افزایش ۲۹ درصدی ورود اتباع غیرمجاز ‌‌و ناکارآمدی جریمه ۳۰ هزار تومانی! - کراپ‌شده

فرمانده مرزبانی ناجا گفت: جریمه ۳۰ تا ۷۰هزار تومانی، مانع و بازدارنده ورود غیرقانونی اتباع خارجی به کشور نیست؛ چرا که شاهد افزایش ۲۹ درصدی ورود و دستگیری این افراد در هفت ماهه اخیر هستیم.

به گزارش مشرق، سردار احمدعلی گودرزی فرمانده مرزبانی ناجا به موضوع ورود اتباع غیرمجاز اشاره و اظهار داشت: مرزبانان ‌در کنار امر مبارزه با ‌قاچاق مواد مخدر و سلاح و مهمات در مرزها با ورود غیرقانونی اتباع خارجی که عمدتاً از کشور افغانستان و بعضاً از  پاکستان وارد کشور می‌شوند، مواجه هستند.

فرمانده مرزبانی ناجا تصریح کرد: بیکاری در افغانستان باعث شده تا افراد جویای کار به صورت غیر قانونی وارد کشور شده و در حاشیه مرزها و در عمق و مرکز کشور ساکن ‌شوند.

فرمانده مرزبانی ناجا در پاسخ به دیگر پرسشی در خصوص آمار ورود اتباع غیرمجاز به کشور و اینکه آیا شیوع کرونا در افزایش یا کاهش ورود غیرقانونی ‌اتباع خارجی ‌تاثیری داشته است یا خیر، اظهار داشت: طبق آمار در هفت ماهه گذشته تعداد ورود اتباع غیر مجاز نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۲۹ درصد افزایش داشته است.

وی‌گفت: از ۱ اسفند تا امروز با وجود آنکه بیش از هشت ماه از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد و تعدادی از اتباع هم خارج شده‌اند، اما ورود اتباع غیرمجاز به کشور ما افزایش یافته است.

سردار گودرزی در مورد علت افزایش ورود غیر قانونی اتباع خارجی اعلام کرد: اگرچه ایران مانند سایرکشورها درگیرکرونا شده است اما چون بیماری کرونا را به طور مجانی طبابت می‌کنیم خیلی از این افراد با این انگیزه وارد کشور شدند؛ از طرف دیگر قیمت سوخت در کشور ما ارزان بوده و مورد دیگر هم وجود کار در زمینه ساخت و ساز و کشاورزی است که پذیرش‌ این افراد را بیش از پیش کرده است.

فرمانده مرزبانی ناجا در خصوص چگونگی اعمال قانون و مبلغ ‌جریمه ورود غیرقانونی اتباع خارجی ‌اظهار داشت:متأسفانه قوانین ما بازدارندگی لازم را ندارد؛ بایدگفت قوانین ما کهنگی داشته و جریمه ورود به کشور بین ۳۰ تا ۷۰ هزار تومان است و این مقدار جریمه بازدارنده نیست؛ لذا هر فرد خارجی به خود اجازه می‌دهد وارد کشور ما شود؛ اما می‌بینیم در کشورهای دیگر تا پنج سال زندانی برای متجاوزین مرزی تعریف کرده و به مرحله اجرا می گذارند.

 سردار گودرزی تصریح کرد: مرزبانی افراد دستگیرشده را تحویل دستگاه قضایی می‌دهد و طبق قانون بعد از اخذ جریمه تعیین‌شده از همان جایی که وارد کشور شدند طرد می‌شوند.

این‌ مقام ارشد مرزبانی ناجا در پاسخ بر چگونگی‌ برخورد با اتباعی که چندین بار وارد کشور شده یا بعضا  جرم انجام داده‌اند خاطرنشان کرد:در مورد زندانی شدن اتباع غیرمجاز، اگر ورود آنها تکراری باشد و چندبار آمده و دستگیر شده و در سیستم ثبت شده باشند این موضوع لحاظ می‌شود؛ یا اگر بیم آن برود که جرمی در کشور ما یا خودشان مرتکب شده‌ یا پلیس دیپلماتیک اعلام کرده باشد قطعاً برخورد و زندان نیز در دستور کار خواهد بود.

سردار ‌گودرزی در پاسخ به دیگر پرسشی در خصوص آمار عابرین غیرمجاز اظهار داشت:همانطور که می‌دانید عابرین غیرمجاز همان ایرانی‌ها هستند که از کشور بیرون رفته و می‌خواهند دوباره وارد کشور شوند به این دسته از افراد عابرین غیرمجاز می‌گوییم البته طبق آمار افزایش چندانی در عبور عابرین غیرمجاز از مرزها نداشته ایم.

این مقام ارشد مرزبانی ناجا تاکید کرد:کهنگی قوانین باید مرتفع شود و قوانین به گونه ای باشند که از حیث مادی و معنوی تاثیر محکمی داشته و بتوانند مانع از ورود غیرقانونی اتباع خارجی شوند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    1 10
    اتباع بیگانه صاحبان آینده ی ایرانند.
    • بیننده IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      3 0
      شما برو خانه ات
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
      3 3
      خفه عوضی، ما افغانستان را به خراسان برمیگردانیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس