کد خبر 1141637
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
ممنوعیت

پرش ناگهانی شمارگان چراغ‌ راهنمایی،پیامک‌های اشتباهی جریمه،شائبه کمین مأموران پلیس راهوردر بزرگراه‌ها و چگونگی ‌برخورد با تخلفات دوبل و سوبل، در مصاحبه با رئیس پلیس راهور پایتخت، تشریح شد.

به گزارش مشرق، هنوز ۱۵ شماره تا قرمز شدن چراغ راهنمایی باقیمانده است. مرد جوان گاز ماشین را می‌گیرد تا هر چه زودتر از چهارراه رد شود. چند متری مانده به تقاطع، شمارگان چراغ تغییر می‌کند. مرد ترمز می‌گیرد اما به هر حال خودرو از روی خط عابر رد شده  و بی‌محابا دوربین از تخلف عبورش از چراغ قرمز عکس می‌گیرد.

مرد دو دستی بر فرمان می‌کوبد. به زمین و زمان بد وبیراه می‌گوید. انگار که‌ نه انگار، چند نفر مسافر توی ماشین نشسته‌اند. می‌گوید معلوم نیست شماره‌ها چطور یهویی به آخر خط رسیده‌اند!؟

کورس گذاشته‌اند توی بزرگراه. تاریکی شب و خلوتی راه را غنیمت شمرده‌اند. می‌گویند: دیگر در این روزهای کرونایی تفریحی نمانده است؛ نه سینمایی باز است و نه باشگاهی و نه حتی کافی‌شاپی؛ خب چطور سرمان را گرم کنیم؟

تازه، باد به غبغب انداخته و می‌گویند: به کسی هم کاری نداریم. سوار ماشین‌هایمان هستیم و وقتی همه خوابند با هم دور دور می‌کنیم... نمی‌دانند یا نه؛خودشان را به ندانستن زده‌اند که صدای ‌ناهنجار اگزوز ماشین‌ها و ایست ترمزهایشان، آرامش را از ساکنین بزرگراه‌ها گرفته است!

بیشتر بخوانید:

جریمه ۵۰۰ هزار تومانی برای ۱۷ هزار خودرو

موضوع ‌ترافیک تهران تعطیل‌بردار نیست. اگرچه هرازگاهی اخباری مبنی بر ارتقای سیستم‌ ‌و  بکارگیری تجهیزات هوشمند در راستای مدیریت و کنترل ‌ترافیک و تسهیل در تردد شهروندان به گوش می‌رسد اما  همواره وضعیت ترافیکی تهران، تخلفات موجود و چگونگی اعمال قانون از جمله مسائل و مواردی است که بارها ‌در رسانه ها و فضای مجازی به آن پرداخته شده و می‌شود.

چگونگی اعمال جریمه و برخورد با تخلفات ساکن، دور دور کردن‌ها و همچنین شکایت و اعتراض شهروندان درباره پیامک‌های اشتباهی جریمه، شائبه ‌کمین پلیس در بزرگراه‌ها و تغییر ناگهانی شمارگان چراغ راهنمایی ما را بر آن داشت تا با سردار «محمدحسین حمیدی» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی پایتخت به گفت‌وگو بنشینیم.

* برخورد با تخلفات ساکن و روان‌سازی ترافیک در اولویت پلیس

** در معابر تهران به خصوص مناطق مرکزی همواره با معضل توقف و پارک خودروها مواجه بوده و توقف های دوبل و سوبل را شاهدیم که موجب راهبندان شده‌ و مشکلاتی برای تردد شهروندان به وجود می‌آورد. برخورد پلیس با این دسته از تخلفات ساکن چگونه است؟

برخورد با تخلفات ساکن یکی از نشانگاه‌هایی است که پلیس راهور برای روان‌سازی ترافیک و کاهش ناراحتی مردم در اولویت خود قرار داده است.

 وقتی که بنده وارد پلیس راهور تهران شدم در راستای برخورد با تخلفات، دو روش دیگر را اضافه کردم؛ یکی‌ استفاده از سامانه سپهر- یعنی همین دست‌افزارهایی که در دستان مأموران پلیس است - و دیگری راه‌اندازی تیم‌های نامحسوس گشتی پلیس در سطح شهر که به صورت آنلاین با تخلفات برخورد می‌کنند.

البته ‌از گذشته هم روش‌های دیگری برای برخورد با تخلفات وجود داشته و دارد، از جمله استفاده ازدوربین‌های نظارتی که همکاران بنده پشت دوربین حضور داشته و چگونگی تردد خودروها را کنترل می‌کنند؛ مورد دیگر هم  حضور عوامل پلیس راهور در سطح خیابان‌هاست. 

در کل می‌توان گفت که پلیس راهنمایی و رانندگی تهران با استفاده از تمام ظرفیت خود برای برخورد با تخلفات ساکن و روان‌سازی ترافیک اقدام می‌کند؛ اما اینکه آیا تلاش ما کافی بوده یا نه(؟) باید بگویم نه؛ آیا به میزان تخلفاتی که صورت گرفته برخورد داشته‌ایم یا خیر (؟) جواب مان منفی است.

در سطح شهر تهران چهار میلیون خودرو و ۳.۵ میلیون موتورسیکلت تردد می‌کنند؛ تهران، ابرشهر است و با هیچ شهر دیگری در کشور نمی‌توان آن را مقایسه کرد.

*تقویت‌ سامانه‌های نظارتی در دستور کار

اگرچه مأموران پلیس راهور ترافیک را مدیریت کرده و با تخلفات احتمالی برخورد می‌کنند اما قطعا پلیس برای اینکه اشرافیت بیشتری داشته باشد باید مورد تقویت قرار گیرد.

باید سامانه‌های بیشتری برای کنترل در اختیارش باشد؛ البته پلیس درخواست‌هایش مبنی بر افزایش سامانه‌ای نظارتی برای برخورد با تخلفات را به مسؤولان شهرداری اعلام کرده و به توافق هم رسیده‌ایم اما به دلیل مسائل بودجه‌ای و مالی، کارها کُند انجام می‌شود؛ ما به دنبال راه‌های جایگزین در این خصوص هستیم.

*توقع مردم از پلیس برای برخورد با تخلف رانندگان خودخواه،به حق است

برخورد با تخلفات رانندگی، حق مردم است، مردم توقع به حق دارند که پلیس با افراد خودخواهی که دوبل و سوبل، خودروی خود را پارک می‌کنند برخورد کند؛ البته  وظیفه ذاتی پلیس هم همین است. 

* «کمین» نداریم/ راننده متخلف، مترصد نبودن پلیس برای انجام تخلف است!

** کمین می‌کنید؟ خیلی از رانندگان می‌گویند پلیس در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها در جاهایی که اصلاً تصورش را نمی‌کنید مترصد تخلف خودروها و اعمال قانون است، آیا این موارد صحت دارد؟

کمین که اصلا ما نداریم؛ در بزرگراه‌ها در قسمت‌هایی که امکان توقف وجود داشته و ایمنی مأموران پلیس راهور فراهم شود مستقر می‌شویم.

لفظ کمین به اشتباه از دیرباز آمده؛ واقعاً اینگونه که می‌گویند نیست؛ در واقع این ما هستیم که باید بگوییم آقای متخلف! تو مترصد تخلف هستی(؟) که ببینی کی پلیس نیست تا تخلف بکنی و بعد از اینکه پلیس جلویت را گرفت، بگویی چرا کمین کرده‌ای؟

در واقع پلیس متهم نیست بلکه راننده متخلف متهم است که با تخلف و استمرار در انجام تخلف خود توقع دارد کسی جلویش را نگیرد؛ تازه وقتی جلویش را می‌گیرند ناراحت هم می‌شود... قضیه برعکس شده است!

کمین وجود ندارد. پلیس در محل‌هایی که استقرار همکاران ایمن باشد مستقر می‌شود. ولی در برخی معابر واقعاً جای ایمنی وجود ندارد؛ ما خطر را می‌بینیم اما مجبور هستیم در آنجا بایستیم تا مردم ما را ببینند و مراعات کنند. چون در معابر تکرار حوادث را داشته‌ایم. 

بعضاً برای مأموران خودمان حادثه اتفاق افتاده؛ خودرویی را متوقف کرده و در حال اعمال قانون بودند که خودرویی از پشت سر آمده و بعد از خروج از مسیرش با آنها برخورد کرده؛ مواردی از این قبیل زیاد داشته‌ایم. 

* برخورد پلیس با دوردور کنندگان و مخلان آرامش مردم بدون اغماض است

** دوردور و صدای ناهنجار اگزوزها و ترمز خودروها و موتورهای سنگین در بزرگراه‌های شمال شهر تمام‌شدنی نیست؛ اگرچه پلیس همواره از برخورد قاطع با دور دور کنندگان می‌گوید، اما این موارد موجب نارضایتی شهروندان ساکن در حاشیه بزرگراه‌ها شده است. 

همانطور که می دانید برخورد با این تخلفات انجام می‌شود، اگرچه آمار این تخلفات کم شده اما هیچ گاه به صفر نخواهد رسید. این موضوع در کشورهای مختلف هم وجود دارد چرا که افرادی هستند که این فضا را فرصت و تفریحی برای خود می‌دانند؛ اما پلیس با توجه به وظیفه‌ای که برعهده داشته‌ و مقدوراتی که وجود دارد و حوادثی که در این زمینه اتفاق افتاده به طور منظم و روتین طرح‌های خود را در مواجهه با دور دور کنندگان انجام می‌دهد. 

برخوردهای پلیس هم بدون اغماض است. هیچ چشم‌پوشی نداریم. همین عملکرد باعث شده که برای سال دوم کاهش این تخلفات و حوادث حاصل  از آن را در شهر تهران شاهد باشیم. کاهش این تخلفات اتفاقی نیست چرا که پشت بند این کاهش‌ها یک زمابندی در اجرای طرح  وجود دارد. 

*چرایی ثبت همزمان چند جریمه برای یک تخلف 

** تعدادی از رانندگان به این موضوع ‌معترضند که برای یک تخلف دو جریمه ثبت می‌شود. مثلاً تخلف تجاوز از سرعت مجاز داشته و به فاصله دو دقیقه با دو دوربین یکی این طرف تقاطع و یکی آن‌طرف‌تر جریمه می‌شوند؛ جریمه‌هایی که باید بپردازند. چرا برای یک تخلف در فاصله زمانی دو تا چنددقیقه، چند جریمه صادر می‌شود؟

ابتدا باید بگویم یک تخلف هم‌زمان دو بار جریمه نمی‌شود؛ ممکن است تخلفی استمرار داشته باشد و با مکان و زمان متفاوت ثبت شود. بدین صورت که یک پایه دوربین هوشمند پلیس این طرف تقاطع است و پایه بعدی پانصدمتر آنطرف‌تر. وقتی تخلفی استمرار داشته باشد، توسط دو دوربین و در دو زمان متفاوت ثبت و ضبط می‌شود. 

* راننده خاطی که اصرار بر استمرار در تخلف دارد باید هزینه بیشتری بپردازد

** مواردی بوده که به فاصله دو دقیقه دو برگه جریمه صادر شده است ؛بطور مثال ‌هنگام افزایش سرعت، آیا ‌فرد می‌تواند در فاصله اندک دو دقیقه ای سرعتش را کم کند؟

باید از اول سرعتش را کم می‌کرد؛ این نشان می‌دهد که راننده خاطی اصرار به استمرار تخلف دارد؛ بنابراین کسی که استمرار در تخلف دارد اتفاقا باید هزینه بیشتری بپردازد.

* علت‌ پرش‌های ناگهانی چراغ راهنمایی چیست؟

**تغییر شمارگان چراغ راهنمایی همواره یکی از سؤالات پرتکرار شهروندان است؛ مردم از این موضوع گله دارند که هنوز زمان برای عبور از چراغ سبز وجود دارد که ناگهان به انتهای شمارگان سبز نزدیک شده و چراغ زرد و قرمز می‌شود. این تغییر شمارگان چه علتی دارد؟

در مورد تغییر شمارگان چراغ راهنمایی نیز باید گفت که شمارگان چراغ راهنمایی هوشمند است و از مرکز کنترل شهر تهران مدیریت شده و با سامانه‌هایی که در کف راه و تقاطع‌ها تعبیه شده وضعیت ترافیک را تنظیم می‌کند.

برای چراغ‌ها تایم ثابتی مدنظر است که در ادامه به تناسب جریان ترافیک و اتفاق‌هایی که رخ می‌دهد تنظیم و جابجا می‌شود.

باید گفت تغییرات به صورت هوشمند است اما برخی جاها هم همکاران ما آن را تغییر می‌دهند که بسته به ضرورت است. 

بطور مثال شما راننده خودرویی هستید که در یک تقاطع ‌حضور دارید.شما هم مثل سایر رانندگان از شبکه معابری که در اطرافتان وجود دارد بی خبر ‌هستید.

در آنجا یک مأمور پلیس مستقر است. در بیسیم برایش یک اسکورت یا مورد اورژانسی و یا مورد آتش‌نشانی را گزارش می‌دهند؛مامور مجبور است جریان ترافیک را نگه دارد تا در مقابل مسیر دیگری آزاد شود اما  مردمی ‌که در آن لحظه در آن تقاطع خاص حضور دارند مامور و اقدامش  را قضاوت می‌کنند، غافل از آنکه در معابر دیگر چه موردی وجود داشته است و آن مأمور پلیس هم از فرمانی که از مرکز کنترل ترافیک گرفته است تبعیت کرده است.

* پیامک های اشتباهی جریمه، محصول تغییر ارقام  پلاک توسط مجرمان است

** پیامک‌های اشتباهی جریمه خودرو از جمله دیگر مواردی است که افراد با آن مواجه هستند؛ بطور مثال عنوان می‌کنند که خودرویشان در پارکینگ متوقف است و در همان ساعت، پیامک جریمه تخلف در معبر یا شهر دیگری برایشان می‌آید؛ جریان چیست؟ افراد چه باید انجام دهند؟ 

یک ظلم مضاعفی که افراد مجرم مرتکب می‌شوند همین است؛ از این نمونه زیاد داریم چرا که افرادی پلاک خود را پوشش داده یا تغییر شماره پلاک می‌دهند وقتی هم پلیس جلوی آنها را  می‌گیرد، می‌گویند می‌خواستیم از طرح ترافیک رد شویم یا از همین دوربینی که در تقاطع وجود دارد رد شویم و به خانه‌مان برویم.

فکر نمی‌کنند همان دوربین، عکس پلاک خودرو را گرفته و با تغییری‌که روی شماره پلاک لحاظ کرده‌اند برای فرد دیگری جریمه صادر می‌شود.

متاسفانه مشکل خودشان را با این روش‌های نادرست حل می‌کنند و بعد جریمه برای فرد دیگری می‌رود که اصلا در مسافرت بوده و ماشینش جای دیگری است اما فلان تخلف در فلان محل را برایش ثبت کرده‌اند. 

*اعمال مجازات سنگین برای پوشش و تغییر ارقام پلاک

برای همین است که قانونگذار مجازات زندان را که مجازات سنگینی است برای این تخلف لحاظ کرده است؛ تخلفی به ظاهر ساده که متأسفانه شایع هم هست. 

همین تغییرات را هم شما در دوربین‌ها می‌بینید. با سرعت زیاد از کنار دوربین رد می‌شوند، دوربین شماره‌ای را که می‌بیند ثبت می‌کند در صورتی که شماره واقعی نیست. 

در این راستا پلیس هم بدون اغماض با افرادی که نسبت به پوشش پلاک یا تغییر ارقام آن اقدام کنند برخورد می‌کند.

اما افرادی که این پیامک‌ها را دریافت کرده و نسبت به آن اعتراض دارند باید با مستنداتی که دارند به اداره اجرائیات پلیس مراجعه کنند در آنجا فیلم‌های دوربین بازنگری می‌شود. 

** پلیس برنامه‌ای برای جلوگیری از ثبت شماره‌های اشتباهی پلاک ندارد؟

باید بگویم سامانه‌های پلیس هوشمندتر شده است. در حال حاضر سیستم‌های اعمال قانون‌، موارد را با دست‌افزارها تطبیق می‌دهند، به طور مثال شماره‌ای که دوربین ثبت کرده، از پلاک یک دستگاه خودرو برداشته شده اما بعد از تصحیح معلوم می‌شود که این شماره ،پلاک‌ یک کامیون است و مغایرت‌ها معلوم می‌شود؛ این قابلیت در گذشته نبود اما هم‌اکنون با سامانه سپهر این امکان برایمان مهیا شده است. 

** در برخی معابر شاهدیم که هنوز قبض جریمه دست مأموران پلیس است؛ مگر کار اعمال قانون با دوربین ‌و دست افزارها انجام نمی‌شود؟

در برخی جاها هنوز با قبض دستی اعمال قانون صورت می‌گیرد که امیدواریم در این حوزه انقلابی شود و کاغذ از حوزه اجرای مأموریت‌ها جمع شود و به صورت آنلاین بتوان از بانک‌های اطلاعاتی استفاده کرد و مشکلات موجود را به حداقل رساند. 

* مشکل پلاک اتوبوسهای شرکت واحد حل شده است

** در سطح شهر با اتوبوس‌های شرکت واحدی مواجه هستیم که پلاک ندارند؛ صرفا با پلاک غیررسمی که چند شماره دارد تردد می‌کنند. برخی از آنها  تخلفاتی می‌کنند که مشخص نیست با نداشتن پلاک چگونه با آنها برخورد می‌شود. 

بیش از ده سال پیش برحسب ضرورت یک سری اتوبوس برای شهر تهران وارد شد؛ در آن موقع بحث شماره‌گذاری آنها به دلایل قانونی اتفاق نیفتاد؛ اما در حال حاضر مشکل شماره‌گذاری این اتوبوس‌ها برطرف شده است. 

در آن زمان شهر نیاز به حمل و نقل عمومی داشته و مردم برای تردد نیاز به اتوبوس نو داشتند، پس به صورت موقت پلیس برای تردد اتوبوس‌های جدیدالورود کدی را مشخص کرد تا این اتوبوس‌ها بتوانند تردد کنند؛ شماره‌ای که بتوان اتوبوس‌ها را کنترل هم کرد. در مورد تخلفات اتوبوس‌ها باید بگویم مجازات‌هایی که هم‌اکنون برای تخلف اتوبوس‌ها از سوی شرکت واحد انجام می‌شود به مراتب سخت‌تر و بیشتر از بخش‌های دیگر است؛ مأموران پلیس راهور تخلف‌های شرکت واحد را با کدهایی که به عنوان پلاک آنها ثبت شده یادداشت کرده و به مسئولان شرکت واحد ارائه می‌دهند. براساس آن شماره مشخص است که در آن زمان کدام راننده و در چه محل و ساعتی در حال تردد بوده است. شرکت واحد راننده اتوبوس را شناسایی کرده و در برخی موارد بسته به تخلف مجازات‌هایی از جمله بیکاری را برای این افراد لحاظ می‌کنند.

درمورد شماره‌گذاری اتوبوس‌ها باید گفت در خصوص ۵۰۰ تا ۶۰۰ دستگاهی که پلاک ندارند با شهرداری و راهور ناجا هماهنگی‌  و مجوز شماره‌گذاری آنها گرفته شده و هم‌اکنون کارهای اداری در حال انجام است. 

مردم بدانند که برخورد با تخلفات وسایل نقلیه از جمله اتوبوس‌ها هر چند که پلاک رسمی ندارند با قوت و قدرت انجام می‌شود و راننده اتوبوس شرکت واحد اگر تخلف کند هزینه تخلفش بالاتر از بقیه رانندگان است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    0 0
    تقسیر!؟
  • مصطفی علی زاده IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    0 0
    سلام تقسیر از تقصیر است
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    0 0
    تقغسصثیر
  • حمید IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    0 0
    چراغ راهنمایی واقع در تقاطع خیابان انقلاب و فلسطین همواره بهم ریخته هست! کسانی که از خیابان فلسطین میان بطرف پایین دادشون در میاد. 8ثانیه سبز میشه در مقابل 160 ثانیه قرمز!!! فقط کافیه خودروی جلویی یه ذره دیر بجنبه اون 8 ثانیه هم میشه 4 ثانیه و خودروهای پشتی دست‌شون بره روی بوق و ناسزا و...!
  • KHCKDK IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    0 0
    مگه تقسیر اینجوری مینویسند ؟؟؟؟؟!!!!!!!!
  • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۰
    0 0
    طغثیر درسته !!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس