تولید داخلی

کارشناس اقتصادی و سیاسی معتقدند با وجود این که نمی توان مشکلات فعلی اقتصادی کشور را نادیده گرفت اما به نظر می‌رسد (کار جهادی) به مثابه تنها راه حل برون‌رفت از مشکلات اقتصادی موجود در ایران راه‌گشاست.

به گزارش مشرق، کارشناسان سیاسی و اقتصادی معتقدند همزمان با سنگین‌شدن کفه "نفوذ منطقه‌ای" و "نفوذ جهانی" ایران در گشایش اقتصادی، مولفه‌های متعدد اقتصادی، نفوذ سیاسی و ثبات امنیتی ایالات متحده آمریکا در حال ضعیف‌شدن است؛ گرچه نمی‌توان مشکلات فعلی اقتصادی کشور را نادیده گرفت اما به نظر می‌رسد (کار جهادی) به مثابه تنها راه حل برون‌رفت از مشکلات اقتصادی موجود در ایران راه‌گشاست.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین:
آمریکا را به‌معنای واقعی باید از جامعه خود حذف کنیم/ حمایت از تولید ملی تنها راه مقابله با تحریم

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ لطف‌الله سیاهکلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین با اشاره به دخالت امریکا در امور سایر کشورها اظهار کرد: امریکا با حربه تقلب، بسیاری از کشورها را نابود و دچار بحران کرد و در نظر داشت با این حربه، ضربه بزرگی به ایران وارد کند و البته تا اندازه‌ای هم موفق شد و صدماتی به ما وارد کرد؛ اما با توجه به پشتوانه مردمی ایران، مردم همکاری کرده و این صدمات رفع شد.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین بیان کرد: حربه امریکا امروز به خودشان برگشته است و امیدواریم مردم امریکا به این باور برسند که دو گروه دموکرات و جمهوری‌خواه سال‌هاست که آبروی این مردم را از بین برده‌اند.

این مقام مسئول عنوان کرد: این باورِ فقط ما نیست که امریکا روبه افول است؛ بلکه می‌بینیم سال‌هاست جایگاه امریکا در بین مردم اروپا و تمام جهان بسیار تنزل پیدا کرده است.

وی یادآور شد: بسیاری از مسائل از جمله نژادپرستی همچنان در امریکا وجود دارد و هیچ فرقی بین فقیر و غنی نیست و این فاجعه بزرگی است؛ به نظر می‌رسد جامعه امریکا دوام زیادی نخواهد آورد.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین تصریح کرد: مردم امریکا در برابر تبعیض‌ها دوام نخواهند آورد و با دروغ، فساد و نفاقی که در بین نامزدهای ریاست جمهوری امریکا مشاهده می‌شود، پیش‌بینی می‌شود که شرایط اجتماعی امریکا تغییر کند و این کشور، آمریکای سابق نخواهد بود.

وی ادامه داد: امریکا امروز در منجلابی که ایجاد کرده، گرفتار شده و سنت الهی این است که ظالم نابود می‌شود؛ قطعا امروز جایگاه امریکا افول کرده و همان امریکای سابق نیست و دچار تزلزل شده و امیدواریم به زودی این کشور متلاشی شود.

جایگاه امریکا در تمام جهان تنزل یافته است

این نماینده مجلس درپاسخ به این سوال که چه عواملی موجب ایجاد چنین شکاف‌های عمیقی در جامعه امریکا شده است، یادآور شد: روی کار آمدن روسای جمهوری امریکا با دارا بودن ثروت و چنبره زدن آنها به ثروت امریکا از یک سو، حضور غالب جامعه امریکا با شرایط فقر و تنگدستی از سوی دیگر موجب می‌شود که تبعیض‌ها سرباز کند.

وی تصریح کرد: بیداری و روشنگری که در بین مردم امریکا اتفاق می‌افتد، موجب می‌شود که جایگاه امریکا به سمت پویایی و عدالت به معنای واقعی سوق یابد.

رئیس مجمع نمایندگان استان قزوین بیان کرد: قدرت و جایگاه امریکا امروز تمام شده چراکه کشورها به لحاظ علم و تکنولوژی پیشرفت کردند و دیگر نمی‌توان عنوان کرد که تکنولوژی تنها در غرب وجود دارد؛ امروز می‌توان تکنولوژی را در کشورهای دیگر از جمله ایران، ژاپن و چین مشاهده کرد.

وی با اشاره به وظیفه مسئولان در مواجه با امریکا عنوان کرد: مسئولان بدانند که باید با تحریم زندگی کنیم و تحریم را در تمام تصمیم‌گیری‌های خود درنظرداشته باشیم.

سیاهکلی اضافه کرد: ما در برجام با امریکا معامله کرده و در بسیاری از موضوعات کوتاه آمدیم اما این کشور نتوانست همان اندک توافقاتی را که با ما داشت تحمل کند؛ خسارت بسیاری در برجام به ما وارد شد بنابراین باید بدانیم که با امریکا نمی‌توانیم تفاهم کنیم زیرا این کشور تمامیت خواه است و با کشور ما دشمنی دیرینه‌ای دارد.

این مقام مسئول گفت: برای مقابله با تحریم، راهی جز توجه به نیروها و تولید داخلی نداریم و امریکا را باید به معنای واقعی از زندگی خود حذف کنیم؛ زیرا تا زمانی که روحیه استکباری دارد، سازش مردود بوده و منطقی نیست چراکه با استکبار نمی‌توان سازش کرد.

 نماینده مردم قزوین در پایان یادآور شد: مسئولان فکر نکنند با برکناری ترامپ از ریاست جمهوری امریکا، وضع بهتر می‌شود چراکه روسای جمهوری‌ این کشور هیچ فرقی با هم ندارند و همچنان با ایران دشمنی خواهند داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور بجنورد عنوان کرد:
نمایان شدن وابستگی آمریکا به سایر کشورها در شیوع ویروس کرونا

مجتبی برزگر عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصر اترک  با اشاره به خطای محاسباتی آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم عنوان کرد:آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم خودش را در جهان به عنوان یکی از معدود کشورهای ثروتمندی که از جنگ آسیب ندیدند،  دید و سعی کرد از فرصت پیش آمده حداکثر استفاده را کرده وخودش را به عنوان یک ابرقدرت معرفی نماید.

وی افزود: این سناریو را از طریق ارائه کمک های مالی به کشورهای اروپایی که به شدت از جنگ آسیب دیده بودند به انجام رسانده و تحت پوشش این کمک ها خواسته های خودش را هم به این کشورها تحمیل کرد بطوری که واحد پولش را به عنوان واحد پول بین المللی و تابعیت کشورش را به عنوان رویای آمریکایی به خورد دنیا داد.

برزگر در ادامه این سناریوی آمریکایی خاطر نشان کرد: در نتیجه چاپ پول و فروش آن به دنیا شد شغل آمریکا، مردم آمریکا هم که قبلا عادت به پس انداز وکار سخت داشتند، بتدریج دلیلی برای پس انداز ندیدند و طی چند دهه آمریکا از بزرگترین تولید کننده دنیا به بزرگترین مصرف کننده دنیا تبدیل شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه در رشته اقتصاد با بیان این که آمریکایی ها طی این سناریو، قرن بیستم را متعلق به خود کردند، عنوان کرد: ولی با شروع قرن ۲۱ ام  با ظهور قدرت های آسیایی خصوصا شرق آسیا ماجرا عوض شد و آمریکایی ها زمانی متوجه شدند که به شدت وابسته این کشورها شده اند.

وی تصریح کرد: شیوع بیماری کرونا این وابستگی را بیشتر به رخ آمریکا کشید به حدی که توانایی تولید حتی ساده ترین اقلام ‌بهداشتی مانند ماسک را بدون کمک چین وهند نداشتند، همین مسئله بود که ترامپ را به شدت عصبانی کرده و باعث افزایش فشار به کشور چین شد.

 برزگر با اشاره به عوامل افول اقتصادی آمریکا اظهار داشت: این کشور مانند سابق دیگر یک ابرقدرت نیست و با ظهور قدرت های آسیایی اقتصاد این کشور دچار مشکل شده است و در مسئله کرونا مشاهده کردیم که حتی توانایی تهیه ماسک را هم بدون کمک چین ندارند.

وی هم چنین افزود: دیگر اثری از تولیدات آمریکایی در دنیا نیست،حتی شرکت های تویوتا و نیسان جایگزین برندهای فورد و جنرال موتورز در خودآمریکا شده اند، شرکت هواووی بازار تلفن همراه و ارتباطات دنیا را اشغال کرده است به طوری که دوست و متحد نزدیک آمریکا یعنی انگلیس هم قرارداد همکاری با هواووی منعقد می کند ولی ضربه مهمتر و شاید آخرین ضربه به اقتصاد آمریکا در حال شکل گیری است یعنی قطع شریان اصلی اقتصادی این کشور که چاپ پول وفروش آن به سایر کشورهاست.

این اقتصاد دان با بیان این که بسیاری از کشورها به سمت تشکیل اتحادیه هایی برای معامله با واحدهای پولی خودشان رفته اند گفت: انعقاد پیمان های پولی دوجانبه حدود ۱۶ درصد از تجارت خارجی چین را تشکیل می دهد. چین بالغ بر ۳۳ پیمان پولی را با سایر کشورها منعقد کرده است که این روند با نرخ فزاینده در حال رشد است و در آینده نزدیک دیگر بازاری برای دلار آمریکا وجود نخواهد داشت و آمریکا به نقطه صفر بازخواهد گشت.

برزگر به عواملی که اقتصادآمریکا را تهدید می کنند اشاره کرد و یادآور شد: مردم آمریکا به شدت مصرف گرا هستند به طوریکه اگر مردم‌آمریکا یک روز از مصرف دست بکشند، اقتصاد دنیا دچار مشکل می شود و این مصرف گرایی را مدیون چاپ وفروش دلار به کشورهای دیگر هستند که ظهور اقتصاد های آسیایی و ایجاد پیمان های پولی این مسئله را دراینده نزدیک تحت تاثیر قرار خواهد داد.

این مدرس دانشگاه  عنوان کرد: کشور آمریکا از کالاهای تولید آسیا خصوصا چین پر شده  همانطور که در قضیه کرونا شاهد آن بودیم که حتی توانایی تولید ماسک را هم ندارند و همواره با راهزنی سعی در برآورده کردن خواسته های خود داشتند.

وی خاطرنشان کرد: بالا بودن هزینه های تولید باعث شده که معدود کسب وکارهای باقی مانده برای استفاده از نیروی کار ارزان و شرایط بهتر محیط کسب وکار، تولید شان را به کشورهای دیگر مانند هند و چین ومکزیک انتقال بدهند و باعث رونق اقتصاد این کشور ها بشوند.

نماینده شرق گلستان:
کار جهادی راهکار برون رفت از مشکلات است

رضا آریانپور نماینده شرق گلستان در گفتگو با گلستان ما، گفت: در حال حاضر کشور با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کند ، که همچون زمان دفاع مقدس فقط با  همدلی و همیاری مردم و مسوولین  می توان آنها را مرتفع کرد.

وی افزود: تجربه نشان داد که  اعتماد به غرب و سراب آمریکا نه تنها مشکلات را حل نمی‌کند؛ بلکه در بسیاری از حوزه ها سبب غفلت از توانمندیهای داخلی و فرصت سوزی می‌شود. 

نماینده مردم شهرستانهای مینودشت، کلاله، گالیکش و مراوه تپه تاکید کرد: در حوادثی مثل سیل، زلزله، کرونا مردم با تمام توان و با احساس مسئولیت دینی و اجتماعی ورود کردند و اگر این بسیج همگانی تحت رهبری مدبرانه رهبری معظم انقلاب نبود؛ دولت و دستگاههای مختلف ذیربط به تنهایی توان کنترل این  بحرانها را نداشتند.

آریانپور خاطرنشان کرد: چندین سال است که مقام معظم رهبری بر تکیه بر توان داخلی در قالب اقتصاد مقاومتی تاکید می کنند و اگر دولتمردان نیز در کنار نهاد ها و ارگان های انقلابی به موضوع اقتصاد مقاومتی بصورت جدی ورود می کردند؛ بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور حل می شد.

وی با تاکید بر لزوم افزایش صادرات غیر نفتی، گفت: باید کشور از وابستگی به اقتصاد نفتی خارج شده و از خام فروشی خودداری شود.

نماینده شرق گلستان ادامه داد: خام فروشی باعث ضرر جبران ناپذیری بر اقتصاد می شود و باید با تبدیل مواد اولیه به محصولات حد واسط و نهایی، ضمن ایجاد ارزش افزوده و بالا بردن قدرت ارزآوری محصولات صادراتی، برای اقشار بیکار خصوصا جوانان اشتغال ایجاد کرد. 

وی گفت: نکته دیگری که باید دولت و ارگانهای نظارتی روی  اجرای آن نظارت دقیق داشته باشند تضمین بازگشت ارز محصولات صادراتی به داخل کشور است؛ اگر این اتفاق نیفتد ارز ناشی از صادرات کشور ما در کشورهای دیگر سرمایه گذاری خواهد شد. 

آریان پور تاکید کرد: با کار جهادی در حوزه های نظامی و امنیتی به پیشرفت های قابل توجهی دست یافته ایم؛ مسلما با تعمیم دادن آن به حوزه های دیگر همچون اقتصاد می‌توان به موفقیت‌های بزرگی دست یافت.

وی در پایان گفت: لازمه پیشرفت کشور، دوری از واردات غیر ضروری، توسعه و تقویت توانمندی‌های داخلی خصوصا در بخش کشاورزی و دامپروری، توسعه صنایع مبتنی بر آمایش سرزمینی، و تکیه بر نیروی جوانان کشور است.

فعال فرهنگی هرمزگان:
عشق به ولایت است که باعث کار جهادی می شود/تربیت نسلی مخلص به همت والدین و مربیان

به نقل از هرمز؛ مقام معظم رهبری (مدظله العالی) فرمودند «ما اگر قدر خود را بدانیم و قدرت خود را بشناسیم بر تمام موانع قادر خواهیم بود» و نسل دانش آموز اکنون می داند که باید پیرو ولایت فقیه خود باشد، او می داند که رسیدن به یک زندگی سعادتمندانه که خواهان تمام مردم جهان است زیر سایه ولایت رقم خواهد خورد، شاید بتوان نسل جدید انقلاب را همان دانش آموزانی دانست که با دستکاری شناسنامه های خود راهی جبهه های حق علیه باطل می شدند زیرا ظلم و ستم و استکبار را قبول نداشتند.

آنها نه برای ظلم و ستیز، نه برای جنگ و خشنونت بلکه برای حق و عدالت راه جبهه را انتخاب کردند، اکنون نوجوان امروزی نیز برای بدست آوردن همان حق که بنای زندگی هر انسانی است راهی جبهه های جنگ نرم شده است تا بتواند در این بستر رسانه و اطلاعات واهی و شایعه های بسیار پی به معرفت الهی ببرد.

در این بین اما دانش آموزی موفق خواهد بود که یک فرمانده، رهبر، معلم و والدینی آگاه داشته باشد، فردی که خود در جبهه های مختلف فقرو بی عدالتی حضوی فعال دارد و برای مبارزه با این کلمات ناخوشایند کمر به همت نابودی می بندد تا نسلی پرورش دهد که جلو دار خوبی ها و مهربانی ها در جهان اسلام است.

در همین رابطه زهره مهران پور فعال فرهنگی هرمزگان در گفتگو با هرمز ضمن تبریک به مناسبت روز دانش آموز اظهار کرد: عشق به ولایت است که باعث کارجهادی می شود زمانی که می دانیم رهبری حق است و دنیا و آخرتی در کار است و باید پاسخگو باشیم؛ در راستای ولایت فقیه حرکت می کنیم و راه درست را برای رسیدن به زندگی سعادتمندانه انتخاب می کنیم.

این فعال فرهنگی هرمزگان افزود: دو سال است که به عنوان مربی برای فعالیت در طرح شهید بهنام محمدی فعالیت می کنم، در این طرح که یک کار جهادی است تلاش می کنم با دانش آموز دوست باشم و به عنوان یک معلم رسمی که ساعت مشخصی می رود و می آید، نباشم بلکه از بدو وردم به مدرسه با آنها بازی می کنم و یک رابطه دوستانه برقرار کرده ام.

مهران پور ادامه داد: اگر مربی و معلمین فعال در مدارس متهعد باشند و برنامه ها را بر طبق نظم و همان گونه که از اساتید مجرب آموزش دیده اند فعالیت داشته باشند و مسئولین زیربط نیز از آنها حمایت کند و محیط خانواده نیز همراهی های لازم را داشته باشد، می توانند موفق عمل کنند و یک نسل جدید ولایتی، مخلص و مسئولیت پذیر را تربیت کنند.

وی تصریح کرد: ارتباط با قشر نوجوان شاید به ظاهر سخت باشد اما با محبت و مهربانی می توان آنها را همراه خود کرد با ورود در فضای مجازی و یادآوری تاریخ تولد آنها یک سیر دوستانه ای ایجاد می شود که دانش آموز را ترغیب به مشارکت و همکاری می کند، انسان باید از همان دوران کودکی و نوجوانی با جهاد و انقلاب و رسیدن به زندگی سعادتمندانه آشنا باشد تا به زمان بزرگ سالی که رسید بتواند راه درست را خود انتخاب کند نه اینکه الگوی نامناسب روح لطیف او را آزار دهد.

نماینده مردم قزوین در مجلس:
رویای جهان تک‌قطبی امریکا درهم شکسته است/ ورود به بازارهای منطقه‌ای، گشایش جدیدی برای اقتصاد ایران

فاطمه محمدبیگی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین، با بیان اینکه امروز دولت ایالات متحدۀ امریکا در تنگنای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی قرار دارد اظهار کرد: مشکلات درونی امریکا از نظر اجتماعی و فرهنگی مانند نژادپرستی و برتری نژادی سفیدپوستان که در سیستم پلیس و دستگاه‌های این کشور نهادینه شده و موجب ظلم به رنگین پوستان می‌شود، نمونه بارز چالش‌هایی است که همواره جامعۀ امریکا را با درگیری مواجه می‌کند.

وی افزود: از یک سو مردم نمی‌توانند تبعیض نژادی را تحمل کنند و از سوی دیگر هیئت حاکمه امریکا نمی‌تواند از خود را از نژادپرستی نهادینه شده در ساختارش جدا کند. یک نمونه آن سخنان رئیس جمهور سفیه این کشور است که در انتخابات ۲۰۱۶ امریکا در پاسخ به اینکه می‌گویند او نژادپرست است گفته بود من از همه نژادپرست‌های امریکایی کمتر نژادپرست هستم! این همان تفکر نهادینه شده برتری سفیدپوستان در جامعه و دولت امریکا حکایت دارد.

نماینده مردم قزوین در مجلس گفت: در مسائل اقتصادی هم امریکا با مشکلات متعدد بدهی سنگین دولتش به‌ عنوان بدهکارترین دولت جهان روبرو است؛ از سوی دیگر مشکلات اقتصادی درونی، نرخ بیکاری فزاینده و بحران اشتغال هم باعث شده تا نتواند در قامت یک ابرقدرت عرض اندام کند.

این مقام مسئول تصریح کرد: همچنین از نظر سیاسی هم ایالات متحده با مشکلات عدیده روبرو است، از ساز ناکوک برخی ایالت‌ها مانند کالیفرنیا که سودای استقلال دارند، از شکاف عمیق میان دو حزب و چالش‌های شدید انتخاباتی تا کاهش قدرت اثرگذاری دولت این کشور در مجامع بین المللی.

امریکا دیگر توان به کرسی نشاندن زوگویی‌هایش را ندارد

محمدبیگی ادامه داد: چند نمونه از این کاهش اثرگذاری را ما در جریان مراجعۀ امریکا به شورای امنیت سازمان ملل برعلیه ایران ملاحظه کردیم در این موارد امریکا با انزوای سیاسی و عدم همراهی دیگر اعضای شورا مواجه شد و شکست‌های سنگینی خورد.

نماینده مردم قزوین در مجلس اضافه کرد: امروز نیز این دولت بجای همراه کردن جامعۀ جهانی مجبور است کشورهای دست نشانده خود را همراه خویش کند و در تحریم‌ها نیز یکجانبه عمل کند. همه این مسائل نشان از فروپاشی هیمنه امریکا دارد و به دلایل مختلف می‌توان گفت که امریکای امروز، رو به افول و ضعف نهاده و رویای جهان تک قطبی برای آن‌ها به پایان رسیده است.

وی بیان کرد: در هرحال دولت ایالات متحده امریکا امروز سازوکارهایی در اختیار دارد تا بتواند با استفاده از این ابزارها، تحریم‌های یک جانبه اقتصادی را اعمال کند، اما به وضوح می‌بینیم که مدعی ابرقدرتی دنیا، در همراه کردن کشورها برای مقابله با ایران ناتوان شده، رئیس جمهور این کشور در مجامع بین المللی از جمله در مجمع عمومی سازمان بین الملل به سخره گرفته می‌شود.

این مقام مسئول ابراز کرد: شکل نقش آفرینی این دولت و دخالت آشکار او در کشورهای دیگر که به یک عادت برای امریکا در یک قرن گذشته تبدیل شده بود نیز به قدری ضعیف شده که توان اجرای نقشه‌هایشان را ندارند؛ برای مثال در ارتباط با بولیوی مشاهده کردیم که با برنامه ریزی و تحریک این کشور، ارتش کودتا کرد و اوو مورالس مجبور به استعفا شد، اما کمتر از یک سال بعد مردم بولیوی یکی لوئیس آرسه از نزدیکان مورالس را به قدرت رساندند تا دوباره اختیار کشورشان را در دست بگیرند.

محمدبیگی تاکید کرد: به سادگی می‌توان تحلیل کرد که امریکا دیگر یک ابرقدرت نیست، توان به کرسی نشاندن حرف خود را در جامعه جهانی ندارد و امروز در سراشیبی سقوط و افول قدرت قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: رویکرد ما در مواجهه با ایالات متحده امریکا نیز باید براساس همین داده‌ها اتخاذ شود، بدون شک مذاکره با امریکایی که بارها و بارها حیله‌گری و بی‌اعتمادی آن برای ملت ما روشن شده است، هیچ گرهی را از مشکلات عدیده کشورمان باز نخواهد کرد.

مذاکره با امریکا فرصت‌های ایران را از بین می‌برد

نماینده مردم قزوین در مجلس گفت: مذاکره با امریکا نه تنها گشایش اقتصادی و رفع تحریم‌ها را در پی نخواهد داشت، بلکه فرصت‌های کشور را نیز دوباره از بین خواهد برد. بهترین راه مقابله و مقاومت در برابر زورگویی امریکا و بسط قدرت سیاسی و اقتصادی کشور در جوامع بین المللی و بازارهای منطقه‌ای است.

این مقام مسئول تصریح کرد: نسخۀ اقتصاد مقاومتی و درون‌زا کردن اقتصاد کشور، استفاده از ظرفیت عظیم بازار کشورهای منطقه و نیاز آن‌ها به ایران، ورود به بازارهای مهم و دیده نشده در آسیای دور، در آفریقا و دیگر مناطق می‌تواند دروازه‌های جدیدی به روی کشور بگشاید. مطمئن هستیم که کلید حل مشکلات کشور، در تغییر روش و نگرش مسئولان اجرایی و اقدامات اثرگذار آن ها در این حوزه است.

وی در پایان گفت: اقتصاد قله فتح نشده افق ۱۴۰۴ است و باید با قدرت و برنامه‌ریزی درست و تکیه بر توانمندی‌های داخلی به سوی آن حرکت کنیم و مطمئن باشیم که تکیه بر داشته‌هایمان و قدرت ایمانمان بهترین راه برای حل مشکلات و ایجاد گشایش است، نه مذاکره با دولتی دروغگو و حیله‌گر که هرگز سر وعده‌های خود نمانده و نمی‌ماند.

در گفتگو با علمای اهل سنت جنوب کشور مطرح شد؛
قرارگاه خاتم الانبیاء، نمونه کار موفق و جهادی/ تحول در نظام اقتصادی تنها با حرکتی جهادی میسر است

 به نقل از هرمز؛ ائمه جمعه و اهل سنت هرمزگان با تاکید بر اینکه تحول در نظام های اقتصادی تنها با حرکتی جهادی میسر است، گفتند: استقلال اقتصادی زمانی اتفاق می‌افتد که رونق تولید جهادی صورت گیرد و نمونه کار موفق و جهادی قرارگاه خاتم الانبیاء است.

 تنها راه حل برون رفت از مشکلات اقتصادی، کار جهادی است
شیخ حسین بازماندگان، امام جمعه اهل سنت بندرپل در گفتگو با خبرنگار هرمز ضمن تبریک فرا رسیدن ولادت باسعادت حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و ولادت صادق آل محمد امام جعفر صادق علیه السلام و هفته وحدت به مقام معظم رهبری و ملت شریف ایران و همه مسلمانان جهان، گفت: بیانات مقام معظم رهبری در تمامی سخنرانی ها و دیدارها بیانگر اهمیت دادن حضرت ایشان به فرهنگ کار و تولید و حرکت های جهادی است.

امام جمعه اهل سنت بندرپل تصریح کرد: بهترین مسیر برای تحقق حرکت جهادی که منجر به برون رفت از مشکلات اقتصادی می شود این است که مسئولان هم با عزمی راسخ همت کنند و جامه عمل به سفارشات و منویات مقام معظم رهبری بپوشانند تا مردم نیز با دلگرمی این راه را بپیمایند.

حمایت از کار جهادی اولویت بخش‏های مختلف جامعه باشد

بازماندگان عنوان کرد: جهاد در راه اسلام و کوشش در راستای تحقق دستورات دینی یکی از پایه های دین و ستون محکم انگیزه‏ جامعه اسلامی است و جهاد اقتصادی هم مورد توجه جامعه اسلامی قرار دارد و باید آحاد مردم در این جهاد سهیم باشند تا نجات کشور را از این جنگ اقتصادی فراهم آورند.

وی با بیان اینکه تحقق تحول در نظام های اقتصادی تنها با حرکتی جهادی میسر است، اظهار کرد: چرا که مقام معظم رهبری فرمودند که: «مردم و مسؤولان باید در عرصه‌ اقتصادی با حرکتی جهادگونه کار و مجاهدت کنند،حرکت طبیعی کافی نیست؛ باید در این میدان، حرکت جهادی و تلاشهای مستمر وجود داشته باشد.
بازماندگان با اشاره به فعالیت جهادگونه مجموعه های مردمی در مساجد و یاری رساندن جهادگران در روزهای سخت کرونایی بیان کرد: اگر دولت از اشتغال تولیدی کوچک حمایت کند، می توانند کارهای بزرگی را را درکشور در راستای حرکت های جهادی رقم بزنند؛ بدون اینکه نیاز به سرمایه های کلان داشته باشند و باید مد نظر داشته باشیم که همیشه دریا از قطرات کوچک تشکیل شده و آنگهی تبدیل به دریای خروشان می شود.

استقلال اقتصادی زمانی اتفاق می‌افتد که رونق تولید جهادی صورت گیرد

امام جمعه بندرپل با اشاره به اینکه یکی از گزاره‌های مهم اقتصادی هر کشوری ساماندهی به تولید داخلی و کارگاه‌های کوچک تولیدی برای تامین اقلام جزئی کشور و جلوگیری از خروج ارز است، افزود: « تولید وحرکت جهادی» یک امر نجات‌بخش است که آثار فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در کشور دارد و اگر کشور به یک استقلال اقتصادی برسد و از بیماری اقتصاد تک محصولی و تحریم‌های ظالمانه رهایی پیدا کند، قوام بیشتری خواهد داشت.

وی اظهار کرد: استقلال اقتصادی و حرکت جهادی کار وتلاش سبب افزایش رنگ و بوی رونق معیشت در زندگی مردم خواهد شد.

عالم اهل سنت هرمزگان تصریح کرد: استقلال اقتصادی زمانی اتفاق می‌افتد که رونق تولید تبدیل به تولید جهادی شود و این جهاد و جهش تولید پایه‌های اقتصاد سالمی است که ابزار تسلط را از سلطه‌گران جهان گرفته و آن‌ها را خلع سلاح می‌کند.

بازماندگان خاطر نشان کرد: یکی از الطاف الهی در این برهه از زمان توجه دولتمردان به ظرفیت‌های داخلی است که می‌توانیم شاهد اقتصادی پویا و رونق زندگی مردم ذیل فرهنگ دینی و اسلامی باشیم.

گره گشایی مشکلات با روحیه جهادی و انقلابی امکان پذیر است

شیخ راهبر، امام جمعه اهل سنت چارک با بیان اینکه گره گشایی مشکلات با روحیه جهادی و انقلابی امکان پذیر است، گفت:هیچ راهی جز اقتصاد مقاومتی،جهادی و انقلابی در مقابله با استکبار و استعمار نداریم.

عالم اهل سنت هرمزگان عنوان کرد به برکت انقلاب اسلامی در طول ۴۲ سال خودکفا شده ایم و نباید کشوری با این همه پتانسیل و ظرفیت، قدرت نظامی، افراد نخبه و علمی، مسائل کشوری خود را به مسائل جهان غرب گره زده که این طرز تفکر برای جامعه ما زیبنده نیست.

وی افزود: ما کشوری قوی و نابغه هستیم و از پس مشکلات برآمده و اگر طبق بیانیه گام دوم انقلاب از جوانان نخبه، متعهد، انقلابی استفاده کنیم اتفاقات زشتی که دل هر مسلمان و جوان را به درد می آورد شاهد نخواهیم بود.

وی به سوءمدیریت مدیران دولتی پرداخت و افزود : اگر برای رسیدن اهداف از اقتصاد مقاومتی، جهادی، نیروهای انقلابی، دولتمردان انقلابی و متدین و دلسوز در رأس امور باشند؛ وضعیت کشور چنین نخواهد بود و هیچ گونه از این بی برنامگی و عدم مدیریت صحیح افراد مسئول پیش نخواهد آمد.

نمونه کار موفق و جهادی قرارگاه خاتم الانبیاء است
وی با اشاره به اینکه ما پس از ۴۲سال انقلاب باید یک انقلاب درونی در کشور ایجاد کنیم و با اتکا به قدرت خداوند امورات خود را به نحو احسن انجام دهیم، اظهار کرد: اگر این برنامه ها را پیش نگیریم و در خدمت امیال غرب و همه چیز داخلی را به مسائل غرب متصل کنیم وضعیت این چنینی پیش خواهد آمد و با استفاده از جوانان ولایی و انقلابی، متعهد، باتقوا که همه این شاخصه ها داشته باشد این گرفتاری های هر روزه نخواهیم داشت.

امام جمعه اهل سنت غرب استان هرمزگان عنوان کرد:نمونه کار موفق و جهادی قرارگاه خاتم الانبیاء که در بحث و موضوعات و طرحهای مختلفی پای کار هستند و این ظرفیت نشان دهنده  قدرت کشور و این که ما می‌توانیم هست.
راهبر گفت:هر جایی که کار انقلابی و به رهبری جوانان صورت گرفته است بهترین کار در آن عرصه اتفاق افتاده است.

وی خاطر نشان کرد: اگر جهاد های مختلف علمی،اقتصادی،فرهنگی و…مثل جهادسازندگی به نحو احسن صورت بگیرد هیچ گونه مشکلاتی در این زمینه ها نخواهیم داشت و تنها راه برون رفت از مشکلات و گذر از گردنه های سخت اقتصادی، برنامه ریزی صحیح، اتکا به قدرت لایزال الهی و اینکه خود را وابسته به غرب ندانیم درست خواهد شد.

مسئولان جامعه باید افرادی توانمند با روحیه جهادی باشند

شیخ محمد شریف رحمانی، امام جمعه اهل سنت روستای کنخ با اشاره به فرا رسیدن میلاد با سعادت پیامبر اکرم(ص) و روز دانش آموزاظهار کرد:  یکی از راه های پیشرفت، رشد، توسعه و ترقی در هر جامعه وجود نیروهای توانمند آن جامعه هستند.

عالم اهل سنت جنوب کشور عنوان کرد: نبروهای توانمند جهادی حرف اول برای رشد و توسعه جوامع هستند؛ قطعا نیروهای توانمند انسان هایی هستند که در زمینه های مختلف تخصص، تعهد، شرکت در مشورت، ساده زیست و دوری از اشرافی گری و تنها هدف آنها از فعالیت رشد آبادی خود و جامعه و در نهایت رضای خداست.

رحمانی با اشاره به وجود مشکلات اقتصادی در جامعه اظهار کرد: در وضعیتی که دشمن با طرح ریزی نقشه به دنبال آسیب وارد کردن به جامعه ما از طریق فلج کردن اقتصاد و فکر می کند بتواند در این جنگ هم موفق شود؛ لذا می‌طلبد که مسئولان در مرحله اول که پیشگامان جامعه هستند و مسئولیتی به عهده دارند انسانهایی توانمند با روحیه جهادی باشند.

وی افزود: مسئولی موفق است که برای کار و تلاش به صندلی اکتفا نکند بلکه از نزدیک شاهد درد و مشکلات و دغدغه مردم را ببند و چاره اندیشی کند.

عالم اهل سنت هرمزکان با بیان تخصص و تلاش دو بال برای پرواز کردن و آبادی کشور است، خاطر نشان کرد: امید است هم مسئولین، هم مردم برای رشد و توسعه خود و جامعه تلاش را سر لوحه کار خود قرار دهند و بدون داشتن روحیه جهادی هر چقدر هم متخصص بود کار به نحو احسن پیش نمی رود.

کارشناس مسائل سیاسی:
آمریکا ابر بدهکار اقتصادی است/ بدعهدی ایالات متحده به اثبات رسیده است

میثم حسن پور، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح توس اظهار کرد: بعد از جنگ جهانی دوم و روی کار آمدن یک فضای دو قطبی در عرصه سیاست بین الملل به رهبری ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی این دو به عنوان دو قدرت اقتصادی هم شناخته می‌شدند و بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و دوران تک قطبی ایالات متحده دورانی بود که امریکا حدود ۵۰ درصد از اقتصاد دنیا را در دست داشت؛ اما این آمار امروزه به شدت کاهش پیدا کرده است،  به نحوی که امروزه آمریکا تنها حدود ۲۰ درصد از اقتصاد دنیا را در اختیار دارد و بنا به آمار نه تنها به عنوان یک ابر قدرت شناخته نمی‌شود بلکه دیگر اقتصاد اول دنیا هم به حساب نمی‌آید و چین این جایگاه را تصاحب کرده است.

وی در ادامه افزود: از جمله عواملی که باعث ایجاد هرج و مرج در آمریکا شده است می‌توان گفت که ناعدالتی و به ویژه ناعدالتی نژادی در آمریکا مسئله جدیدی نیست؛ مارتین لوترکینگ در دهه ۷۰ میلادی به عنوان رهبر سیاه پوستان ایالات متحده که مرگ وی اعتراضات گسترده‌ای را به راه انداخت اما امروزه با مرگ جورج فلوید تمام حفره‌های ناعدالتی و سیاسی آمریکا سر باز زده است و تمام این مسائل در آمریکا با وجود روی کار آمدن ترامپ تشدید شده است.

تجمعات آمریکا، نشان دهنده اعتراض به ناعدالتی گسترده 

کارشناس مسائل سیاسی، تصریح کرد: تحلیل گران بر این عقیده‌اند که مرگ جورج فلوید و اتفاقات بعد از آن فقط با اتفاقات دهه ۷۰ میلادی در آمریکا قابل مقایسه است اما نکته قابل تأمل آن این است که در سال ۲۰۲۰ و موضع مرگ جورج فلوبد اعتراضاتی را شروع کرد که محدود به یک نژاد نبود و نشان دهنده اعتراض به ناعدالتی گسترده آمریکا است و پیش بینی می‌شود بعد از انتخابات آمریکا دوباره شاهد هرج و مرج داخلی در آمریکا باشیم چرا که هر دو کاندید انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نحوی اعلام کردند که در صورت پیروز نشدن در انتخابات تقلب صورت گرفته و هواداران خود را به خیابان ها فراخواهند خواند.

حسن پور، گفت: اگر بخواهیم یک کشور را در زمره‌ی ابر قدرت ها به شمار بیاوریم باید یک کشور داری ۴ مولفه‌ی اقتصادی، نظامی، مدیریت بحران و قدرت نرم را داشته باشد، که آمریکا در حوزه اقتصادی امروز به عنوان یک ابر بدهکار اقتصادی شناخته می‌شود و دیگر خبری از اقتصاد برتر دنیا نیست، در مورد مدیریت بحران نیز آمریکا در مسئله کرونا به همگان ثابت کرد که قدرتی برای مدیریت بحران هم ندارد.

موشکباران عین الاسد، اقدامی که ۷۵ سال هیچ کشوری جرات نداشت

وی افزود: قدرت نظامی آمریکا؛ طبق گفته‌های ترامپ در تبلیغات سال ۲۰۱۶  آمریکا ۷ تریلیون دلار برای حوزه نظامی خود هزینه کرده است که امروز به خوبی قابل مشاهده است که هیچ نتیجه ای و دستاوردی نداشته است؛ به عنوان مثال بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی ترامپ اعلام کرد که اگر ایران در صدد انتقام باشد ما ۵۲ نقطه از خاک ایران را مورد هجمه قرار خواهیم داد، اما ایران برای شروع انتقام پایگاه عین الاسد آمریکا را مورد اصابت قرار داد و این در حالی است که ۷۵ سال است هیچ کشوری جرأت همچین اقدامی را نداشته است.

کارشناس مسائل سیاسی در ادامه یادآور شد: وقتی یک ابر قدرت از یک معاهده خارج می‌شود با این کار عملا آن معاهده به زمین می‌خورد اما طی چند سال گذشته خروج امریکا از برجام، یونسکو و کنفرانس آب و هوایی پاریس باعث مخالفت تمام کشورها شد و نشان داد آمریکا در این مورد هم حرفی برای گفتن ندارد.

حسن پور گفت: علاوه بر تمام این شواهد خود آمریکایی‌ها نیز بر این مسئله معترف هستند که ابر قدرتی به نام ایالات متحده دیگر وجود ندارد؛ فرید زکریا به عنوان یکی از سیاست مداران آمریکایی به این مسئله اذعان داشته است، همچنین طبق گزارشاتی که در سال ۲۰۱۲ نهادهای اطلاعاتی آمریکا منتشر کرد، اعلام شد تا ۲۰۳۰ دیگر ابر قدرتی وجود نخواهد داشت یعنی دیگر آمریکا به عنوان یک ابر قدرت شناخته نخواهد شد؛ فرانسیس فوکویاما نیز به عنوان اندیشمندی که بعد از فروپاشی جماهیر شوروی گفت پایان تاریخ با یک فرد آمریکایی و یک لیبرال دموکراسی آمریکایی رقم خواهد خورد امروزه رسماً از مواضع خود عقب نشینی کرده است.

وی در ادامه بیان کرد: بر اساس اتفاقاتی که در دنیا و در درون آمریکا رخ می دهد و طبق صحبت‌های تحلیل‌گران آمریکایی این مسئله را به خوبی بیان می‌کند که امروزه و در آینده دیگر قدرتی به نام آمریکا شناخته نخواهد شد، که این معنای همان افول است ، افول به معنای کاهش قدرت یک کشور از تمام جوانب است و این افول نه تنها به گفته‌ی ما بلکه به نوعی تمام دنیا به این مسئله اذعان دارند.

لازم به ذکر است؛ رهبر انقلاب اسلامی در دیدار خود با دانش‌آموزان و دانشجویان که به‌مناسبت ۱۳ آبان ۱۳۹۷روز مبارزه با استکبار جهانی برگزار شد، با اشاره به چالش بلندمدت بین ایران و آمریکا و توطئه‌های «جنگ اقتصادی» و «جنگ رسانه‌ای» آمریکا علیه ملت ایران، ملت ایران را پیروز این چالش بلندمدت، و دولت آمریکا را بازنده‌ی آن معرفی کردند؛ علاوه بر این حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به بحث «افول قدرت آمریکا»، قرائن این زوالِ قدرت را در دو عرصه‌ی نرم و سخت تبیین نمودند.

کارشناس مسائل سیاسی:
راهبرد کلان بایدن و ترامپ در قبال ایران تفاوتی ندارد

غلامحسین دشتی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، پیرامون رویکرد مشترک روئسای جمهور آمریکا در قبال ایران گفت: ایالات متحده آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران دارای یک استراتژی ثابت است که در مراحل مختلف آن را دنبال می‌کند.

وی افزود: آمریکا در مرحله اول تغییر رفتار ایران در برخی از موضوعات مانند انرژی هسته‌ای، توان موشکی و نفود ایران در منطقه و در مرحله بعد تغییر در مدیریت نظام چه از طریق تغییر قوانین و چه تغییر جناح‌ها و افراد را دنبال می‌کند و در نهایت تغییر نظام به عنوان استراتژی اصلی در دستور کار آن‌ها است.

تحلیلگر سیاسی اضافه کرد: این راهبرد ثابت در سیاست خارجی آمریکا است که به تناسب شرایط زمانی، مکانی، منطقه‌ای و آنچه که در ایران اتفاق می‌افتد این برنامه‌ها متنوع است.

دشتی با بیان اینکه آمریکا هیچ‌گاه با ماهیت انقلابی و اسلامی ایران سازگاری نخواهد داشت، تأکید کرد: آمریکا اهداف خصمانه‌اش را با روش‌های مختلف دنبال می کند که این روش ها گاهی  مذاکره است و گاهی تهدید و برخی مواقع هم هر دو با هم است.

وی اظهار داشت: آمریکایی‌ها برخی مواقع روی خوش نشان می‌دهند تا به اهداف اصلی‌شان ببرسند این در حالی است که آن‌ها هیچ‌گاه به تعهدات‌شان پایبند نیستند و آنچه مدنظرشان است راهبرد اصلی‌شان یعنی براندازی نظام ایران است.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در شرایط فعلی آمریکایی‌ها خواهان وجود یک ایران ضعیف شده درگیر با مسائل داخلی هستند، چیزی که نمونه آن را در لبنان در عراق و حتی در سوریه شاهد هستیم؛ در واقع آن‌ها در ایران دولت ضعیف را پیگیری می‌کنند تا این دولت ضعیف زمینه اجرای آن راهبردهای اصلی‌شان را به وجود بیاورد.

دشتی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری امریکا عنوان کرد: هیچ تفاوتی بین ترامپ و بایدن در راهبرد کلان آن‌ها وجود ندارد، هرچند ممکن است شیوه‌های آن‌ها متفاوت باشد؛ مثلا دیدگاه‌های بایدن به اوباما نزدیک است و شاهد بودیم که اوباما سعی کرد سخت‌ترین تحریم‌ها و یک احماع جهانی را علیه ایران ایجاد کند.

وی ادامه داد: در جریان مذاکرات هم آن‌ها برجام را طراحی کردند و طی آن امتیازات زیادی را گرفتند، بنابراین راهبرد ما باید اتکای به داخل و دست رد زدن به سینه آمریکا باشد.

مسئول بسیج دانش‌آموزی ازنا:
۱۳ آبان نماد ایستادگی ملت ایران در برابر استکبار جهانی است

مهدی نیکدل در گفت‌وگو با سفیر افلاک ضمن تبریک روز نوجوان و آغاز هفته بسیج دانش‌آموزی و گرامیداشت یاد و خاطره ۳۶ هزار شهید دانش‌آموزی کشوری و ۶۱ شهید ازنا، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب فرمودند «سیزدهم آبان ماه در حقیقت به معنای واقعی کلمه، یکی از ایام‌الله است»، یقیناً جبهه حق و باطل از ابتدای خلقت آدم ابوالبشر تاکنون وجود داشته و فراعنه، نمرودیان، ابوسفیان‌ها و ابن زیادها در مقابل حق و حقیقت جبهه گرفته اندو با زورگویی موجبات ظلم و ستم بر مردم جهان را رقم‌زده‌اند.

وی افزود: امروزه استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا جنایتکار ادامه‌دهنده راه و نمونه‌ای از همان یزیدیان و مستکبران هستند که مقاومت و ایستادگی در مقابل آن‌ها تنها راه سعادت و رستگاری است.

مسئول بسیج دانش‌آموزی ازنا عنوان کرد: ما بر آن شدیم که با استعانت از خداوند متعال و تبعیت محض از ولایت مطلقه فقیه در راستای صیانت از انقلاب اسلامی و سربلندی به ملت عزیز ایران اسلامی و مقابله با کفر و الحاد جهانی نسبت به امر تربیت جوانان انقلابی تلاش مضاعف داشته باشیم.

وی تصریح کرد: بسیج دانش‌آموزی یکی از شاخه‌های پرثمر شجره طیبه بسیج است که طی سال‌های اخیر در جهت کادر سازی و تربیت نیروهای جوان انقلابی پایه کار بوده و اقدام به انجام فعالیت‌های مختلف فرهنگی، تربیتی، علمی، بصیرتی، اجتماعی و جهادی نموده است.

نیکدل گفت: ۱۳ آبان نماد ایثار و فداکاری شهیدان عزیز دانشجو و دانش‌آموز است که در مقابل تجاوز و چپاول ابرقدرت‌ها از خود ایستادگی نشان دادند و سنگفرش خیابان‌ها را از خون خود رنگین ساختند.

مسئول بسیج دانش‌آموزی ازنا بیان کرد: دانش آموزان این نونهالان نهضت اسلامی امام خمینی(ره) که از اولین روزهای مبارزه به میدان آمده بودند آن‌چنان در این راه پایمردی و ایستادگی کردند که با تقدیم ۳۶ هزار شهید دشمن را از تجاوز و زیاده‌خواهی مأیوس کردند.

وی خاطرنشان کرد: باید از تمام ظرفیت‌های خود برای دفاع از ارزش‌ها و دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی استفاده کنیم و با حضور در عرصه‌های سازندگی کشور و به تبعیت از دین مبین اسلام و پیروی از رهبر معظم انقلاب اسلامی و همگام با ملت شهیدپرور ایران دفاع از مظلومین را سرلوحه زندگی خود قرار داده و بنیه علمی خود را تقویت و با فتح قله‌های علمی دنیا را نیازمند علمی و دینی خود کنیم.

نیکدل اظهار داشت: برگزاری مسابقات مختلف بصیرتی، هنری و فرهنگی در فضای مجازی، برگزاری نمایشگاه استکبارستیزی در سطح شهرستان و اجرای گروه سرود خیابانی توسط دانش آموزان بسیجی و… از عمده‌ترین اقدامات بسیج دانش‌آموزی ازنا در هفته بسیج دانش‌آموزی امسال است.

استاندار زنجان:
حماسه سازان انقلاب نباید فراموش شوند/ دشمن در جنگ اقتصادی هم ناکام می ماند

به گزارش موج رسا; فتح الله حقیقی شامگاه دوشنبه در جلسه ویژه ۱۳ آبان در جمع دانش آموزان اتحادیه انجمن های اسلامی با تبریک هفته وحدت، ولادت با سعادت پیامبرگرامی اسلام( ص) و گرامیداشت ۱۳ آبان اظهار کرد: دشمنان انقلاب اسلامی بعد از پیروزی انقلاب بر علیه کشورمان هر اقدام خصمانه ای که از دستشان می‌آمد کوتاهی نکردند و در اوایل انقلاب جوانان و نوجوانان عاشقانه به فرمان امام راحل گوش فرا دادند و حماسه آفریدند و با حماسه های خود شکست مفتضحانه ای را برای دشمن رقم زدند.

وی عنوان کرد: از زمانی که انقلاب ما به پیروزی رسید دشمنان اهداف شوم خود را نسبت به کشورمان آغاز کردند و در مسئله طبس شکست خوردند و بعد از آن کودتای نوژه را ایجاد کردند اما باز هم ناکام ماندند و بعد از آن که به نتیجه نرسیدند جنگ تحمیلی را به وجود آوردند و باز هم بی‌نتیجه ماندند.

استاندار زنجان با اشاره به جنگ نیابتی دشمن علیه انقلاب اسلامی افزود: دشمن اسلام داعشی را بر علیه اسلام ناب محمدی به وجود آورد تا به اهداف شوم خود برسد اما در این راه نیز ناکام ماند.

وی بیان کرد: دشمن امروز علیه ملت ایران جنگ اقتصادی را آغاز کرده و در این جنگ نیز ناکام خواهد ماند.

حقیقی با بیان اینکه در زمان هشت سال دفاع مقدس رزمندگان ما با اسلحه ژ۳ به جنگ با تانک می‌رفتند افزود: امروز توان نظامی کشورمان غیرقابل مقایسه با آن دوران است و امروز کشورمان به موشکهای نقطه‌زن مجهز است.

وی با تاکید براینکه جوانان امروز کشورمان بی‌نظیر هستند افزود: موفقیت‌هایی که امروز کشورمان در عرصه‌های مختلف کسب کرده به همت جوانان است.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه در تمام وقایع و فراز و نشیب‌ انقلاب تا به امروز کسی نقش جوانان را نمی‌تواند انکار کند افزود: جوانان امروز ثابت کردند که با عمق وجودشان به رهبر انقلاب ایمان راسخ دارند.

وی با بیان اینکه جوانان انقلاب جنگ هشت سال دفاع مقدس را ندیدند اما همواره پای آرمان‌های خود ایستادند گفت: امروز هوش سیاسی جوانان ما بیشتر از سن‌شان است.

حقیقی با اشاره به اینکه دشمن به شایستگی جوانان ما پی برده است عنوان کرد: دشمن اگر تا به امروز علیه کشورمان از دستش کاری می‌آمد قطعا کوتاهی نمی‌کرد و آنها شایستگی مردم ما را درک کردند.

وی با تاکید براینکه جوانان ما باید قدر انقلاب را بدانند افزود: امروز حماسه سازان انقلاب نباید فراموش شوند. شهدا و رزمندگان اسلام حقیقیت انکار ناپذر هستند.

لگوی «مدیریت جهادی» بزرگ‌ترین دستاورد دفاع مقدس؛

«کار جهادی» گره گشای مشکلات اقتصادی است/گام های بلند بسیج سازندگی برای محرومیت زدایی

مهرداد ویسکرمی نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: در دشمنی آمریکا و اسرائیل با ملت ایران هیچ شکی وجود ندارد چرا که آنها دشمن ما بوده و هستند.

وی با اشاره به تحریم های دشمن افزود: دشمن برای تسلیم ملت ایران در طول این سالها هرآنچه در توان داشت برای تحریم در نظر گرفت و کوتاهی نکرد و هم اکنون دیگر چیزی برای تحریم باقی نمانده که دشمن تحریم کند.

ویسکرمی با اشاره به جنگ اقتصادی تصریح کرد: وقتی دشمن متوجه شد با جنگ سخت به جایی نمی رسد از طرق دیگر وارد شد و امروز با تکیه بر توان داخلی و استفاده از ظرفیت ها و همچنین با مدیریت جهادی می توان در رفع مشکلات اقتصادی اقدام کرد.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در این جنگ اقتصادی باید افرادی انتخاب شوند که به عنوان مدیران بتوانند جهادگرانه و با مدیریت جهادی و برنامه ریزی اقدامات لازم را برای حل مشکلات انجام دهند.

وی بیان کرد: نباید همه مشکلات را به تحریم گره زد چرا که برخی از مشکلات ربطی به تحریم ندارند و با برنامه ریزی می توان آنها را حل و فصل کرد.

ویسکرمی با اشاره به این که تلاش و تحرک مدیران در این عرصه بسیار حائز اهمیت است گفت: برخی از مدیران توانایی لازم برای کار را ندارند و برخی هم به درستی انتخاب نمی شوند تا بتوانند در این عرصه تلاش کنند در حالی که اگر مدیری توانایی لازم را داشته باشد و جهادی عمل کند می تواند موفق شود.

به هر حال امروز در جنگ اقتصادی با مدیریت جهادی و برنامه ریزی و تکیه بر توان و ظرفیت های داخلی و با تاسی از برنامه ریزی دوران جنگ تحمیل برای استفاده از منابع داخلی می توان پیروز شد و بار دیگر نشان داد که ما می توانیم.

 نماینده ولی فقیه در لرستان:

آمریکا به دنبال تسلط بر کشورهاست/تکیه و امید به آمریکا ساده لوحی است

حجت الاسلام و المسلمین سید احمد رضا شاهرخی در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک ضمن تبریک ولادت پیامبر(ص) اظهار داشت: پیامبر اسلام در عصری متولد و به پیامبری رسید که وضعیت جامعه بشری به گونه ای بود که گویا راه نجات به روی بشر بسته است به طوری که ظلم و ستم جامعه را فراگرفته بود و نفرت و رسم و رسوم جاهلیت در تار و پود جامعه رخنه کرده بود.

وی افزود: با ولادت و پیامبری حضرت محمد(ص) نشان از یک دگرگونی می داد و پیامبری مبعوث شد که بن بست ها را گشود و صداقت و راستی، نجابت و شرافت جایگزین صفات زشت شدند.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به این که پیامبر(ص) برای همه الگو است گفت: هدف این است که به آن صفات اخلاقی پیامبر(ص) نزدیک شویم و با الگوگیری از رفتار پیامبر(ص) بتوانیم موفق شویم.

حجت الاسلام و المسلمین شاهرخی تصریح کرد: در مدت پیامبری حضرت محمد(ص) دگرگونی خاصی در جامعه ایجاد شد و و امروز اسلام جوابگوی همه نیازهای بشریت است.

وی با اشاره به وقایع ۱۳ آبان گفت: تبعید امام(ره) در ۱۳ بان سال ۱۳۴۳، تسخیر لانه جاسوسی آمریکا و به شهادت رسیدن تعدادی از دانش آموزان در این روز مناسبت های ویژه ۱۳ آبان هستند و امام(ره) با همراهی مردم تمام برنامه های نظام سلطه را از بین بردند.

نماینده ولی فقیه در استان عنوان کرد: البته شیطان بزرگ برنامه ها و توطئه هایی دارد که نظام سلطه را در کشورها حاکم کند ولی ملت ایران در همان سالها دست استکبار را از این کشور کوتاه کردند و ثابت شد که تا ۱۳ آبان وجود دارد، راه نفوذ سیاسی و اقتصادی به روی آمریکا بسته است.

شاهرخی خاطر نشان کرد: ایران با همه وجود در برابر نظام استکبار ایستاده است و قضایایی که در سالها رخ داده نشان می دهد که تکیه و امید به آمریکا از ساده لوحی است و آنچه که آمریکا به دنبال آن است تمامی ندارد و تنها به دنبال تسلط بر کشورهای دیگر است.

وی با اشاره به ظرفیت های داخل کشور بیان کرد: ایران اسلامی از ظرفیت های بسیار بالایی برخوردار است و با مدیریت جهادی می توان از این مشکلات هم عبور کرد چرا که ملت ایران روزهای سخت تر این هم پشت سر گذاشته و مقاوم تر از هر روز در مسیر انقلاب حرکت می کنند.

نماینده ولی فقیه در استان لرستان تصریح کرد: بسیاری از کشورهای دنیا از انقلاب اسلامی ایران الگو گرفته و بیداری اسلامی در کشورهای دیگر آغاز شده و این در حالیست که اوضاع آمریکا از نظر اقتصاد و امنیت رو به افول است.

کارشناس سیاسی:
خشونت جزو ذات آمریکا است/ میلیون‌ها نفر از مردم ایالات متحده دچار فقر و محرومیت از خدمات پزشکی هستند

به گزارش دیار آفتاب؛ رجبی، کارشناس سیاسی در گفتگو با فراهان خبر با اشاره به سیستم حاکمیتی آمریکا گفت: وضعیت شکل گیری در آمریکا به گونه ارباب و رعیتی یا ارباب و برده ای است.

وی با اشاره به شکل گیری آمریکا افزود: سفیدپوست ها آمریکا را کشف کردند و تعداد زیادی از بومیان آن منطقه را به قتل رساند و عده ای را هم به بردگی گرفتند و تعداد از سیاه پوستان را از آفریقا برای بردگی به آمریکا آوردند.

رجبی با اشاره به اینکه فرهنگ کشور آمریکا برگرفته از خشونت است و خشونت جزو ذات فرهنگ آمریکا است اظهار کرد: مردم آمریکا علاقه به اسلحه و کشتار دیگری دارند و آمارها نشان می دهد میزان اسلحه در این کشور چند برابر جمعیت افراد است.

وی افزود: علی‌رغم شعارهای حقوق بشر که آمریکا برای سایر کشورها می‌دهد و حتی با کشورهای دیگر با بهانه‌های نقض حقوق بشر می‌جنگند اما خود آمریکا دچار تبعیض در سیستم حاکمیتی است.

رجبی اظهار کرد: تبعیض در این کشور در همه اشکال وجود دارد و اگر میزان بهره‌مندی سفیدپوست‌ها و سیاه‌پوست‌ها را در عرصه‌های مختلف بسنجیم، این فاصله بیش از چند برابر است.

کارشناس سیاسی گفت: شخصیت ترامپ با شعار ترجیح سفید پوست ها بر سیاه پوست ها و با احیای گذشته ننگین کشور سبب تشدید تبعیض نژادی در آمریکا شد.

وی با اشاره به افول آمریکا در جهان افزود: در گذشته کشورها و دولت های دیگر زیر سلطه آمریکا بودند اما دیگر کشورها حرف آمریکا را گوش نمی دهند.

رجبی افزود: در گذشته آمریکا ابرقدرتی اقتصادی بوده است اما اکنون سطح تجارت آمریکا کاهش یافته و در مقابل چین ۱۱ به ۱۶ است و همچنین بدهی ها ی آمریکا بیش از ناخالص داخلی می باشد.

کارشناس سیاسی اظهار کرد: خارج شدن آمریکا از توافقات در مذاکره با ایران نیز سبب بدبینی اروپا و کاهش اعتماد جهان به این کشور شد.

وی گفت: ناتوانی آمریکا در مقابله با کرونا اقتدار این کشور را در جهان پایین آورد و آمارها نشان می دهد که ۴۰ میلیون نفر در آمریکا گرسنه هستند.

رجبی افزود: در بحبوحه بزرگ‌ترین بحران بهداشتی و اقتصادی در طول نسل‌ها، میلیون‌ها نفر از مردم آمریکا دچار فقر و محرومیت از خدمات پزشکی شده‌اند.

کارشناس سیاسی اظهار کرد: این کشور جایگاه خود را به عنوان یک رهبر جهانی از دست داده است. آمریکا میان کاهلی و بی‌کفایتی گرفتار شده است.

رجبی با اشاره به اینکه اقتدار آمریکا در جهان زیر سوال رفته است و این بهم ریختگی آمریکا قابل جبران نیست خاطرنشان کرد: نگرانی ها از افزایش اعتراضات در آمریکا و تعداد کشته شده ها در تیراندازی ها در واقع همراهان همیشگی این کشور را از آمریکا جدا کرده است.

کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد
کاهش قدرت اقتصادی، نظامی و ایدئولوژیک آمریکا افول این کشور را رقم زده است/نقش موثر تفکر مقاومت در کاهش هژمونی نظامی آمریکا

جواد یاری کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با دیار آفتاب، در خصوص افول آمریکا و مواجهه این کشور با چالش های جدی اقتصادی، سیاسی، امنیتی، گفت: اولین شاخصه قدرت در ایالات متحده آمریکا قدرت اقتصاد این کشور بود که می توانست با آن، کشورهای غیرهمسو با خودش را تحریم کند، رفتارهای آنان را تغییر بدهد و نهایتا با تسلیم کردن آنها به اهداف خودش برسد. ولی امروزه شاهد افول این قدرت در آمریکا هستیم.

وی افزود: آمار و ارقام نشان می دهد آمریکایی ها که پس از جنگ جهانی دوم ۵۰درصد اقتصاد دنیا را در اختیار داشتند، امروزه کمتر از ۱۸درصد از اقتصاد دنیا را در اختیار دارند و این نشان از افول اقتصادی آنهاست. از طرفی کشورهای دیگری مثل چین، ژاپن، هند و ... در این رقابت اقتصادی پا به عرصه گذاشته اند و قدرت اقتصادی آمریکا را روز به روز ضعیف تر می کنند. طبیعی است که بسیاری از سیاست های این کشور با کاهش هژمونی اقتصادی با چالش مواجه می شود.

یاری با اشاره به عدم توزیع عادلانه ثروت در آمریکا، گفت: تقریبا نیمی از ثروت این کشور بین سیصد، چهارصد نفر تقسیم شده است و در سال های اخیر شاهدیم که در شهری مانند نیویورک، چندین هزار یا چند صد هزار نفر کارتن خواب هستند. از طرف دیگر کرونا هم ضربه سنگینی به اقتصاد این کشور وارد کرده است که باعث بیکاری ۶۰میلیون نفر و خسارتی ۵۰۰میلیارد دلاری به اقتصاد آمریکا شد. بنابراین این کشور دیگر نمی تواند از قدرت اقتصادی اش در راستای تامین اهداف مد نظرش استفاده کند.

نقش اصلی انقلاب اسلامی در شکست نظامی آمریکا

این کارشناس مسائل سیاسی دومین شاخص قدرت آمریکا را قدرت نظامی این کشور دانست و افزود: آن ها پس از جنگ جهانی دوم با تکیه بر قدرت نظامی، خود را پلیس جهان می دانستند ولی با روی کار آمدن انقلاب اسلامی، این قدرت آمریکا روز به روز ضعیف تر شد. یکی از نشانه های کاهش قدرت نظامی آمریکا، شکست رژیم بعث عراق در مقابل ایران بود. بر همگان واضح است که رژیم بعث پشتیبانی آمریکا و متحدانش را پشت سر خود داشت و شکست او در واقع شکست آمریکا بود. در قضیه داعش هم این کشور با هزینه ای ۸ترلیون دلاری باز هم نتوانست به نتیجه دلخواهش برسد و بازنده این نبرد شد. مثال های بسیاری برای افول قدرت نظامی آمریکا وجود دارد که بمباران اخیر پایگاه نظامی عین الاسد توسط ایران از دیگر مثال های آن است.

وی افزود: انقلاب اسلامی و تفکر مقاومت در کاهش هژمونی نظامی آمریکا نقش اول و اصلی را بازی کرده است. این کشور با هزینه های سنگینی که در مباحث نظامی می پردازد، شکست های سنگینی را تجربه می کند که مثال دیگر آن جنگ یمن است که عربستان به نمایندگی تمام از آمریکا، ۵ سال است که این جنگ را ادامه داده ولی هنوز نتوانسته به اهدافش برسد.

افول قدرت ایدئولوژیک آمریکا

یاری سومین شاخص قدرت آمریکا که رو به افول است را قدرت نرم و ایدئولوژیک این کشور دانست و تصریح کرد: یکی از دلایل افول قدرت نرم آمریکا، استفاده این کشور از قدرت نظامی است، این امر نشان می دهد آمریکا قدرت اقناعی خود را از دست داده است. خصوصا با روی کار آمدن ترامپ افول آمریکا سرعت بالایی گرفته است به طوری که امروزه می بینیم بسیاری از کشورها، حتی کشورهای همسو با ایالات متحده، از دستورات آمریکا پیروی نمی کنند. بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کنند اگر ترامپ در انتخابات آمریکا رای بیاورد، افول آمریکا سرعت بیشتری به خود می گیرد.

وی با اشاره به بی اخلاقی ها، بی عدالتی ها و عدم رعایت حقوق بشر در آمریکا، گفت: ماجرای جورج فلوید و اعتراضاتی که در پی قتل او در شهرهای این کشور شکل گرفت، تایید کننده حرف بسیاری از کشورهایی بود که به نبود عدالت، آزادی و حقوق بشر در آمریکا معترض بودند. ۱۳درصد جمعیت آمریکا را سیاه پوستان تشکیل می دهند ولی این نسبت در زندان های این کشور به ۵۰درصد می رسد.

این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: قدرت مدیریتی آمریکا نیز در این سال ها با افولی شدید همراه بوده است. نمونه آن مدیریت بحران کرونا در این کشور است که بیشترین آمار قربانیان این بیماری در آمریکاست. این کشور که ادعای داشتن بهترین کادر درمانی را دارد، در این بحران بیماران را دسته بندی کرد و در برخی مواقع به سالمندان خدمتی ارائه نمی کرد. نمونه دیگر افول قدرت مدیریتی آمریکا عدم حرف شنوی کشور ها از دستورات آمریکا است که نمونه آن در بحث خروج آمریکا از برجام و شکست او در تحریم تسلیحاتی ایران بود که نشان می دهد مدیریت این کشور نیز با افول همراه بوده است.

یاری خاطرنشان کرد: با وجود افول همه جانبه آمریکا، باز هم عده ای در داخل کشور هستند که امیدوارند بایدن در انتخابات پیروز شود تا بتوانند با مذاکره با او به صورت موقت بخشی از تحریم ها را کمتر کنند تا به مردم القا کنند که مشکل ما با ترامپ بود و در صورت حضور فرد دیگری به عنوان رئیس جمهور آمریکا، می توان با این کشور وارد معامله شد. این در حالی است که آمریکا سرابی بیش نیست و مشکلات اقتصادی امروز ایران نتیجه گره زدن تمام مشکلات به مذاکره با آمریکاست.

فرمانده قرارگاه شمال شرق ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با گلستان ما:

نیروهای مسلح کشور نمونه بارز موفقیت با کار جهادی هستند/ لزوم توجه به ظرفیت های درونی

به گزارش گلستان ما، امیر سرتیپ رضا آذریان، فرمانده قرارگاه شمال شرق ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: جمهوری اسلامی ایران و این انقلاب از ابتدای پیروزی، با مشکلات و تحریم های عدیده ای که به واسطه استکبار برنامه ریزی شد؛ دسته و پنجه نرم کرد.

وی افزود: تجربه نشان داد که اعتماد به دشمنان این انقلاب و نظام جز عقب ماندگی در حوزه های مختلف برای کشور در برنخواهد داشت و مسلما اگر نیروهای مسلح ایران نیز دلخوش اعتماد به غربی ها و استکبار می‌بودند؛ در حال حاضر شاهد پیشرفت های نظامی در کشور نبودیم.

امیر سرتیپ آذریان با بیان اینکه نیروهای مسلح کشور نمونه بارز موفقیت با کار جهادی هستند؛ تاکید کرد: براساس منویات فرمانده کل قوا و با توجه و اتکا به ظرفیت های انسانی و مادی کشور و کار جهادی، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در زمینه نظامی و ساخت انواع سلاح های مدرن و موشک های دور برد و کوتاه برد به موفقیت های بزرگی دست یافته اند که به واسطه آن کیلومترها خارج از خاک ایران تحت کنترل نیروهای ما است.

فرمانده قرارگاه شمال شرق ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: به واسطه دستیابی به موفقیت های یاد شده، در حوزه امنیتی نیز در بالاترین سطح قرار داریم تا جایی که همانطور که گفتیم، کلیومترها خارج از خاک ایران را نیز کنترل می‌کنیم و این امنیت مرهون جان فشانی شهدا و ایثارگری و کار جهادی بی وقفه نیروهای مسلح است.

وی تصریح کرد: تنها راه برون رفت از مشکلات، توجه به درون و ظرفیت های داخلی است؛ لذا بی جهت نیست که مقام معظم رهبری بر اقتصاد مقاومتی تاکید دارند؛ چرا که پیشرفت در حوزه نظامی و علمی نشان داد که محدودیت ها نه تنها باعث پس رفت نمی شود؛ بلکه با نگاه به درون می‌توان تهدیدها را تبدیل به فرصت کرد.

امیر سرتیپ آذریان گفت: قطعا نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که به پیشرفته ترین موشک ها و سامانه های نظامی دست یافته اند؛ توانایی تولید خودرو را هم دارند و این مستلزم تغییر نگرشها در داخل کشور است.

وی در پایان تاکید کرد: نیروی زمینی ارتش با آمادگی کامل و با تجهیزات به روز نظامی، همچنان مرزبان مرزهای جمهوری اسلامی ایران درمناطق شرقی، غربی، جنوب غرب کشور می باشد و کلیه ترفندهای دشمن را در آنسوی مرزها رصد و با تمام توان از مرزها دفاع می کنند و اجازه هیچ تعرضی رابه مرزهای جمهوری اسلامی نخواهند داد.

کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد؛
آمریکا؛ صدر نشین جدول بی خانمانان و کارتن خواب ها/بدعهدی ایالات متحده در قبال برجام در تاریخ جهان ثبت است

احمد ملاشاهی کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با پایگاه خبری اوشیدا گفت: آمریکا تنها کشوری است که به واسطه در دست داشتن رسانه های قدرتمند، خود را در جهان یکه تاز می داند و به همین دلیل زوایای پنهان سیاسی و اقتصادی آنها از چشم مردم دنیا دور مانده است.

وی افزود: آمریکا تنها کشوری است که نمی تواند به تاریخ خود افتخار کند، تاریخی چندساله اما سراسر وحشی گری که جنگ و کشتار تنها بخش کوچکی از تاریخ چند صد ساله این کشور است.

ملاشاهی بیان کرد: آمریکا به تنهایی به اندازه چند کشور اروپایی بی خانمان و کارتن خواب دارد که بازگو کننده اقتصاد از دست رفته و بحرانی این کشور است.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: رهبران آمریکا شهروندان خود را به درجات مختلفی تقسیم بندی و نظام سرمایه داری را جایگزین کرامت انسانی کرده اند، به گونه ای که در جریان ویروس کرونا شهروندان درجه سه آمریکا در اولویت های آخر درمان قرار دارند.

وی ادامه داد: مدعیان حقوق بشر برای از دست ندادن قدرت، جان شهروندان خود را حتی نادیده می گیرند، امروز به واسطه رفتار های نامناسب رهبران آمریکا موج نارضایتی مردم این کشور روز به روز در حال افزایش است.

ملاشاهی با بیان اینکه در سال های آینده بدهی آمریکا از اقتصاد این کشور بزرگتر می شود، خاطرنشان کرد: آمریکا تا جایی پیش رفته که امروز به یکی از بدهکارترین کشورهای جهان تبدیل شده است، اما غرور و قلدری آن در جهان باعث شده تا همچنان از پرداخت بدهی خود تفرقه برود.

وی بیان کرد: این کشور هزاران میلیارد دلار در خاورمیانه خرج کرد، اما بدون دستاورد دست از پا دراز تر نظامیان خود را از منطقه بیرون راند، جنایت کاران بزرگ تاریخ امروز می دانند که حتی توانایی مبارزه با کشور های کوچک منطقه را هم به دلیل عدم توانایی پرداخت و کسری بودجه ندارند لذا به دنبال بهانه تراشی و مذاکره با سایر کشورها همچون ایران هستند.

کارشناس سیاسی تصریح کرد: بارها ترامپ از مذاکره با کشورمان، سخن به میان می آورد در صورتی که جمهوری اسلامی ایران زیر فشار تحریم های ظالمانه آنها نیازی به گفت و گو نداشته و این آمریکا است که به واسطه تحریم ها دچاره ضرر تاریخی شده است.

وی بیان کرد: به واسطه جنایت های بی شماری که ایالات متحده در جهان انجام داده امروز رویای آمریکایی به یک نفرت آمریکایی تبدیل شده است، بسیاری از مردم جهان به خوبی می دانند که وضعیت کنونی این کشور نشان از افول این کشور دارد.

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: بعد از اینکه ایران به طور مستقیم یکی از پایگاه های آمریکا در عراق را که جزئی از خاک این کشور نیز محسوب می شد بمباران کرد، ابهت آنها در جهان شکسته شد و مردم جهان دانستتند که آمریکا آن کشوری که همه آن را به عنوان یک ابر قدرت می نگرند نیست.

وی بیان کرد: دوران رهبری آمریکا در جهان به واسطه اقتصاد از دست رفته و همچنین فقر مطلق مردم این کشور و بدعهدی با دیگر کشورها رو به پایان است و این پیش بینی را بسیاری از نشریه های خود آمریکا نیز بیان کرده اند.

کارشناس مسائل سیاسی گفت: بسیاری از کارشناسان بر این باورند که روزهای پایانی آمریکا به دست ترامپ اتفاق می افتد، سیاست های دور از عقل و منطق این فرد باعث شده است تا آمریکا به سمت ورشکستگی تاریخی گام بردارد.

وی خاطرنشان کرد: آمریکا به سمت و سویی خواهد رفت که غرب وحشی را دوباره زنده می کند، جنایتکارانی که اسلحه به دست به دنبال کشتار یکدیگر بودند و برای بقا باید قانون جنگل را اجرا می کردند.

ملاشاهی گفت: فقر و نارضایتی مردم از رهبران آمریکا باعث می شود تا نا امنی های بسیاری در این کشور برای زنده ماندن به وجود آید، تا جایی که افول آنها اتفاق بیفتد.

کارشناس مسائل سیاسی افزود: با این وجود آن طور که پیداست این آمریکایی ها هستند که این روزها به دامان کشورهایی همچون ایران خواهند افتاد، لذا مذاکره با آنها نه تنها عقلانی نیست بلکه تجربه برجام نشان می دهد که آنها به دنبال منافع کوتاه مدت خود هستند.

وی با اشاره بدعهدی آمریکا پس از توافق با ایران و دیگر کشورها، تصریح کرد: تجربه تلخ برجام نشان داد که با آمریکایی ها باید به زبان خودشان که همان زور است صحبت کرد، لطافت و حسن نیت ایران در برجام باعث شد تا فشار های تاریخی و تحریم های بی سابقه ای بر کشور اعمال شود.

ملاشاهی با تاکید بر این که بدعهدی آمریکا در قبال برجام در تاریخ جهان ثبت است، گفت: هر چند که مشکلات اقتصادی کشور مربوط به سوءمدیریت است، اما تحریم های آمریکایی ها که بعد از برجام انجام شد بی تاثیر در اقتصاد کنونی کشور نبوده است.
 
ائمه جمعه اهل سنت شرق استان کرمان عنوان کردند؛

آمریکا در متزلزترین شرایط سیاسی و اقتصادی خود قرار گرفته است/ استکبار جهانی آینده ای جز شکست و سرخوردگی ندارد

به گزارش راه آرمان؛ در آستانه سیزدهم آبان ماه روز ملی مبارزه با استکبار جهانی قرار گرفته ایم. این روز یادآور حوادث مهمی است که در شکل گیری انقلاب اسلامی و بیرون راندن مظهر استکبار، آمریکا جهان خوار از ایران نقش اساسی داشتند.

در ۱۳ آبان سال ۱۳۴۳، مأموران رژیم شاه، حضرت امام خمینی(ره) را در قم دستگیر و به دستور آمریکا، به ترکیه تبعید کردند. در ۱۳ آبان سال ۱۳۵۷، دانش آموزان تهرانی در اعتراض به دخالت های آمریکا در ایران، راه پیمایی کردند، ولی دژخیمان رژیم شاه، به آنان حمله کرد و آنان را به خاک و خون کشید و همچنین در ۱۳ آبان ۱۳۵۸، دانشجویان مسلمان پیرو خط امام، لانه جاسوسی آمریکا را در تهران تسخیر کردند و جاسوسان آمریکایی را به گروگان گرفتند. بدین ترتیب، مبارزه ضد آمریکایی مردم ایران، ابعاد جدیدتری پیدا کرد. بنابراین، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، این روز را به روز «ملّی مبارزه با استکبار» نام گذاری کردند.

آمریکا در متزلزترین شرایط سیاسی و اقتصادی خود قرار گرفته است

مولوی عبیدالله شهیکی در گفتگو با راه آرمان؛ با تأکید بر اینکه سیزدهم آبان ماه روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، روزی به یاد ماندنی در تاریخ کشورمان محسوب می شود، گفت: این روز یادآور اقدام تاریخی جوانان مومن و انقلابی جمهوری اسلامی ایران است که آنان با این عمل توطئه های استکبار جهانی را خنثی کرده و ماهیت حقیقی این دژخیمان عالم را برای همگان بر ملا ساختند.

امام جمعه اهل سنت نگین کویر فهرج ادامه داد: در شرایط فعلی و دشمنی آشکار آمریکا جهان خوار با مسلمانان، در همه کشورهای اسلامی باید نسبت به برچیده شدن همه مقرهای ارتباطی آمریکا اقدام عاجل و فوری انجام شود.

وی بیان کرد: آمریکا در برهه فعلی در متزلزلترین شرایط خود بالاخص از جنبه سیاسی و اقتصادی قراردارد و از لحاظ اوضاع داخلی این کشور با بحران های بی سابقه مالی، بدهی های بزرگ، کسری بودجه و عدم کنترل و مهار کرونا رو به رو است.

مولوی شیهکی با بیان اینکه مردم آمریکا نسبت به دولتمردان این کشور کاملا بی اعتماد شده اند، عنوان کرد: هر روز شاهد اعتراض و تجمع های مختلف نسبت به بی عدالتی و تبعیض نژادی و نابرابری های مختلف هستیم و درسیاست خارجی نیز شاهد هستیم که این دولت در بدترین شرایط و وضعیت حیات خودبه سرمی برد.

امام جمعه اهل سنت نگین کویر فهرج با اشاره به اینکه تمامی آزادی خواهان عالم با الگوگیری و رهبری جمهوری اسلامی ایران در مقابل آمریکا ایستاده و قدرت پوشالی آن را برهمگان به اثبات رسانده اند، تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران از بدو تولد تاکنون همواره و در همه ابعاد در مقابل آمریکا با قوت و توان کامل ایستاده و این ایستادگی، عزم و اراده مقوله ای مهم و اساسی را درقلب همه آزادی خواهان جهان به نام مقاومت ایجاد کرده است.

وی ابراز کرد: کشورهای مختلف دنیا نیز به تأسی از جمهوری اسلامی ایران مقاومت و ایستادگی را سرلوحه کار و عمل خود قرار داده اند و کشورمان نیز به معنای واقعی حامی و پشتیبان و اشاعه دهنده فرهنگ جهاد و مقاومت در مقابل مستکبران عالم بوده و است؛ همچنین هرجا که لازم بوده دست به اقدام و عمل زده است و با قدرت، صلابت و اقتدار کامل قدرت پوشالی آنان را بر همگان آشکارساخته است.

آمریکا آینده ای جز شکست و سرخوردگی ندارد

مولوی دلشاد نارویی در گفتگو با راه آرمان؛با تأکید بر اینکه آمریکا آینده ای جز شکست و سرخوردگی ندارد، گفت: آنچه که شما از زبان سردمداران آمریکا در مناظرات می بینید چیزی جزءشکست نیست.

امام جمعه اهل سنت شهرستان ریگان با بیان اینکه علت پیروزی انقلاب اسلامی ایمان و توکل به خداوند است، خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامی ایران با رهبری فردی عالم، دانشمند و باتدبیر روز به روز بر پایه اسلام اعم ازشیعه وسنی در حال پیشرفت است این در حالی است که قدرت استکبار پوشالی است و پیروزی انقلاب اسلامی و رشد آن موجب تضعیف روز به روز استکبار شده است.

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان کرمان:

سرسپردگان اقتدار واهی آمریکا، دل به سرابی بیش نبسته اند/ استکبار جهانی نزد ایران ابهت و قدرتی ندارد

احمد علی مقدم در گفتگو با خبرنگار راه آرمان؛ در پاسخ به این سوال که شرایط و موقعیت آمریکا در عرصه های مختلف به ویژه سیاسی و اقتصادی را چگونه ارزیابی می کنید، اظهار کرد: در آستانه سیزدهم آبان ماه، روز ملی مبارزه با استکبار جهانی قرار داریم و بسیار بجاست بار دیگر ناتوانی و شکست آمریکا در عرصه های مختلف را به سرسپردگان داخلی گوشزد شود تا این عظمت به اصطلاح پوشالی هیچ زمانی قابل اعتماد و اتکا نبوده است و فقط تسلیم و برده بی جیره و مواجب استکبار شده اند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با بیان اینکه سیاست اولیۀ دولت ترامپ بر پایه بی توجهی به معاهدات و قواعد حقوقی و بین المللی و نادیده گرفتن نظم جهانی پدید آمده است، افزود: سیاست های دولت ترامپ درمورد نادیده گرفتن رژیم های بین المللی موجود باعث لطمه به امنیت جهانی، حقوق بشر و محیط زیست شده است همچنین نقطه ضعف ترامپ، مخالفت آشکار او با بین المللی تر شدن اقتصاد آمریکا، از جمله پیوستن آن به پیمان های گوناگون بازرگانی و کشاندن آمریکا به سوی انزوا در زمینه های اقتصادی و بازرگانی بوده است.

وی بیان کرد: امریکا بعنوان ابرقدرت ظالم از همان ابتدا فقط بسیاری از اعراب و مسلمانان را می کشت، پول آنها را می گرفت و سرزمین های آنها را اشغال و ثروت آنها را مصادره می کرد زیرا اصلا اعتقادی به قوانین و حقوق بشری نداشته و ندارد و فقط به دنبال پروژه کنترل نفت عرب است زیرا در تلاش است مثل قبل، بر نفت ایران تسلط پیدا کند تا بتواند بر اروپا، چین، ژاپن و دنیا حکومت کند.

مقدم با اشاره به تاثیر انتخابات در سیاست خارجی آمریکا گفت: اختلاف سلیقه‌های سیاسی که بین دو حزب جمهوری خواه و دموکرات آمریکا مطرح است، مربوط به مسائل داخلی آمریکا است نه سیاست خارجی و سیاست خارجی آمریکا مثل هر کشور دموکرات دیگری دوگانه و یا چندگانه نیست بلکه یکپارچه است بنابراین هیچ فرقی بین ترامپ وبایدن نیست زیرا سگ زرد برادر شغال است.

وی با اشاره به اینکه دولت ترامپ معتقد به حل مشکلات جهانی با استفاده از قدرت سخت است، عنوان کرد: بیشتر مردم آمریکا به دلیل بحران اقتصادی و فضای سیاسی متعصبانه در آمریکا معتقدند در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ اختلافات سیاسی همانند زمان جنگ ویتنام زیاد شده است و در نتیجه سطح سیاسی این کشور به شدت تنزل یافته است و با توجه به کشمکش های شدید حزبی و جنجال های سیاسی، مردم این کشور از کارکرد دموکراسی در دولت ترامپ راضی نیستند و دولت او را در عرصه های مختلف خصوصا سیاست خارجی و اقتصادی ناکارآمد می دانند.

وی افزود: دوران ریاست ترامپ، اهداف و سیاست های شوم آمریکا را برملا کرد و نشان داد آمریکا در تمام ادوار و عرصه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی به تمام معنا ناکارآمد است و فقط ادعای توخالی می کند؛ لذا یکی ازدلایل دشمنی دیرینه آمریکا با جمهوری اسلامی این است که ناکارآمدی ها، جنایات و خیانت های آمریکا را افشار کرده و سبب آگاهی ملت های دنیا شده است بطوری که در حال حاضر تقریبا همه ملتهای آزاده منطقه از امریکا متنفر هستند.

دبیر حزب موتلفه اسلامی استان کرمان با بیان اینکه سیاست خارجی ایالت متحده آمریکا در برابر ایران، بطور کامل در اختیار امیال نتانیاهو و رژیم صهیونیستی است، تشریح کرد: متاسفانه نگاه خوش‌بینانه برخی در داخل به پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سبب شده است بعضی از مسئولان کشور، به جای توجه به ظرفیت‌های داخلی امیدوار به تغییر و تحولات در سیاست‌های خارجی و انتخابات آتی ایالات متحده آمریکا چشم دوخته اند و فکر می کنند راه حل گذشت از بحران‌های اقتصادی و حل مشکلات معیشتی مردم، چشم دوختن به قدرت‌های خارجی است ولی سال‌های زیادی با این تصور غلط از دست رفت و از ظرفیت‌های بزرگ داخلی غفلت شد.

وی با تاکید بر اینکه ترامپ سیاست “لبه پرتگاه” و تهدید نظامی را علیه ایران به کار گرفت و این سیاست را تا آخرین حد خود پیش برد، یادآور شد: دولت ایران باید به دنبال سیاست خارجی فعال باشد و دست از سیاست خارجی انفعالی خود بردارد و سیاستی درست است که در پی آن، منافع ملی کشور تامین شود نه سیاست وادادگی در برابر اجانب و لازم است با حداکثر عقلانیت به سخنرانی بی پرده چندی پیش ترامپ بیندیشیم .

مقدم با بیان اینکه ۲۱ میلیون بیکار حاصل اقتصاد ناکارآمد دولت ترامپ است و هیچ مزایایی برای طبقات ضعیف و کارگر در این شرایط بحرانی وجود ندارد، ادامه داد: عملکرد بسیار ضعیف ترامپ در کنترل و پیشگیری از ویروس کرونا و ساده‌سازی مقابله با این ویروس سبب شده است تا این کشور در راس جدول آمار جهانی کرونا از نظر میزان ابتلا و مرگ‌ و میر قرار گیرد و بخش بهداشت و اقتصاد آمریکا را به‌شدت فلج کند بطوریکه دموکرات‌ها را به‌خط کرده تا به هر شکلی از این بحران به‌نفع خود بهره‌برداری کنند.

دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری استان کرمان در رابطه با نقش جمهوری اسلامی ایران، در نشان دادن سراب بودن آمریکا، گفت: ایران در منطقه خاورمیانه از نظر ژئوپلتیکی برای منافع راهبردی آمریکا بسیار حیاتی بوده است و به همین دلیل آمریکا هیچ وقت در برابر تحولات و افزایش قدرت ایران بی تفاوت نبوده است، ایران نیز توانست با افزایش نفوذ ژئوپلیتیکی خود در منطقه، دیگر کشورهای منطقه را در دنبال کردن سیاست های مشابه همراه کند و محور مقاومت را در منطقه شکل دهد.

وی با تاکید بر اینکه ملت ایران در طول تاریخ، هیچ گاه مرعوب تحریم ها، بدعهدی ها و تهدیدات نظامی آمریکا نشده است، مطرح کرد: آمریکا در تمام طول تاریخ با بدعهدی شناخته شده است و این پیمان شکنی با خارج شدن او از تعهدات برجامی، بار دیگر به جهانیان و کدخدا پرستان سرسپرده داخلی اثبات کرد آمریکا همواره غیر قابل اعتماد است.

این کارشناس سیاسی با اشاره به اینکه آمریکا با اقدامات ترامپ در حال از دست دادن وجهه خود در جهان است، متذکر شد: ترامپ با ترور شهید حاج قاسم سلیمانی و همچنین با تهدیدات و هتاکی ها به دنبال تضعیف قدرت ایران و ایجاد رعب و ترس در ملت ایران بوده است اما آمریکا باید بداند که وقتی هواپیماهای او در صحرای طبس گرفتار شدند و یا در جنگ ۸ ساله که درحمایت از رژیم بعث عراق وارد کارزار با ایران شد و مستقیم شناورهای اقتصادی و تجاری ایران را مورد هدف قرار داد و یا زمانیکه سربازانش درخلیج همیشه فارس خودشان را خیس کردند همه این ها را بارها با خود تکرار کند که ابهت قدرت پوشالی امریکا در منطقه و خصوصا برای ایران از بین رفته است و کسانیکه هنوز به اقتدار امریکا دلبسته هستند دل به سرابی بیش نبسته اند.

وی با تأکید بر اینکه اقتدار و مقابله با سیاست های وحشیانه آمریکا تنها راه مقابله با سیاست های ابلهانه ترامپ و اجانب است، بیان کرد: دلاورمردان سپاه ایرانی در طول تاریخ بارها با تحقیر قدرت امریکا با زدن امثال گلوبال و عین الاسدهای امریکایی و رفتن تا بیخ گوش حیاط خلوت امریکا یعنی ونزوئلا، پاسخی در خور و متناسب با اقدامات نابخردانه آمریکا داده اند و در عین حال از بروز جنگ نیز جلوگیری کرده اند و امثال او تاکنون نتوانسته اند هیچ غلطی کنند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در پایان با اشاره به اینکه سیاست ترامپ در مقابل ایران فشار حداکثری و محدود کردن هر چه بیشتر روابط کشورها با جمهوری اسلامی ایران است، خاطر نشان کرد:سیاست اصلی رئیس جمهور آمریکا فشار و تحریم های همه جانبه و حداکثری علیه ایران است اما تمام دنیا باید بداند که آمریکا نزد ایران هیچ ابهت و قدرتی ندارد و هر اقدامی از جانب او بارها تاوان و انتقام سختی از جانب ایران داشته است و کشورهای دیگر اسلامی هم اگر راهبردی مقتدرانه همچون رهبر معظم انقلاب اسلامی و بصیرت و هوشیاری ملت ایران در برابر آمریکا را داشته باشند هیچ گاه مغلوب و مرعوب این طبل توخالی نخواهند شد.

پیروزی های جبهه مقاومت نشانه ای از افول آمریکا/  لیبرالیسم آخرین ارمغان بشری که به بن بست رسید

سیدمحمد حسینی دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی درگفتگو با راه آرمان در رابطه با اعتراف اندیشکده ها و نشریات آمریکایی به پایان دوران رهبری آمریکا در جهان و پایان نظم لیبرال اظهار کرد: در گذشته آمریکا احساس می کرد تنها ابرقدرت جهان است و نظم نوین جهانی را باید طراحی کند و دورانی است که می تواند یکتازی کرده و اهداف خود را به پیش ببرد بر همین مبنا در مناطق مختلف جهان از جمله غرب آسیا یا به تعبیر خودشان خاورمیانه برنامه هایی داشتند که با مانع روبرو شد.

مهمترین مانع یکه تازی آمریکا انقلاب اسلامی بود

وی گفت: مهمترین مانع آنها انقلاب اسلامی بود که از ملت های مظلوم منطقه از جمله عراق، افغانستان، لبنان، فلسطین و  سوریه حمایت می کرد و  این باعث شد تا اندیشمندان جهان به این نتیجه برسند که آمریکا فعال مایشاع باشد و هر اراده ای کند تحقق یابد .

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی افزود: آنان در اوایل به سادگی اعتراف نمی کردند اما به تدریج در محافل خصوصی و بعضا هم در نشریات و روزنامه ها به این مسئله پرداختند که آمریکا با مشکل مواجه است.

بی اثر بودن تهدیدات آمریکا در رابطه با جبهه مقاومت و انقلاب اسلامی

حسینی با تاکید بر اینکه در سال های اخیر این مسئله برجسته تر شد، ادامه داد: اگر روزگاری آمریکا کشوری را تهدید می کرد بلافاصله آن کشور تسلیم می شد و اما تهدیداتش در رابطه با جبهه مقاومت و انقلاب اسلامی بی تاثیر بود.

وی بیان کرد: آمریکا اگر اقدامی انجام می داد ضربه متقابلی دریافت می کرد مثل شکار پهباد آمریکایی که موجب اعجاب و شگفت جهانیان شد و یا اقدام متقابلی که ایران انجام داد و پایگاه عین الاسد را  هدف قرار داد و گفته شد که بعد از جنگ جهانی هیچ کشوری اینگونه اقدام قبلی نکرده  تا آمریکا را هدف قرار دهد.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی به داستان نفتکش های انگلیسی اشاره و عنوان کرد: روزگاری در هر جای دنیا جولان می دادند و قدرت نمایی می کردند وقتی که آنها اقدام به توقیف نفتکش ایرانی کردند نفتکش انگلیسی ها نیز توسط ایران توقیف و این عمل باعث شد تا آنها کوتاه بیایند و تسلیم شوند و یا حرکت اخیر نفتکش های ایرانی به سمت ونزوئلا با اعلام قبلی و پرچم ایران، اینها همه مانور قدرتی  در مقابل آمریکا بود.

بی اعتباری آمریکا در سطح جهان باعث شد تا دیگر دایه ابرقدرتی نداشته باشد

حسینی تصریح کرد: همگان فهمیدند که این توپ و تشر آمریکایی توخالی است و نمی توانند کاری انجام دهند و اگر اقدامی کنند ضربه سختی خواهند خورد و از این جهت دارند اعتراف می کنند.

وی همچنین به مشکلات عدیده ای که اخیرا در آمریکا بوجود آمده اشاره کرد و گفت: سیاهانی که مورد ظلم قرار گرفته و تبعیض نژادی آشکاری که در آمریکا وجود دارد، فقری که به این کشور حاکم شده و ضعف مدیریت و ناکارآمدی در کنترل کرونا و همچنین بی اعتباری که آمریکا در سطح جهان پیدا کرده باعث شده تا دیگر این کشور دایه ابرقدرتی نداشته باشد.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: ممکن است شخصی همچون ترامپ ادعا کند اما ادعایی که با واقعیت های میدانی تطابق ندارد بدین جهت دوران افول آمریکا آغاز شده است.

حسینی اذعان کرد: طبیعی است وقتی ظلم و ستم در جامعه ای نسبت به جهانیان باشد ابرقدرتی استمرار نخواهد داشت و به حرکت قسری یا غیر طبیعی منجر خواهد شد  از این جهت در اندیشکده ها به فکر چاره اندیشی هستند.

وی با طرح این سوال که اگر آمریکا می خواهد سروری و آقایی خود را در جهان حفظ کند چه اقدامی باید انجام شود؟، عنوان کرد:  یکی از تبعات مجدد ترامپ، اعتبار آمریکا ضربه خواهد خورد.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی خاطرنشان کرد: بدین جهت دموکرات ها از جهاتی ملاحظاتی طراحی می کنند و خیلی سریع وارد نمی شوند و سعی دارند که وجاهت آمریکا را بیشتر حفظ کنند.

افزایش سرعت افول آمریکا از دیدگاه کشورهای صاحب نظر

حسینی گفت: اما این روندی که ترامپ دارد سرعت افول افزایش پیدا خواهد کرد، در گذشته وقتی افول ملت آمریکا مطرح می شد عده ای می گفتند این ادعاهای جمهوری اسلامی است اما در حال حاضر در خود آمریکا و کشورهایی که صاحب نظر هستند و تحلیل درستی در رابطه با این مسئله دارند  و تحولات جهانی را رصد می کنند آنها نیز به این جمع بندی رسیده اند.

وی افزود: اما افول به این معنا نیست که به سرعت دولت آمریکا سقوط کند اما این حرکت آغاز شده و فواره ای که اوج گرفته کم کم رو به نزول است و نزول دولت آمریکا مشهود است و کسی نمی تواند آن را انکار کند.

این فعال سیاسی ادامه داد: دموکراتها سعی می کردند با دادن امتیازاتی به کشورهایی همچون چین و اروپا  آنان را با خود همراه کنند اما آقای ترامپ خیلی آشکارا وارد عمل شد  و با  برخوردهای غیرمعقول از بسیاری از معاهده ها و پیمان های جهانی خارج شد.

حسینی بیان کرد: برخورد ترامپ با مهاجران  یک برخورد بسیار تند است و با سیاهان آمریکایی خشونتی که انجام می شود حتی حاضر نیست آن را تقبیح و محکوم کند.

ترامپ تنها به منافع خود نظر دارد نه همراهی کشورهای دنیا

وی عنوان کرد: اینها نشان می دهد که انگار ترامپ نمی خواهد سردمداری  و همراهی کشورهای دنیا را با خود داشته باشد بلکه  ادعایش این است که فقط  باید منافع خود را  در نظر داشته  و  کاری به کشورهای دیگر ندارد.

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی با بیان اینکه ترامپ توانست روحیه به اصطلاح نژادپرستی و افراطی گری را برای آمریکایی ها مطرح کند و خود توانست در این مقطع یک منافع اقتصادی برای آمریکایی ها داشته باشد، اذعان کرد:  اما ضعف های بعدی از جمله  ضعف مدیریت در مقابله کنترل کرونا باعث شد تا اعتراضات گسترده ای در داخل آمریکا نیز بوجود آید یعنی هم نگاه جهانی به  آمریکا و کاخ سفید لطمه خورده  و هم اینکه در داخل نتوانسته اند آن احساسات ناسیونالیستی را در حمایت از دولت آمریکا جهت دهند،  در نتیجه هر دو عرصه تقریبا ترامپ و جمهوری خواهان ناموفق بودند.

حسینی در ادامه اشاره کرد: چون ترامپ نگاهش بیشتر این بود که بتواند محبوبیت خود را در بین اقشار مختلف آمریکا گسترش دهد لذا نگاهش مقطعی بود.

وی خاطرنشان کرد: درآمدهایی که از راه تعرفه برایش ایجاد می شد و عوارضی که از کالاهای دیگر وارد کشور می شد باعث شد تا آن نگاه جهانی شدن را کنار بگذارد و  صرفا منافع داخلی را توجه کند و به همان وضعیتی که در گذشته بود برگردد.

 لیبرالیسم آخرین ارمغان بشری که به بن بست رسید

دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران اسلامی افزود:  این در عمل نتیجه چندانی برای ترامپ و جمهوری خواهان نداشت و در عین حال نظریه لیبرالیسم را در عرصه های مختلف با ناکارآمدی روبرو ساخت درست همان زمانی که لیبرال دموکراسی را  شعار می دادند.

وی تصریح کرد: این آخرین ارمغان بشری و پایان تاریخ است و دیگر ایده ای فراتر از لیبرال دموکراسی در حوزه سیاسی،اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی وجود ندارد.

ترامپ به دلیل منفعت طلبی و ضعف در مدیریت کشور مستاصل شده است

حسینی گفت: اما در حال حاضر به دلیل  حرفهایی که می زدند تحقق پیدا نکرده خود مستاصل شده اند و از اینکه نه تنها نمی توانند برای جهان الگو باشند و ایده های خود را برای دیگران دیکته کنند بلکه در اداره کشور خودشان نیز با مشکلات و چالش های جدی روبرو شده اند.

این فعال سیاسی افزود: سابقه آمریکا نشان می دهد به خاطر تفکرات سودجویی و منعفت طلبی در گذشته یعنی از سال ۱۸۶۱  تا ۱۸۶۵ میلادی درگیری ها و نزاع های جدی بین ایالت های  شمالی و جنوبی آمریکا وجود داشته است، درگیری های خونینی که  ۳۰۰ الی ۶۰۰ هزار آمار کشته های این جنگ بی حاصل داخلی می باشد.

حسینی بیان کرد: بالاخره این فرهنگ ستیزه جویی و تهاجمی  از همان ابتدا که آمریکاییها در این سرزمین مستقر شدند وجود داشته و بومی های این منطقه را نابود کرده و از سر راه برداشتند و بعد اینکه به خاطر منافع به جان یکدیگر افتادند.

وی با اشاره به اینکه بعدها توافقاتی انجام دادند اما این آتش زیر خاکستر بود، گفت: بالاخره اینکه آنان نتوانستند یک هویت واحدی را ایجاد کنند که در کنار یکدیگر باشند یعنی این روحیه سلطه جویی و منفعت طلبی که نسبت به کشورهای دیگر داشتند نسبت به خودشان نیز ظهور و بروز پیدا کرده و نگاهشان یک نگاه واحد نیست و انگار شهروند درجه یک و دو دارند.

کارشناس مسائل سیاسی:

آمریکا آبستن تحولات جدید/ افول سلطه و نفوذ استکبار جهانی عیان شده است

کامران غضنفری در گفتگو با راه آرمان؛ با بیان اینکه وضعیتی که هم اکنون آمریکا با آن مواجه است ناشی از حوادث و وقایعی است که از چند دهه قبل آغاز شده است، گفت: نابسامانی هایی که در داخل آمریکا امروز بروز و ظهور پیدا کرده، پییش از این به صورت نهفته و سرپوشیده وجود داشته و هم اکنون همچون دُملی سرباز کرده و عیان شده است.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: اوضاع اقتصادی این دولت از چند دهه قبل نابسامان و رو به افول رفته است و هم اکنون این شرایط تشدید شده است به گونه ای که آنان بدهی های بسیار هنگفتی به بار آورده اند که تا به امروز این بدهی ها به مبلغ بیش از ۲۷ هزار میلیارد دلار شده است.

وی با اشاره به اینکه درصد قابل توجهی از مردم آمریکا زیر خط فقر قرار گرفته اند و برای گذراندن امور خود باید از موسسات خیریه روزانه یک وعده غذا دریافت کنند، تصریح کرد: در آمریکا بیکاری های گسترده ای به وجود آمده و میلیون ها نفر از کار خود بیکار شده اند.

غضنفری بیان کرد: سرکوب هایی که در اثر نژاد پرستی میان پلیس و اقشار مختلف در سال های گذشته وجود داشته، این روزها تشدید پیدا کرده است؛ همچنین شکاف طبقاتی نیز در این کشور گسترش پیدا کرده است و همه این شرایط به جایی رسیده است که هم اکنون از کنترل آنان خارج شده است.

این کارشناس مسائل سیاسی با تأکید بر اینکه وضعیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، امنیتی و نظامی آمریکا رو به افول است، عنوان کرد: سلطه امنیتی و نظامی آمریکایی که امروز مشاهده می کنیم، نسبت به آمریکای ۱۵ سال قبل به مراتب بسیار کم شده؛ به گونه ای که این کشور آسیب پذیرتر از قبل شده است.

وی تصریح کرد: چالش هایی که در دولت ترامپ به وجود آمده و رویکرد و رفتاری که او از خود نشان داده و درگیری ها و  تضادهای داخل آمریکا تشدید پیدا کرده است؛ اختلافاتی که این دولت با متحدین اروپایی، آسیایی و آمریکای لاتین پیدا کرده، همه نشان از افول، سلطه و نفوذ آمریکا دارد.

غضنفری ادامه داد: درگیری هایی که این دولت در بُعد اقتصادی با چین و روسیه داشته و همچنین تحریم های متقابلی که علیه این کشورها اعمال کرده است، همه این موارد موجب شده که قدرت آمریکا در دنیا به شدت افول پیدا کند و این دولت هیمنه و قدرت سابق خود را از دست بدهد.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به انتخابات آمریکا اظهار کرد: بسیاری از مراکز پژوهشی پیش بینی کرده اند که احتمال بروز درگیری های داخلی در این کشور به صورت مسلحانه افزایش پیدا کرده است و تنش هایی که ترامپ ایجاد کرده است موجب شده است که بسیاری از مردم به خرید سلاح روی بیاورند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: مجموعه شرایط و عوامل نشان می دهد که اوضاع آمریکا از حالت تعادل و ثبات خارج شده است و آبستن تحولات جدید است.

کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد؛

استفاده از ظرفیت پیمان منطقه ای اورآسیا راهکار دولت برای گسترش صادرات/ تضعیف تولید داخل به واسطه واردات کالاهای لوکس و غیر ضروری

عبدالمجید شیخی کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص افزای سهم ۲ درصدی ایران در بازارهای کشورهای همسایه به خبرنگار راه آرمان گفت: از لحاظ جغرافیایی ایران جمعیتی ۶۵۰ میلیون نفری در همسایگی خود دارد و ما با همسایگانمان ازنظر تجاری خوب است و مانعی برای تجارت با آن ها نداریم.

وی افزود: اگرچه ممکن است از نظر سیاسی همسایگان ما با ما همسو نباشند همچون کشورهای حاشیه خلیج فارس، اما از نظر تجاری رفت و آمدها در حال انجام است.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: اغلب همسایگان ما به کالاهای ایرانی اعتماد و علاقه دارند به ویژه محصولات غذایی ایران به عنوان یک برند حلال و سالم مورد توجه آن ها قرار دارد.

تامین نیازهای اولیه کشور از همسایگان راهکار بهبود روابط تجاری ایران در منطقه
شیخی بیان کرد: راه حل بهبود این ظرفیت ها و افزایش واردات به کشورهای همسایه این است که ما اکثر نیازهای خود را به صورت متقابل از کشورهای همسایه که در تحریم کشورهای غربی نیستند، تامین کنیم.

وی یادآور شد: از سوی دیگر تسهیل در تهاتر کالا و رفع نیازهای ضروری داخلی می تواند سبب توسعه تجارت با کشورهای همسایه شود، البته از طریق فعال کردن صرافی ها می توان مشکل مبادله ارز را برطرف کرد.

این کارشناس اقتصادی ابراز کرد: متاسفانه دولت کنونی اقدامی ناشایست در این خصوص انجام داد و اطلاعات صرافی هایی که در دولت های قبل فعال شده بودند را افشا کرد، همین امر سبب شد تا این صرافی ها زیر چتر تحریم غرب بروند و مبادلات را محدود کند.

شیخی اذعان کرد: تقویت بازارچه های مرزی یکی دیگر از راهکارهایی است که می تواند سبب گسترش مبادلات تجاری شود، البته سامان بخشی قوانین گمرک و تسهیل قوانین تجارت نیز می تواند موثر باشد.

وی ادامه داد: علاوه بر این دولت می تواند با انجام توافقات دوجانبه با همسایگان همچون توافقی که حدود ۳ سال قبل با ترکیه منعقد شد، راه را برای توسعه روابط تجاری باز کند.

تضعیف تولید داخل به واسطه واردات کالاهای لوکس و غیر ضروری
این کارشناس اقتصادی مطرح کرد: تعرفه های ترجیحی برای صادرات کالاها، تجهیز و تقویت بازارچه های مرزی با شرط کنترل ورود و خروج کالاهای ممنوعه، غیر ضروری و لوکس که به تولید داخل آسیب می زند، می تواند سبب تقویت ظرفیت تجاری شود.

شیخی تاکید کرد: باید توجه داشت کنترل توسط دولت می تواند در جهت تهدید واردات و تسهیل صادرات باشد، همه این اقدامات می تواند سبب گسترش روابط ما با کشورهای همسایه شود و هیچ نیازی هم به کشورهای دیگر ندارد.

وی افزود: ما فرصت های بسیار گران بهایی در قاره آفریقا داریم، اغلب ملت های آفریقا روابط خوبی با ما دارند و از کالاهای ایرانی استقبال می کنند، به دلیل اینکه ما در تولید برخی خدمات همچون انرژی ارزان، نیروی کار فراوان، فناوری تولید کالا و وجود مواد اولیه در کشور دارای مزیت هستیم، می توانیم کالاهای متعددی صادر کنیم.

این کارشناس اقتصادی متذکر شد: افزایش سهم ۲ درصدی ایران در بازارهای کشورهای همسایه کار مشکلی نیست و ما می توانیم با سیاست های کوتاه مدت این سهم را حتی تا ۳۰ درصد افزایش دهیم.

شیخی در پایان خاطرنشان کرد: سال ها است که روسیه اعلام کرده بازار این کشور به روی محصولات ایرانی باز است که خود فرصت بزرگی است، البته پیمان منطقه ای اورآسیا هم فرصت مغتنمی برای دولت است تا نفوذ محصولات ایرانی به سایر بازارها را افزایش دهد.

کارشناس مسائل اقتصادی مطرح کرد؛

استفاده از ظرفیت پیمان منطقه ای اورآسیا راهکار دولت برای گسترش صادرات/ تضعیف تولید داخل به واسطه واردات کالاهای لوکس و غیر ضروری

عبدالمجید شیخی کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص افزای سهم ۲ درصدی ایران در بازارهای کشورهای همسایه به خبرنگار راه آرمان گفت: از لحاظ جغرافیایی ایران جمعیتی ۶۵۰ میلیون نفری در همسایگی خود دارد و ما با همسایگانمان ازنظر تجاری خوب است و مانعی برای تجارت با آن ها نداریم.

وی افزود: اگرچه ممکن است از نظر سیاسی همسایگان ما با ما همسو نباشند همچون کشورهای حاشیه خلیج فارس، اما از نظر تجاری رفت و آمدها در حال انجام است.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: اغلب همسایگان ما به کالاهای ایرانی اعتماد و علاقه دارند به ویژه محصولات غذایی ایران به عنوان یک برند حلال و سالم مورد توجه آن ها قرار دارد.

تامین نیازهای اولیه کشور از همسایگان راهکار بهبود روابط تجاری ایران در منطقه
شیخی بیان کرد: راه حل بهبود این ظرفیت ها و افزایش واردات به کشورهای همسایه این است که ما اکثر نیازهای خود را به صورت متقابل از کشورهای همسایه که در تحریم کشورهای غربی نیستند، تامین کنیم.

وی یادآور شد: از سوی دیگر تسهیل در تهاتر کالا و رفع نیازهای ضروری داخلی می تواند سبب توسعه تجارت با کشورهای همسایه شود، البته از طریق فعال کردن صرافی ها می توان مشکل مبادله ارز را برطرف کرد.

این کارشناس اقتصادی ابراز کرد: متاسفانه دولت کنونی اقدامی ناشایست در این خصوص انجام داد و اطلاعات صرافی هایی که در دولت های قبل فعال شده بودند را افشا کرد، همین امر سبب شد تا این صرافی ها زیر چتر تحریم غرب بروند و مبادلات را محدود کند.

شیخی اذعان کرد: تقویت بازارچه های مرزی یکی دیگر از راهکارهایی است که می تواند سبب گسترش مبادلات تجاری شود، البته سامان بخشی قوانین گمرک و تسهیل قوانین تجارت نیز می تواند موثر باشد.

وی ادامه داد: علاوه بر این دولت می تواند با انجام توافقات دوجانبه با همسایگان همچون توافقی که حدود ۳ سال قبل با ترکیه منعقد شد، راه را برای توسعه روابط تجاری باز کند.

تضعیف تولید داخل به واسطه واردات کالاهای لوکس و غیر ضروری
این کارشناس اقتصادی مطرح کرد: تعرفه های ترجیحی برای صادرات کالاها، تجهیز و تقویت بازارچه های مرزی با شرط کنترل ورود و خروج کالاهای ممنوعه، غیر ضروری و لوکس که به تولید داخل آسیب می زند، می تواند سبب تقویت ظرفیت تجاری شود.

شیخی تاکید کرد: باید توجه داشت کنترل توسط دولت می تواند در جهت تهدید واردات و تسهیل صادرات باشد، همه این اقدامات می تواند سبب گسترش روابط ما با کشورهای همسایه شود و هیچ نیازی هم به کشورهای دیگر ندارد.

وی افزود: ما فرصت های بسیار گران بهایی در قاره آفریقا داریم، اغلب ملت های آفریقا روابط خوبی با ما دارند و از کالاهای ایرانی استقبال می کنند، به دلیل اینکه ما در تولید برخی خدمات همچون انرژی ارزان، نیروی کار فراوان، فناوری تولید کالا و وجود مواد اولیه در کشور دارای مزیت هستیم، می توانیم کالاهای متعددی صادر کنیم.

این کارشناس اقتصادی متذکر شد: افزایش سهم ۲ درصدی ایران در بازارهای کشورهای همسایه کار مشکلی نیست و ما می توانیم با سیاست های کوتاه مدت این سهم را حتی تا ۳۰ درصد افزایش دهیم.

شیخی در پایان خاطرنشان کرد: سال ها است که روسیه اعلام کرده بازار این کشور به روی محصولات ایرانی باز است که خود فرصت بزرگی است، البته پیمان منطقه ای اورآسیا هم فرصت مغتنمی برای دولت است تا نفوذ محصولات ایرانی به سایر بازارها را افزایش دهد.

کارشناس مسائل بین‌الملل مطرح کرد:

گسل اجتماعی واشنگتن/ آمریکا توان بدست آوردن قدرت سابق خود را ندارد

علی بیگدلی کارشناس مسائل بین الملل  در رابطه با مسائل آمریکا، در گفت و گو با خبرنگار صبح توس گفت:  آمریکا قدرت گذشته خود را از دست داده است، امروز  آمریکا دیگر آن قدرت دهه ۵۰، ۶۰ و ۷۰ دنیا نیست که آن قدرت سابق را داشته باشد و در هر جای دنیا دست به کودتا و انقلاب بزند.


وی در ادامه با تاکید بر اینکه امروز آمریکا در نقطه سروری بر دنیا نیست، افزود: درست است از لحاظ اقتصادی شاید هنوز آمریکا در وضعیت خوبی باشد، اما آمریکا بر خلاف گذشته خود امروز دچار یک نوع گسل های اجتماعی شده، گسل هایی که بین مردم و دولت در این کشور به وجود امده است، از این نظر آن همبستگی های ملی و ارزش های که بر آمریکا حاکم بوده امروز در این کشور از بین رفته است.

این کارشناس مسائل  بین الملل با اشاره به اظهارت و استدلال های بایدن کاندید ریاست جمهوری آمریکا، گفت: حیثیت و پرستیژ آمریکا نسبت به گذشته از بین رفته و واشنگتن دیگر نمی تواند قدرت سابق خود را بدست آورد، آمریکا در جهات مختلف کمی با تزلزل و انحطات مواجه شده است و جامعه آمریکا آن یکدستی و وحدت خود را امروز از دست داده است.

بیگدلی در تکمیل این مطلب، با اشاره به اختلافات و بحث نژاد پرستی موجود در آمریکا، افزود: اختلافات و نژاد پرستی در آمریکا از گذشته وجود دارد، در مناظرات انتخاباتی شاهد بودیم که ترامپ حتی حاضر به عذر خواهی از سیاه پوستان نشد، این اختلاف از گذشته در آمریکا وجود داشته و در آینده نیز از بین نخواهد رفت.

کارشناس مسائل سیاسی:

آمریکا ابر بدهکار اقتصادی است/ بدعهدی ایالات متحده به اثبات رسیده است

میثم حسن پور، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار صبح توس اظهار کرد: بعد از جنگ جهانی دوم و روی کار آمدن یک فضای دو قطبی در عرصه سیاست بین الملل به رهبری ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی این دو به عنوان دو قدرت اقتصادی هم شناخته می‌شدند و بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و دوران تک قطبی ایالات متحده دورانی بود که امریکا حدود ۵۰ درصد از اقتصاد دنیا را در دست داشت؛ اما این آمار امروزه به شدت کاهش پیدا کرده است،  به نحوی که امروزه آمریکا تنها حدود ۲۰ درصد از اقتصاد دنیا را در اختیار دارد و بنا به آمار نه تنها به عنوان یک ابر قدرت شناخته نمی‌شود بلکه دیگر اقتصاد اول دنیا هم به حساب نمی‌آید و چین این جایگاه را تصاحب کرده است.

وی در ادامه افزود: از جمله عواملی که باعث ایجاد هرج و مرج در آمریکا شده است می‌توان گفت که ناعدالتی و به ویژه ناعدالتی نژادی در آمریکا مسئله جدیدی نیست؛ مارتین لوترکینگ در دهه ۷۰ میلادی به عنوان رهبر سیاه پوستان ایالات متحده که مرگ وی اعتراضات گسترده‌ای را به راه انداخت اما امروزه با مرگ جورج فلوید تمام حفره‌های ناعدالتی و سیاسی آمریکا سر باز زده است و تمام این مسائل در آمریکا با وجود روی کار آمدن ترامپ تشدید شده است.

تجمعات آمریکا، نشان دهنده اعتراض به ناعدالتی گسترده 

کارشناس مسائل سیاسی، تصریح کرد: تحلیل گران بر این عقیده‌اند که مرگ جورج فلوید و اتفاقات بعد از آن فقط با اتفاقات دهه ۷۰ میلادی در آمریکا قابل مقایسه است اما نکته قابل تأمل آن این است که در سال ۲۰۲۰ و موضع مرگ جورج فلوبد اعتراضاتی را شروع کرد که محدود به یک نژاد نبود و نشان دهنده اعتراض به ناعدالتی گسترده آمریکا است و پیش بینی می‌شود بعد از انتخابات آمریکا دوباره شاهد هرج و مرج داخلی در آمریکا باشیم چرا که هر دو کاندید انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نحوی اعلام کردند که در صورت پیروز نشدن در انتخابات تقلب صورت گرفته و هواداران خود را به خیابان ها فراخواهند خواند.

حسن پور، گفت: اگر بخواهیم یک کشور را در زمره‌ی ابر قدرت ها به شمار بیاوریم باید یک کشور داری ۴ مولفه‌ی اقتصادی، نظامی، مدیریت بحران و قدرت نرم را داشته باشد، که آمریکا در حوزه اقتصادی امروز به عنوان یک ابر بدهکار اقتصادی شناخته می‌شود و دیگر خبری از اقتصاد برتر دنیا نیست، در مورد مدیریت بحران نیز آمریکا در مسئله کرونا به همگان ثابت کرد که قدرتی برای مدیریت بحران هم ندارد.

موشکباران عین الاسد، اقدامی که ۷۵ سال هیچ کشوری جرات نداشت

وی افزود: قدرت نظامی آمریکا؛ طبق گفته‌های ترامپ در تبلیغات سال ۲۰۱۶  آمریکا ۷ تریلیون دلار برای حوزه نظامی خود هزینه کرده است که امروز به خوبی قابل مشاهده است که هیچ نتیجه ای و دستاوردی نداشته است؛ به عنوان مثال بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی ترامپ اعلام کرد که اگر ایران در صدد انتقام باشد ما ۵۲ نقطه از خاک ایران را مورد هجمه قرار خواهیم داد، اما ایران برای شروع انتقام پایگاه عین الاسد آمریکا را مورد اصابت قرار داد و این در حالی است که ۷۵ سال است هیچ کشوری جرأت همچین اقدامی را نداشته است.

کارشناس مسائل سیاسی در ادامه یادآور شد: وقتی یک ابر قدرت از یک معاهده خارج می‌شود با این کار عملا آن معاهده به زمین می‌خورد اما طی چند سال گذشته خروج امریکا از برجام، یونسکو و کنفرانس آب و هوایی پاریس باعث مخالفت تمام کشورها شد و نشان داد آمریکا در این مورد هم حرفی برای گفتن ندارد.

حسن پور گفت: علاوه بر تمام این شواهد خود آمریکایی‌ها نیز بر این مسئله معترف هستند که ابر قدرتی به نام ایالات متحده دیگر وجود ندارد؛ فرید زکریا به عنوان یکی از سیاست مداران آمریکایی به این مسئله اذعان داشته است، همچنین طبق گزارشاتی که در سال ۲۰۱۲ نهادهای اطلاعاتی آمریکا منتشر کرد، اعلام شد تا ۲۰۳۰ دیگر ابر قدرتی وجود نخواهد داشت یعنی دیگر آمریکا به عنوان یک ابر قدرت شناخته نخواهد شد؛ فرانسیس فوکویاما نیز به عنوان اندیشمندی که بعد از فروپاشی جماهیر شوروی گفت پایان تاریخ با یک فرد آمریکایی و یک لیبرال دموکراسی آمریکایی رقم خواهد خورد امروزه رسماً از مواضع خود عقب نشینی کرده است.

وی در ادامه بیان کرد: بر اساس اتفاقاتی که در دنیا و در درون آمریکا رخ می دهد و طبق صحبت‌های تحلیل‌گران آمریکایی این مسئله را به خوبی بیان می‌کند که امروزه و در آینده دیگر قدرتی به نام آمریکا شناخته نخواهد شد، که این معنای همان افول است ، افول به معنای کاهش قدرت یک کشور از تمام جوانب است و این افول نه تنها به گفته‌ی ما بلکه به نوعی تمام دنیا به این مسئله اذعان دارند.

لازم به ذکر است؛ رهبر انقلاب اسلامی در دیدار خود با دانش‌آموزان و دانشجویان که به‌مناسبت ۱۳ آبان ۱۳۹۷روز مبارزه با استکبار جهانی برگزار شد، با اشاره به چالش بلندمدت بین ایران و آمریکا و توطئه‌های «جنگ اقتصادی» و «جنگ رسانه‌ای» آمریکا علیه ملت ایران، ملت ایران را پیروز این چالش بلندمدت، و دولت آمریکا را بازنده‌ی آن معرفی کردند؛ علاوه بر این حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به بحث «افول قدرت آمریکا»، قرائن این زوالِ قدرت را در دو عرصه‌ی نرم و سخت تبیین نمودند.

سراب آمریکا؛

نقطه قوت اقتصاد ایران حرکت به سوی اقتصاد غیرنفتی/ افول آمریکا و نظام لیبرال دمکراسی غرب بیش از پیش به واقعیت نزدیک می شود

به گزارش کُردتودی، تقویم انقلاب اسلامی  را که ورق میزنیم هیچ صفحه ای  نیست که مشحون از جنایات بی واسطه و بلا واسطه یک جریان جنایتکار انه موسوم به آمریکا نباشد در این میان ، سکوت بزدلانه و سوگیری های  جانب دارانه سازمان های بین المللی و مدعیان دفاع از حقوق بشر، پیوسته موجب گستاخی و جسور شدن آمریکا شده است.

دولت آمریکا از مدتها پیش به بهانه های مختلف در ایران حضور و دخالت داشت. اما بعد از جنگ جهانی دوم، حضور آنها پر رنگ تر شد به طوری که آمریکایی ها در این زمان تلاش می کردند تا به هر طریقی که هست در ایران رخنه نمایند تا بتوانند سهمی از منابع نفت ایران به دست بیاورند. همچنین دولت هایی که در ایران بر سر کار می آمدند همگی تحت نفوذ غرب بودند ولی از آن جایی که جرأت ابراز آن را نداشتند، این گرایشات را علناً اظهار نمی کردند.

یکی از نام آشناترین و پرکاربردترین واژه­ ها و ابزارهای سیاسی درعرصه مناسبات ایران و غرب به ویژه در سه دهه اخیر واژه «تحریم» است که آمریکا بر علیه این کشور انجام داده است.

تاریخ گواهی می­ دهد اول خرداد ۱۳۵۹ اولین باری است که دولت آمریکا بر ضد حکومت نوپا و انقلابی ایران به طور رسمی مجموعه اقدامات تنبیهی و به زبان ساده ­تر تحریم­ های اقتصادی را اعمال کرد. تحریم­ های ضد ایرانی از آن تاریخ تاکنون چندین بار درگیر فراز و فرود و گسترش دامنه اجرایی شد که یکی از مهم‌ترین بهانه­ های گسترش دامنه تحریم ­ها بر ضد ایران مقطع «ارجاع پرونده هسته ­ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل» است به طوری که پس از این تاریخ شورای امنیت و اتحادیه اروپایی به مجموعه تحریم‌گران جمهوری اسلامی اضافه شدند.

افول آمریکا و نظام لیبرال دمکراسی غرب بیش از پیش به واقعیت نزدیک می شود

مهدی یوسف بیگی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با کردتودی در این رابطه اظهار داشت: اگر از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز را نگاه کنید سه موج تحریمی سنگین علیه ایران اعمال شده که یکی از اقدامات موثر در راستای کاهش اثربخشی تحریم ها، بهره گیری از دیپلماسی اقتصادی و استفاده از ظرفیت های حقوقی برای طرح دعوا در محاکم بین المللی علیه تحریم های غیرقانونی و نیز کنترل افکار عمومی برای مقابله با عملیات روانی رسانه های معاند است. یافتن متحدان و شرکای جدید در فضای بین المللی در کاهش اثر بخشی تحریم ها بسیار موثر است، چراکه از اجماع بین المللی علیه ایران جلوگیری می شود و هزینه های کشورهای تحریم کننده را افزایش می دهد.

یوسف بیگی عنوان داشت: هر چند شرایط اقتصادی در این اوضاع برای بسیاری از مردم شاید نگران کننده باشدو اعتقاد داشته باشند که این تحریم‌ها به منزلۀ فشار بیشتر بر جامعۀ ایران است اما ما باید  تحریم‌ها را فرصتی برای رشد و تقویت جامعۀ بدانیم.

وی افزود: شاید تا چند ماه گذشته سخن از افول ابرقدرتی چون آمریکا غیرقابل باور بود، اما حوادث اخیر سبب شده تا افول آمریکا و نظم لیبرال دمکراسی غرب بیش از پیش به واقعیت نزدیک شود.

یوسف بیگی  در ادامه به چالش اولیه آمریکا در مدیریت تبعیض‎آمیز ۴۰۰ ساله در بحران کرونا  اشاره  کرد و عنوان داشت: ترامپ با معیار قرار دادن میزان تحمیل هزینه بهداشت و عدم سود مادی برای جامعه در مراقبت از بیماران، دستور منع بهره‎مندی از امکانات بهداشتی سالمندان، افراد فلج مغزی و رنگین پوست را صادر کرد که  نتیجه این تبعیض به‎عنوان نمونه در شیکاگو که آفریقایی تبارها، ۳۰ درصد از جمعیت آن را تشکیل می‎دهند، این بود که بیش از ۷۰ درصد از قربانیان کرونا را رنگین پوستان تشکیل دهند.

این کارشناس سیاسی گفت: درمدیریت ناکارآمد و ضعیف آمریکا در بحران کرونا شاهد بودیم که چهره واقعی تمدن و فرهنگ غربی عیان شد که البته  اعمال این تبعیض‎ها در آمریکا، فقط علیه رنگین پوستان نیست، بلکه این مسئله شامل تهی‎دستان و اقشار کم‎بضاعت این جوامع نیز می‎شود و اکنون شاهد دومین نشانه‎ی طوفانی درهم کوبیده شدن قدرت پوشالی آمریکا هستیم که در نتیجه اقدام نژادپرستانه پلیس در قتل وحشیانه جورج فلوید به‎عنوان یک رنگین پوست، شکل گرفته است.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار کرد: آمریکا همواره نشان داده است که هنگامی که منافعشان تامین شود حتی حاضرند دوستان قدیمی خود را فدا کنند لذا اقتصاد ما در حال عبور از تحریم است و نباید در فضای خارجی اشتیاقی به بازگشت آمریکا به برجام نشان دهیم و حتی باید تعهدات برجامی مان را کاهش داده و به صفر برسانیم. هر زمان که آمریکایی‌ها از ایران درخواست کردند باید شرط برداشته شدن تمام تحریم‌هایی که بعد از برجام رخ داده است و تأمین خسارت‌هایی که آمریکا به واسطه خروج از برجام به ایران زده است را در نظر بگیریم.

وی در  پایان گفت: مهم‌ترین نقطه قوت اقتصاد ایران که موجب مقاومتش در برابر تحریم‌های آمریکا شده، تنوع و حرکت به سوی اقتصاد غیرنفتی است.

کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد؛
تهدید بزرگ اقتصادی در انتظار آمریکا/تصمیمات اشتباه، اعتبار ایالت متحده را خدشه‌دار کرده است

سیداحمد حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار بلاغ اظهارکرد: یکی از مولفه‌های مهم، اصلی، اثرگذار و اساسی هر قدرتی مولفه اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه آمریکا باتوجه به توانایی‌ها و قابلیت‌های منحصر به فردی که دارد از قدرت اقتصادی بالاتری نسبت به کشورهای دیگر برخوردار است خاطرنشان کرد: موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب، صنایع مختلف و پیشرفته، برخورداری از انرژی بالا و محیط اقتصادی باز از جمله مواردی بوده که در دهه‌های گذشته آمریکا را به یک کشور دست نیافتنی تبدیل کرده بود.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: عملکرد اقتصادی آمریکا با تمام ظرفیت‌های موجود در دهه اخیر بسیار ضعیف و رو به افول شده که بدهی‌های سنگین ملی، کسری تزار تجاری و تضعیف دلار از جمله دلایل این موضوع است که بنابر پیش‌بینی‌ها وضع موجود ادامه پیدا خواهد کرد.

این مدرس دانشگاه یادآورشد: با وجود برتری آمریکا نسبت به کشورهای دیگر در بخش‌های نظامی، تجاری با در اختیار داشتن مرکز تجارت جهانی و هژمونی پول ملی آن‌ها که موجب افزایش قدرت اقتصادی ایالت متحده شده اما در عین حال همین موارد سبب ضعف آنها شده است.

حسینی افزود: برخی از کشورهای آسیایی و اروپایی رقیب آمریکا شده که زنگ خطر سقوط ارزش دلار را از چندی پیش به صدا درآوردند و امکان از دست رفتن مرکزیت تجارت جهانی وجود دارد و همه این موارد نشان دهنده این است که راهبرد قدرت اقتصادی کشور آمریکا راهبرد درستی نبوده است.

وی با بیان مولفه‌های قدرت ملی گفت: پس‌انداز، حمل و نقل، تکنولوژی، تولید ناخالص ملی، مبادله با منابع مالی، وجود وام‌های خارجی، ذخایر ارزی، سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی از عوامل قدرت ملی هستند که باید موجب تولید قدرت اقتصادی یک کشور شوند اما آمریکا با دارا بودن تمام این موارد نتوانست به خوبی از آن‌ها استفاده کند.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: عدم استفاده از این ظرفیت‌ها موجب افزایش اعتراض‌های سراسری، برتری نژادی و کسری بودجه شده است.

این مدرس دانشگاه اظهارکرد: آمریکا با تجارت‌های بین‌المللی و کسری حساب سنگین درحال سوق گرفتن به سمت یک کشور بدهکار خالص است که این می‌تواند بزرگترین تهدید برای ثبات اقتصادی ایالت متحده و جهان باشد.

حسینی خاطرنشان کرد: بدهی بالای داخلی آمریکا که درحال حاضر به میزان حدود ۲۷ تریلیون دلار است نخستین مشکل این کشور بوده که با راهبردهای اقتصادی آن در تضاد است.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: همه حرکت‌های توسعه طلبانه آمریکا در قالب بدهی‌های سنگین داخلی و خارجی خود را نشان داده که خطر جدی از بین رفتن اعتماد سرمایه‌گذاری را در این کشور به وجود آورده و اگر سیاست‌گذاران آن دست از یکجانیه‌گرایی بر ندارند با مشکلات زیاد رو به رو می‌شوند.

وی با اشاره به تضعیف نفوذ سیاسی آمریکا گفت: ایالت متحده یک سری مولفه‌های سیاسی و نظامی برای خود درنظر گرفته بود که در همه آن‌ها با چالش مواجه شد و این چالش‌ها در زمان دونالد ترامپ بیشتر شده است.

این مدرس دانشگاه یادآورشد: درحالی که ترامپ وعده حل و فصل مسئله هسته‌ای کره شمالی را به آمریکایی‌ها داده بود اما دنیا شاهد قوی‌تر شدن قدرت موشکی و هسته‌ای کره شمالی شد.

حسینی افزود: اوباما و ترامپ با ایجاد داعش برنامه‌ریزی سختی برای کشورهای غرب آسیا مانند ایران، عراق و سوریه داشتند تا خود را به‌عنوان هژمون برتر در منطقه غالب کند اما این هدف آن‌ها هم به سنگ خورد و ناتوانی‌های نظامی و سیاسی آمریکا دوباره خودی نشان داد.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: تحولات شرق اوکراین موجب شد که به جایگاه استراتژیک آمریکا و متحدان اروپایی این کشور ضربه وارد شده و شرق اروپایی‌ها به این نتیجه برسند که ایالت متحده در این جریان به‌دنبال تقابل با روسیه و فریب دادن آن‌ها است.

وی بیان کرد: خروج از معاهده پاریس، پاسیفیک(تجارت آزاد)، برجام، ممنوعیت رفت و آمد مهاجران و تصمیمات اشتباه در زمینه قدس از جمله عوامل مهمی بود که در سال‌های اخیر به اعتبار بین‌المللی آمریکا در عرصه سیاسی و نظامی خدشه وارد کرده است.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: درگیری‌های زیاد آمریکا و واکنش‌های جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها نشان دهنده مشکلات عمیق آمریکا است.

صادقی نسب در گفتگو با قم فردا:

قدرت سیاسی و اقتصادی آمریکا در جهان رو به افول است/ آمریکا در عرصه بین‌الملل تحت‌فشار چین، روسیه و جمهوری اسلامی ایران است

دکتر شاهین صادقی نسب در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، با اشاره به افول روزافزون آمریکا در جهان اظهار داشت: اگر بخواهیم در خصوص نفوذ آمریکا و نظام سرمایه‌داری در کشورهای مختلف دنیا تا پیش از انقلاب بپردازیم بهتر است که یک نگاه تاریخی به ایالت متحده بیندازیم.

وی ادامه داد: از سال ۱۷۷۴ در واقع زمان انقلاب آمریکا علیه انگلستان تا اواسط قرن نوزدهم که جنگ‌های داخلی آمریکا بود این نظام یک نظام سرمایه‌داری و برده‌داری بود.
صادقی نسب تأکید کرد: از بعد از آزادسازی برده‌داری تغییر چندانی در توزیع ثروت اتفاق نیفتاد و این روند همچنان ادامه داشت و از بعد از جنگ جهانی دوم، آمریکا سیطره و نفوذ خودش را در سرتاسر دنیا گسترش داد و شرکت‌های آمریکایی نفوذ خودشان را در کشورهای مختلف باز کردند و در هر کشوری که وارد شدند حکومت‌های دست‌نشانده ای را بر سرکار آورده و حاکمیت اقتصادی و سیاسی خودشان را تثبیت کردند.
وی تأکید کرد: استثمار کشورهای دیگر و صرف منابع آن‌ها در آمریکا موجب شد که مردم آمریکا از نظر رفاه به شرایط مطلوبی برسند اما در مقابل کشورهای درحال‌توسعه همچنان در زیر سلطه سرمایه‌داری بودند و در داخل کشور نیز رژیم پهلوی در زیر سلطه آن کشور بود که نمونه آن کودتای ۲۸ مرداد است.
دانش‌آموخته دانشگاه گریفیث استرالیا ادامه داد: در واقع انقلاب اسلامی ایران شکستی بر نظام سلطه بود و خاری در چشم استکبار سرمایه‌داری بود و همان طوری که شاهد هستیم که بیش از ۴۲ سال است که برای صدمه زدن به انقلاب در تلاش هستند.
وی افزود: از بعد از سال ۱۹۸۰ ما سلطه بیشتر شرکت‌های ثروتمند در عرصه داخلی ایالت‌های متحده را شاهد بودیم به‌خصوص از زمان ریگان فاصله و شکاف طبقاتی در ایالات متحده بیشتر شد.
صادقی نسب تصریح کرد: اگر بخواهیم شرایط امروز آن‌ها را بررسی کنیم، در حدود ۳۰ میلیون نفر بیکار در آمریکا هستند و بیش از ۳۳ میلیون نفر افرادی هستند که با دستمزدهای حداقلی زندگی می‌کنند و علاوه بر این در بسیاری از آمارها ۱۵۰ میلیون آمریکایی در زیرخط فقر زندگی می کنند.
وی ادامه داد: وضعیت در آمریکا به شدت بحرانی بوده و هر روز هم در حال بدتر شدن است که اعتراضات اخیر این مهم را به‌خوبی نشان می دهد.
استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: فقر گسترده و اختلاف شدید طبقاتی و نژادپرستی آن‌ها ثبات امنیتی این کشور را نیز تهدید می‌کند.
صادقی نسب به وضعیت این کشور در زمینه بین‌المللی اشاره کرد و بیان داشت: از سوی دیگر آن سلطه‌ای سیاسی که در سایه اقتصاد خودشان داشته‌اند رو به افول است به‌طوری‌که با ظهور چین و تبدیل‌شدن این کشور به‌عنوان اقتصاد اول دنیا دیگر این سلطه آمریکا نیز به شدت افول خواهد کرد.
وی افزود: از جنبه بیرونی نیز قدرت‌هایی مانند چین، روسیه و ایران از تمام جنبه‌ها این کشور را تحت‌فشار قرار داده‌اند.

جهاد ادامه دارد؛

جهادگران سلامت حرفه خود را وقف مستمندان می‌کنند

به گزارش عصر همدان، روزهای کرونایی به ما آموخت بیش از پیش باید به فکر هم باشیم و دلمان برای هم نوعانمان بتپد، این روزها با تمام تلخی ها به ما آموخت که باید همسایه و هم محله ای خود را بیشتر دریابیم و از حال هم باخبر باشیم، چرا که ابتلای همسایه و هم محله ای ما به بیماری کرونا احتمال درگیر شدن ما را به بیماری بیشتر می کند.

این روزها که در شرایط سخت اقتصادی به سر می بریم، تب همدلی مردم ما هم بالا رفته است و مردم ما به صورت زنجیر وار خود را در سلامتی و بیماری یکدیگر دخیل می دانند.

همدلی واژه ای است که توصیف آن در چند کلام نمیگنجد، بلکه توصیف آن‌را در اعمال و رفتار یک جامعه باید دید.

در این بین افراد مختلف جامعه هر یک به شکلی در نهضت مواسات و همدلی شرکت می کنند تا دین خود را به جامعه و سلامتی خانواده اشان ادا کنند، عده ای با پرداخت کمک هزینه معیشتی، عده ای با هدیه ارزاق خوراکی و عده ای با حرفه خود به کمک مردم می آیند.

محمد علی مینایی یکی از پزشکان با سابقه شهر بهار است که چند سالی است حرفه خود را در اختیار مردم بی بضاعت گذاشته و به طور جهادی در روستاهای محروم حاضر شده و به طور رایگان به ویزیت خانواده های کم برخوردار می پردازد.

وی چند سالی است که در درمانگاه روستای آبرومند شهرستان بهار مشغول طبابت است و در کنار آن با فعالیت داوطلبانه در هلال احمر شهرستان بهار به مداوای خانواده های محروم می پردازد.

گفتگویی با این پزشک داشتیم. وی که متولد ۱۳۴۹ در شهر بهار است، بیشتر فعالیت های داوطلبانه خود را همراه با هلال احمر شهرستان دانست و اظهار داشت: از سال ۸۴ به فعالیت داوطلبانه با هلال احمر شهرستان بهار پرداختم ، در برنامه هایی که هلال احمر ترتیب می داد من نیز شرکت می کردم، به عنوان پزشک در روستاها و مناطق کم‌برخوردار حاضر می‌شدم و به ویزیت رایگان مستمندان و خانواده های بی بضاعت می‌پرداختم.

مینایی گفت: از همان ابتدا تمایل به کار داوطلبانه داشتم تا اینکه در چند سال اخیر این فعالیت‌ها گسترش پیدا کرد به طوریکه که از سال ۹۵ به بعد در قالب کاروان سلامت هلال احمر از روستاها سرکشی می کردیم و به ویزیت رایگان خانواده ها می پرداختیم به گونه ای در چند ساعتی که در روستا مستقر می شدم، حدود ۴۰ یا ۵۰ نفر می آمدند و ویزیت می شدند و غالبا تا آخرین نفر همه را ویزیت می کردیم.

وی ادامه داد: در ویزیت ها معمولا کارهایی از قبیل گرفتن فشار خون، چک کردن قند خون و یا تجدید دارو را برای آنها انجام می‌دادیم و گاهی داروی آنها را هم همراهمان می بردیم و به صورت رایگان تحویلشان می دادیم؛ اما در سال‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت داروها تنها به ویزیت بیماران اکتفا می‌کردیم.

این جهادگر سلامت در سابقه فعالیتش حضور چند ساله در گردان عاشورا به عنوان پزشک معالج و حضور در کاروان های زیارتی دو حج تمتع و یک حج عمره در سالهای قبل را از خاطرات خوبش نام برد و گفت: در سال های قبل چهار بار در ایام اربعین به کربلا مشرف شدم و هر بار مدت یک ماه در درمانگاههای کربلا و نجف حضور داشتم و زائران را مداوا می کردم و در یکی دو سال اخیر به صورت ماموریتی در ایام اربعین از سوی شبکه بهداشت به مرز اعزام شدم تا به مداوای بیماران و زائران بپردازم.

وی با اشاره به وضعیت شیوع کرونا در کشور گفت: هم اکنون شیوع کرونا مشکلات زیادی را برای مردم به وجود آورده که یکی از مشکلات پیش روی مردم شرایط اقتصادی است به طوریکه بعضی ها حتی در خرید مایحتاج روزانه خود مانده اند.

مینایی تاکید کرد: در این شرایط با توجه به فرمایش مقام معظم رهبری ما نیز باید به کمک همنوعان خود بشتابیم و به هر گونه که می‌توانیم با آنها همیاری و همدلی کنیم و نگذاریم که شرایط سخت اقتصادی بیماری را بر مردم ما سخت‌تر کند.

منبع: دانا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ناشناس IR ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
    3 2
    تامی توانیم کشاورزی را توسعه دهیم.ونهاده های دامی را داخل تولید وارز رااز کشورخارج نکنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس