بایدن به پیروزی در نوادا و آریزونا نزدیک تر شد

پرسش این است با اینکه بایدن بتواند بیش از ۲۷۰ رای الکترال به دست بیاورد و با توجه به اینکه ترامپ که تا به حال از پذیرفتن شکست طفره رفته است، چه می تواند انجام دهد؟

به گزارش مشرق، دونالد ترامپ حتی پیش از روز رای‌گیری ادعا کرده بود که در رای‌های پستی به ضرر و او تقلب می‌شود و بعد از روز رای‌گیری هم همچنان ادعا می‌کند که دموکرات‌ها به رای‌سازی دست زده‌اند و متحدانش هم از ادعاهای بی‌پایه او حمایت کرده‌اند.

  • باطل کردن آرا و شکایت به دادگاه‌ها

ترامپ پیش از انتخابات یکی از متحدان نزدیکش را به ریاست کل سرویس پستی آمریکا منصوب کرده بود و اقدامات او باعث تاخیر در روند پردازش محموله‌های پستی شده بود. گزارش‌هایی هم درباره تحویل نشدن به موقع آرای پستی منتشر شده است.

هر ایالت مقرراتی برای زمان پست شدن یا دریافت رأی‌های پستی دارد. به‌علاوه رأی‌ها باید معیارهای معینی را داشته باشند، برای مثال امضاهای رأی‌دهندگان در رأی‌ها باید با امضای موجود در پرونده‌های ثبت‌نام فرد برای رأی دادن تطبیق داشته باشد. جمهوری‌خواهان قصد دراند تا با این مقررات اعتبار رای‌ها را به چالش بکشند.

بیشتر بخوانید:

جزئیات لحظه به لحظه شمارش آراء انتخابات آمریکا

وکلای حزب جمهوری‌خواه در جریان انتخاباتی در در ماه ژوئن (خرداد) در ایالت پنسیلوانیا شاهد شیوه شمارش رأی‌ها بوسیله مقامات این ایالت بودند و همه شیوه‌هایی که می‌توانند با آن‌ها اعتبار رأی‌ها را به چالش بکشند، آماده کرده‌اند. بر اساس گزارش‌ها ترامپ هم هزاران وکیل‌ را آماده کرده است تا پس از انتخابات برای شکایت درباره اعتبار رأی‌ها به دادگاه‌ها شکایت کنند.

در صورت پذیرفته شدن این شکایت‌ها بوسیله دادگاه‌ها بدوی ممکن است روند قضایی به دادگاه استیناف و نهایتا دیوان عالی بکشد. با توجه به اکثریت محافظه‌کار فعلی در میان قاضی‌های دیوان عالی (۶ به ۳) ترامپ امیدوار است در چنین مواردی دیوان عالی به نفع او رای دهد.

مواردی از اعتراض طرفداران ترامپ در بیرون مراکز شمارش آرا در چند ایالت گزارش شده است. ترامپ با سخنانش درباره تقلب گسترده در انتخابات ممکن است چنین اعتراضاتی را تشدید کند و آشوب خیابانی ایجاد کند.

  • اختلاف در تعیین رای‌های الکترال ایالت‌ها

پس از اتمام روند شمارش آرا هر ایالت بر حسب قوانین داخلی خود روندی را برای تایید انتخابات آغاز می‌کند که مهلت قانونی بر حسب ایالت‌ها متفاوت است. اما در نهایت همه ایالت‌ها باید تا ضرب‌الاجل ۸ دسامبر (۱۸ آذر) باید همه شکایت‌ها و اعتراض‌ها را حل‌وفصل کنند و نتایج را نهایی کنند. در غیر این صورت کنگره ممکن است پذیرش آرای مجمع گزینندگان یا کالج الکترال آن ایالت خودداری کند.

اگر ضرب‌الاجل اعلام نتایج نهایی نزدیک شود و هنوز ایالت‌ها نتایج انتخاباتشان را نهایی نکرده باشند، ممکن است اتفاقات دیگر هم رخ دهد. مجالس قانونگذاری ایالتی بر اساس قانون اساسی آمریکا اجازه دارند گزینندگان یا الکتورهای ایالت را برای رای دادن در مجمع گزینندگان یا کالج الکترال انتخاب کنند.

حزب جمهوری‌خواه دونالد ترامپ در چند ایالت کلیدی از جمله میشیگان، پنسیلوانیا، کارولینای شمالی، فلوریدا، أریزوندا و ویسکانسین کنترل مجالس ایالتی در دست دارند. ممکن است این مجالس با توجه بالا گرفتن اعتراضات به شمارش آرا تصمیم بگیرند که نتایج انتخابات بی‌اعتبار است بنابراین نتیجه شمارش را نپذیرند و بدون توجه به آن گزینندگانی را برای حمایت از ترامپ انتخاب کنند. دموکرات‌ها هم در این موارد می‌توانند تلافی کنند، مثلا در ایالت پنسیلوانیا که فرماندار دموکرات است، اگر مجلس ایالتی بخواهد بدون توجه به آرای عمومی گزینندگان را انتخاب کند، فرماندار هم ممکن است انتخاب این گزینندگان را نامشروع بخواهند و تاییدیه نتایج را به «بایگانی ملی» بفرستد و گروه جداگانه‌ای از گزینندگان دموکرات را انتخاب کند.

  • بحران قانون اساسی

گزینندگان هر ایالت  در ۱۴ دسامبر (۲۴ آذر) در ساختمان مجلس ایالتی جمع می‌شوند و رای‌ خود را اعلام می‌کند، در سناریوی فرضی ما ممکن است دو گروه جداگانه از گزینندگان در آنجا حاضر شوند و تلاش کنند رای دهند.

در چنین مواردی به اصطلاح یک «بحران قانون اساسی» به وجود می‌آید، چرا که قانون اساسی آمریکا در چنین مواردی روشن نیست.

در چنین موردی این پنج گزینه ممکن است رخ دهند:

گزینه اول: یک تفسیر از متمم دوازدهم قانون اساسی آمریکا این است که رئیس مجلس سنا که معاون رئیس‌جمهور است (در این مورد مایک پنس) باید تصمیم بگیرد که کنگره کدام رای‌های الکترال را قبول کند. در این مورد مایک پنس ترامپ را برنده اعلام می‌کند.

گزینه دوم: اگر در ایالتی دو دسته مخالف گزینندگان انتخاب شوند، ممکن است کنگره آرای الکترال آن ایالت را کنار بگذارد و در  مجموع آرای الکترال به حساب نیاورد.

گزینه سوم: یک تفسیر دیگر از قانون شمارش آرای الکترال گزینندگان معتبر آنهایی هستند که فرماندار ایالت رای‌هایشان را تایید کرده است. در این صورتی این گزینه عملی می‌شود که یکی از دو مجلس فدرال یعنی مجلس نمایندگان یا مجلس سنا به آن رای دهد.

گزینه چهارم: رئیس مجلس نمایندگان (در این مورد نانسی پلوسی از حزب دموکرات) رئیس‌جمهور موقت می‌شود تا کنگره در مورد نتایج به توافق برسد. البته بعید است جمهوریخواهان این گزینه را بپذیرند.

گزینه پنجم: دیوان عالی آمریکا حل اختلاف میان طرفین را به عهده بگیرد که با توجه به اکثریت محافظه‌کار دیوان عالی ممکن است نتیجه به نفع ترامپ تمام شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
    3 0
    جالب بود
  • IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    1 0
    مجالس ایالت های کلیدی در دست جمهوری خواهان هست اونوقت ادعای تقلب آرا در این ایالت ها رو داره؟
  • IR ۰۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    1 0
    اگه ترامپ رای نیاره معنیش این هست که مهره سوخته شده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس