آمریکا در تب و تاب انتخابات

شمارش معکوس برای برگزاری آخرین مرحله از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا آغاز شده؛ اما فرایند اصلی در این کشور یعنی انتخاب «پرزیدنت» زیر سایه سنگین بروز آشوب و درگیری های مسلحانه قرار گرفته است.

به گزارش مشرق،  از مدت ها قبل هرگاه بحث انتخابات در آمریکا بویژه انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ مطرح می شد، تحلیلگران اشاره هایی را نیز به احتمال بروز آشوب و درگیری میان طرفداران نامزدهای انتخاباتی می کردند؛ اما در چند ماه اخیر با توجه به تحولات موجود در ایالات متحده امکان وقوع این احتمال نه تنها افزایش یافته بلکه با توجه به آنکه شبه نظامیان هر دو نامزد برای یکدیگر خط و نشان می کشند هراس از تبعات آشوب های پسا انتخاباتی نیز بیشتر شده است.

آنچه بیش از همه موجب نگرانی در مورد این آشوب شده آن است که طرفداران افراطی «دونالد ترامپ» و «جو بایدن» هر دو مسلح هستند و از دید برخی کارشناسان حتی امکان بروز جنگ داخلی در آمریکا در جریان تحولات پس از انتخابات سوم نوامبر نیز وجود دارد.

به موجب احتمال طولانی شدن روند شمارش آرا در این دور از انتخابات و تردیدها مبنی بر انتقال مسالمت‌آمیز قدرت از سوی ترامپ، پیش‌بینی می‌شود که شاهد ناآرامی‌های به مراتب گسترده‌تری در روزهای بعد از انتخابات ۳ نوامبر (۱۳ آبان) باشیم.

آمادگی برای جنگ داخلی در آمریکا و حصار کشی در کاخ سفید

در چنین شرایطی رسانه ها گزارش داده اند که نیروهای نظامی و امنیتی در واشنگتن دی سی و دیگر مناطق آمریکا آماده وقوع جنگ داخلی در نتیجه اعلام نتایج انتخابات آمریکا هستند. از سوی دیگر صاحبان کسب و کارها در واشگتن دی سی آمریکا در میان ترس و وحشت از خشونت احتمالی در روز انتخابات، از چند روز پیش از روز انتخابات موقتاً اقدام به بستن و مهروموم کردن فروشگا ها و مغازه های خود کرده اند.

صاحبان کسب و کار در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک گفته اند که این اقدامات را برای پیشگیری از وارد آمدن خسارت به اموالشان، نظیر آنچه در تابستان سال جاری اتفاق افتاد، انجام می دهند.

در شهرهای دموکراتی چون لس‌ آنجلس، شیکاگو، کالیفرنیا و نیویورک، نیروهای پلیس از بیم طغیان طرفداران ترامپ به حال آماده باش درآمده اند و حتی فرماندار ایالت کالیفرنیا، از احتمال توسل به گارد ملی سخن گفته است

علاوه بر این موارد محدودیت هایی برای پارک خودرو در واشنگتن دی سی اعمال شده است و قرار است روز سه شنبه چندین خیابان بسته باشند. با نزدیک شدن به روز انتخابات سوم نوامبر، نگرانی ها در بین مردم و مقامات آمریکا به طور فزاینده ای در حال افزایش است برای مثال ای بی سی نیوز گزارش داده که در ادامه محدودیت های انتخاباتی حتی گردشگران که یپش از این می توانستند از پشت فنس های کاخ سفید به مشاهده منظره این مکان تاریخی بنشینند، حال این منظره را پوشیده از نظامیان و حضور گسترده پلیس می بینند.

دفتر کار رئیس جمهور آمریکا نیز با چندین لایه فنس و موانع موتوری و نظایر آن بیشتر به استحکامات دفاعی شبیه شده است.

ای بی سی نیوز در ادامه آورده که مقامات شهری و انتظامی در ایالات مختلف آمریکا برای دو سناریو تشویش انگیز آماده می شوند؛ نخست، درگیری در خیابان ها و دوم، درگیری در مراکز رأی دهی.

در این میان سرویس مخفی آمریکا مسئول حفاظت از رئیس جمهور آمریکا و خانواده وی، کاخ سفید و محوطه آن شده است.

«دن میهالک» عامل کهنه کار سابق سرویس مخفی در این زمینه گفته بود که اعتراضات خشونت آمیز سال جاری در واشنگتن دی سی و سایر شهرهای آمریکا، مأموران پلیس را بر آن داشته است تا آماده تشدید رویدادها در جریان این اعتراضات شوند.

همزمان، در شهرهای دموکراتی چون لس آنجلس، شیکاگو، کالیفرنیا و نیویورک، نیروهای پلیس از بیم طغیان طرفداران ترامپ به حال آماده باش درآمده اند و حتی فرماندار ایالت کالیفرنیا، از احتمال توسل به گارد ملی سخن گفته است.

حتی پنتاگون قصد دارد در صورت باخت ترامپ و تجمع مردم در واشنگتن دی سی، ارتش را به خیابان‌ها اعزام کند.

حصارکشی در اطراف کاخ سفید

«رابرت مالی» و «استفان پامپر» از اعضای اسبق تیم امنیت ملی آمریکا در دولت باراک اوباما در مقاله‌ای برای پایگاه خبری «پراجکت سیندیکیت» از خطرات و تهدیداتی سخن گفته اند که احتمال دارد پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، در این کشور نمایان شوند. آن‌ها در این رابطه می‌نویسند: «انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، تقریباً در تاریخ این کشور بی سابقه است. تقریباً در هیچکدام از انتخابات گذشته در تاریخ آمریکا، مردم آمریکا با اظهارنظرهایی نظیر آنچه ترامپ انجام می‌دهد و به وضوح از عدم تعهد خود به انتقال مسالمت آمیز قدرت سخن می‌گوید، و یا با خطر و تهدید منازعات و درگیری‌های مسلحانه در پی برگزاری انتخابات در آمریکا، رو به رو نبوده اند».

انبار آذوقه و برگزاری دوره های آموزش نظامی

روزنامه آمریکایی «یو اس ای تودی» نیز طی گزارشی فضای عمومی حاکم بر ایالات آمریکا را به تصویر کشیده و نوشته است که مردم این کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و از ترس بروز جنگ داخلی به ذخیره سازی گسترده مواد غذایی و اسلحه روی آورده اند.

کانال ۱۰ تلویزیون استرالیا نیز طی گزارشی از انتخابات آمریکا اعلام کرده: «میلیون ها آمریکایی در حال خرید اسلحه و فراگیری آموزش های نظامی هستند».

به نوشته این روزنامه، برخی از آمریکایی ها در حال ذخیره آذوقه، و مواد غذایی هستند تا پس از انتخابات پناه گرفته و خود را از موج هرج و مرج و درگیری های احتمالی پس از آن در امان نگه دارند. این افراد به دنبال آن هستند که یا در پناهگاه پناه گیرند یا به صورت موقت به نواحی دورافتاده مهاجرت کنند تا اعتراض ها فروکش کند.

عده ای نیز مشغول خرید سلاح و مهمات هستند و آماده می شوند که پس از انتخابات و در صورت پیروزی نامزد رقیب، تابلوهای انتخاباتی را از حیاط خود برچیده و برچسب های حمایت از کاندیداها را از سپر ماشین خود بکنند».

کانال ۱۰ تلویزیون استرالیا نیز طی گزارشی از انتخابات آمریکا اعلام کرده: «میلیون ها آمریکایی در حال خرید اسلحه و فراگیری آموزش های نظامی هستند».

به گفته این رسانه برخی از مردم در کنار ذخیره سازی مواد غذایی و اسلحه حتی ماسک و لباس های ضد حملات شیمیایی! نیز ذخیره کرده اند تا در صورت لزوم از آن استفاده کنند.

بر همین اساس مراکز پلیس که مدت هاست در پی رفتارهای تبعیض آمیزشان علیه اقلیت سیاه پوست و قتل چند نفر از سیاه پوستان در آمریکا، شاهد انزجار فزاینده علیه خود هستند، در حال آماده باش برای مقابله با ناآرامی هایی هستند که احتمالاً در پی اعلام نتیجه انتخابات در آمریکا رخ خواهد داد.

آموزش نظامی شبه نظامیان در آمریکا

نیویورک احتمالاً یکی از مراکز عمده این اعتراضات خواهد بود و در همین راستا فرمانده پلیس این ایالت چند روز قبل ضمن اذعان بر اینکه انتخابات اخیر جنجالی ترین انتخابات تاریخ آمریکا خواهد بود، بر آمادگی نیروهای امنیتی این ایالت برای مقابله با این شورش ها تأکید کرد.

دیوید براون فرمانده پلیس شیکاگو، که احتمالاً یکی از دیگر مراکز اعتراضات پساانتخاباتی خواهد بود، چند روز پیش در کنفرانسی خبری بر آمادگی همه جانبه نیروهای پلیس این منطقه تأکید و اذعان کرد که پلیس این شهر با سایر نهادها در زمینه آمادگی برای مقابله با این شورش ها همکاری داشته است.

او همچنین افزود که «بسیاری از شهرها در حال برنامه ریزی برای این اتفاقات هستند.»

فارغ از اینکه برنده نهایی انتخابات سوم نوامبر چه کسی باشد مستاجر آتی کاخ سفید با یک آمریکای رو به افول مواجه خواهد بود؛ افول از این نظر که چه در مسائل خارجی و چه مسائل داخلی آمریکا دیگر آن جایگاه سابق را ندارد

جورج کولینا، فرمانده پلیس میشیگان، نیز از افزایش تعداد نیروهای امنیتی و پلیس برای کنترل شرایط پس از انتخابات خبر داد.

سخنگوی پلیس پیتزبورگ در پنسیلوانیا نیز از افزایش شیفت پلیس در هفته انتخابات از ۸ به ۱۲ ساعت خبر داد.

جرد ماپلس، رئیس دفتر وزارت امنیت داخلی آمریکا در نیوجرسی نیز اعلام کرد که فعالیت های معترضان در روز انتخابات به صورت آنلاین رصد خواهد شد.

افول در انتظار آمریکا

در چنین شرایطی سایت «بازفید» به نقل از پژوهشگرانی که «شاخص تنش سیاسی» را ابداع کرده اند نوشت که صرف نظر از نتیجه انتخابات، آمریکا کماکان درگیر خشونت و اعتراضات خواهد بود.

این پژوهشگران عنوان کردند که شاخص بی ثباتی سیاسی آنها نشان می دهد که حتی اگر جو بایدن با اختلاف زیاد پیروز شود، آمریکا همچون یک بشکه باروت آماده انفجار است.

روزنامه یو اس ای تودی به نقل از گزارش مشترک «پروژه داده‌های رویدادها و نقاط درگیری مسلحانه» و سایت «دیده بان میلیشیا» اعلام کرد که پنج ایالت پنسیلوانیا، جورجیا، میشیگان، ویسکانسین و اورگان در آستانه انتخابات و پس از آن با بیشترین خطر افزایش فعالیت گروه های مسلح مواجه هستند.

بر همین اساس فارغ از اینکه برنده نهایی انتخابات سوم نوامبر چه کسی باشد مستاجر آتی کاخ سفید با یک آمریکای رو به افول مواجه خواهد بود؛ افول از این نظر که آمریکا دیگر آن جایگاه سابق را در میان متحدان خود نداشته و در حال حاضر فقط رژیم صهیونیستی و چند کشور عربی را در کنار خود می بیند و علاوه بر مسائل خارجی در موضوعات داخلی همچون نژادپرستی، خود برتر بینی سفید پوستان، مسائل بهداشتی و بیمه، وضعیت اقتصادی و فقر فزاینده نیز با مشکلات بی‌شمار دست به گریبان است.

برهمین اساس رئیس جمهور آتی ایالات متحده آمریکا هم باید به دنبال ترمیم آسیب هایی باشد که در دوران ریاست جمهوری ترامپ به جامعه آمریکا وارد شده و هم باید در پی کسب آبرو و بهبود وجهه مخدوش شده این کشور در سطح جهانی باشد تا شاید این طریق آمریکا را از افول خودخواسته خارج کند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسن IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    6 1
    انشالله به زودی این کشور از هم بپاشه و بگیم آمریکا که اغتشاش میکردی همه عمر دیدی که چگونه اغتشاش آمریکا گرفت!!
    • IR ۰۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      2 1
      آفرین... احسنتم... به قولی: آمریکا! دنیا گِرد هست... بفهم...
  • جواتی IR ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
    0 0
    هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد اغتشاش و ... همه کشک هست الکی خوش نباشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس