کد خبر 1140453
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۳
بازار خودرو سکته زد/ ریزش قیمت‌ها و دستپاچگی فروشندگان

با ریزش قیمت دلار در بازار، قیمت خودرو نیز روندی کاهشی پیدا کرده، به طوری که به تعبیر فعالان این حوزه، بازار خودرو دچار سکته شده است. در این شرایط شاهد سرازیر شدن آگهی فروش خودرو به فضای مجازی هستیم.

به گزارش مشرق، بررسی بازار خودرو نشان می‌دهد، با کاهش یک باره قیمت ارز، قیمت خودروها نیز روندی کاهشی در پیش گرفته به طوری که در مورد برخی خودروها شاهد افت ۳۰ تا ۵۰  ملیون تومانی قیمت نسبت به روزهای گذشته هستیم.

امروز قیمت هر دستگاه سایپا ۱۳۱ در بازار به ۱۰۰ میلیون تومان رسیده هرچند حتی با قیمت ۹۰ میلیون تومان نیز به سختی امکان فروش این خودرو وجود دارد. قیمت پراید در بازار تا ۱۳۰ میلیون تومان نیز بالا رفته بود. همچنین قیمت هر دستگاه پژو۲۰۶ تیپ ۲ که قبلا تا ۲۶۰ میلیون تومان هم بالا رفته بود حالا به ۲۰۸ میلیون تومان رسیده است. البته قیمت این خودرو اواسط شهریورماه که دلار ۲۲ هزار تومان بود به ۱۲۲ میلیون تومان رسیده بود و حالا باز هم برای کاهش بیشتر قیمت جا دارد.

در مورد سمند ال ایکس نیز که قیمت آن چند روز پیش تا ۲۱۰ میلیون تومان بالا رفته بود حالا باید به قیمت ۱۹۶ میلیون تومان اشاره کرد. قیمت پژو۴۰۵ نیز که تا ۲۲۰ میلیون تومان افزایش یافته بود، امروز در بازار به ۲۰۵ میلیون تومان رسیده است.

قیمت تیبا صندوق دار نیز که در روزهای گذشته تا ۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافته بود، امروز در بازار به ۱۳۴ میلیون تومان رسیده و تیبا ۲ نیز با قیمت ۱۵۱ میلیون تومان عرضه می‌شود. قیمت ساینا نیز در بازار به ۱۴۵ میلیون تومان رسیده و برای پژو پارس معمولی قیمت ۲۲۵ میلیون تومانی اعلام می‌شود، هر چند این خودرو چند روز پیش تا ۲۶۰ میلیون تومان نیز به مشتریان عرضه می‌شد. قیمت پژو پارس معمولی اواخر شهریورماه که دلار حدود ۲۲ هزار تومان بود، به حدود ۱۹۰ میلیون تومان رسیده بود و در نتیجه همچنان جای کاهش قیمت برای این خودرو نیز وجود دارد.

* گره بازار خودرو باز می شود

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در مورد وضعیت بازار خودرو به خبرنگار فارس گفت: همانطور که قبلا پیش بینی کرده بودیم با کاهش نرخ ارز، قیمت خودرو نیز دچار ریزش شد به طوری که حالا شاهد سکته بازار خودرو هستیم.

وی تصریح کرد: ریزش قیمت‌ها در بازار خودرو از سه هفته پیش شروع شده بود و ادامه یافت تا حالا که با کاهش قیمت دلار، افت بازار خودرو نیز شدیدتر شده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو با بیان اینکه کاهش قیمت خودرو در دو سه روز اخیر شدت بیشتری پیدا کرده است، گفت: پیش بینی می‌شود با کاهش قیمت دلار، قیمت خودروها نیز کاهش بیشتری داشته باشد و در صورتی که نرخ ارز ثبات پیدا کند، خرید و فروش در بازار خودرو نیز رونق خواهد گرفت.

مؤتمنی با بیان اینکه تاکنون نمایشگاه‌داران خودرو به دلیل نوسان نرخ ارز با مشکل قفل بودن معاملات بازار روبرو بودند، گفت: اگر صاحب یک نمایشگاه قصد داشت ویترینش را خالی کند، روز بعد باید پول بیشتری بابت جایگزینی خودروها در ویترینش پرداخت می‌کرد که همین مسأله باعث رکود بازار شده بود، اما اگر نرخ ارز ثابت باشد،‌ گره رکود بازار نیز باز می‌شود و معاملات رونق می‌گیرد.

* فروشندگان منتظر رشد دوباره؛ مشتریان در انتظار افت بیشتر قیمت‌ها

اکبر خدابخش، یکی از فعالان بازار خودرو نیز در مورد وضعیت بازار به خبرنگار فارس گفت: عده‌ای که خودرو را با قیمت بالا خریداری کرده‌اند حالا برای فروش دست نگه داشته‌اند و منتظرند تا شاید قیمت‌ها در بازار دوباره افزایش یابد. در عین حال، مشتری زیادی در بازار وجود ندارد و خریداران نیز منتظر کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند.

وی ادامه داد: قیمت‌ها در بازار خودرو به شدت کاهشی است و مسائل سیاسی بر این بازار و بازار ارز تأثیر می‌گذارد.

خدابخش با بیان اینکه افزایش قیمت دلار و خودرو یک پدیده روانی بود، گفت: در حال حاضر اتفاق خاصی برای گشایش اقتصادی صورت نگرفته، اما جو روانی همانطور که حباب قیمتی ایجاد کرده بود باعث کاهش قیمت‌ها شده است.

وی پیش بینی کرد اگر قیمت ارز ثابت بماند، بازار خودرو نیز شاهد کاهش قیمت‌ها و رونق داد و ستد خواهد بود.

* اهمیت افزایش عرضه خودرو

در کنار تاثیر ریزش قیمت دلار بر بازار خودرو باید به اهمیت عرضه خودرو از سوی خودروسازان نیز توجه ویژه ای شود چرا که یکی از ابزار اصلی کنترل بازار، عرضه متناسب با تقاضا است.

از ابتدای امسال تا ۹ آبان ماه ۲۸۷ هزار و ۱۳۱ دستگاه خودرو توسط گروه صنعتی ایران خودرو تولید شد که ۲۴۰ هزار و ۹۵۰ دستگاه از آن به مشتریان تحویل داده شده است. تا آن تاریخ موجودی خودروهای تجاری در پارکینگ فروش ایران خودرو صفر بوده و تعداد خودروهای ناقص این گروه خودروسازی معادل ۵۶ هزار و ۵۱۹ دستگاه است.

در مورد گروه خودروسازی سایپا هم باید به تولید ۲۴۱ هزار و ۵۲۰ دستگاه خودرو از ابتدای سال تا ۷ آبان ماه اشاره کنیم که ۲۰۸ هزار و ۲۸۴ دستگاه از آن به مشتریان تحویل داده شده است. در عین حال، موجودی خودروهای تجاری در پارکینگ فروش سایپا ۶ هزار و ۱۰۲ دستگاه بوده و ۴۰ هزار و ۵۴۶ دستگاه از تولیدات سایپا ناقص هستند.

تکمیل خودروهای ناقص و افزایش تیراژ تولید خودروسازان باعث تعادل بخشی بیشتر به بازار خودرو خواهد شد.                                                                                                                         

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 49
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • شهروندی IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    26 13
    بااین همه تورم ...
    • IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      36 0
      قیمت خودرو سکه و ارز باید برگردد به سال ۹۵
    • IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      32 0
      تو رو خدا نخرید
    • IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
      30 0
      ان شاالله مافیاش هم نابود شه!!!!!!!!!!!
    • IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
      2 0
      دولت جان! برو شغل سازی کن!
  • رضا IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    0 0
    دردومشکل مردم همش خودرونیست عزیزدل!!!مردم الان درتهیه مواداولیه زندگی به مشکل خوردن...مشکلات اقتصادی بایدبصورت ریشه ای حل بشه نه اینکه چون درفلان کشورفلان شخص میادویامیره""قیمتهالحظه ای بیادپایین وبعداچندروزدیگه بره بالا!!!؟؟؟اینهاهیجانات ناشی ازانتظارات مردم برای انتخابات ...وقیمت دلاربودصبرکنیدببینیم چقدرمی تونه این هیجان بازارهاادمه داشته باشه؟؟؟مگه خودروروفلان رییس جمهوربالاآورده که بااومدن یکی دیگه(که بدترازقبلیه)بخوادپایین بیاد..این نوصانات گذری هست زیاددلخوش به اینانباشین...مملکت بایداقتصادش کارکنه تابتونه روی پای خودش بایسته...!!!والا تاثیرات روحی وروانی بازاروافت وخیزهاموقتیه...
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    46 0
    من بدبخت شده ام و دیگر هیچ چیز نمی توانم بخرم حتی اگر سکته کامل باشد. دنبال پیکان تصادفی مدل ۷۰ و ۸۰ می گردم.
  • حسن IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    58 1
    خدایا بار الهی مردم ایران را از دست دلال ها و دلال بازی رها کن
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    27 32
    وای خدایا شکر! بایدن از آسمان نازل شده!
    • FR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      26 11
      پالس دولت هست برای مذاکره، وقتی قیمت ها رو به سقف چسبوند و الان جزئی کاهش پیدا کرده و شما سجده شکر به جای میارید جای تعجبه!!
    • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      30 12
      آخه نادان، بایدن هنوز انتخاب شدنش قطعی نشده، وقتی با این اوضاع قیمت دلار و خودرو و سکه، اینقدر سقوط میکنه، باید بفهمی همش دست دولت و یک عده دلال هست نه FATF تغییری کرده، نه تحریمها تغییری کرده، نه شرایط ورود ارز فراهم شده، پس همه این حرفها که به اسم کارشناس به خورد ما میدادند، دروغی بیش نبود
    • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      13 14
      نادان!
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
      14 6
      ملت باید احمق باشند که از یک سوراخ دوبار گزیده بشوند. برجام بهانه ای بود برای آزادسازی پول های بلوکه و حیف و میل آن توسط آقازاده ها. نقدینگی ایجاد شده در این دولت متاسفانه اجازه نمی دهد ارز زیاد کاهش یابد و ثبات پیدا کند. ارزان شدن ارز صرفا سبب تبدیل ریال به دلار و خروج آن از کشور توسط گنده ها می شود و در کالاها اثر ماندگار کاهشی نمی گذارد.
    • ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
      1 1
      تا نظیر تو در مملکت هست خوب سواری میگیره.
  • ح-شمسي IR ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    56 0
    انشاءالله سكته بزرگ در راه است و قيمت به پايه واقعي يعني پرايد 10 ميليوني ميرسد. منتظر سكته دلالان هستيم.
  • پسر IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    37 1
    چاره کار نخریدن تا همچنان سکته بزنه و سرعقل بیان
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    31 4
    زیاد نگران نباشین دولت نمیزاره قیمت دلارزیادبیادپائین چون زیر24هزارتومن دخل وخرجش جوردرنمیاد
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    30 1
    مورچه چیه سکته اش چی باشه 4 تا تکه از حلبی بقیه قطعات هم مونتاژه
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    34 0
    الحمدالله.دلالان از خدابیخبر قدرت خدا ببینید دمار از روزگارتان در بیاد4976
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    29 0
    خدایا شکرت..سکته ناقص بزنتد کسایی که بخاطر مال بی ارزش ومادیات.. دنیا وهم اخرتشون خراب می کنند..این بیماری ببینند کم حرص بزنند وخون مردم.توشیشه کنند...
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    15 4
    خیال پردازی کنید! لاکپشت ها هم پرواز می کنند
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    29 0
    آره واقعا خدا رو شکر که پراید 21 میلیونی شده 100 میلیون. خدایا ما چقدر خوشبختیم واقعا خدایا شکرت بریم دست بوس مسوولین
  • شهلا IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    13 8
    مشخص شد که اصلا انتخابات امریکا در ایران هیچ تاثیری نداره
  • IR ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    16 13
    یادش بخیر زمان احمدی نژاد با پول الان پراید، میشد یک سانتافه صفر خرید. حقوقها هم که هیچ فرقی نکرده فقط قدرت خرید مردم به لطف تدبیر و امید کمتر شده
  • تگزاس IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    24 0
    خداکند دولت هم مث مردم فک ومردم غیرت ا اریایی داشته باشن دوماه هیچ ماشینی ودلار وطلارونخرن همه چیزدرس میشه باورکنیدبااین روش فرشته نجات مردم دقیقاخودمردم میشن وگرنه انتظارمعجزه داشتن کاملااحمقانه هس ببخشیدبااحترام به همه قشرمردم امااین واقعیته
  • ... IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    3 6
    متاسفانه !
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    20 1
    قیمت کارخونه ای خودرو های سایپا ۹۰ تا ۱۴۰ میلیون شدن از کدوم سکته حرف میزنین ارزون شدن دارایی مردم عادی که سه ماه دیگه باز هم خودرو ساز ها قیمت هارو افزایش خواهند داد و این مردمن که ضرر کردن
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    13 4
    وقتی خانه و ماشین گران شد دیگر به قیمت اول باز نمی گردد ولی بورس را دیدید چطور به چند ماه قبل برگشت ؟ کاش با حمایت بازار سرمایه جلوی پول های دلالی مسکن و خودرو را بگیریم.
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    34 0
    لاک پشتها (دلالها) پرواز کردن، حالا دارن با مخ میان پایین، انشالله!!!!!!!!
  • محمد IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    12 0
    ... نزدیک 20 هزار خودرو دپو کرده داره بقیه شهرها که...
  • مرتضی IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    13 0
    الان دوباره .... با احتکار به کمک دلالا میاد
  • مجید IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    18 1
    بازار خود به وضعیت قبل از برگشت خواهد کرد.منابع آگاه اعلام کرده اند قیمت دلار طی یکی دو ماه آینده به زیر ده هزار تومان خواهد رسید.
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    23 0
    یادمون نمیره قیمت واقعی تمام خودروها ایرانی زیر ۵۰ میلیونها!!!! ولی بعضی حافظه تاریخی نداره و فقط دوست دارند بدبخت باشند. #به امید آگاهی ملت#
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    13 0
    باید کم فکر باشیم که فکر کنیم این سکته دائمی هست
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    9 30
    اومدن پایین قیمتا سیاسی و موقت هست فریب نخورین
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    14 0
    #اعدام محتکران و اختلاس گران
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    22 0
    یجور میگن ریزش کرده انگار خودشون باور کردند که پراید واقعا بالای 100 میلیون می ارزه -پراید از رده خارج رو تولید میکنن بعد ده برابر میفروشن بعد تا یک میلیون میاد پایین میگن قیمتش ریزش کرده
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    8 6
    آقا من پارسال همین پژوی ۲۰۶ تیپ ۲ را با هزار مصیبت فروختم ۷۸م الان باید چند بدم اضافه یعنی حدود ۱۳۰ م باید اضافه بدم مگه من چقدر درآمد دارم پس ارزان شده خیلی ارزان هم بشه حداقل دو برابر شده تولید ملی وهیچ نیازی به واراتش از خارج نداریم الی برکت ا...
  • بیات IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    9 9
    سگ زرد برادر شغاله کوتاه فکری اگه فکر کنید قیمتها کم بشه
  • CA ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    7 9
    بعد از این کاهش ها و سکته ها منتظر افزایش ها باشید.
  • کریم حسنی توابع IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    2 0
    سلام دوستان تنها راه ارزان شدن ماشین نخریدن ملت عزیز ایران!!!!!!بجز این هیچ راهی نداره یعنی غیر ممکن....
  • IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    2 0
    انشاالله برای همیشه ضربه مغزی بشه
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    4 0
    نه تاثیری نداره من هم دروغ نمیگم
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
      2 0
      فقط ماشین نخرید تابه قیمت قبل برگرده.
  • احمدی* IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    0 0
    هنوز خیلی جا دارد . باید برسد به قیمت 20 تومان سال 95 - اگر مردم همت کنیم و 20 روز فقط تحمل داشته باشیم . دلالان سکته خواهند کرد. هرچند هستند صاحب منصبانی که با دلالان همکارند. ولی مردم اگر بخواهند همه کاری می توانند بکنند. پس ما می توانیم .......... قیمت تیبا صندوق دار نیز که در روزهای گذشته تا ۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافته بود، امروز در بازار به ۱۳۴ میلیون تومان رسیده و تیبا ۲ نیز با قیمت ۱۵۱ میلیون تومان عرضه می‌شود. قیمت ساینا نیز در بازار به ۱۴۵ میلیون تومان رسیده و برای پژو پارس معمولی قیمت ۲۲۵ میلیون تومانی اعلام می‌شود، هر چند این خودرو چند روز پیش تا ۲۶۰ میلیون تومان نیز به مشتریان عرضه می‌شد. قیمت پژو پارس معمولی اواخر شهریورماه که دلار حدود ۲۲ هزار تومان بود، به حدود ۱۹۰ میلیون تومان رسیده بود و در نتیجه همچنان جای کاهش قیمت برای این خودرو نیز وجود دارد.
  • بینام IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    0 0
    یه قطعه تو بهشت زهرا باید برای دلالان سکته ای خودرو دلار سکه درست بشه که مردم این جماعت پستو حوب بشناسن
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    0 0
    قرار بود با سهام عدالت خودرو بدن چی شد قرار بود اونایی اقشار ضعیف جامعه هستن خودرو دار بشن چی شده
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    1 0
    همه سرکاریم !!!!!!!!
  • محسن بیگزاده IR ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    0 0
    تو رو خدا نخرید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس