال، شوق و اشتیاق برای تعامل مجدد با جمهوری اسلامی نباید موجب شود کاخ سفیدِ بایدن یا وزارت امور خارجه تحت هدایت تونی بلینکن یا سوزان رایس چشمان خود را بر روی مسئله حضور چین در بندر چابهار ببندند. طی یک دهه گذشته، سرمایه‌گذاری‌های چین در ایران و به ویژه بندر چابهار به میزان فوق‌العاده‌ای افزایش یافته‌اند. در سال ۲۰۱۷، شرکت سرمایه‌گذاری دولتی چین موسوم به گروه سیتیک ۱۰ میلیارد دلار اعتبار در اختیار ایران گذاشت و بانک توسعه چین نیز ظاهراً ۱۵ میلیارد دلار وام به ایران اعطا کرد. پکن در راستای بسط و گسترش شبکه «رشته مروارید» که از بنادر برخوردار از قابلیت‌های نظامی در اقیانوس هند تشکیل شده است، به بندر چابهار نظر دارد. در ماه مارس ۲۰۲۰، ظریف اظهار داشت که از سرمایه‌گذاری‌های هر دوی چین و پاکستان در چابهار استقبال می‌کند. لفاظی‌های ظریف پوچ و توخالی-۶ نبودند: چین پیشاپیش فاز اول بندر جدید چابهار را تأمین مالی کرده است. سرمایه‌گذاری اقتصادی در بنادری نظیر بندر چابهار همچنین نقش مهمی در قراردادهای اقتصادی و دفاعی اخیر میان چین و ایران ایفا می‌کند.

بایدن از حضور چین در منطقه غافل نشود

بعلاوه، چین اجازه نخواهد داد فعالیت‌هایش بواسطه تحریم‌های آمریکا محدود شوند. مهدی کوهی مدیر بخش زیرساخت‌های منطقه آزاد تجاری چابهار در ماه نوامبر ۲۰۱۹ اظهار داشت که «چین فازهای دوم و سوم را نیز تأمین مالی می‌کند و در این خصوص در جریان دیدار رئیس‌جمهور از پکن توافق صورت گرفته است.» مرتضی بانک دبیر مناطق آزاد و معاون رئیس دفتر رئیس‌جمهور حسن روحانی تائید کرد که سرمایه‌گذاری‌های چین در چابهار علیرغم تحریم‌های آمریکا ادامه می‌یابند.

این اندیشکده در پایان می‌نویسد: بزرگ‌ترین میراث پمپئو در منصب وزیر امور خارجه آمریکا تغییر اساسی گفتمان واشنگتن در قبال چین بوده است. مطمئناً بایدن می‌داند چین بیشتر رقیب آمریکاست تا شریک این کشور و اینکه پکن همانند مسکو، قدرت و نفوذ را یک بازی مجموع صفر قلمداد می‌کند. تأسف‌برانگیز خواهد بود اگر که بایدن و تیم وی در تلاش جهت ازسرگیری توافق هسته‌ای، ناخواسته موجب تقویت منافع و مواضع چین در حوزه اقیانوس هند شوند آن‌هم در مقطعی که، جدای از هرگونه خیال‌پردازی، نه آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران و نه شی‌جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین هیچکدام تمایلی آشتی مجدد و تبعیت از نظم لیبرال دوران پس از جنگ جهانی دوم ندارند ...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    37 8
    آخه اصلاح طلبهای بدبخت وطن فروش . اگر بایدن هم مثل ترامپ ر..د تو هیکل برجامتون چه گِلی میگیرین سرتون ؟
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
      18 6
      اینکه ترامپ را دوست نداریم نباید باعث شود که فراموش کنیم او آخرین رییس جمهور آمریکا است فراماسونر نیست، گلوبایست و طرفدار جهانی سازی نیست و مخالف همجنسبازی است. بایدن از هر جهت بدتر از ترامپ است و چن ترامپ مخالف جهانی سازی بود او را با تقلب علنی حذف کردند. واقعا راه ندادن نمایدگان کاندیدا سر صندوقها و رای دادن مرده ها و تغییر یکهویی نتایج چند ایالت خاص چه معنی دارد؟ مگر در اوهایو و فلوریدا رای پستی وجود نداشت؟ چرا در انها این تغییر ناگهانی رخ نداد؟ تقلب قطعی است و ترامپ مدارک بیشماری از آن دارد. ماجرای کرونا و داروی آن هم که واضحترین تشانه ساختکی بودن این ویروس بود. اگر کرونا نبود هیچ راهی برای شکست دادن ترامپ نداشتند و اگر 5 روز زودتر خبر یافتن داروی آن اعلام شده بود ترامپ با برتری خرد کننده انتخابات را برده بود. اما چه باید که منافع جهانی سازان در انتقال کارخانه ها به چین و هند است که آمریکا جلویش را گرفت. پس باید آزمایشگاههای بیل گیتس کرونا را می ساختند و بعد گردن چین می انداختند و بعد به آمریکا می کشاندند تا هم از خود رفع تهمت کنند و هم بایدن را بزرگترین برنده کرونا نمایند. اما ایرانیها خیالشان راحت باشد که به شکایت ترامپ رسیدگی نخواهد شد چون فرامسونرهای حاکم بر جهان هر مانعی را بر سر حکومت جهانی و جهانی سازی حذف خواهند کرد. اما این را بدانند، هر قدر صدام با جشن گرفتن به خاطر پیرزی بیل کلینتون و حذف جرج بوش پدر موفق شد، ایرانیها هم با بایدن موفق می شوند. بیل کلینتون بدون جنگ یک میلیون کودک عراقی را از گرسنگی کشت.
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
      6 10
      باید در عالم برزخ ثابت کنید همه اصلاح طلبها بدبخت و وطن فروش هستن. من که ازت شکایت می کنم. توهین کردی فحش هم دادی به همه اصلاح طلبها. میدونی، بهش میگه خسر الدنیا والاخره.
    • BE ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
      5 0
      هموطن ۱۲:۳۵ -- آفرین مشاهده صحیح کردید. این اصلاح طلب ها هم در همان کمپ جهانی سازی هستند!
    • شیدای شوریده آمریکا GB ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
      5 10
      12:47 عزیزم غصه نخور بیا بغلم. عوضش شما اصلاح طلبها بزرگترین سرمایه ما آمریکایی ها برای تحقق رویای آمریکاییمون هستید.
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
      7 3
      مگر اصلاح طلبها خدا را هم قبول دارند؟ آنها فقط کدخدا را قبول دارند.
  • محمود IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    18 3
    در مورد امتیازدهی امریکا به دولت ایران باید گفت شتر در خواب بیند پنبه دانه... امریکا جز زبان زور نمی فهمد با زبان سپاه باید سخن گفت
    • شهروند GB ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      3 0
      خدا کند هرگز به این تعهد ننگین برنگردیم. آمریکا هم تا حالا هر زوری داشته زده. برگشت به برجام هم یک بهانه است برای استفاده از مکانیزم ماشه.
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    15 0
    آمریکا حداقل تو دوره روحانی هیچ نیازی نداره که به برجام برگرده.
  • یک بدبخت شیدای شوریده آمریکا FR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    8 2
    به نفع شماست که مستعمره آمریکا شده و در رفاه و زندگی کنید. برای استانهاتون هم اسم‌های شیکی میذاریم. مثلا به جای تهران، توهایو. شیراز شلوریدا. اصفهان اصفیانا. لرستان لرادو، اهواز اهویزونا و...
  • امان از آشنایان IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    11 9
    چرا دولت با تعطیلی تهران که 70درصد ابتلا و تلفات را دارد مخالفت میکند؟ چرا باید بعد پیروزی بایدن ناگهان میلیونها تن کالا از گمرک ترخیص میشود؟ احتمالا الان هم منتظرند با واکسن آمریکایی پز تعامل و پیروزی بدهند به قیمت تلفات سنگین ایرانیان. در حالیکه در پیک اول کرونا با متدهای ایرانی کنترل کرونا توانستیم ابتلا و فوت را در اردیبهشت به پایین ترین سطح برسانیم. دستگاههای نظارتی کجا هستند؟
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
      9 0
      حضور بایدن برای اقتصاد ایران بدتر از ترامپه. سیاست های ترامپ مشخص بود ولی دموکراتها مانند اصلاح طلبای داخلیشون کشور رو معطل توافق میکنند و این باعث رکود شدیدی میشه نکته بعد همه دیدند که جریانی جلوی سقوط قیمت دلار رو گرفت. چرا نهادهای انقلابی ورود نمیکنند؟ در پایان رها شدن کرونا، سقوط بورس و افزایش قیمت دلار کار یک اتاق فکر است
    • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
      3 0
      نکته بسیار جالبی گفتید رها شدن کرونا، سقوط بورس، ایجاد دشمنی بین تیم های فوتبال و چالش مدیریتی برای اونها و افزایش قیمت دلار کار یک اتاق فکر است نهادهای انقلابی ورود کنند ای کاش انقلابی عمل میکردیم و ریشه این جریان فاسد رو میزدیم
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    9 1
    ننگنامه برجام تا بود دستمال توآلت ترامپ بود . ایندفعه میشه دستمال توآلت بایدن . اصلاح طلبها چقدر احمقن که به چیزهایی دل خوش کردن !
    • اصغر پورجانی IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      0 0
      اصلاح طلب و اصولگرا نداریم اینقدر نگو اصلاح طلب ما همه ایرانی هستیم و متحد یک دل و سرباز نظام مقدس جمهوری اسلامی
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    12 0
    نیازمند امتیازدهی و پرداخت تمامی خسارت ها به ایران
  • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    7 1
    آمریکا نیازی به برجام ندارد مشکل امریکا برنامه هستی ایران نیست مشکلش خود ایرانه
  • FR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    6 1
    مرگ بر آمریکا
    • آزاد IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      1 0
      مرگ بر وطن فروشان لیبرال فراماسون نفوذی و پیاده نظام دشمن در داخل(سازندگی، اصلاحات و اعتدال)
  • CA ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    0 11
    توافق جدید حاصل میشه، اینبار به شما هم اجازه داده نمیشه که با ماجراجویی خرابش کنید
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
      6 0
      برجام نشان داد که نتیجه مذاکره با امریکا تحریم بیشتر است.
    • IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
      1 1
      باشه ببند خخخخ
    • IR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      0 1
      فقط خفه شو
    • IR ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
      3 0
      ماجراجویی یعنی نابود کردن داعش ؟ یعنی پاسخ دادن به تعرض آنان به مجلس شورای اسلامی ؟ یعنی جلوگیری از تخریب حرم توسط سلفی ها ؟ یعنی حمایت از شیعیان مظلوم و بی دفاع ؟ یعنی جلوگیری از تجاوز آمریکایی ها و وهابی ها به جان و مال و خاک و ناموس مسلمین ؟ یعنی دفاع از میهن اسلامی دربرابر اشغالگران ؟ یعنی تقویت بنیه علمی و نظامی کشور به شکل متعارف و مشروع ؟ می‌دونم جواب همه سوالام مثبته چون افسادطلب جماعت قد یک اتم غیرت و شرافت و انسانیت ندارن . ولی مطمئن باش مذاکره که هیچی دیگه حتی آرزوی حضور در صحنه سیاسی کشور رو به گور خواهید برد چون دولت مومن و حزب اللهی پس از سر و سامان دادن به اوضاع اقتصادی مملکت بلافاصله به تصفیه حساب تمدنی افسادات و محاکمه و در نهایت اعدام انقلابی افسادطلبان خواهد پرداخت و انتقام تمامی افسادگری های جماعت متعفن الفکر شرق و غرب زده رو در طی این دو و نیم قرن استعمار مستقیم و یا فکری رو از تو و همه هم پالگی های بی شناسنامت خواهد گرفت. رستاخیز افسادات نزدیکه....
  • احسان FR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    8 0
    به خدا دولت جون مادرتون هیچ کاری نکنین چون میدونیم تمام کارهاتون به نفع آمریکا ختم میشه پس مسعله ی برجام را بزارید برای رئس جمهور بعدی که یه خورده دلش به حال مردم و ایران بسوزه خواهش میکنم ازت با تشکر
  • DE ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    4 0
    امتیاز امریکا اینه ۱. جبران خسارت ۲. نابودی نظام تحریمی ۳. از دست دادن حق استفاده از مکانیسم ماشه ۴. بازگشت بی قید شرط به برجام و انجام تعهدات
  • مسی IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    6 1
    اون باسواتی که رونقشه فارسی نوشته بندر چابهار لابد بندر عباس رفته بوشهر که چابهار اومده جاش!
  • FR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    6 1
    اومدن آمریکا تو برجام باعث میشه راحت از مکانیزم ماشه استفاده کنه و بدون شورای امنیت تمامی قطعنامه ها و تحریم ها برگردد . ننگ عالم بر برجامی که توسط اصلاح طلبان بر این مرز و بوم حاکم شد . جواب خون شهدا را چگونه میدهید .
  • GB ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    10 0
    ما امتیاز نمیخایم. فقط اصلاح‌طلبا برن همه چی درست میشه
  • متعجب IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    3 0
    در شکل محل بندر چابهار رو به اشتباه جاسک نشان داده
    • GB ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
      5 0
      آمریکایی ها حتی نمیدونن ایران کجاست!!
  • علیرضا IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    3 0
    بایدن به دنبال تجزیه عراق و چند تکه کردن آن است و تمام مناطق اره خاطرتون جمع مرگ بر امریکا
  • DE ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    2 0
    آمریکا برای بازگشت به برجام نیازمند امتیازدهی به ایران است// چند تا هواپیمایی که بوی نو هنوز میده چند تا عکس سلفی چند تا سفر خارجه و هتل ثفت ستایره ! و تعدادی گرین کارت برای برو بچ کافیست که ما داخل موشکها هم بتن بریزیم.
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    2 0
    تف به برجام
  • IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    3 13
    بازدارندگی هسته ای داشتیم تروریست های کراوات زده جرات ترور سردار سلیمانی رو پیدا نمی کردن.
  • iran IR ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    2 0
    تبعیت از نظم لیبرال دوران پس از جنگ جهانی دوم ! 80 سال آمریکا و غرب کشورهای متحد یهود که پیروز جنگ جهانی دوم بودند هیتلر را هیولا و شیطان معرفی کردند و خود را رهایی بخش جهان !!! امروز به اکثریت جهان روشن شده چه کسانی چه کشورهایی شیطان و هیولا بودند که جهان را مانند ارث پدری بین خود تقسیم کردند !!! تاریخ چراغ راه آیندگان است ....
  • مهدی IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
    1 12
    همونطور ک گفتین اصلاح طلبها نماینده امریکا یا سرمایه امریکا هستن قصدشون ب زانو دراوردن ایرانه شورش درسهر اختساش ومیخوان ایرانو تسلیم امریکا کنن ولی خوردن ب دیوار محکمی ب نام رهبر و انقلابی ها
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    4 0
    نیازی به مذاکره مجدد نیست.چون با آمدن بایدن وزیر خزانه داری آمریکا هم جایگزین قبلی شده و به صورت خودکار فرمان های اجرایی ترامپ لغو و پول های بلوکه شده و تجارت آزاد میگردد.مگر اینکه بایدن بر خلاف ادعایش در مناظرات مبنی بر منزوی شدن آمریکا بخواد بدون همراهی با شورای امنیت مثل ترامپ تحریم های اجباری را بر شرکتها اعمال نماید.
  • IR ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    9 0
    ذنیا باید با تعامل و رعایت حقوق یکدیکر باصلح وصفا ورعایت حقوق یکدیگر به تعامل بپر دازند بدونه سو استفاد از دیگری
  • ص۰م IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    9 0
    خوبه بشون امتیاز بدیم و مشکلات حل کنیم درخت دوستی بنشان ک کام دل ببار اید نهال دشمنی بر کن ک رنج بی شمار اید
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    ایران هرگز با شیطان بزرگ به نتیجه نمیرسه. درود بر رهبر عزیزم
  • سید حسن IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    تمام این کارهای آمریکا تمرکزش روی تجزیه ایران هست که متاسفانه یه عده سیاسیون بی سیاست فقط به فکر جیب خودشان هستند دشمنی آمریکا بر سر دین نیست بر سر خاک این مملکت هست اونا دارن از قدرت ایران جلوگیری میکنند برا همینه که فشار میاورند ایران نباید انرژی هسته ای و موشک داشته باشد ظلمی که برخی مسوولین به مردم کردند و ایران را۲۰۰سال به عقب راند
  • آزاد IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    حجاریان، کیهان رو مسخره کرده بود که چرا واسه برگشت آمریکا شرط میذاره! امان از یه جو غیرت!!!
  • علی IR ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۲
    0 0
    داداش اصلا اصلاح طلب و اصول گرا کیلویی چنده فقط رهبر هر چی میگ اگ گوش بدن مملکت درست میشه
  • IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    0 0
    مزاکره مظاکره مذاکره چه فرقی دارد طرفت که جر زن باشه
  • آزاد IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
    0 0
    به قول خودشون،"لیدر اصلاحات"به شریعتمداری کیهان اشکال گرفته که چرا گفتی واسه برگشت آمریکا به برجام باید شرط بذاریم. نه تورو خداتون همه چیزو توی برجام به خواست شما و به واسطه ۱+۵ باختیم، تتمشم پیشکش کنید تا برگردن. امان از یه جو غیرت.البته این واضح که شما(سازندگی، اصلاحات و اعتدال از یه قماشید و) و لیبرال و پیاده نظام دشمن و در داخلید)!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس