داشتن کسب و کار شخصی رویای زیبایی است که خیلی از ما در سر داریم. فکر کردن به اینکه رئیس خودمان باشیم و کارمند خودمان خیلی وسوسه انگیز است.

با اینکه شاید راه انداختن یک کسب و کار فکر و ذکرتان را به خودش مشغول کرده باشد، اما باید بدانید که اکثر مردم آمادگی لازم برای صرف زمان، هزینه ، صبر و تحقق این هدف را ندارند. نکاتی که برای داشتن یک کسب و کار لازم و ضروری است.  

برای راه اندازی کسب و کار به چه مواردی نیاز دارم؟

برای اینکه بدانید شروع یک کسب و کار کوچک برای شما مناسب است یا نه، لازم است مواردی که برای شروع و حفظ روحیه کاری احتیاج دارید، بشناسید. این ملزومات شامل موارد زیر است:

1. زمان

داشتن وقت کافی یکی از بزرگترین موانع اصلی بسیاری از افرادی است که می خواهند کار خود را شروع کنند. یکی از مهمترین مهارتهایی که شما برای ایجاد تعادل در زندگی با اداره یک کسب و کار کوچک نیاز دارید، مهارت مدیریت زمان است. اولویت بندی کارها شاید به نظر ساده بیاید ولی یکی از چالش های اصلی کسب و کارها است که اگر به خوبی انجام ندهید هم از زندگی شخصی خودتان عقب می مانید و هم کسب و کارتان با شکست مواجه می شود. باید یاد بگیرید چه کاری لازم است حتما زودتر انجام شود و چه کاری را می توانید به تاخیر بیاندازید.

2. پول

برای شروع کسب و کار به پول و سرمایه احتیاج دارد. متأسفانه بیشتر مردم دقیقا بخاطر کمبود پول سراغ راه اندازی کسب و کار می روند و به همین دلیل با شکست مواجه می شوند و در بدهی غرق می شوند.

اینکه شروع کسب و کار به پول احتیاج دارد حقیقتی انکار نشدنی است. اگرچه سرمایه گذاری بیشتر روی یک کسب و کار نمی تواند موفقیت آن را تضمین کند، اما وقتی پولی در بساط نداشته باشید احتمال شکست بیشتر می شود. برای اینکه جلوی این ضرر را بگیرید، اول از همه چرتکه بیاندازید و ببینید به چه مقدار پول برای شروع کسب و کار احتیاج دارید تا در طول مسیر غافلگیر نشوید. یک مبلغ پایه در نظر بگیرید و با حساب و کتاب جلو بروید.  

چند هزینه اساسی کسب و کارها عبارتند از:

- کارت ویزیت

- راه اندازی وبسایت

- طرح های تبلیغاتی

- امور حسابداری

- منابع اولیه

3. صبر

ورد و جادویی در کار نیست. هیچ جادوگری با چوب جادو نمی تواند شما را یک شبه به سود کلان برساند.

نباید انتظار سوددهی فوری داشته باشید. بسیاری از افراد وقتی پول زیادی در آخر روز دستشان را نمی گیرد، حتی اگر فروش داشته باشند هم دلسرد می شوند. برای دیدن پیشرفت به زمان و حجم معینی از فروش نیاز است و همیشه روزهایی وجود دارند که کسب این سود آهسته پیش می رود. وقتی که برای کسب و کارتان از جیب خرج می کنید، ممکن است مدتی طول بکشد تا به ماهانه سود ثابتی برسید. باید صبر کنید تا از این غوره، حلوای شیرینی بسازید.

انتظار اشتباه کردن را داشته باشید. با اینکه اشتباه کردن برای آدمی هزینه و ناراحتی زیادی به بار می آورد ولی باید از این اشتباهات درس بگیرید و به چشم راهکاری برای تجربه در نظرش داشته باشید.

حواستان باشد که نمی توانید همه را خوشحال نگه دارید. باید بدانید کج ارتباط با یک مشتری آسیب رسان را قطع کنید. با اینکه مشتری اساس پیشرفت هر کسب و کاری است، اما وقتی مشتری بدقلقی دارید که بیشتر از حد امکان از شما وقت و انرژی می گیرد، باید یاد بگیرید که این ارتباط را قطع کنید. قرار نیست باب دل همه افراد باشید.

بعضی از کارها یکنواخت هستند. باید صبر و حوصله داشته باشید، حتی اگر برای سرگرمی کاری راه انداخته اید و عاشق کارتان هم هستید، باید بدانید که خیلی روزها روند کار تکراری و ملال آور است. بسیاری از افرادی که سرگرمی خود را به کسب و کار تبدیل می کنند واقعاً از کارهای روزمره لذت می برند ، اما بقیه کارهایی که اداره یک کسب و کار به دنبال دارد مانند حسابداری ، بازاریابی ، تبلیغات و مدیریت را تاب نمی آورند و به نظرشان خسته کننده است. لازم نیست از ثبت دخل و خرج حتما لذت ببرید، اما باید بپذیرید که انجام کارهای غیر جذاب و خسته کننده جزوی جدا نشدنی از اداره یک کسب و کار است.

4. تحقیق کنید

یک ایده برای سودآوری لازم نیست حتما منحصر به فرد باشد ، البته به شرطی که تقاضای کافی برای محصول شما وجود داشته باشد. در واقع، یک ایده منحصر به فرد لزوماً به فروش بزرگی تبدیل نخواهد شد.

با این حال، تحقیق و توسعه ایده کسب و کار، فقط اولین قدم است. شما باید تحقیقات بیشتری انجام دهید تا بدانید چطور به ایده خود جامه عمل بپوشانید.  

باید به این والها جواب قانع کننده ای بدهید:

· آیا به فضای فروش نیاز دارید؟ آیا می توانید محصول یا خدمات خود را بصورت آنلاین بفروشید یا به مکان فیزیکی فروش نیاز دارید؟ اگر جا و مکان احتیاج دارید کجا برای کسب و کارتان مناسب است؟ رقیب شما کجا حضور دارد؟ چه متراژی احتیاج دارید؟

· آیا به وب سایت نیاز دارید؟ تقریباً هر کسب و کار به یک وب سایت (و همچنین حضور در شبکه های اجتماعی) احتیاج دارد ، اما اگر باید حواستان به ثبت دامنه و اسم مورد نظرتان باشد. گاهی برای به دست آوردن اسم مورد نظرتان باید پول زیادی خرج کنید.  

· آیا به مدرک، بیمه یا مجوز نیاز دارید؟ شما احتمالاً برای فعالیت حداقل به یک پروانه کسب نیاز دارید و اگر مکان فیزیکی و موجودی دارید ، به بیمه نیز نیاز دارید. پرس و جو کنید و از این موضوع سر در بیاورید.

· چگونه محصول خود را تهیه و ذخیره می کنید؟ چه قصد خرید اقلام را به صورت عمده برای فروش داشته باشید و چه خودتان محصولی را خلق کنید ، باید برای مواد مورد نیاز بودجه در نظر بگیرید و فضای کافی را برای ذخیره موجودی و مواد اولیه لازم تعیین کنید.

· چگونه مشتریان محصول شما را پیدا می کنند؟ تبلیغات برای کسب و کار جدید کاملاً مهم است ، خصوصاً اگر فقط فروش آنلاین دارید. باید از راهکارهای دیجیتال مارکتینگ کمک بگیرید و برای کسب و کارتان دنبال بازاریابی باشید.

· مشتریان چگونه محصول شما را خریداری و دریافت می کنند؟ اگر وب سایت دارد باید به فکر درگاه پرداخت باشید و نقشه سفر مشتری را در نظر داشته باشید. باید حساب بانکی جداگانه ای داشته باشید که حساب شخصی و کاری خودتان را جدا کنید. باید تکلیف هزینه ارسال را تعیین کنید.

· در ابتدا چگونه هزینه های کسب و کار را چظور تأمین می کنید؟ اگر فقط فکر دخل و خرج دو ماه اول را کرده باشید، عملا شکست می خورید. باید برای ادامه مسیر هم دنبال راهکاری باشید که هزینه ها را تامین کنید. کی توانید از جذب سرمایه گذار استفاده کنید یا از انواع صندوق های توسعه وام بگیرید. باید کاملا حواستان به میزان پولی که قرار است خرج کنید، باشد. بدون پول نمی توانید مسیر را ادامه بدهید و از همین میانه راه شکست می خورید.

5. طرح کسب و کار یا بیزینس پلن

شاید کار خسته کننده و سختی به نظر بیاید، اما حتما باید طرح کسب و کار داشته باشید، مخصوصا اگر دنبال سرمایه گذاران یا وام بانکی برای پشتیبانی مالی هستید. وقتی بیزینس پلن یا طرح کسب و کارتان را بنویسید، خودتان متوجه می شوید که ایده شما عملی است یا نه.  

حرف آخر

راه اندازی کسب و کار به نظر جذاب و جالب است، اما برای همه مناسب نیست. داشتن چنین کسب و کاری می تواند گران و وقت گیر باشد. میتوانید از تجربه کسانی که در این راه قدم برداشته اند استفاده کنید و نسبت به راه اندازی کسب و کار واقع بین باشید. با چشم باز این مسیر را انتخاب کنید و اگر وارد این راه شدید، برای موفقیت تلاش کنید. شما می توانید از خلاصه کتاب های سبکتو برای اطلاعات بیشتر در حوزه راه اندازی کسب و کار استفاده نمایید.


** این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس