کد خبر 1138398
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵
انتخابات آمریکا نمایه - کراپ‌شده

پیچیدگی‌های روند انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، همواره سوال‌های زیادی را برای افراد ایجاد می‌کند.

به گزارش مشرق، انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا  روز ۱۳ آبان، ۳ نوامبر، برگزار شده اما سوال‌های زیادی در مورد روند این رویداد سیاسی پیچیده، همچنان ذهن افراد زیادی را به خود مشغول کرده است.

در این گزارش به مهم‌ترین سوال‌ها در مورد قوانین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پاسخ می‌دهیم.

۱. زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چگونه تعیین می‌شود؟ انتخابات ریاست جمهوری آمریکا براساس قانون اساسی این کشور، هر چهار سال یک بار، در نخستین سه شنبه پس از نخستین دوشنبه ماه نوامبر برگزار می‌شود.

این تاریخ امسال مصادف با ۳ نوامبر (۱۳ آبان) است.
۲. چه کسانی می‌توانند نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شوند؟ قانون اساسی آمریکا شرایط محدودی مانند:

- داشتن دستکم ۳۵ سال سن
- تولد در آمریکا
- دستکم ۱۴ سال زندگی در آمریکا
- نداشتن حداکثر ۲ دوره کاری ریاست جمهوری (تنها استثنا در این مورد فرانکلین روزولت بود که در اوج جنگ جهانی دوم برای دوره سوم انتخاب شد.)
را برای نامزدهای انتخاباتی تعیین و فرصت نامزدی را برای شمار زیادی از شهروندان این کشور ایجاد می‌کند. با وجود این، عملا دو نامزد معرفی شده احزاب جمهوریخواه و دموکرات، بازیگران اصلی این رویداد هستند و عمده تحولات، حول محور کارزار انتخاباتی این ۲ نفر رخ می‌دهد.
۳. در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، چه کسانی انتخاب می‌شوند؟ اگرچه نام این انتخابات، انتخابات ریاست جمهوری است و کارزارها و مناظره های انتخاباتی حول محور دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری شکل می گیرد، اما همزمان با انتخاب رییس جمهور، معاون وی نیز انتخاب می‌شود.
۴. آیا برای رای دادن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، ثبت نام اولیه لازم است؟ بله. رای دهندگان باید تا ماه اکتبر بریا رای دادن در انتخابات ثبت نام کنند.
۵. رای گیری انتخابات آمریکا چگونه است؟ برای پاسخ به این سوال باید به دو نکته توجه داشته باشیم؛ نخست، نوع رای گیری و دو، نوع رای دهندگان.
در مورد نوع رای گیری باید گفت که اخذ آرا در آمریکا از تقریبا یک ماه پیش از زمان برگزاری انتخابات به دو صورت حضوری و غیرحضوری آغاز می‌شود.
در شکل حضوری مردم با حضور در پای صندوق‌های رای در رای گیری زودهنگام یا روز اصلی رای گیری شرکت می‌کنند و در شکل غیر حضوری، آرا خود را به صورت پستی و ایمیلی ارسال می‌کنند.

رای گیری زودهنگام در انتخابات ۲۰۲۰ تجربه بی سابقه‌ای را پشت سر گذاشت.
مردم آمریکا به دلیل شیوع گسترده بحران کرونا در این کشور، مشارکت گسترده‌ای در این نوع رای گیری و البته رای گیری غیر حضوری داشتند.
در مورد نوع رای دهندگان نیز باید گفت که علاوه بر آرا مردمی که نحوه اخذ آن در بالا گفته شد، نوع دیگری از رای گیری وجود دارد که رای گیری الکترال نامیده می‌شود.
اگرچه الکترال‌ها را مردم تعیین می‌کنند، اما در نهایت رای این افراد، سرنوشت آمریکا را رقم می‌زند.
۶. الکترال کالج چیست؟ الکترال کالج یا همان مجمع برگزینندگان شامل ۵۳۸ نماینده از ۵۰ ایالت آمریکاست که معادل تعداد اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکاست.

مقاله| آنچه که باید در مورد قوانین انتخاباتی آمریکا بدانیم

این نمایندگان که الکتور نامیده می‌شوند، کارشان انتخاب رییس جمهور و معاون رییس جمهور است.
نحوه انتخاب الکتورها نیز به این صورت است که:
- احزاب سیاسی با رای کمیته مرکزی حزب، فهرستی از افراد مدنظر خود را که می‌توانند افراد عادی، سران ایالتی یا مقام‌های حزبی باشد، ارائه می‌کنند.
- مردم در هنگام دادن رای به نامزد ریاست جمهوری، به الکتورهای پیشنهادی احزاب در ایالت‌های خود نیز رای می‌دهند.
۷. برتری با رای مردمی است یا الکترال؟ در واقع انتخاب کننده اصلی رییس جمهور و معاون رییس جمهور آمریکا، الکتورال‌ها هستند.
۸. آیا الکتورال‌ها لزوما به حزب خود وفادار هستند؟ خیر. این افراد گاهی برحسب وفاداری حزبی و گاهی براساس رای اکثریت ایالت خود رای می‌دهند.
با وجود اینکه برای الکتورال‌های عهدشکن در قانون، مجازات نقدی و حبس در نظر گرفته شده تاکنون هیچ الکتورالی به دلیل عهدشکنی مجازات نشده است.
البته باید توجه داشت که دیوان عالی آمریکا در ماه جولای سال جاری، الکترال‌ها را ملزم به رای دادن براساس وفاداری حزبی کرده و غیبت در رای دادن را غیرمجاز اعلام کرد.
۹. تعداد الکترال‌ها بر چه مبنایی تعیین می‌شود؟ براساس جمعیت ایالت‌ها
۱۰. بالاترین و پایین‌ترین تعداد الکتورال‌ها متعلق به کدام ایالت است؟ ایالت «کالیفرنیا» با جمعیت ۳۸.۸ میلیون نفری، ۵۵ رای الکترال و ایالت «دِلاوِر» با جمعیت ۹۳۶ هزار نفری، ۳ رای الکترال دارند.
ایالت‌های «تگزاس» با ۳۸ رای و «نیویورک» و «فلوریدا» با ۲۹ رای، از ایالت‌هایی هستند که پس از کالیفرنیا، بالاترین میزان رای الکترال را به خود اختصاص داده اند.
۱۱. الکتورال‌ها چه زمانی رای می‌دهند؟ این افراد که پس از شمارش آرا، انتخاب می‌شوند، ۲ هفته پس از انتخابات رای خود را اعلام می‌کنند.
۱۲. آیا ایالت‌های بدون برتری رای الکترال هم هستند؟ بله ۲ ایالت «مین» و «نبراسکا» برتری را به آرای مردمی می‌دهند.
۱۳. چه تعداد رای الکترال برای پیروزی در انتخابات لازم است؟ دستکم ۲۷۰ رای

مقاله| آنچه که باید در مورد قوانین انتخاباتی آمریکا بدانیم

۱۴. در صورت برابر شدن آرا الکترال، برنده انتخابات چگونه تعیین می‌شود؟ در این صورت انتخاب رییس جمهور به عهده مجلس نمایندگان خواهد بود.
۱۵. ایالت‌های کلیدی در انتخابات ریاست جمهوری کدامند؟ ایالت‌های کلیدی موارد ثابتی نیستند و در هر دور فرق می‌کنند.
در سال جاری ایالت‌های «فلوریدا»، «کارولینای شمالی»، «میشیگان»، «ویسکانسین»، «آریزونا» و «پنسیلوانیا»، ایالت‌های تعیین کننده هستند.
۱۶. روند شمارش آرا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چگونه است؟ براساس رویه معمول، نتایج اعلام شده در شب انتخابات ریاست جمهوری آمریکا غیررسمی و مقدماتی هستند و شمارش رسمی و نهایی معمولا چند هفته بعد اعلام می‌شود.
در واقع آنچه که به عنوان نتیجه در پایان روز برگزاری انتخابات اعلام می‌شود نتایج پیش بینی برخی از شبکه‌های خبری و نظرسنجی‌ها هستند.
۱۷. فرصت دریافت آرا پستی تا چه زمانی است؟ این فرصت نیز در هر ایالت فرق می‌کند.

مقاله| آنچه که باید در مورد قوانین انتخاباتی آمریکا بدانیم

مثلا برخی از ایالت‌ها تا پایان روز رای گیری فرصت دارند، اما برخی دیگر تا ۶ (کارولینای شمالی)، ۱۰ (مینه سوتا و نوادا) و ۱۳ (اوهایو) نوامبر فرصت دارند.
زمان تایید نتایج توسط ایالت‌ها نیز از ۱۰ نوامبر (۲۰ آبان) تا ۱۴ دسامبر (۲۴ آذر) است.
۱۸. آرا پستی چه زمانی شمرده می‌شوند؟ شمارش آرای پستی به قوانین هر ایالت بستگی دارد. مثلا شمارش آرای پستی در «فلوریدا» از سه هفته قبل از برگزاری انتخابات آغاز می‌شود، اما «نیوهمپشایر»، شمارش را در پایان رای گیری روز انتخابات آغاز می‌کند. «پنسیلوانیا» نیز که ایالت تعیین کننده انتخابات امسال است، از هفت صبح روز انتخابات، شمارش را آغاز می کند.

مقاله| آنچه که باید در مورد قوانین انتخاباتی آمریکا بدانیم

۱۹. آیا امکان تغییر رای وجود دارد؟ در رای گیری پستی این امکان وجود دارد، اما در رای گیری ایمیلی، رای دادن دوباره در بعضی ایالت‌ها جرم محسوب می‌شود.
۲۰. چگونه می‌توان از ثبت رای مطمئن شد؟ کد ارائه شده به رای دهنده پس از دادن رای، کد رهگیری رای وی است.
رای دهنده می‌تواند با مراجعه به وب سایت وزارت کشور با کمک کد رهگیری که در دست دارد، از ثبت رای خود مطمئن شود.
۲۱ . رای گیری در روز انتخابات از چه ساعتی آغاز شده و تا چه ساعتی ادامه می‌یابد؟ زمان آغاز رای گیری و طول آن به قوانین ایالتی مربوط است، اما به شکل عمومی از ساعت ۶ صبح به وقت محلی، روند رای گیری آغاز می‌شود.
طولانی‌ترین زمان باز ماندن مراکز اخذ رای نیز ساعت ۲۱ به وقت محلی است که در ایالت‌های «نیویورک» و «داکوتای شمالی» رخ می‌دهد.
۲۲. آیا امکان تعویق برگزاری زمان انتخابات آمریکا وجود دارد؟ از آنجا که تاریخ دقیق برگزاری انتخابات در قانون اساسی آمریکا نوشته نشده، تاخیر از نظر فنی با موافقت کنگره امکان پذیر است، اما در نهایت رییس جمهور باید در بیستم ماه ژانویه (۳۰ دی) مشخص شود.
۲۳. امکان پیروزی نامزد ریاست جمهوری تنها براساس آرا الکترال وجود دارد؟ بله این اتفاق تاکنون ۵ بار افتاده است که آخرین مورد آن در سال ۲۰۱۶ بود که «دونالد ترامپ» با اکثریت آرا الکترال و در حالی که «هیلاری کلینتون» در آرا مردمی برتری داشت، ساکن کاخ سفید شد.
۲۴. چه کسی رسما برنده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را اعلام می‌کند؟ روند انتخاباتی آمریکا با سایر کشورها متفاوت است. این تفاوت در اعلام رسمی برنده انتخابات نیز وجود دارد. ضمن این که در آمریکا، هیچ کمیسیون مستقل انتخاباتی برای تایید شمارش نهایی آرا وجود ندارد.
مراحل شمارش آرا انتخاباتی آمریکا به شرح زیر است:
- شمارش آرا توسط شهرها و ایالات مختلف انجام و در برنامه‌های تلویزیونی اعلام می‌شود. این نتایج غیر رسمی است.
- پس از اتمام روند رای گیری حضوری، پستی و ایمیلی، فرمانداران فهرستی از آرا اخذ شده برای هر نامزد را تهیه می‌کنند که روندی زمان بر است.
- پس از ارائه فهرست مذکور، الکترال‌ها در اولین دوشنبه پس از چهارشنبه دوم دسامبر، که امسال ۱۴ دسامبر خواهد بود، در مرکز هر ایالت جمع می‌شوند و ۶ نسخه از رای خود را برای سنا، آرشیو ملی و چهار مقام ایالتی ارسال می‌کنند.
- در ۶ ژانویه کنگره برای شمارش آرا انتخاباتی و تایید برنده انتخابات تشکیل جلسه می‌دهد. ریاست این جلسه و اعلام رسمی نام برنده انتخابات، با معاون رییس جمهور مستقر است. وی پیش از اعلام نام فرد برنده از اعضا در مورد اعتراض به آرا می‌پرسد.
- سنا نتایج آرا را تایید می‌کند.
- در پایان نتایج تایید شده انتخابات ریاست جمهوری در بایگانی ملی ذخیره می‌شود.
۲۵. آیا اعتراض به نتیجه آرا تاثیری در روند شمارش خواهد داشت؟ خیر. امتناع یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از پذیرش آرا پس از اعلام نتایج اولیه، تاثیری در ادامه روند شمارش آرا یعنی جلسه دسامبر الکترال‌ها و جلسه مشترک کنگره در ماه ژانویه نخواهد داشت.
۲۶ . مرجع رسیدگی کننده به اعتراض نامزدهای انتخاباتی به نتیجه کجاست؟ دیوان عالی آمریکا تاکنون ۲ بار در سال‌های ۱۸۷۶ و ۲۰۰۰ به دلیل اعتراض به نتیجه انتخابات، وارد عمل شده و برنده را اعلام کرده است.
۲۷. امکان تغییر تاریخ روز برگزاری مراسم تحلیف وجود دارد؟ خیر
منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
    0 8
    اصلا رائ گیری امریکا برای ما مهم نیست همش حرفه
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
    0 0
    رییس جمهور آمریکا لازم نیست متولد آمریکا باشد. جالبه!
  • IR ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
    1 0
    ممنون
  • IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
    0 0
    ترامپ و بایدن...یه مشت احمق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس