کد خبر 113713
تاریخ انتشار: ۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۶

طبق برنامه ریزی انجام شده از سال 2013میلادی روسیه هر سال یک زیردریایی اتمی از نوع پیشرفته "بوری" Borei class submarine به ناوگان اتمی خودخواهد افزود که بدین ترتیب امکان ساخت هشت زیردریایی اتمی تا سال 2018 فراهم خواهد شد.

به گزارش مشرق، روسیه در سال های اخیر درراستای مدرنیزه کردن نیروهای مسلح خود و هم چنین تجهیزات نظامی اش اقدامات مهمی انجام داده است. در این میان بویژه توجه مقامات ارشد نظامی و سیاسی روسیه بر افزایش بودجه نظامی ، نوسازی تجهیزات نظامی و بویژه خرید دسته از تجهیزاتی بوده است که از لحاظ کیفی و کارایی عملیاتی موجب افزایش قدرت نیروهای نظامی روسیه و افزایش چشمگیر توانمندی عملیاتی آنها باشد.

در این راستا مقام‌های وزارت دفاع روسیه اعلام کردند که نیروی دریایی این کشور استفاده از دو زیردریایی هسته‌ای جدید را در تابستان سال جاری آغاز می‌کند.

الکساندر سوخروکف، معاون اول وزیر دفاع روسیه در این زمینه اعلام کرد که زیردریایی "یوری دلگوروکی" Yuriy Dolgorukiy باید تا پیش از 15 ژوئن آماده استفاده شود. به گفته وی ، زیردریایی "الکساندر نوسکی" Alexander Nevskiy نیز تا ماه اگوست آماده ورود به ناوگان روسیه خواهد بود.

پیش از این اعلام شده بود که قرار است دو زیردریایی تا پایان سال گذشته میلادی وارد ناوگان دریایی روسیه شوند؛ با این حال معاون اول وزیر دفاع روسیه تاخیرهای به وجود آمده در فرآیند ساخت این دو زیردریایی را به آزمایش‌های نهایی مرتبط دانست و تاکید کرد که این آزمایش‌ها باید هرچه سریع‌تر پایان یابد. زیردریایی‌های "یوری دلگوروکی " و "الکساندر نوسکی" مجهز به نسل جدیدی از موشک‌های بالستیک قاره پیمای هسته ای هستند ودر شکل دهی ناوگان جدید زیردریایی های هسته ای روسیه نقش مهمی ایفا می کنند.

بازسازی ارتش روسیه

پس از فروپاشی شوروی ، روسیه به عنوان وارث آن با مشکلات عظیمی مواجه شد. یکی ازاین مسائل ، نزول آشکار توانمندی نظامی این کشور چه از لحاظ نیروی انسانی و چه از جهت تجهیزات نظامی بود . با روی کار آمدن ولادیمیر پوتین ودر دوره ریاست جمهوری وی تلاش های قابل ملاحظه ای در راستای احیای مجدد ارتش روسیه و ارتقای توانمندی های آن انجام گرفت که تاکنون ودر دوره ریاست جمهوری دمیتری مدودف نیز تداوم یافته است.

در راس این اصلاحات گسترده ، تقویت توانمندی‌های راهبردی هسته‌ای و به‌کارگیری نیروهای مجرب در ساختار ارتش بوده است.در واقع از هنگامی که روسیه در دوره زمامداری پوتین رئیس جمهور قبلی این کشور روندبازیابی قدرت نظامی خود را آغاز کرده است ، همواره به موضوع گسترش تسلیحات هسته ای استراتژیک به عنوان یک اولویت عمده نگریسته است .در این میان ساخت و توسعه زیر دریایی های هسته ای دارای قابلیت حمل و شلیک موشک های قاره پیما به عنوان یکی از تسلیحات کلیدی در زرادخانه هسته ای روسیه برای ایجاد بازدارندگی در مقابل غرب و بویژه آمریکا همواره مورد توجه سران روسیه بوده است.

بکار گیری دو فروند زیردریایی هسته ای جدید در روسیه در واقع در راستای همین سیاست و به عنوان اقدامی برای افزایش قابل توجه توانمندی بازدارنده هسته ای روسیه محسوب می شود. در این زمینه ژنرال نیکلای ماکاروف رییس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه نیز بر ضرورت تقویت ارتش روسیه بویژه ناوگان زیر دریایی های هسته ای با توجه به چالش های موجود از جمله توسعه طلبی آمریکا در منطقه دریای سیاه و قطب شمال تاکید کرد.


وی با بیان اینکه در حال حاضر روسیه به تجهیز نیروی استراتژیک هسته ای خود مشغول است، افزود: نیروی هسته ای روسیه، پایه و اساس ثبات و امنیت این کشور را تشکیل می دهد و به همین خاطر دولت روسیه برای نوسازی توانمندی هسته ای خود اهمیت فراوان قائل است و در این مورد بسیار جدی رفتار می کند.

از دیدگاه استراتژیست های روسی افزایش توانمندی هسته ای استراتژیک این کشور اقدامی حیاتی در راستای افزایش توان بازدارندگی روسیه در مقابل تهدیدات احتمالی محسوب می شود. در این راستا گزارش ها حاکی از نوسازی نیروی هسته ای این کشور است که به عقیده کارشناسان برای مقابله با اقدامات ناتو در برابر روسیه بویژه استقرار سامانه موشکی ناتو آمریکا در اروپا صورت می گیرد.بدین لحاظ روسیه در چارچوب یک طرح جامع بطور فعال نیروی هسته ای استراتژیک خود را نوسازی می کند و قرار است در راستای اجرای این برنامه ، نیروی دریایی روسیه تا پایان امسال دو زیردریایی اتمی جدید تحویل بگیرد. هم چنین قرار است که یک زیر دریایی جدید هم در سال جاری میلادی به آب انداخته شده و مورد آزمایش قرار گیرد.

این در حالی است که طبق برنامه ریزی انجام شده از سال 2013میلادی روسیه هر سال یک زیردریایی اتمی از نوع پیشرفته "بوری" Borei class submarine به ناوگان اتمی خودخواهد افزود که بدین ترتیب امکان ساخت هشت زیردریایی اتمی تا سال 2018 فراهم خواهد شد.

در برهه کنونی مسلما تلاش آمریکا و ناتو برای استقرار هر چه سریع تر سامانه های دفاع موشکی در نقاط مختلف اروپا که از دیدگاه روسیه صرفا در راستای کاهش توانمندی نیروی موشکی استراتژیک این کشور انجام می شود، از مهم ترین و نزدیک ترین تهدیدها بشمار رفته و لذا روسیه نیز هم در واکنش به این اقدام و نیز تقویت نیروهای استراتژیک خود اقدام به خرید تسلیحات جدید نموده است./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس