کد خبر 1138022
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
افزایش قیمت روغن نمایه

مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به افزایش جهانی قیمت روغن خام گفت: نوع ارز تامین شده برای واردات روغن خام برای انتقال به ذینفع مشکل دارد.

به گزارش مشرق، صدیف بیک زاده در مورد وضعیت تولید و بازار روغن گفت: تولید روغن در ۷ ماه گذشته در کشور نسبت به متوسط تولید چند سال اخیر بالاتر بوده  است. 

* افزایش شدید قیمت جهانی روغن خام 

مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به افزایش بی سابقه قیمت جهانی روغن خام افزود: طی دو - سه ماه اخیر قیمت جهانی روغن خام به شدت افزایش یافته است و  قیمت جهانی روغن خام از  هر تن ۷۳۵ یورو به هر تن ۹۲۵ یورو افزایش یافته است. 

بیشتر بخوانید:

فشار معیشتی بر مردم؛ کوتاهی یا تعمد؟

وی با بیان اینکه دلیل افزایش قیمت روغن خام، افزایش قیمت جهانی است،  بیان داشت: با شیوع و گسترش ویروس کرونا در جهان کشورها اقدام به ذخیره سازی کالاهای اساسی از جمله روغن کرده اند لذا با افزایش تقاضا برای این کالا قیمت جهانی ماده اولیه مورد نیاز تولید روغن یعنی روغن خام افزایش یافته است. 

* کاهش صادرات و افزایش ذخیره کالاهای اساسی بعد از کرونا

بیک زاده گفت: نگرانی کشورها از  ادامه شیوع ویروس کرونا در جهان باعث شده تا کشورهای مختلف اقدام به ذخیره سازی کالاهایی مانند روغن نمایند و حتی این موضوع باعث شده تا برخی کشورهای تولید کننده صادرات خود را کاهش دهند، بنابراین این موضوعات باعث افزایش شدید قیمت جهانی روغن خام شده است.

بیشتر بخوانید:

روغن خوراکی چند؟

وی با اشاره به ذخیره‌سازی روغن خام توسط بسیاری از کشورها، در سطح جهان گفت: این در حالی است که کشورهایی که پیش از این کالای مورد نیاز خود را به صورت لحظه‌ای تهیه می‌کردند نیز اقدام به ذخیره‌سازی کالاهای مورد نیاز خود کرده اند. 

مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ضریب وابستگی روغن خوراکی کشور به واردات بالا بوده و بیش از ۹۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز تولید روغن در کشور وارداتی است و ما در تامین مواد اولیه روغن وابستگی شدید به واردات داریم، گفت: بنابراین افزایش قیمت جهانی مواد اولیه تولید روغن، عاملی برای افزایش قیمت تولید روغن داخلی است.

ببینید:

فیلم/ کمبود یا احتکار روغن؟

وی با اشاره به اینکه مصرف سالانه روغن در کشور حدود ۲ میلیون تن است، بیان داشت: این در حالی است که که فقط حدود ۱۰۰ هزار تن از روغن مصرفی کشور از طریق دانه‌های روغنی تولید داخل تامین می شود و بقیه روغن مورد نیاز کشور از طریق واردات مواد اولیه یعنی روغن خام یا دانه های روغنی بدست می آید.

* سرایت چالش های جهانی مصرف روغن خام به کشور به علت وابستگی وارداتی

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: با توجه به وابستگی شدید تولید روغن به واردات مواد اولیه، هر چالشی در تامین ارز و قیمت های جهانی می تواند به بازار داخلی این کالا سرایت کند و لذا بازار داخلی را تحت الشعاع قرار دهد.

وی با بیان اینکه مشکلات اخیر بازار روغن متاثر از افزایش جهانی قیمت روغن خام است، گفت: البته نوع ارز تخصیص و تامین یافته به واردات روغن خام نیز متاثر از تحریم ها بر موضوع واردات اثرگذار است.

بیک زاده بیان داشت: بنابراین اگرچه بانک مرکزی برای واردات روغن ارز تخصیص داده و نوع ارز تخصیصی را تامین و در اختیار واردکنندگان قرار داده است اما این نوع ارز به علت مشکلات بانکی و متاثر از تحریم در انتقال به ذینفع و به عبارتی فروشنده روغن خام مشکلاتی داشته است.

* بزودی شوک تقاضای روغن کنترل می شود

وی افزود: بنابراین مجموعه این عوامل سینگال‌هایی را به بازار روغن داخلی منتقل کرد و باعث شد تا تقاضای روغن در بازار داخلی افزایش یابد و به عبارتی شوک تقاضا کوتاه مدت در بازار ایجاد شد.

مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه هیچ مشکلی در تولید روغن وجود ندارد، گفت: پاسخگویی به شوک تقاضای بازار نیازمند یک بازه زمانی چند روزه است.

وی با اشاره به ذخایر استراتژیک روغن خام بیان داشت: مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات در کوتاه مدت از طریق ذخایر استراتژیک تامین خواهد شد و قطعا شوک تقاضای روغن در روزهای اخیر با افزایش عرضه این محصول به بازار فروکش خواهد کرد.

* دستور وزیر صمت برای کنترل بازار روغن

بیک زاده با اشاره به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت برای تنظیم بازار روغن گفت: وزیر صمت به شرکت بازرگانی دولتی ماموریت داده تا در راستای تنظیم بازار روغن اقدام کرده و از محل ذخایر راهبردی مواد اولیه تولید کارخانجات را تامین کند بطوریکه تمام تقاضای بازار برای مصرف کنندگان مرتفع شود.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی آیا تولیدکنندگان روغن خواستار افزایش قیمت هستند، گفت: کارگروه تنظیم بازار طی ماه های گذشته به علت افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی اقدام به اصلاح قیمت روغن کرد و این روند در چارچوب ساختارهای مشخص شده بطور مستمر پیگیری شود.

وی اظهار داشت: بنابراین در زمان تغییرات قیمت احتمال دارد که شبکه توزیع نیز برای انطباق قیمت ها اقدام نماید.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    1 0
    فساد باندبازی پارتی بازی احتکار امتیازدهی ونجومی بگیری .........
  • مرصاد IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    1 0
    بزرگترین مشکل اقتصادی کشور ؛ دلال بازی است !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس