کد خبر 1137308
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
حجت‌الاسلام حامد کاشانی

توییت موهن برخی افراد رسانه‌ای به تشیع همچنان مورد سرزنش کاربران فضای مجازی است.

به گزارش مشرق، توییت یکی از چهره‌های سیاسی-رسانه‌ای اصلاح‌طلب در روزهای اخیر موضوع واکنش‌های گسترده‌ای در فضای مجازی شد؛ توییتی که مخاطبان بسیاری آن را وهن شیعه و تردیدافکنی در بدیهیات تاریخ تشیع دانستند و از این بابت حسین دهباشی، نویسنده توییت را مخصوصا به‌خاطر انتشار اطلاعات مشوه و نادانسته در زمینه‌ای که در آن تخصصی نداشته، مورد سرزنش قرار دادند.

در ادامه اما حجت‌الاسلام حامد کاشانی، یکی از روحانیون منبری مطرح برای پاسخ به شبهه مطرح شده با سعه صدر از این فعال سیاسی دعوت به گفت‌وگو کرد تا این که نهایتا در گفت‌وگوی بیش از دو ساعته عصر روز پنج‌شنبه، دهباشی از مواضع خود عقب نشست. حالا اما سوالات بیشتری درباره بهره‌برداری‌های سیاسی از این بستر فرهنگی-معرفتی مطرح شده است.

چهارشنبه گذشته دهباشی، در توییتی نوشت: «خانه‌های حجاز در صدر اسلام جز پارچه‌ای حائل اساسا در نداشتند، چه رسد به در چوبی که آتش بگیرد و مسمار داشته باشد و شکسته شود و این‌ها. امام علی (ع) نیز به خلفا مشورت داده و تحت فرمان‌شان به جهاد می‌رفت. شیعه و سنی، شاخه‌های یک درخت‌اند. و تفرقه میان مسلمین، سرچشمه شطی از خون!» به نظر می‌رسید که برای نیل به نتیجه‌ای مطلوب یعنی «وحدت میان شیعه و سنی» یکی از بدیهیات تاریخ تشیع یعنی «ظلم به حضرت زهرا ؟س؟» با ابزاری مبهم و مشوه یعنی «در نداشتن خانه‌های حجاز» در زمان صدر اسلام به چالش کشیده می‌شود!


حضرت امام خمینی (ره) که به‌عنوان بنیانگذار اولین و مهم‌ترین حکومت شیعی در جهان، به‌عنوان بزرگ‌ترین نظریه‌پرداز و منادی وحدت مسلمین نیز شناخته می‌شود و به‌دنبال ایشان، جریان اصلی فکری در حوزه معرفت دینی همواره بر مطالبه حق اهل بیت (عهم) در عین اجتناب از توهین و دشنام و تفرقه‌افکنی تاکید داشته‌اند. اما حالا برخی چهره‌ها به نام وحدت، تلاش می‌کنند اصول اساسی و بدیهیات تاریخی را نیز مورد تردید و انکار قرار دهند.


جالب‌تر آن که یکی دیگر از فعالان فکری یکی از جریان‌های نوظهور سیاسی که با نام چپ نو یا چپ اسلامی شناخته می‌شود، در پاسخ به توییت دهباشی در اولین بخش از رشته‌توییتی تحلیل‌های عجیب و غریب ارائه داد.  پس از این که دهباشی توییت خود را حذف کرد دخانچی نیز برخی توضیحات را  ارائه داد.

بیشتر بخوانید:

اعتراض کاربران فضای مجازی به توییت حسین دهباشی +تصاویر


به نظر می‌رسد عبور از فترت سیاسی و تلاش برای دیده و مطرح شده در آستانه انتخابات به واسطه اظهار نظرهای شاذ در حوزه‌های تاریخی و معرفتی توانسته است نویسندگان این محتواها را قانع کند که «اشتباه گفتن از سکوت بهتر است»!


شواهد متعددی که حجت‌الاسلام کاشانی در گفت‌وگو با دهباشی در نقد محتوای توییت او مطرح کردند و در کانال و صفحات ایشان در دسترس است، برای پاسخ به مبانی اشتباه آن کافی است. از نقد حجت گرفتن فقدان در برای استدلال نبود ظلم در حق حضرت فاطمه (س) گرفته تا شواهد قرآنی و تاریخی برای وجود درهای چوبی در خانه‌های مدینه برای پاسخ به این ادعای غلط و غیرتخصصی به اندازه کافی قانع‌کننده بوده است اما باید دید این گفت‌وگوها انگیزه‌های سیاسی پنهان گویندگان را نیز درمان خواهد کرد یا همچنان به این روش ادامه خواهد داد.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    6 1
    همه اینها برای فرار از پاسخگویی از عملکرد غربگرایان است در اکثر ارکان دولت ( ازبالاترین تا پایینترین ) قدرت دستشان است و با انواع ترفند ها مثل فرافکنی ، دروغگو یی، و ... ازپاسخگویی طفره می روند .اگر در این روزها خدا را هم منکر شوند تعجب نمی کنیم . درست انتخاب کنیم تا سود آن را ببریم.
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    4 0
    اقای دهباشی سکه چند؟ دلار، مسکن. رونق اقتصادی؟ هر چی می گی درسته و ما هم قبول می کنیم. بگو برای مردم و کشور چیکار کردین؟
  • تک سوار DE ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    2 1
    می خواست دیده بشه و موفق هم شد.
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    5 1
    این که می گویند خانه حضرت علی (ع) در نداشته و از این دست سخنان دقیقا حرفای شبکه های ماهواره ای وهابی است. بهتر است جناب دهباشی که خود را ایثارگر جنگ تحمیلی می داند بیشتر مواظب شیطان های اطرافش باشند.
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    1 1
    تو رو خدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اینو بزرگ نکنید . بلندگو براش درست نکنید.
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    0 1
    کلا مشکوک می زنه...همون مستند های خشت خامش هم به نظر می رسه شیطنت دارد !!
  • سعید IR ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
    2 1
    آقایون اصلاحطلب دولت که رحم اجاره ای شما بود مشکل پیدا کرده هی پشت سرهم آدم فضایی پس میندازه،
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۴
    0 1
    دهباشیه دیگه اون از ماجرای تبلیغ برای مستر روحانی و بعد اظهار ندامتش اینم از توئیت امروزش. سال 96 از رییس جمهور پول گرفته و الان واسطه گری رو کنار گذاشته و پرده را بالا زده و مستقییییییییییییییم از اربابان سعودی پول گرفته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس