کد خبر 1139284
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
۲۴ ساعت پس از انتخابات ۲۰۲۰/آمریکا در ابهام و اضطراب

انتخابات آمریکا در حالی نخستین روز پس از پایان رای‌گیری را سپری می‌کند که ابهام در نتایج آرا و شکل‌گیری راهپیمایی‌های مختلف اعتراضی در سراسر کشور، ایالات متحده را به سمت اضطراب و حتی آشوب پیش می‌برد.

به گزارش مشرق، از زمانی که موضوع رای‌گیری پستی مطرح شد، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا احساس خطر کرد چرا که می‌دانست این فرایند می‌تواند باعث افزایش مشارکت دموکرات‌ها، سیاهپوستان و حتی لاتین‌تبارها می‌شود.

او به هر طریقی کوشید تا صحت این رای‌گیری را زیر سوال ببرد، در مناظره‌ها نسبت به برتری طلب‌های سفید موضع نگرفت، معترضان نابرابری نژادی را مجریان دستورهای چپگرایان تندرو دانست و به راست افراطی همچون "پسرهای مغرور" گفت عقب بایستید و منتظر بمانید.

بیشتر بخوانید:

ترامپ برای توقف آرای الکترال دست به کار شد

این عوامل باعث شد تا با شدت گرفتن روند انتخابات، اعتراض‌هایی که از ماه خرداد پس از قتل جورج فلوید در سراسر کشور شکل گرفته بود، کاهش یابد اما هرگز پایان نیافت و این مطالبه در قالب دیگری دنبال شد.

با فرارسیدن موعد انتخابات در ۱۳ آبان ماه، نگرانی از خشونت پس از انتخابات به ویژه در بستر تقلب در آرا و همچنین جنبش سیاهان مهم است، بار دیگر بر فضای عمومی ایالات متحده سایه انداخت.

در نیویورک به ویژه منهتن، فروشگاه‌های مهم و گران‌قیمت از چند روز پیش از موعد انتخابات، تمام ویترین‌ها و ورودی‌های فروشگاه را با تخته‌های چوبی پوشاندند.

پلیس در سراسر این ایالت که نمونه‌ای از سایر ایالت‌ها است، حضور پررنگی دارد، املاک شخصی ترامپ و نمادهای فدرالیسم در حصار حفاظتی قرار گرفته‌اند.

در واشنگتن دی سی و خیابان "جان سیاهان مهم است" از اواسط روز ۱۳ آبان مردم در مقابل کاخ سفید جمع شده‌اند و نسبت به موضوعات مختلفی همچون همه‌گیری کرونا، وضعیت آب و هوایی و نابرابری نژادی اعتراض کردند.

گفته می‌شود اعتراض‌هایی که تاکنون مسالمت‌آمیز بوده است، آمادگی برای رفتارهایی مشابه آنچه که در ماه‌های گذشته رخ داده، است.

در نیویورک برای روز چهارشنبه، ۹ راهپیمایی و تجمع اعتراضی در موضوعاتی همچون نابرابری نژادی، ضد ترامپ و ضد فاشیست برنامه ریزی شده است و ممکن است تا نیمه‌های شب به طول انجامد.

در واشنگتن دی‌سی خبرهایی از برخورد پلیس با معترضان مخابره شده است. فعالان آب و هوایی امروز در دی سی راهپیمایی را سازماندهی کرده بودند. آنها اظهارات ترامپ در مورد متوقف کردن شمارش آرا را تلاشی برای سرقت انتخابات دانستند.

در فیلادلفیا که با قتل والتر والاس سیاهپوست توسط پلیس در هفته‌های پیش اعتراض‌ها شدت گرفته بود، بار دیگر شاهد حضور مردم در خیابان‌ها بود.

راهپیمایی در پورتلند هم شامگاه سه‌شنبه به صورت مسالمت‌آمیز برگزار شد و در شعارها از مردم می‌خواستند تا در خانه نمانند و به آنها بپیوندند. آنها بر این عقیده بودند که بدون عدالت، صلحی وجود نخواهد داشت.

با این حال، مبهم ماندن نتیجه انتخابات و اظهارات تحریک‌کننده ترامپ و نزدیکان وی، می‌تواند این راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز را به سمت و سوی خشونت بکشاند. اعلام پیروزی زودهنگام هر دو نامزد در شامگاه سه‌شنبه هرچند با ادبیات مختلف هم در تشدید دامنه این اعتراض‌ها بی تاثیر نخواهد بود.

نکته جالب این است که کارزار انتخاباتی ترامپ در حالی به نتیجه آرا به خصوص آرای پستی تشکیک وارد می‌کند که خودشان میلیون‌ها دلار برای تشویق هواداران خود به منظور رای‌دادن پستی هزینه کردند. اما اظهارات ترامپ همچون فلاش‌تانکی که همه چیز را با خود می‌برد، به بایدن و تیم او این فرصت را داد که بسیج تلاش‌هایشان را گسترش دهند و از این منابع رای‌دادن بهره ببرند.

از پیش از اتمام انتخابات، کارزار انتخاباتی ترامپ بارها به سمت دادگاه‌ها اعم از ایالتی یا دیوان عالی رفت تا شاید بتواند مانع از شمارش آرایی شود که پیش بینی می‌کردند به خاطر تاخیر عملکرد بخشی از شرکت‌های پستی با تاخیر واصل شوند.

این مساله می‌توانست فرصت خوبی برای ترامپ ایجاد کند و پیروزی خود را بدون احتساب میلیون‌ها برگه رایی که در راه مانده‌اند به جشن بنشیند اما از آن سو، جرقه‌ای بر آتش زیر خاکستری است که از چهارسال دمیدن در نفرت و نابرابری توسط ترامپ پدید آمده بود.

آنها حتی زمانی که فاکس نیوز، ارگان خبری حامی ترامپ شامگاه سه‌شنبه از پیروزی بایدن در آریزونا خبر داد، به شدت عصبانی شدند. ترامپ واکنش نشان داد و پسرش اریک هم همچنان نسبت به این مساله اعتراض دارد چرا که خود را برنده این ایالت می‌دانند. ایالتی که پس از مدت‌ها، از رنگ قرمز به آبی تبدیل شده است.

کوری بوکر سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی در این باره اظهار کرد: اعلام پیروزی پیش از موعد دونالد ترامپ قبل از شمردن میلیون‌ها رای، امری طبیعی نیست و باید محکوم شود.

وی تاکید کرد: ما یک دیکتاتوری نیستیم. ترامپ نمی‌تواند این انتخابات را بدزدد. در یک دموکراسی، هر رای باید شمرده شود و این همان اتفاقی است که خواهد افتاد. ما باید صبور باشیم.

علاوه بر موضوع اعتراض و عقب ماندن ترامپ در برخی ایالت‌هایی که تصور می‌کرد به پیروزی رسیده است، پیروزی اشخاصی که ترامپ به شدت علیه آنها حرف زد، اهانت کرد و خواستار اخراج آنها از مجلس نمایندگان شد هم نشانه دیگری از اعتراض مردم به رفتار و عملکرد چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا است.

نانسی پلوسی، الکساندریا اوکازیو کورتز، رشیده طالیب، ایلهان عمر و آیانا پرسلی در حوزه‌های انتخابیه خود رای آوردند و کوری بوش رهبر معترضان مدنی در میسوری هم برای نخستین بار راهی کنگره شد و رکورد نخستین زن سیاهپوست راه‌یافته به کنگره از این ایالت را به نام خود ثبت کرد.

با همه اینها که شمارش آرا همچنان ادامه دارد و ترامپ در تلاش است با استفاده از قدرت دیوان عالی مانع از تداوم آن شود، به نظر می‌رسد باید منتظر بروز ناآرامی‌های گسترده در سراسر آمریکا بود مگر اینکه ترامپ بپذیرد که قدرت را واگذار کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • CA ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    0 0
    تقلب دمکرات‌ها کاملا گسترده و مشهود هست
  • CA ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    0 0
    تقلب آرای پستی دمکرات‌ها بسیار گسترده و کاملا مشهود هست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس