چشمه صلح

یکی از دلایل پیشروی سریع قوای مهاجم پشتیبانی بسیار خوب توپخانه و پهپادهای مسلح ارتش ترکیه از عملیات زمینی قوای تحت امرشان بود.

سرویس جهان مشرق _ سقوط منطقه عفرین در سال ۲۰۱۸ و فجایعی که در دوران اشغال این منطقه توسط مزدوران تحت امر ارتش ترکیه بر سر مردم غیر نظامی آن آمد باز هم باعث نشد تا رهبران و فرماندهان شبه نظامیان کرد در شمال سوریه از محاسبات اشتباه خود در خصوص حمایت امریکا از این گروه ها دست بردارند.

در تابستان سال ۲۰۱۹ به تدریج زمزمه‌های حمله ارتش ترکیه و نیروهای تحت حمایتش به مناطق اصلی قوای SDF در شمال و شمال شرق سوریه به گوش میرسید اما طرف مقابل همچنان بر این باور بود که امریکا اجازه حمله ترکیه به متحدین این کشور را نخواهد داد. امریکایی ها در سال قبل از آن در زمان حمله ارتش ترکیه تحت عملیات شاخه زیتون به منطقه عفرین سکوت کرده و هیچ واکنشی از خود نشان ندادند، اما سران SDF اینگونه توجیه میکردند که عفرین در منطقه‌ای ایزوله و خارج از خاک اصلی مناطق تحت کنترل این گروه است.

اما با اعلام رسمی آغاز عملیات چشمه صلح، توسط رجب طیب اردوغان در ۹ اکتبر ۲۰۱۹ میلادی، قوای مشترک ارتش ترکیه و مزدوران تحت امرش حمله به مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد در محدوده شهرهای تل ابیض یا راس العین را آغاز کردند.

اینبار اما به محض آغاز عملیات نظامی ترکیه، حوادثی رخ داد که نه تنها رهبران SDF بلکه جهانیان را متحیر ساخت... نظامیان امریکایی اقدام به عقب نشینی و تخلیه پایگاه‌های نظامی خود در این منطقه کرده و به قوای مشترک ترکیه اجازه دادند بدون هیچ دردسری پیشروی زمینی خود را آغاز کنند.

قوای امریکایی تقریبا تمامی مقرهای نظامی خود از عین عیسی در غرب مناطق درگیری تا تل تمر در شرق این منطقه را تخلیه کرده و حتی در مواردی آنچنان با عجله این کار را انجام دادند که فرصت جمع آوری تجهیزات حساس و مدارک محرمانه نیز از این پایگاه‌ها وجود نداشت و به ناچار جنگنده‌های نیروی هوایی این کشور اقدام به بمباران هوایی و از بین بردن تجهیزات به جای مانده کردند.

تصویر ماهواره ای پایگاه نظامی لافارج ارتش امریکا قبل و بعد از بمباران توسط جنگنده‌های این کشور

به هر ترتیب نیروهای مزدور ارتش ترکیه پیشروی زمینی خود را برای تصرف شهرهای راس العین و تل ابیض آغاز کردند. البته هدف گذاری کلی این عملیات که از سوی مقامات ترکیه اعلام شده بود ایجاد کمربند حائل به عمق ۳۵ کیلومتر در منطقه مورد نظر از خط مرزی این کشور تا بزرگراه بین المللی M۴ بود.

بر خلاف منطقه عفرین که در شرایط محاصره نیز ۲ ماه در برابر مهاجمین مقاومت کرده بود، شبه نظامیان کرد در این عملیات هیچ گونه موفقیتی در دفاع از مناطق خود نداشته و با دادن تلفات بسیار زیاد به تدریج از عمده مناطق از جمله دو شهر مهم راس العین و تل ابیض که نقش حیثیتی برای آنها داشت عقب نشینی کردند.

یکی از دلایل و توجیهات ترکیه برای حمله به این مناطق اقدامات شبه نظامیان YPG و تروریست‌های PKK در تغییر ترکیب جمعیتی این مناطق و تلاش برای بیرون راندن ساکنان بومی عرب این شهرها بود.

در واقع راس العین و تل ابیض پیش از سال ۲۰۱۵ و ورود شبه نظامیان کرد تحت حمایت امریکا به این منطقه به بهانه مبارزه با داعش تقریبا خالی از جمعیت کردزبان بوده و یا درصد بسیار کمی از سکنه این مناطق را کردهای شمال سوریه تشکیل میدادند، اما با تصرف این مناطق توسط SDF به تدریج سیاست تغییر ترکیب جمعیتی و سکونت کردزبانان در این مناطق و اطلاق اسامی جعلی نظیر سری کانی (برای راس العین) و گری سپی (برای تل ابیض) موجب خشم مردم منطقه و گرایش آنها به سوی ترکیه شد.

این مسئله موجب شد تا در هنگام هجوم قوای ارتش ترکیه به این منطقه، مردم محلی اقدام به همکاری با قوای مهاجم کرده و حتی برخی گروه‌های غیر کرد SDF که مسئول دفاع از این مناطق بودند نیز بدون نبرد اقدام به عقب نشینی کنند.

از دیگر دلایل پیشروی سریع قوای مهاجم پشتیبانی بسیار خوب توپخانه و پهپادهای مسلح ارتش ترکیه از عملیات زمینی قوای تحت امرشان بود.

در واقع این عملیات آغاز سریال نمایش‌های تبلیغاتی ترکیه برای تجهیزات ساخت صنایع دفاعی این کشور بود. هویتزرهای خودکششی T۱۵۵ Firtina و راکت اندازهای ۱۲۲ میلیمتری Sakarya و ۳۰۰ میلیمتری Kasirga با آتش بی امان خود راه را برای پیشروی قوای زمینی باز کرده و تلفات شدیدی به شبه نظامیان کرد وارد کردند.

پهپادهای رزمی این کشور نظیر Bayraktar TB۲ و Anka نیز آسمان منطقه نبرد را پوشش می‌دادند.

عملیات نظامی تقریبا به مدت ۲ هفته و تا روز ۲۴ اکتبر در جریان بود تا اینکه رهبران شبه نظامیان کرد سرانجام تصمیم عاقلانه ای گرفته و از دولت سوریه و قوای نظامی روسیه درخواست کمک و میانجیگری کردند. ارتش سوریه و نظامیان روس نیز که پیش از آغاز عملیات به دلیل حضور نظامیان امریکایی امکان دخالت در این منطقه را نداشتند، با دعوت رسمی نمایندگان SDF اقدام به استقرار در خطوط تماس با مهاجمین ترکیه کرده و بدین ترتیب ادامه پیشروی ارتش ترکیه در این منطقه متوقف شد.

در واقع ورود قوای دولتی سوری و نظامیان روس که پس از مذاکرات فشرده با ترکیه و ایجاد گشت های مرزی مشترک بر روی بزرگراه بین المللی M۴ مانع از ادامه عملیات نظامی مهاجمین شده بودند موجب نجات قوای SDF از فاجعه تمام عیار و حتی از دست دادن شهرهایی نظیر حسکه و قامشلی شد و یک بار دیگر ثابت کرد که دل بستن به قوای امریکایی در مواجهه با ارتش ترکیه که متحد سنتی امریکا و عضوی از اتلاف ناتو است خیالی باطل بوده و تنها راه نجات مردم این مناطق از تهاجمات بعدی ارتش ترکیه، سپردن کنترل این مناطق به ارتش و دولت قانونی سوریه خواهد بود.

ادامه دارد ...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 50
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    30 65
    عجب مملکتی درست کردی برای سوری ها ای رجب شاه.
    • رامین IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      28 5
      مگه رجب رئیس جمهور سوری ها هستش؟
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      18 13
      جای تعجب ندارد طبق پیش بینی های آخرالزمان (که سیاستهای آمریکا و اسراییل درمخصوصا در دهه های اخیر بر مبنای آن پیش می رود)منطقه شامات به مدت چند ماه ، روزی به دست سفیانی زمان خواهد افتاد حال این سفیانی می تواند اردوغان باشد یا هر فرد دیگر
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      15 11
      جواب به رامین: مگه چنگیز مغول حاکم ایران بود، مگه هیتلر رییس جمهور لهستان و شوروی بود؟ مگه بوش رییس جمهور عراق و افغانستان بود؟!
    • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      15 6
      اردوغان جبهه النصره ای تحریرالشامی داعشی
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      17 15
      ترکیه مدام قمپز در میکنه!
  • IR ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    61 18
    تروریست ها یا به قول شما شبه نظامیان کرد تجزیه طلب هستند که آمریکا آنها را تشکیل داده قصد تجزیه ایران سوریه عراق و ترکیه را دارند شما چرا از تجربه طلبانی که آمریکا تشکیل داده حمایت می کنید
    • خلیج پارس iran IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      14 2
      دوست گرامی شما کجای این مقاله و متن حمایت از تروریست ها و تجزیه طلبان رو مشاهده کردید ؟ !!! گروهک های تجزیه طلب در منطقه همه مزدور »آمریکا و غرب و خصوصا" مزدور رژیم اسرائیل و مورد حمایت اسرائیل هستند قابل دفاع نیستند ..
    • علی IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      16 25
      حتی ابراهیم تالتیس هم کورده ، مشهورترین و معروف ترین هنرمند کشور ترکیه هم کورده، نصف استانبول و ازمیر کوردنشین است و ترکیه بیش از 30 میلیون کورد دارد، پس این ترک ، ترک که میکنن کجاست ، اکثر بازیگران و هنرمندان کشور ترکیه کورد هستند ، ماهسون ، احمد کایا ، امراه، حولیا افشار و ...... همه کوردن ،مسعود اوزیل هم بر خلاف تبلیغات پانترک های اردوغان پرست ، کورد هست. مصاحبه مسعود را با شبکه ZDF المان نگاه کنید که وقتی مجری سوال میکنه که تو از ترک تبار های المانی؟ اوزیل حرف مجری رو قطع میکنه و میگه نه من کوردم ، و به کورد بودن خودم افتخار میکنم، خدا برکتش بده
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      15 4
      مسعود اوزیل خودش گفت اهل کارادنیز است کارادنیزی ها تورک هستند
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      14 8
      ی جوری میگی پانترک که انگار یادتون رفته تو درگیری های ایران با پژاک سی هزار نفر کشته شدند ! خیلی جالبه خدایی ای پانکرد همین چند روز پیش بود که سه تا از مرزبان ها به شهادت رسیدن بخاطر تروریست هایی که تو اقلیم کردستان لونه کردند
    • محمد... IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      19 12
      از کل جمعیت ترکیه تنها 10درصد کردزبان وجود داره با نگاهی به آمار رای گیری که حزب طرفدار کردها تنها5ملیون رای میاره اونم با کمک فتح الله گولن میشه5ملیون چون فتح الله گولن بخاطر اختلاف با حزب اردوغان از حزب کردها حمایت میکنه در ضمن در ترکیه هزارارن هزار هنرپیشه و خواننده هس طبیعیه که چن تایی هم کردزبان باشن مسعود اوزیل هم ترکزبانه حتی بخاطر ترک بودنش و طرفداری از ترکیه با جامعه آلمان درگیری و حاشیه هایی داشت 85درصد مردم ترکیه تکرک نژاد هستن و 15درصد بقیه چرکس و کرد و ارمنی و.. هستن.
  • US ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    33 1
    گروه های تروریستی بزرگترین عامل عقب ماندگی و نا امنی خاورمیانه است. که اکثرا افسارشون دست کشورهای غربی هست
  • IR ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    12 5
    هیتلر میدونست امریکا چ جونوریه ولی حیف فرصت نکرد ولی خوب کشت از افسرا و سربازایی ک با تمایل خودشون به جنگ رفته بودن.
    • ایرانی اهل سنت IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      5 8
      منافق و شیاطین از پدرشان ابلیس حمایت میکنند حمایت شما از هیتلر هم همینطوره ملت شما را رمی جمره کردند دست بر دار نیستید
    • iran IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      6 6
      روحش شاد مرد بزرگ تاریخ ... مردی که آگاه تر از عصر و زمانه خویش بود .. ایکاش پیروز شده بود و شیاطین زمان استالین خونخوار و دیکتاتور شوروی و روزولت آمریکا و چرچیل انگلیس استعمار کهن متفقین یاران یهودبین المللی رو شکست داده بود قطعا امروز جهان امن تر و زیباتری داشتیم ..
  • DE ۰۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    14 9
    روسیه به رهبری پوتین یک کشور خنثی و منفعله و همین باعث شده که قورباغه ابو عطا بخواند . بهترین ارتش رو در اختیار داره ولی استفاده نمیکنه درست مثل یک قهرمان بدنسازی که جرأت نداره .
  • منصوری IR ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    30 37
    اردوغان و اندیشه عثمانی کبیر !
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      20 12
      اندیشه های شتر و پنبه دانه
  • وحید IR ۰۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    عردوغان اینقدر جو گیر شده میخواد سوار پهباد بشه،فکر میکنه خیلی حرفه ای جنگیده ،نمیدونه اگه از دایره امن بیرونش کنند دو سوته مستعمره میشه.
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      18 4
      جانم فدای رهبر زنده باد ایران
  • CO ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    62 44
    امیدوارم سرا ن جمهوری اسلامی از خطر پانترکان درونی که از دشمنان قسم خورده یکپارچگی ایرا ن هستند آگاه باشند
  • منصور IR ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    29 63
    ظاهرا ترکیه داره به قرن 15 و دوران غرور و شکوه امپراطوری عثمانی بر می گردد.
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      35 10
      زکی
  • IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    33 33
    چرا ارتش ایران وارد آذربایجان و ارمنستان نشد که حریم نگه داره ؟ چند تا راکت به خاک ایران خورد ؟
    • مینا IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      20 10
      واقعا تو مغز بعضیها چی میگذره ؟ البته اگه هست
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      5 11
      مینا خانوم بچه ات رو گاز نباشه یه بار
  • IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    10 21
    ممنون از این مقاله عالی
  • ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    0 8
    گاوبندی بین طرفهای سوری ترک وامریکایی
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    38 4
    دوستان عزیز خطر اینجا پانکردیسم بود خود مقاله گفته مناطقی که اصلا کردی نداشته تروریستهای اس دی اف کرد شروع به اسکان کردها و تغییر نام شهرهای عرب زبان کردند که به همین جهت مردم بومی نیز از ترکیه استقبال کردند تعصب بی خود آریایی جعلی را کنار بزارید
    • IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      15 1
      در اینکه گروهک های تروریستی و احزاب به ظاهر کردی امثال پ ک ک اهداف تجزیه طلبان و مخرب و تروریستی دارند هیچ شک و تردیدی وجود ندارد متاسفانه گروهک های تروریستی تجزیه طلب مزدور و عامل استعمارگران غربی ها و»رژیم اسرائیل هستند
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    29 22
    جالبه همین پهبادی رو که این دیکتاتور امضا کرد سوریه ساقطش کرد خخ
    • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      8 14
      خوبه دلتو به این چیزا خوش کن
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      5 10
      دقیقا :)
  • حسن IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    12 16
    در حال حاضر بزرگترین خطر برای جبهه ی حق نگرش پان کردیسم و پان کردیسم است. جبهه ی باطل داره ترکیه رو شاخ میکنه تا دوباره مثل دوران قدیم قدرت های بزرگ جهان اسلام یعنی ایران و عثمانی رو به جان هم انداخته و موجبات فرسایش منابع آن ها را فراهم کند. متاسفانه این پیروزی های مقطعی بصیرت ترکیه رو زایل کرده و سبب نقش آفرینی آن ها در بازی استکبار شده است.
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    13 17
    یاشاسین اردوغان
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      13 8
      هرگز چنین مبادا
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    14 13
    ترکیه در همه زمینه ها پیشرفت کرده و در صنعت و تکنولوژی و گردشگری و کشاوری به یک قدرت برتر بدل شده
    • IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      11 9
      میخوای پیشرفت نکنه با نفت مفتی سرقتی سوریه و نیز کلی کارخونه و صنایع که از اونجا بار زدن بردن ترکیه!
  • خلیج پارس iran IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    15 1
    گروهک های تروریستی ، احزاب تروریستی به ظاهر کرد ( کردنما ) متاسفانه همیشه بازیچه قدرت های جهانی و منطقه ای و خصوصا" بازیچه و عامل و مزدور اسرائیل بوده و هستند .. گویا قرار نیست هیچگاه از اشتباهات و شکست هایشان درس بیاموزند !
  • ایران IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    15 21
    ما هم باید به صورت موثر از ظرفیت بیش از 30 میلیون کورد اریایی در ترکیه و 12 میلیون تاجیک در امثال ازبکستان استفاده کنه ، چون همین طور که اردوغان و الهام علی اف از ظرفیت پانترکا در ایران استفاده میکنند ما هم می توانیم از ظرفیت هموطنانمان استفاده کنیم ،
    • محمد... IR ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      17 3
      جمعیت کردزبان در کشور ترکیه 10 درصد هم نمیشه یعنی حدود8ملیون کردزبان وجود داره و در رای گیری ها آرای کردها حدود 5ملیون میشه کل جمعیت کردهای جهان به 30ملیون نفر هم نمیرسه پژاکی ها خواب و رویا میبینن ولی واقعیته که مهمه
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    16 1
    فکر کنم هر کشوری حق داره از مرزهای خودش دفاع کنه همین هفته پیش بود سه تا از مرزبانهای عزیز ما به شهادت رسیدن و سپاه هم در عوض مناطقی در اقلیم کردستان رو هدف حملات توپخانه ای قرار داد این حق طبیعی هر کشوری از مرزهاش دفاع کنه
  • توهم توطئه IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    6 16
    من نه تورک هستم و نه تورک زبان. یک ایرانی تمام عیارم. ولی انسان بزرگسال باید راستگو هم باشد و بنظرم ترکیه لیاقت داره و کشوری هستش که من دوستش دارم. فقط مشکل اینجاست که این اردوغان درحال خراب کردن کشور هستش. چون کشور تورکیه سکولار است و آوردن بعضی افکار به کشور، موجب ویرانی‌اش خواهد شد. یعنی تمام رشته‌های آتاتورک را پنبه خواهد کرد.
  • جواد IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    10 8
    پاینده باد ایران
  • هادی IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    19 10
    دوستان والله من یه ترکم یا اذری - هیچ فرقی هم نمیکنه اسمش چی باشه - چون من یه شیعه مسلمانم وطنم ایرانه- اینقدر سطحی نبیند مسائل رو - ایران فارس و ترک و کرد و بلوچ و عرب و ... با هم ایرانه و با هم قویه - هر کسی به هر دلیلی به هر طرفی تمایل داره بدونه که به شدت داره بازی میخوره
  • ف GE ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    20 21
    ترکیه و آذربایجان هیچ عددی در هیچ زمینه ای نیستند...
    • IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      7 7
      حتما هستند که اینجوری میگی
  • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    7 6
    در کشور سوریه هم گروهک های کرد ، باطل هستند هم گروهک های تحت امر ترکیه امریکا و اسراییل ! تنها دولت قانونی سوریه و نیروهای مقاومت حق هستند
    • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
      3 6
      هیچ ماست بندی نمیگه ماستم ترشه
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    8 6
    یعنی شما می خواهید بگید به آمریکا اعتماد نکنند برای تجزیه کردن ایران عراق سوریه و ترکیه بیان با ایران و روسیه همکاری بکنند شبه نظامیان کرد قصد تجزیه ایران عراق سوریه و ترکیه را دارند بعد از اینکه آمریکا به شبه نظامیان کرد خیانت کرده شما ناراحت هستید
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۸
    13 5
    فکرم فقط درگیر این موضوع شده که اگر این روسیه نبود کی میخواست جلویه ترکیه رو بگیره؟
  • بهروز GB ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۹
    4 1
    دشمنان در حال پیشروی هستند چون فکر منافع ملی خود هستند، آیا ما هم فکر ایران هستیم؟ یا در حال ایجاد اختلاف قومی با ترک کرد و فارس گفتن. نمی فهمیم که همگی ایرانی هستیم و فقط با هم می توانیم دوام بیاوریم. تشخیص دشمن واحد مشکل است؟
  • صابر IR ۰۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
    2 0
    دوستان ایران فارس و کورد و ترک و ....ندارد .اگه همه بخوان به تشکیل کشور هم زبانشان گرایش داشته باشند فارس ها هم میرم با افغان و تاجیک عرب ها میرم با عربستان و عراق و بلوچ و ترکمن ها با همزبانانشان در کشور های همسایه .آدمی زاد را به زبان و وطن نمیسنجند به اعتقاد و دین حساب میکنند .ایران از هر قومی مجموعه ای جمع شدن تا ایران درست شده ایران درسته زبان رسمی فارسی ولی مال فارس ها نیست .وقتی عراق به غرب حمله کرد فارس ها و ترک ها از کورد ها حمایت وگرنه سرزمین کوردها غصب میشد .یا موقعه ای روسیه به تبریز حمله فارس و کل ایرانی ها به آن ها کمک .ما وطن مشترکی داریم با زبان های مختلف و زیبایی ایران به همین هست .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس