کد خبر 1138284
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۵
نقش پول در انتخابات آمریکا

انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰، چهل و ششمین رییس جمهور آمریکا را مشخص می‎کند این در حالی است که ایرادات نظام انتخاباتی این کشور به اعتقاد کارشناسان همچنان به قوت خود باقی است.

به گزارش مشرق، امروز ۱۳ آبان ماه ۱۳۹۹ مصادف با سوم نوامبر ۲۰۲۰ روز انتخابات در آمریکاست.

دونالد ترامپ، در طول چهار سال ریاست جمهوری خود بر آمریکا، پیشینه‌ای از خود به جا گذاشت که در طول تاریخ این کشور بی نظیر بود!

ببینید:

فیلم/ گارد ملی آمریکا به صف شد

دونالد ترامپ اگرچه محصول انتخابات سیستماتیکی است که در آمریکا تعبیه و تاکنون بر اساس آن نامزدهای انتخابات رأی آورده و وارد کاخ سفید شده‌اند، اما ایراد اساسی در ساختار انتخاباتی آمریکا به شدت مشهود است.

البته باید توجه داشت که این سیستم انتخاباتی در ادوار گذشته نیز چنین عمل کرده؛ یعنی افرادی به ریاست جمهوری برگزیده شده‌اند که هر یک به نوعی دارای فساد و عملکردهای ویرانگر برای آمریکا و جهان بوده‌اند.

در هر دوره و مقطعی از آمریکا که بنگریم، به وقایع و اقداماتی می‌رسیم که روسای جمهور آمریکا مرتکب آن شده‌اند.

در جنگ جهانی دوم اقدام دیوانه وار آمریکا در حمله اتمی به ژاپن در دوره ریاست جمهوری «هری ترومن»، انجام شد.

بیشتر بخوانید:

انتخابات ۲۰۲۰ چقدر برای آمریکا آب خورد؟

اقدام به عملیات اتمی تنها از سوی یک رییس جمهور آمریکا بر می‌آمد.

شهرهای هیروشیما و ناکازاکی هدف بمب اتمی آمریکا قرار گرفت و صدها هزار نفر از مردم ژاپن کشته شدند و سال‌ها تبعات تشعشعات هسته‌ای این جنایت اتمی در ژاپن باقی مانده است.

بیشتر بخوانید:

سوت پایان انتخابات آمریکا چه زمانی زده می‌شود؟

جنگ ویتنام نیز یکی دیگر از آن دست اقدامات دیوانه وار رییس جمهور وقت آمریکاست.

ژنرال آیزنهاور، مداخله آمریکا در جنگ علیه ویتنام را آغاز کرد و صدها هزار نفر از مردم بیگناه این کشور به دست سربازان ارتش آمریکا کشته شدند و هزاران نفر از سربازان آمریکایی نیز کشته یا زخمی بدون هیچ دستاوردی به خاک خود بازگردانده شدند.

بیشتر بخوانید:

چند میلیون آمریکایی در انتخابات شرکت کردند؟

سربازان آمریکایی بازگشته از جنگ ویتنام تا پایان عمر خود درگیر مسائل روحی و روانی شدند.

از آن سال‌ها کمی فاصله بگیریم و به دوران ریاست جمهوری «جیمی کارتر» که همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بود برسیم.

«کارتر»، در دوران ریاست جمهوری خود دستور عملیات نجات دیپلمات‌های آمریکایی که در ۱۳ آبان در تسخیر لانه جاسوسی آمریکا به اسارت در آمده بودند، صادر کرد و آن افتضاح شکست سخت نیروهای ویژه ارتش آمریکا در طبس رقم خورد.

هر یک از روسای جمهور آمریکا در دوران زمامداری خود چندین تصمیم و اقدام نابه جا را مرتکب شده‌اند که نه تنها به خود زیان رسانده‌اند بلکه بیشترین زیان را به دیگر کشورها وارد کرده‌اند.

«رونالد ریگان»، پس از کارتر، رییس جمهور آمریکا شد؛ وی یک بازیگر فیلم‌های هالیودی بود که در فیلم‌های سبک وسترن نیز نقش بازی کرده که نشان دهنده چهره واقعی غرب وحشی است.

اگرچه جنگ عراق علیه ایران در زمان «جیمی کارتر» آغاز شد، اما وی زمان کوتاهی را در این مقطع رییس جمهور آمریکا بود و ادامه جنگ به زمان «رونالد ریگان»، کشیده شد و حمایت‌های وی از صدام در دوران جنگ تحمیلی بر کسی پوشیده نیست.

پس از وی نیز روسای جمهور دیگری در آمریکا بر سر کار آمدند که نه تنها دست کمی از پیشینیان خود نداشتند بلکه تخت گاز بر سیاست‌های ویرانگری که در نظام سیاسی آمریکا تدوین شده است به سرعت خود افزودند و دنیا را با چالش‌ها و تنش‌های زیادی روبرو کردند.

جورج بوش پدر و سپس جورج بوش پسر نیز همان سیاست‌های ویرانگرانه پیشینیان را ادامه دادند و حمله به عراق و افغانستان در زمان این دو رییس جمهور انجام شد.

با وجودی که باراک اوباما، رییس جمهور پیش از دونالد ترامپ، سعی داشت خود را متمدن و قانونمند نشان دهد و ظاهرا تلاش داشت معضلات و گرفتاری‌های روسای جمهور پیش از خود را اصلاح کند، اما او نیز وامدار روسای جمهور قبلی آمریکا بود.

بیشتر بخوانید:

نقش پول در انتخابات آمریکا

اوباما وعده خروج نظامیان آمریکا از عراق و افغانستان را داده بود، اما هیچگاه این وعده محقق نشد و سیاست دولت اوباما علیه ایران نیز تغییری نکرد با وجودی که در دوران او توافق هسته‌ای با ایران به دست آمد.

در دوران ریاست جمهوری اوباما شدیدترین تحریم‌های اقتصادی علیه ایران پایه ریزی شد؛ حتی برجام هم نتوانست اندکی از دشمنی‌های آمریکا با ایران را بکاهد.

میلیاردها دلار هزینه حضور نظامی آمریکا در غرب آسیا شد و هنوز هم می‌شود.

در دوران ریاست جمهوری اوباما گروه‌های تروریستی تکفیری وهابی در غرب آسیا زاده شدند که خاستگاه آنها از دل سیاست‌های دوران باراک اوباما، بود.

داعش زاییده تفکر دولت او بود تا بتواند منطقه را به آشوب بکشد و خاورمیانه جدید را که در سیاست‌های آمریکا وجود دارد، شکل بدهد.

حضور نیروهای آمریکایی در جنگ علیه سوریه در زمان اوباما اتفاق افتاد با وجودی که واشنگتن ادعا می‌کرد در حال مبارزه با تروریست‌هاست!

اکنون نیز دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا، چهار سال است که با رفتارهای خود همان راه پیشینیان را طی می‌کند با این تفاوت که او بی مبالات و بدون نقاب است.

ترامپ بی توجه به هر گونه اصول سیاست خارجی و قوانین بین‌الملل حرکت می‌کند تا جایی که از اکثر سازمان‌های بین‌المللی خارج شده و معاهدات و پیمان‌های بین‌المللی را زیر پا گذاشته است که مهمترین آن‌ها توافق هسته‌ای است.

آمریکا با هر رییس جمهوری، همان آمریکاست؛ امروز اگر ترامپ شکست بخورد و بایدن بر سر کار بیاید، تغییری در سیاست‌های رژیم واشنگتن حاصل نخواهد شد و اگر ترامپ بار دیگر در کاخ سفید بماند، کاسه همان کاسه است و آش همان آش!

اما نکته مهم در روندی که آمریکا طی کرده و در حال حرکت در این دالان است، نشانه‌های عمیق افول و زوال آمریکاست که رسیدن به چنین جایی نتیجه همه آن اقداماتی است که تاکنون روسای جمهور آمریکا در پیاده کردن سیاست‌های نظام حاکم در این کشور اجرا کرده‌اند.

ترامپ و بایدن تفاوتی با هم ندارند؛ اکنون نکته‌ای که از اهمیت بیشتری برخوردار است، اوضاع سیاسی و اجتماعی درون آمریکا است که باعث می‎شود تنش‌ها و چالش‌های این کشور افزایش یابد؛ ادامه چنین روندی که به نظر می‌رسد ادامه دار هم باشد، زوال آمریکا را در پی خواهد داشت؛ همه شواهد و قرائن آن نیز نمایان است و همگان می‌توانند نظاره گر باشند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس