مشاور رییس مجلس با نماینده دبیرکل سازمان ملل درامورافغانستان دیدار کرد

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان با حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رییس مجلس و مدیرکل امور بین الملل دیدار و گفت وگو کرد.

به گزارش مشرق، خانم دبورا لاینز نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان ظهر امروز با  امیرعبداللهیان دستیار ویژه رییس مجلس و مدیرکل امور بین الملل دیدار و گفت و گو کرد.

عبداللهیان در این دیدار به حمایت های مستمر جمهوری اسلامی ایران از مردم کشور دوست و برادر افغانستان و جایگاه مهم این کشور در سیاست خارجی ایران اشاره کرد و گفت: عبور افغانستان از وضعیت موجود قطعا با همکاری کشورهای همسایه و تاثیرگذار منطقه و کنشگران جهانی ممکن خواهد بود.

وی افزود: از قانون اساسی افغانستان و ساختارهای دموکراتیک موجود باید در راستای مذاکرات بین الافغانی حفاظت شود.

امیرعبداللهیانبه  تحرکات اخیر رهبران و گروه‌های تروریستی به ویژه داعش درافغانستان اشاره کرد و  گفت: متاسفانه آمریکا از شرایط افغانستان سوء استفاده می کند تا جایی که برخی نظامیان آمریکایی به قاچاق گسترده موادمخدر ازفرودگاه بگرام مشغولند در حالی که به ظاهر خود را از حامیان روند صلح معرفی می کنند.

وی افزود: ما امنیت افغانستان را امنیت خود و منطقه می دانیم و از هرگونه اقدام سازمان ملل در جهت ایجاد امنیت، صلح و رفاه در این کشور مهم همسایه حمایت می کنیم.

عبداللهیان همچنین به برگزاری سه نشست پارلمانی کشورهای همسایه افغاستان در اسلام آباد، تهران و استانبول اشاره کرد و ادامه داد: روسای مجالس و اعضای پارلمان های کشورهای همسایه افغانستان نیز سهم مهمی در جهت کمک به روند صلح، امنیت و ثبات در افغانستان دارند.

دبورا لاینز نیز در این دیدار به پیشینه همکاری جمهوری اسلامی ایران و یوناما در حمایت از روند صلح درافغانستان اشاره کرد و گفت: ایران به عنوان همسایه افغانستان و یک کشور استراتژیک ‌تاثیرگذار در منطقه، همواره کمک های شایانی در حمایت از مردم افغانستان داشته است.

وی افزود: حمایت‌های ایران از مهاجران و آوارگان افغان  و کمک به ایجاد راه و تامین انرژی افغانستان قابل تقدیر است.

لاینزبه شرایط حساس افغانستان و دوران گذار امنیتی و اقتصادی در این کشور اشاره کرد و گفت: ما به کمک همه احزاب، طرف ها، کشورهای همسایه و سازمان های بین المللی برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان و بهبود شرایط اقتصادی برای ایجاد انگیزه در میان مردم این کشور نیاز داریم به ویژه اینکه شرایط همه گیری کووید ۱۹ از لحاظ اقتصادی مشکلات این کشور را دو چندان کرده است.

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در افغانستان به گفت وگوهای صلح افغانستان و برخی مشکلات اشاره کرد و ادامه داد: این انتظار وجود دارد که بازیگران منطقه ای و کشورهای همسایه به پیشبرد هر چه بیشتر و بهتر روند مذاکرات کمک کند.

وی با آرزوی بهبودی هرچه سریع تر برای رییس مجلس شورای اسلامی از بیماری کرونا، از ابتکار مجلس شورای اسلامی و پارلمان های همسایه افغانستان در برگزاری نشست پارلمانی کشورهای همسایگان افغانستان تقدیر کرد و گفت: شعار این نشست که راه مبارزه با تروریسم از طریق فقرزدایی و توسعه درمنطقه و به ویژه افغانستان می گذرد، ایده ای بسیار قوی و پسندیده ای است.

منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس