روحانی نمایه

رئیس جمهور گفت: مردم ما اگر در زمینه مبارزه با بیماری کرونا با همه توان به صحنه نیایند و همکاری نکنند، مطمئنا ما در مقابل این بیماری موفق نخواهیم بود.

به گزارش مشرق، رئیس جمهور صبح امروز در ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا از رهبر معظم انقلاب برای اینکه جلسه قبلی این ستاد در حضور ایشان برگزار شد، تشکر کرد.

محدودیت های تازه ۱۰ روزه در مراکز ۲۵ استان و ۴۶ شهرستان کشور اعمال خواهد شد

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: در چارچوب این محدودیت، تمام آن فعالیت‌های اصطلاحا ۳ و ۴ که عمدتا به فعالیت‌های آموزشی و تجمع در مناسبت‌های مختلف مربوط می شود، تا روز جمعه آتی یعنی برای ۱۰ روز ممنوع می‌شود.

رئیس جمهور اظهارداشت: محدودیت هایی هم که پیش از این برای ۴۳ شهرستان تصویب شده بود، در این جلسه تمدید گردید.

بیانات مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا برای ما راهنما و راهگشا بود

وی در بخش دیگری از سخنان خود در جلسه ستاد ملی کرونا با تبریک ایام مبارک ولادت پیامبر(ص) و حضرت امام صادق(ع) و هفته وحدت، از مقام معظم رهبری بخاطر بیانات راهنما و راهگشایشان در جلسه هفته گذشته ستاد ملی کرونا قدردانی کرد.

مهمترین مساله در موفقیت روند مبارزه با کرونا، همراهی و همکاری مردم و و رعایت دستورالعمل های بهداشتی است

دکتر روحانی در ادامه با بیان اینکه برای موفقیت در مقابله با ویروس کرونا همه باید به وظایف مشخص خود عمل کنیم، گفت: دولت و بخش‌های مختلف آن در این زمینه وظایفی به عهده دارند. مجموعه بهداشت و درمان و کادر درمانی و پرستاری نیز که در خط مقدم مقابله با این بیماری هستند، وظایف مشخصی برعهده دارند و همچنین مردم نیز باید با همه توان به صحنه بیایند و با رعایت کامل دستورالعمل‌های بهداشتی کمک کنند که در این مسیر موفق شویم در غیر این صورت موفق نخواهیم بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه تولیدکنندگان نیز در تأمین نیازمندی‌های ضروری جامعه به وظایف خود عمل می‌کنند، گفت: تأمین‌کنندگان منابع مالی برای اداره کشور و تأمین سلامت نیز در این راه به وظیفه خود عمل می‌کنند.

باید محله سکونت افراد قرنطینه، آنان را در دوران قرنطینه یاری دهد

دکتر روحانی در ادامه به تشکیل قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مبارزه با کرونا برای پیگیری دقیق اجرای کامل مصوبات ستاد اشاره و گفت: ستاد ملی کرونا از ابتدای تأسیس مصوبات بسیاری در مسیر مقابله با بیماری کووید ۱۹ داشته است اما سوال این است که آیا این مصوبات به صورت کامل اجرا می‌شود یا اینکه آیا با متخلفین از مصوبات، برخورد قانونی و جدی صورت می‌گیرد یا اینکه مبتلایان حتماً قرنطینه می‌شوند و شرایط قرنطینه کامل را رعایت می‌کنند یا نه؟ همه اینها مواردی است که در قرارگاه عملیاتی مورد بررسی و نظارت دقیق قرار خواهد گرفت.

در روند مبارزه با بیماری کرونا به غیر از انضباط و مسوولیت اجتماعی، اعمال حاکمیت هم ضروری است

رئیس جمهور با بیان اینکه به غیر از انضباط و مسئولیت اجتماعی که اهمیت بالایی دارد، اعمال حاکمیت هم باید مورد توجه جدی قرار گیرد، گفت: مصوبات و مقررات وضع شده در ستاد ملی کرونا باید به صورت دقیق اجرا و پیاده شود.

دکتر روحانی در ادامه موضوع برخورد قاطع با تخلفات در مراسم‌ها همچون عروسی، عزا و برگزاری اجتماعات را مورد تأکید قرار داد و گفت: در موضوعات اجتماعی اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی باید در دستور کار باشد و با متخلفین برخورد قاطع صورت گیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه زنجیره اطلاعات مربوط به این بیماری و مبتلایان باید تکمیل شود، گفت: در این زمینه رهگیری دقیق لازم است که با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با وزارت بهداشت این اقدام صورت می‌گیرد.

دکتر روحانی در ادامه با بیان اینکه در مورد کمک به مبتلایان به ویروس کرونا در یک منطقه یا محله نیاز به «دستورالعمل محله» داریم، اظهار داشت: در اینجا نقش مهم بسیج محله‌ها مشخص می‌شود که با کمک آنها می‌توان به حل مشکلات و نیازهای مبتلایان ویروس در محله کمک کرد.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

ایام ولادت با سعادت پیامبر عظیم‌الشأن اسلام(ص)، امام صادق(ع) و همچنین هفته وحدت را تبریک می گویم و از مقام معظم رهبری که جلسه قبل ستاد ملی کرونا در خدمت‌شان بودیم، تشکر می‌کنیم و ایشان نکات بسیار مهمی را در رابطه با این بیماری، اقداماتی که ستاد باید انجام دهد و البته مطالب بسیار مهمی در رابطه با وحدت، انسجام اجتماعی و مراعات اخلاق اسلامی بیان فرمودند که در هر دو بخش برای همه ما راهنما و راهگشا خواهد بود.

در بحث کرونا امروز مسایل مفصلی را بحث کردیم که وارد تفصیل بحث‌های امروز نمی‌شوم و فقط اشاره می‌کنم و چون سخنگو داریم، دکتر رئیسی مفصل‌تر توضیح می‌دهد و تشریح می‌کند.

برای اینکه بتوانیم در برابر این بیماری و این ویروس موفق شویم، همه باید به وظایف‌مان عمل کنیم. به این معنا که دولت به معنی عام کلمه یک وظایفی دارد و بخش‌های مختلف دولت و بهداشت و درمان هم به عنوان بخش هایی که در میدان این مبارزه است، وظایف خاصی دارد که باید انجام دهد پس بخشی از وظایف به دولت مربوط می‌شود که برای انجام این وظایف باید چه وسایلی تولید و تهیه شود، چه وسایلی خرید شود، باید چه اقدامات دیگری انجام بگیرد و کاری که کادر بهداشت و درمان ما انجام می‌دهند.

دوم وظیفه خود مردم است یعنی اگر مردم در این زمینه با همه توان‌شان به صحنه نیایند و همکاری خودشان را مدنظر قرار ندهند، مطمئناً ما در مقابله با این بیماری موفق نخواهیم بود و مهم‌ترین مسأله این است که مردم کمک و همراهی کنند و دستورالعمل‌هایی که صادر می‌شود را مراعات و اجرا کنند و البته راجع به نحوه اجرای مصوبات هم عرض می‌کنم.

نکته بعد، بحث تولیدکنندگان نیازمندی‌های جامعه و تأمین‌کنندگان منابع مالی برای اداره کشور و بهداشت درمان است که باید در همه این زمینه‌ها و برای تولید و تأمین منابع مالی اقدامات لازم انجام بگیرد. یکی از مسایل مهمی که ما در گذشته به عنوان یکی از نقایص می‌توانیم بگوییم و ذکر کنیم، این بود که مصوبات بسیار مهم و خوبی در اینجا تصویب و ابلاغ می‌شد اما در اجرا گاهی خوب و دقیق اجرا نمی‌شد یا اصلاً اجرا نمی‌شد به همین دلیل مقام معظم رهبری دستور دادند، باید یک قرارگاه عملیاتی تمام مصوبات را تا اجرای نهایی دنبال کند و اقدامات لازم را انجام دهد و در جاهایی که نیاز به ضمانت اجرا دارد، باید توسط ضابطین قوه قضائیه یا مأمورانی که در بخش نظارتی وظایف را به عهده دارند انجام بگیرد.

یعنی الان بحث این است که آیا آنچه تصویب شده یا تصویب می‌شود به خوبی و با دقت در بخش دولتی، بخش مردم یا در همه بخش‌های جامعه اجرا می‌شود یا نه و آیا با متخلفین برخورد می‌شود یعنی اگر اینجا تصویب کردیم که کسی در قرنطینه است از خانه خارج شد و در جامعه آمد و باید جریمه شود، آیا جریمه می‌شود و چند نفر جریمه شدند و چه کسانی باید این وظیفه مهم را بر دوش داشته باشند و به مأموری که می‌خواهد این جریمه را انجام دهد یا مقامی که می‌خواهد این جریمه را اعمال کند، چگونه اطلاع‌رسانی شود و آیا افرادی که مبتلا شدند، حتماً قرنطینه می‌شوند یا نه و این مسأله بسیار مهمی است که باید مراقبت کنیم و در همین بخش قرارگاهی که فردی که مبتلا است، قرنطینه شده یا نشده و یا اگر قرنطینه شده، آیا دوستان و اقوام نزدیک‌اش با او در تماس بودند و آیا تست شدند یا نه که این وظیفه ما است که آنها را مورد بررسی و تست قرار دهیم.

گروه‌های آسیب‌پذیر و سالمندان و آنهایی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، چه شرایطی دارند. در همین جلسه امروز بین مبتلایان و فوتی‌ها در ایران و کشورهای دیگر بحث و مقایسه شد و دیدیم کشورهایی که در نسبت به سالمندان و نسبت به بیماری‌های زمینه‌ای کار ویژه‌ای را انجام دادند و کنترل کردند، تعداد مرگ و میر بسیار پایین است و آمار ما هم نشان می‌دهد که ۸۸ درصد فوتی‌ها از سالمندان و یا از افرادی هستند که بیماری زمینه‌ای دارند و در واقع می‌توانیم بگوییم، به غیر از انضباط و مسئولیت اجتماعی که این ۲ بسیار مهم است، اعمال حاکمیت هم باید در کنار آن قرار بگیرد یعنی نمی‌توانیم تنها اکتفا کنیم که جامعه ما انضباط دارد یا مردم ما احساس مسئولیت می‌کنند و کار دیگری را انجام ندهیم مخصوصاً در این ایام که با آن مواجه هستیم و ایامی که از دوران ماه محرم و صفر و ایام عزا عبور کردیم و بیشتر مجالس جشن و سرور و دورهمی‌ها و عروسی‌ها برقرار می‌شود باید این مقررات دقیق اجرا و پیاده شود و اگر کسی می‌خواهد عقد و عروسی بگیرد، پروتکل و دستورالعمل داشته باشیم که باید کجا، چند نفر و چگونه انجام بگیرد و باید بداند چه کسی مراقبت کند و باید چگونه جریمه شود چون آن فردی که دعوت‌کننده است فرق می‌کند با یک فردی که وظیفه خودش را انجام نداده است و او در واقع مردم را به جمعیتی دعوت کرده و هم پذیرایی‌ و دعوت کرده و هم میهمانی داده و هم مبتلا کرده است و همه اینها با هم است و باید با این موارد برخوردهای قاطعی صورت بگیرد.

یکی از مسایل مهمی که داشتیم این بود که می‌بایست، اطلاعات و زنجیره اطلاعات در کنار هم قرار بگیرد و تکمیل شود. کسی که مبتلا می‌شود و باید قرنطینه شود چه جوری کنترل کنیم. چه کسی کجا است، آیا در محل قرنطینه است و یا بیرون و مسافرت رفته و در این زمینه رهگیری لازم است که این رهگیری و مراقبت بر دوش امکاناتی است که وزارت ارتباطات دارد و الان همکاری‌هایی که بین وزارت بهداشت و درمان، وزارت ارتباطات بوجود آمده است، می‌تواند این کار را انجام دهد.

در جلسات گذشته تأکید کردیم، کسی که قرنطینه می‌شود، باید محله یاری‌ کند یعنی یاری محله باید کنار فرد قرنطینه بیاید. یک فردی است که قرنطینه شده یا یک پیرمرد یا پیرزنی در خانه است و می‌گوییم خارج نشوید و سن شما  بالا است، محله باید به آنها کمک کند و چه کسی نیازمندی‌های آنها را تهیه کند و در اختیارشان بگذارد. اینجاست که ما دستورالعملی برای محله نیاز داریم و بسیج می‌تواند نقش بسیار ارزشمندی را در محله‌های مختلف داشته باشد برای اینکه به یاری اینها بشتابیم و یا به اینها بگوییم که شما ۱۵ روز باید در خانه بمانید و فردی است که کار روزمره انجام می‌دهد و این ۱۵ روز که قرنطینه می‌کنیم برای زندگی‌اش دچار مشکل است و اینجا باید بیمه‌های ویژه‌ای را برای اینگونه افراد در نظر بگیریم تا بتوانیم آنها را یاری و کمک کنیم.

در مجموع امروز تصمیمات مهمی برای محدودیت نسبت به ۲۵ استان و با یک شرایط خاصی برای ۴۶ شهرستان گرفتیم و با شرایط مختلف و تفاوت و آن ۴۳ شهرستان قبلی را هم که محدودیت برای آنها قایل بودیم، تمدید کردیم و برای ۲۵ مرکز استان تصمیماتی گرفتیم که از روز چهارشنبه تا جمعه بعد یعنی برای ۱۰ روز این محدودیت‌ها را برای مراکز استان اعمال می‌شود و آن فعالیت‌هایی که در اصطلاح می‌گوییم فعالیت‌های ۳ و ۴ که عمدتاً فعالیت‌های آموزشی است و یا به مناسبت‌های مختلف تجمع است، برای آن ۱۰ روز ممنوع می‌شود و همه این مواردی که مصوبات امروز است ان‌شاء الله توسط سخنگو تبیین، بیان و توضیح داده می‌شود.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • عباس IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    3 2
    یک میلیارد یوروی برداشتی از صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا کجا رفته؟؟؟؟بگید اون هم بیاد همکاری کنه.
    • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۱
      0 0
      همکاری را بگذارید برای بعد از لغو اجرای طرح ترافیک که باعث شلوغی مترو و اتوبوسها شده
  • علی IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    2 0
    با این گرانی و تورم صدایت از جای گرم بلند است وضعیت مردم را نمی فهمی که اگر همین کار نصفه و نیمه را نکنند کی باید خرجشان را بدهد
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    0 0
    گریه می کنم بخدا................
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    5 0
    همه میگن تهران رو دو هفته تعطیل کنید این چیکار میکنه جز اورد دادن
    • کارگر با مدرک لیسانس!!! IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
      0 0
      چرا باید روزی سیصد یا چهارصد کشته بعلت طاعون مدرن عصر حاضر بدهیم؟!!!
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    2 0
    دیگه مردم چکار کنند؟؟؟؟؟؟ دارند می میرند ازاین بالاتر می خواهی؟؟؟ جناب شما باید دو هفته تعطیل کنید نصف کرونایی ها در منزل بمانند استراحت کنند درمان شوند این فقط یکی از راه حل هاست
  • علی IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    0 0
    استاد بسه!!!!!!!!!
  • US ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    1 0
    تکلیف اصناف بیچاره چیست شورش درآوردید کارمندان و معلمان از خداشون تو خانه باشن فکر اجاره و چک ها اصناف بکنید.
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    1 0
    آخرشم همه مشکلات افتاد گردن همکاری نکردن مردم این است تدبیر!!! و امید!!!
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    1 0
    همه تقصیر رو متوجه مردم نکنید صادقانه در خصوص علت درصد بالای فوتی ها تحقیق و در خصوص پروتکل های درمانی با دقت تجدید نظر کنید
  • دکتر یوسف اویسی DE ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    1 0
    زمانی همه پزشکان وجود موجودات کوچک بنام میکروب را در ایجاد بیماری های عفونی رد بلکه مسخره می کردند. راه زندگی با ویروس کوئید 19 فرار از ان نیست . باید بدن را مانند بدن 80 درصد مردم که بدون علامت کرونا می گیرند تبدیل کنیم و بدون ترس با یک عفونت بسیار ساده ویروسی زندگی کنیم. راه ان هم کاهش التهاب است. با بستن و تعطیل کردن و اعمال زور و0000 فقط مردم را اذیت می کنید و کشور را فلج. هرگز هم موفق نخواهید شد.
    • هرمز IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۴
      0 0
      واقعا" تو دکتری با این طرز فکرت؟؟؟؟
  • احمدخواجوند IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    0 0
    اگر همه همکاری نکنند من قهر میکنم
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    1 0
    خب اونهائی خرجی ندارن چی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس