کد خبر 1139778
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱
فضای مجازی، تهدید یا فرصت؟| اصول راهبردی سند سایبری ایالات متحده آمریکا

سند استراتژی سایبری ملی ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۸ به امضای رئیس جمهور رسید. در این گزارش به اصول چهارگانه این سند می پردازیم.

به گزارش مشرق، سند استراتژی سایبری ملی ایالات متحده آمریکا در سال 2018 به امضای رئیس جمهور آمریکا رسید. بر اساس این سند فضای مجازی بخشی جداناپذیر از زندگی امروزی آمریکا، شامل اقتصاد و بخش دفاعی است.

بیشتر بخوانید

مواضع «ترامپ» و «بایدن» در عرصه سایبری

این سند بر چهار اصل مهم استوار است که این اصول چهار گانه عبارت است:

اصل اول: حفاظت از مردم آمریکا، میهن و سبک زندگی آمریکایی

حفاظت از مردم آمریکا، سبک زندگی آمریکایی و منافع آمریکا در خط مقدم استراتژی امنیت ملی قرار دارند. حفاظت از شبکه های اطلاعاتی آمریکا، چه دولتی و چه خصوصی، برای برآورده شدن این هدف بسیار ضروری هستند.

این امر نیازمند یک سری فعالیت هماهنگ با تمرکز بر حفاظت از شبکه های دولتی، حفاظت از زیرساخت های حیاتی و مبارزه با جرائم سایبری است. دولت ایالات متحده، صنایع خصوصی و مردم هرکدام باید اقدامی قاطع و فوری، با تقویت امنیت شبکه های تحت کنترل خود و حمایت از یکدیگر، برای تقویت امنیت سایبری انجام دهند.

اصل دوم: افزایش رفاه در آمریکا

اینترنت مزایای فراوانی را در داخل و خارج کشور ایجاد کرده و به پیشرفت و ارتقای ارزش های آمریکایی آزادی، امنیت و رفاه کمک کرده است. در کنار این رشد، مشکلاتی نیز بوجود آمده که امنیت ملی را تهدید می کند. ایالات متحده جهت یافتن راه حلی برای این تهدیدها و سایر مشکلات، یک روش جامع و منسجم در نظر می گیرد تا از منافع ملی در دنیای رو به دیجیتالی شدن حفاظت کند.

در آمریکا از آنجا که امنیت اقتصادی ذاتا به امنیت ملی وابسته است و پایه های اقتصاد به طور فزاینده در حال ریشه دواندن در تکنولوژی های دیجیتالی است، دولت ایالات متحده استانداردهایی را مدل نموده و گسترش خواهد داد تا از امنیت اقتصادی آمریکا محافظت کند و رونق بازارهای آمریکا و نوآوری های آمریکایی را تقویت کند.

اصل سوم: حفظ صلح در کنار قدرت

دولت ها و سایر گروه ها که مدت های زیادی در دنیای آفلاین بودند، امروزه در فضای سایبری چالش های فزاینده ای برای منافع امنیتی و اقتصادی ایالات متحده به وجود آورده اند. در حال حاضر این حضور مستمر در فضای سایبری توازن استراتژیک قدرت را تغییر می دهد.

در آمریکا فضای سایبری دیگر گونه ای جدا از سیاست و یا فعالیتی جدا از سایر بخش های قدرت ملی نخواهد بود. ایالات متحده از گزینه های سایبری در هر بخشی از قدرت ملی استفاده خواهد کرد. در این اصل، هدف شناسایی، مقابله، تخریب، تنزل و جلوگیری از رفتارهای بی ثبات کننده و مخالف منافع ملی در فضای سایبری با حفظ غلبه ایالات متحده به وسیله فضای سایبری است.

اصل چهارم: نفوذ پیشرفته آمریکا

جهان به ایالات متحده، جایی که بیشترین ابتکارات اینترنتی امروز در آن ایجاد شده به چشم رهبری برای گستره بزرگی از مسائل سایبری فراملی می نگرد. ایالات متحده برای افزایش نفوذ آمریکا و رو به رویی با مسائل گسترده ای که منافعش را در فضای سایبری تهدید می کند و به چالش می کشد، در جایگاه رهبری بین المللی فعال باقی خواهد ماند. همکاری با دوستان و شرکا نیز برای آنکه اطمینان حاصل شود می توان از ارتباطات مرزی، تولید محتوا و تجارت بر مبنای اینترنت همچنان سود برد ضروری است.

لذا ترویج یک اینترنت باز، قابل تعامل قابل اعتماد و ایمن از راه های نفوذ همه جانبه به شمار می رود. اولویت اقدامات در این عرصه عبارت است از:

  1. محافظت و افزایش آزادی اینترنت
  2. همکاری با کشورهای همفکر، صنعت، دانشگاه و جامعه مدنی
  3. ترویج یک مدل چند جانبه برای حاکمیت اینترنتی
  4. ارتقای زیرساخت ارتباطات قابل تعامل و قابل اعتماد و اتصالات اینترنتی
  5. ترویج و حفظ بازارهایی برای استعدادهای ایالات متحده در سراسر جهان
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس