تیرباران موشکی

سپاه پاسداران با رونمایی از دستاورد جدید خود که با نام "تیربار موشکی" مشهور شد، گامهای مهمی برای ارتقاء توان عملیاتی موشکهای دوربرد و بالستیک ایرانی برداشته که نمونه آن در جهان کمتر مشاهده شده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، سرعت پاسخگویی و واکنش به دشمن یکی از مسائل مهم و حساس در مباحث نظامی است که شاید به قدمت تاریخ جنگ ها باشد. به طور کلی هر طرف که بتواند اصطلاحا نرخ آتش بیشتری را در طول نبرد حفظ کند، دست برتری علیه هدف داشته و می تواند در نهایت نتیجه درگیری را به نفع خود تغییر دهد. همین تفکر در اصل از ابتدا باعث توسعه سلاح های گلنگدنی به جای تفنگ های سر پر، تفنگ های نیمه اتوماتیک و در نهایت سلاح های با توان شلیک رگبار شد.

این مسئله به سلاح های انفرادی محدود نشده و در همه بخش های نظامی سعی شده روش های مختلفی برای افزایش نرخ آتش به انجام برسد؛ از افزایش سرعت مکانیزم بارگذاری در سیستم های توپخانه ای تا هواپیماهای رزمی با قابلیت شلیک و هدایت همزمان چند موشک تا حتی زیردریایی هایی که می توانند به صورت هم زمان چندین اژدر را به سمت هدف شلیک و هدایت کنند.

بیشتر بخوانید:

«عماد ایرانی» هم به کلکسیون شکارچیان ناوهای هواپیمابر اضافه شد/ ابتکار مهمی که F-۳۵C را از چرخه تهدید علیه کشورمان خارج کرد +فیلم

کابوس موشکی «یوزی رابین» درباره فلج کردن اسرائیل محقق شد/ ایران تنها دارنده «بالستیک نقطه‌زن» بدون نیاز به هدایت ماهواره‌ای +عکس

یکی از مسائل مهم در خصوص افزایش نرخ آتش، بحث توان آماده سازی پرتابه ها برای شلیک است. برای نمونه در یک سلاح سبک، شما می توانید خشاب های بزرگتر یا از نوار گلوله برای تغذیه استفاده کنید یا در یک سیستم توپخانه ای با طراحی جدید تر تعداد گلوله در دسترس خود را بیشتر کنید. هر چه مشخصا وزن و اندازه پرتابه بزرگتر باشد این مسئله سختر و پیچیده تر خواهد بود.

موشک های بالستیک مشخصا به عنوان یکی از بزرگترین پرتابه های نظامی عملیاتی حال حاضر جهان همیشه دارای چالش هایی برای بحث انتقال به محل پرتاب و آماده شدن برای شلیک بوده اند و زمان لازم برای انجام این فعالیت ها معمولا به عنوان یکی از نقاط منفی برای موشک های بالستیک به حساب می آمد. کم کم با توسعه موشک های سوخت جامد، توسعه حامل های با تحرک بالا و افزایش پروسه هدف دهی به موشک ها، بخش زیادی از این مشکلات حل شد.

ایران؛ سرزمین چالش‌ها و راه‌حل‌های موشکی

در جمهوری اسلامی ایران، موشک به عنوان یک سلاح اصلی و بخش مهمی از توان بازدارندگی کشور محسوب می شود. در ایران، مسیر با موشک های اسکاد سوخت مایع در زمان جنگ تحمیلی آغاز شده و کم کم نسل جدید موشک های بالستیک با سوخت مایع، سپس پرتابگرهای جدید، موشک های سوخت جامد، افزایش دقت موشک ها، سیلوهای پرتاب گر زیرزمینی و شهرهای موشکی و ... به وجود آمدند.

اما بر اساس تصاویر موجود، جدیدترین دستاورد سپاه که با حضور سرلشکر سلامی رونمایی شد، نوعی سیستم حامل برای موشک‌های بالستیک در شهرهای موشکی است که زمان لازم برای آماده‌سازی و پرتاب موشک‌ها را شدیدا کاهش می‌دهد. دستاورد سپاه که به "تیربار موشکی‌" معروف شده، به زبان ساده در حقیقت یک سیسم ریلی است که موشک های سنگین (در مورد پخش شده سری عماد را) بعد از سوخت‌گیری و آماده شدن برای پرتاب، به وضعیت عمودی در آورده و مثل گلوله‌های فشنگ که روی جایگاه نگهداری قرار می‌گیرند، آن‌ها را روی یک ریل به سمت محل پرتاب می‌برد.

شهر موشکی سپاه به همراه ریل های متحرک حامل موشک

نگاهی دقیق تر به دستاورد جدید موشکی سپاه

این مسئله در خصوص موشک های بالستیک خصوصا سوخت مایع می تواند به میزان قابل توجه و تاثیرگذاری در زمان صرفه جویی کند. برای توضیح بهتر این مسئله به این نکات توجه کنید: با رسیدن دستور برای حمله به یک هدف، سوخت گیری موشک های مایع آغاز می شود. موشک های سوخت مایع به نسبت موشک های سوخت جامد سرعت کمتری برای آماده شدن جهت پرتاب  دارند و زمانی که سوخت گیری آنها انجام شود معمولا به دلیل حساسیت های موجود، حتما باید شلیک صورت بگیرد تا وارد پروسه تخلیه سوخت نشود.

در عین حال موشک های سوخت مایع وقتی در وضعیت انبارداری هستند نسبت به موشک های سوخت جامد از نظر عمر انبارداری و امنیت انبارداری در وضعیت بهتری هستند. حالا با اضافه شدن این قابلیت، بارگذاری موشک‌های سوخت مایع از نظر زمان پرتاب به عدد بهتری رسیده و یکی از بزرگترین معایب آنها حل می‌شود.

موشک های سوخت جامد سجیل روی پرتابگر متحرک در سمت راست و سمت چپ نیز احتمالا موشک های سوخت مایع سری قیام در وضعیت ذخیره

نکته مهم دوم اینکه اگر به تصاویر موجود دقت کنیم، مسیری که موشک های بالستیک آماده شده در حال عبور از آنها هستند اصولا برای حرکت افقی موشک ها طراحی نشده است. در این جا دو وضعیت پیش می آید، یا سپاه پاسداران اخیرا و پس از دست یافتن به دستاورد اخیر، اقدام به ایجاد مسیرهای جدید کرده یا اینکه دستاوردی که به نمایش درآمده اصولا یک حرکت عملیاتی شده در سالهای قبل بوده که تنها امروز زمان رسانه ای شدن آن فرا رسیده است.

با توجه به قدمت بحث شهرهای موشکی، اگر با یک دستاورد باسابقه رو به رو باشیم مشخصا سوال همیشگی پیش خواهد آمد که اگر این دستاورد امروز مجوز نمایش پیدا خواهد کرد پس دستاوردهای مخفی و غیر منتظره سپاه چه خواهد بود؟ مسئله ای که می تواند توجه به اصل مهم غافلگیری برای دشمن را مجددا به همراه داشته باشد.

موشک های عماد سپاه در حال حرکت بر روی ریل - به پهنا و ارتفاع محل عبور دقت کنید

نکته سوم در خصوص این دستاورد این مسئله است که با عملیاتی شدن موشک عماد در این وضعیت، تقریبا می‌توان با توجه به وزن بالا و اندازه بزرگ این موشک این گونه اعلام کرد که تمامی موشک های بالستیک ایرانی از این بعد در شهرهای موشکی مستقر و آماده عملیات شده اند. این اولین حضور رسمی موشک‌های عماد در شهرهای موشکی ما به حساب می‌آید. فراموش نکنیم که تا پیش از این بیشتر شاهد حضور موشک های سری قیام در این شهرهای موشکی بوده‌ایم.

این موشک در حقیقت مدل ارتقاء یافته بر پایه خانواده شهاب بوده و با برد زیر 1000 کیلومتر بیشتر مخصوص حمله به پایگاه های نظامی نیروهای بیگانه در نزدیکی مرزهای کشور ما بودند. حالا با زیرزمینی شدن عماد شاهد این هستیم که یک موشک سوخت مایع جدید به جمع زیر زمینی پرتاب های ایرانی اضافه شده و حالا کل سوخت مایع های سپاه در فضای امن تر و البته با سرعتی بیشتر آماده شلیک می شوند.

آماده کردن موشک در فضای مستحکم شهرهای زیرزمینی و در عین حال افزایش سرعت بارگذاری با دستاورد جدید، دو مورد از مصائب سنتی موشکی‌های بالستیک یعنی در معرض خطر بودن در زمان سوخت‌گیری در فضای باز یا سالن‌های با حفاظت کم در برابر حملات هوایی و البته زمان بیشتر برای آمادگی برای پرتاب را حل می‌کند.

موشک عماد در حال آماده سازی برای نصب روی حامل ریلی در شهر موشکی

اما نکته چهارم و آخر در خصوص این ریل های حامل موشک که شاید از باقی نکته ها جالب تر باشد این که سپاه نه فقط یک حامل متحرک برای موشک های درون شهرهای زیرزمینی طراحی کرده بلکه به نظر میرسد لانچر موشک نیز متحرک شده و روی این ریل قرار گرفته است. اگر به تصاویر موجود دقت کنیم خواهیم دید که سیستم نگه دارنده و پرتاب کننده موشک هم روی این خط ریل سوار شده است.

این مسئله به این معنی است که موشک ها به محض رسیدن به محل پرتاب (که در شهرهای موشکی معمولا اتاقک هایی با یک سوراخ خروجی مخصوص حرکت موشک از درون آنها به بیرون است) نیاز به منتقل شدن روی پرتاب گر را نداشته و همواره آماده پرتاب هستند. در این جا نیز زمان به نفع طرف پرتابگر و خصوصا موشک های سوخت مایع حفظ می شود.

فلش زرد محل نگاه دارنده و پرتاب گر موشک - فلش آبی جدا کننده موشک ها از یک دیگر

نیروی هوافضای سپاه با این حرکت جدید و مهم، زنجیره ورود موشک های بالستیک سوخت مایع به شهرهای موشکی را کامل کرده و یکی از بزرگترین مسائل در خصوص این کلاس از موشک ها در مواردی چون امنیت نگهداری، سوخت گذاری و زمان مورد نیاز برای آمادگی آنها را با ترکیب شهرهای موشکی و پرتابگرهای ریلی به نتیجه رسانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 83
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    تا قاره بیمای 12 هزاری را نبینم آروم نمیشم
    • ڪیان IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
      73 29
      "سپاه پاسداران انقلاب اسلامی" حتی وقتی اسمشو ڪامل میگی احساس غرور و اقتدار میڪنی! جالب نیست؟
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
      57 5
      ۱۲ هزار از ایران شلیک کنی میوفته تو اقیانوس، ما ۱۵ هزار تایی لازم داریم با کلاهک هسته ای. بسازید این لامصبو دیگه.
    • شاکی IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
      35 7
      حداقل توی این دوره گرانی و .... خبرهای خوب هم وجود داره . ایوالله
    • احمد IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
      37 11
      نیازی نیست به قاره پیما نیست. خرج اضافه است. ونزوئلا خیلی ارزونتره.
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
      48 5
      مرگ بر بایدن. مرگ بر ترامپ. درود بر پاسدارهای عزیز. درود و سلام خدا بر سپاه پاسداران
    • فرهاد خضری IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
      32 7
      نگران نباشید موشکارو بفرستیم ونزوئلا نیازی به افزایش برد موشکامون نیست
    • سرباز IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
      11 7
      موشک بالای 3000 کیلومتر به غیر از اتمی ارزش تولید نداره. نیازی نیست موشک های ما به خاک آمریکا برسه همین اسرائیل بسه و تازه ونزوئلا هم هست. وگرنه از ایران تا آمریکا هزارتا پدافند هست و به احتمال بالا هیچ کدوم از موشکا نخواهد رسید
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
      5 3
      اقایی که میگی قاره پیما باهش میخای کجا رو بزنی دقیقا بگو بدونیم ؟!!!! امریکا که نابود شد این که هیچی همسایه هاش هم که بچه محل خدمونن دقیقا قاره پیما کی میخای بزنی هی راه میری میگی قاره پیما اصلا میدونی قاره ئیما چیه ؟
    • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
      15 1
      عزیزم.14 یا 15 هزارکیلومتری با کلاهکهای 10 یا 5 کیلوتنی هسته ای. عزیزان سپاهی بدونن عربستان چراغ خاموش دراستانی ساخت بمب هسته ایستو حسابی همه چیزو خریده وباسرعت درپیشرفته. طولی نمیکشه که تعجب جهانیانو باعث میشه. خاهش میکنم .عاجزانه عاجزانه بفکر باشید. اونا ملاعینی هستند=یهودیای نفوذی درلباس اسلام. هرجور شده تا نفس دارن ارام نخاهن نشست. وهابیا همان واپسینان قلعه خیبرن=الد الخصام.
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
      6 0
      وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ ۚ
    • IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
      7 0
      بسازید، قاره پیما هم بسازی؛ دشمنی وقیح داریم که هرچه خویشتندار و خوددارتر باشیم به خیال خودش ما را در ضعف قرار داده است. این دشمن درک و پنداری از #حیا ندارد؛ رها کنید زندان خودساخته را. ما دیگه چیزی برای از دست دادن نداریم! هر چه داشته ایم یا از ما گرفتند یا که آن را از ما دربغ کرده اند. برای داشتن آنچه نیاز است، هرکه تردید کند خائن است.
    • سرباز اسلام IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
      2 0
      قاره پیما که چند ماه رونمایی شده موتور فضایی سلمان یعنی قاره پیما مثل موشک میجتمن امریکا یا یارس روسیه
  • مغزمتفکر IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    58 14
    آواکس آواکس اوجب واجبات است
    • IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
      34 2
      وای خدا بازم این!
    • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
      7 7
      عاقل اواکس دیگر بدرد نمیخورد
    • LB ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
      13 5
      بیچاره چند بار بگم آواکس داریم؟ ول کن برو دنبال یه نق و نوق دیگه
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
      7 1
      چطوری اوجب جان؟
    • SE ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
      3 2
      آواکس زمانی خوب بود که رادارهای برد بلند و پهپادهای پنهانکار دورپرواز نداشتیم
  • قمپزیسیون IR ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    ما اسرائیل را از صحنه عالم محو میکنیم
    • US ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
      33 8
      انشالله
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
      28 3
      انشاالله.
    • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
      21 2
      ان شاءالله
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    92 2
    شلیک شبیه اسلحه رولور هم شدنی است یعنی در هر سیلو یا محل پرتاب به تعداد زیاد موشک بصورت دوار آماده شلیک باشند و بعد ازشلیک بلافاصله درام بعدی جایگزین شود .
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
      28 1
      اوففف
  • دیده بان IR ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    75 5
    فان حزب الله هم الغالبون
  • IR ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    63 6
    زنده و پاینده باد سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی
  • داود IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    61 2
    خدا قوت دستتان درد نکنه انشاالله خداوند یارتان باشد
  • IR ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    27 4
    الحمدالله همان چیزی که فکرش میکردم با همت توانگران صنایع موشکی سپاه ما بدست آمد . این واقعا یک هدف استراتژیک بسیار مهم هست که خدا را شکر برای اولین مرتبه حاصل شد . مهمتر در دریا و بعد در پدافند هوائی که میشود در نقاط مختلف چه بصورت آشکار و یا پنهان با دستور گیری از رادار عمل کنند . بسیار تا بسیار درود و آفرین و عالی و عالی . حسابش بکنین . موشک با آن وزن انگار شلیک تک تیرانداز با حداقل زمان. از این دستاورد عظیم و خوش فکر متشکریم . شاید در آینده در صوررت نیاز سرعت شلیک بالاتر رود . اما چون قدرت تخریب بالاست کمتر نیاز میشود که در یک نقطه دو یا بیشتر شلیک صورت گیرد و باندازه تعویض گرا موشک آماده شلیک می باشد . این بسیار ارزشمنده . با آرزوی توفیق بیشتر . خدا همه شما را پیروز و سلامت بدارد
  • IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    34 2
    درود بر سپاه. لطفا موشک ها را هایپرسونیک کنید
  • SE ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    31 2
    با بوسه بر دستانتان منتظر توان رگباری قاره پیما هستیم
  • IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    21 1
    درود بر تمام پاسداران عزیز و سرافراز
  • محمد حقیقی IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    22 3
    فان حزب الله هم الغالبون صدق الله العلیم العظیم
  • IR ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    19 2
    الحمدالله
  • IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    25 1
    سلام خدا بر سپاه پاسداران. خداقوت. خسته نباشید.
  • ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    17 1
    درود. تشکر از سپاه عزیز
  • AT ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    11 2
    سلام و درود خدا بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
  • امیررضا عزیزی طالب DE ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    15 1
    به خدا تا چند هفته پیش به فکر این بودم که میشه موشک هارو به صورت رگبار پرتاب کرد که این هم به واقعیت پیوست خدا رو شکر زنده باد جمهوری اسلامی ایران زنده باد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    10 1
    حرکت خلاقانه ای هست . دمشون گرم آیا کمی خطرناک نیست؟
  • علی IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    15 1
    فان حزب الله هم الغالبون صدق الله العلیم العظیم
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    18 1
    ماشا الله ....باید انتقام سردارمان را بگیریم
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    36 0
    ای کاش همه سازمانهای ما مثل نیروهای مسلح با ابتکارات خاص به وظایف خودشان دقیق عمل می کردند . اگر اینطور بود الان ابرقدرت اقتصاد و فرهنگ و ... هم بودیم .
  • یاران ۳۱۳ IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    9 0
    از قاهر ۳۱۳ خبری نشد؟ خیلی منتظرش هستم. ان‌شاءالله جنگ داخلی آمریکا مقدمه نابودی اسرائیل خواهد بود.
  • مسعودنوری IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    13 0
    زنده بادایران وزنده بادفرزندان شجاعش ....مبارک همه ملت عزیز
  • کسری IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    8 0
    بسیار عالی. ولی باید هواپیما های جنگنده پیشرفته هم رونمایی بشه
  • حسن IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    11 1
    مرگ بر صهیونیسم مرگ بر آمریکا
  • ائلدار بایرام اف IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    10 1
    این ترامپ رو نباید ول کنیم. باید هزینه بده تا کس دیگه ای به فکر غلط اضافی نیافته.
  • DE ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    11 4
    افزایش قدرت ضربتی ایران جز آنکه دشمنان را متقاعد کند که در جنگ با ایران باید از تسلیحات اتمی استفاده شود نتیجه ای نخواهد داد. مادامیکه ایران تسلیحات اتمی نداشته باشد بازنده است... تمام ایران را رادیو اکتیو خواهند کرد...
  • IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    15 2
    درود خدا بر این شیر مردان سپاه اسلام . بایدن و ترامپ سگ کی باشند کفر کفر است و دشمن دشمن خاک بر سر انها که باز هم امضای کری را تضمین می دانند ما اماده ایم در رکاب سپاه اسلام جان فدا کنیم
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    5 1
    ان تنصروا الله ینصرکم و یثبت اقدامکم
  • DE ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    4 1
    فقط یک سوال: استفاده از موشک های سوخت مایع برای این روش بیش از حد خطرناک نیست؟
    • IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
      3 1
      واقعا من نمیدونم چرا سپاه از شما نابغه ها کمک نمیگیره.خخخخ همه مهندس هوافضا هستن و ما خبر نداریم!
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    4 0
    اگر بخواهیم میتوانیم
  • محسن IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    3 2
    درود به سربازان امام زمان (ع) اللهم عجل لولیک الفرج
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    3 0
    احسنت بر سپاه
  • میهن پرست ایران اسلامی NL ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    4 0
    با عرض سلام و احترام ، آفرین بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که با تلاش و کوشش و کار زیاد و با هوشمندی و خلاقیت و نو آوری ، برای امنیت و قوی شدن ایران اسلامی زحمت می کشند تا ملت ایران در آسودگی زندگی کنند
  • پ IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    4 0
    عماد نقطه زن باید نشونه گرفت به تلاویو
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    4 0
    زنده باد سپاه عزیز
  • AT ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    4 2
    خبر موشکی لرزه بر دشمنان اسلام می ندازه.
    • امید AF ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
      1 0
      خداوند برتوفیقات شما عزیزان بیفزاید
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    3 1
    ماشاالله و اعدوا لهم ....
  • علی خدایی IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    3 0
    با تولید حجم انبوهی از قدرت موشکی اعم از بالستیک های با کاربرد های مختلف و شعاع برد عملیاتی مختلف و کروز های با نوع شلیک عمود پرتاب و مایل پرتاب هم زمین به زمین هم برای تجهیز ناو های جنگی به سیستم سیلو پرتابه عمود پرتاب و بعلاوه قدرت زادی تولید انواع سامانه های پدافند هوایی خیلی مهم است برای ایجاد بازدارندگی صد در صدی که نیرو های مسلح ایارن عزیز بیش تر از همیشه موفق و قدرتمند هستند
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    4 2
    وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ ۚ
  • سعید IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    2 0
    احسنت بر شما
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    5 0
    وَأَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَمِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُمْ وَآخَرِينَ مِنْ دُونِهِمْ لَا تَعْلَمُونَهُمُ اللَّهُ يَعْلَمُهُمْ ۚ
  • غلامحسین IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    5 0
    دمشون گرم.
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    4 0
    مرگ بر آمریکا
  • FR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    1 3
    پرتابگر نه لانچر!!!!
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۵
    0 0
    پاینده باشید دلاوران مایه افتخارهرایرانی وطن پرست همه چیزرومن جمله اقتصاد روهم قوی کنید تادیگه هرننه قمری نتونه ماروتحریم کنه درضمن مواظب همسایه خبیث جنوبی السعودباشید شش دونگ هیچ نظارتی هم روش نیست درخصوص اتمی ....
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
    0 0
    ایول بچه های سپاه
  • علی IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
    0 0
    این قدرت نظامیه اونم قدرت اقتصادی و سیاسیه غرب پرستاست. و مردم که انقلابیون رو ول کردن چسبیدن به غرب پرستا.
  • رهام حسامی IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
    1 0
    مرحله بعد ساخت موشکهای پیشرفته و قدرتمند ماهواره بر مدار بالا مدارهای میانی Meo تا 36000 کیلومتری و همچنین heo ارتفاع بالای 46000 کیلومتری .تسخیر فضا در دستان دانشمندان ایران خواهد بود.رهام حسامی دانشجوی هوافضا
  • IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
    1 0
    درود بر سپاه رئیس روئسایاد بگیرید
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
    0 0
    افتخار میکنم به حافظان و مدافعان میهن ام ، افتخار میکنم به سپاه و ارتش میهن ام ، افتخار میکنم ایرانی هستم احساس غرور میکنم ... زنده باد ایران عزیز ..
  • Javad IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
    0 0
    سپاه عزیز عاشقتیم دوست داریم فقط یه خواهش لطفا قاره پیما بسازید تا خیالمون راحت بشه مرسی
  • امید AF ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
    0 0
    زنده باد جامعه حسینی
  • مغزمتفکر اصلی IR ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۶
    1 0
    آواکس آواکس اوجب واجبات است قبلی فیک بود اصلی خودمم
  • رهام حسامی IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
    0 0
    در واقع یک سامانه تیربار موشکی» با نام کامل «سامانه خودکار و هوشمند پرتاب‌های متوالی موشک‌های بالستیک دوربرد هست ببینید سامانۀ موشکی‌ای است که میتواند موشک‌های بالستیک دوربرد را بطور پشت سرهم به اهدافِ مدنظر دقیق شلیک نماید .یک موشک انداز چندگانه یا یک سیستم موشک پرتاب چندگانه نوعی سیستم توپخانه موشکی است که شامل چندین پرتابگر است که روی یک سکوی مشابه مونتاژ می شوند و بمباران راکت خود را به روشی مشابه اسلحه شلیک می کند.موشکها کاملا هدایت پذیر هست با سامانه های اینرسی یا جی پی اس یا ژیروسکوپ فیبر نوری و ترکیبی .رهام حسامی دانشجوی ترم سوم هوافضا
  • حسن زمانی IR ۰۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    1 0
    خدا حفظتان کند که دنیا را حیرت زده کردید و آمریکا را خوار و ذلیل که امروز به جفنگ گویی افتاده است
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۸
    0 0
    بهتره همه چیز از سوخت گذاری و درون ریل قرار گرفتن تا آماده سازی، همگی مکانیکی و رباتیک بدون دخالت عامل انسانی صورت بگیرد، احتمالا مکانیزمی مشابه با عمل شلیک یک کلت و یا هر اسلحه ی خشابی دیگر البته در ابعاد بسیار بزرگ دارد.
  • محمد IR ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۹
    3 0
    روح شهید حسن طهرانی مقدم و شهدای موشکی شاد.
  • ایرانی IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۴
    0 0
    فرمانده عزیز کل قوا،منتظریم اجازه دهید تا سید حسن عزیز اطلاعیه دهد : ساکنان فلسطینی ، از مناطق صنعتی و نظامی و پالایشگاههای حیفا ،اورشلیم ، اشدود،اشکلون و.... فاصله بگیرید و به پناهگاهها بروید. فعلا در خط مقدم ما هستیم ، سپاه پاسداران خودش را به زحمت نیندازد
  • مهدی IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۷
    0 0
    خداییش خلاقیت باحالیه و از اون مهمتر کیفیت کلیپی که ساخته شده و این نشون دهنده حرکت به سمت تبلیغات بهتر و توجه بیشتر به بحث رسانه است که از خود موشک ها مهمتره ما می توانیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس