کد خبر 1138668
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۰
نقش مکرون در خونریزی های اخیر

این روزها تحولات زیادی در عرصه بین المللی و منطقه ای رخ داد که مربوط به نژادپرستی اروپا و تبعیض مذهبی و تعرض به مقدسات مسلمانان با عنوان آزادی بیان و حمایت رسمی مکرون از تعرض کنندگان بود.

به گزارش مشرق، تعرض به مسلمانان از فرانسه در اروپا آغاز شد به گونه ای که با انتشار تصاویر و کاریکاتورهای توهین آمیز به پیامبر (ص) و زیر پوشش آزادی بیان آغاز شد به دنبال آن حملات خونینی به کلیساهای فرانسه شد.

شامگاه دوشنبه به وین حمله شد که بیشتر کشورهای دنیا آن را محکوم کردند و همچنین امروز پلیس فرانسه توانست یک شخص مسلح به چاقو را در مرکز پاریس پایتخت فرانسه بازداشت کند.

می توان این حوادث را به شکل زیر خلاصه کرد (تعرض عمدی به مقدسات مسلمانان – سرپوش گذاشتن و توجیهات پوچ که ارتباطی به آزادی ندارد – حمایت رسمی بالاترین مقام فرانسه – واکنش ها و حملات افراطی – انتقال خشونت به کشوری دیگر غیر از فرانسه) و هنوز این پرونده تا این لحظه باز است .

موج جدید خشونت

حوادث تاسف بار فرانسه و سپس وین بار دیگر نشان داد که تروریسم و افراطی گری مرزی ندارد و جایگزینی عقلانیت با تنفر و اقدامات تحریک آمیز فقط زمینه ساز انتشار افکار افراطی و خشن است.

اما سوال این است، چرا رئیس جمهوری فرانسه این موج جدید خشونت را ایجاد کرد و چه کسی از آن استفاده کرد؟

پیش از پاسخ دادن به این سوال، سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی به مناسبت میلاد پیامبر و دست‌های پشت پرده کاریکاتورهای توهین آمیز به پیامبر (ص) را بررسی می کنیم.

ایشان فرمودند:« من میخواهم عرض بکنم که متأسّفانه خیلی از دولتهای مسلمان و خیلی از مخاطبینِ واقعی، اهمّیّت این ابتکار را درک نکرده‌اند، لکن دشمن اهمّیّت این را درک کرد؛ دشمن فهمید که این توصیه‌ی امام راحل که اتّحاد فِرَق اسلامی است در جهت‌گیری‌های کلّی -عقایدشان برای خودشان باشد؛ هر کسی برای خودش عقاید و مناسک خودش را داشته باشد- چقدر برای امّت اسلامی اهمّیّت دارد و چقدر نفوذ دشمن را در آنها کم میکند؛ چون دشمن این را فهمید، شروع کرد به برنامه‌ریزی بر ضدّ این حرکت. دشمن برنامه‌های عملیّاتی‌ای را در مقابله‌ی با پیام وحدت امام بزرگوار انجام داد؛ از جمله ایجاد مراکزی برای تولید اندیشه‌های ضدّتقریبی؛ [در مقابل آنچه] ما میگوییم تقریب فِرَق اسلامی. نشستند مراکزی را درست کردند، به یک عدّه مزدور هم پول دادند، آنجا نشاندند که بنشینند فکر و مطلب تهیّه کنند برای اثبات ضدّتقریب، ؛ یعنی جوری عمل بکنند که این سیاست بزرگ امام، این تدبیر عظیم و الهی امام را خنثیٰ کنند. [ایجاد] مراکز تولید اندیشه.»

چرا مکرون بر کاریکاتورهای توهین آمیز اصرار می ورزد؟

اظهارات مطبوعاتی رییس جمهور فرانسه مبنی بر آنکه فرانسه هیچ گاه از کاریکاتوهای توهین آمیز به رسول اکرم(ص) و مسلمانان دست نخواهد کشید؛ نخستین اظهارات از نوع خود نیست؛ مکرون پیش از این نیز سخنانی علیه مسلمانان مطرح کرد که این امر نشان می دهد او از قصد در پی جریحه دار کردن احساسات مسلمانان و برانگیختن افراطگرایان و تشویق آنها برای انجام واکنش های خونین است. مکرون برای خدشه دار کردن چهره اسلام، از عبارت "تررویسم اسلامی" استفاده می کند. این در حالی است که او به خوبی می داند که تروریسم ساخته و پرداخته امریکا و عربستان است و نخستین بار در افغانستان به منظور اخراج شوروی از این کشور استفاده شد. سپس در عراق و سوریه به منظور اجرای طرح های امریکایی و مشروعیت بخشیدن به حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی بکار گرفته شد و امروز نیز مکرون با این اقدام خود هدفی را دنبال می کند.

آیا برانگیختن احساسات مسلمانان به نفع رییس جمهور فرانسه است؟

مکرون پس از کاهش محبوبیتش در مقابل راستگرایان افراطی اینک تلاش می کند تا از یک سو افراط گرایان و گروه های تروریستی را تحریک کند تا به قتل و کشتار روی آورند و از سوی دیگر افراطگرایان اروپایی را نیز برانگیزاند تا در میان آنها احساسات ضد اسلامی ونفرت نسبت به مسلمانان یا به اصطلاح "اسلام هراسی" ایجاد شود؛ بویژه وقتی اروپایی های نژادپرست پس از مشاهده ویدئوهای حمله تروریستی وین، احساس کنند که مسلمانان افرادی قاتل و خونریز هستند.

بنابراین می توان گفت که بحرانی که مکرون از آن صحبت می کند در واقع بحران مسلمانان نیست بلکه بحران شخص رییس جمهور فرانسه است. در واقع این بحران همان بحران روحی دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکاست که اندکی قبل از انتخابات ریاست جمهوری محبوبیت خود را از دست داد. ترامپ به سبب اقدامات احمقانه و نژادپرستانه همچون اقدام نیروهای امنیتی اش علیه امریکایی های افریقایی تبار و نیز علیه مهاجران، همچنین سیاست های شکست خورده او در عرصه مقابله با ویروس کرونا و دیگر پرونده ها سبب شد تا محبوبیت او در مقابل رقیبش جو بایدن به شدت کاهش یابد.

منبع: العالم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس