کد خبر 1136193
تاریخ انتشار: ۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۶

به گزارش‌مشرق، کانال تلگرامی مطالعات خرد معاصر به نقل از دکتر علی‌اشرف نظری درباره شخصیت ترامپ نوشت:

شخصیت ترامپ با داشتن عناصر کاریزمای قوی و گفتاری پوپولیستی، در انتخاب شدن وی بدون پشتیبانی و همراهی اعضای برجسته حزب جمهوری‌خواه عاملی تعیین کننده بوده است. علاوه بر عوامل شخصیتی، تأکید بر مؤلفه هایی نظیر فاسد و ضعیف بودن مقامات فعلی، محوریت دادن به مردم و ادراکات و هیجانات آنها، بدبینی به احزاب سیاسی در قالب چپ و راست، متهم کردن رسانه ها به جانبداری از حزب حاکم، اعتقاد به تئوری توطئه، انتقاد تندروانه از نخبگان سیاسی حاکم و دروغ‌گو و فاسد خطاب کردن آن‌ها یا همان شکل دادن دوگانه ما در برابر دیگران ازجمله نخبگانِ فاسدِ حاکم، زبان ساده و عوامانه با لفاظی سیاسی، القای بحران و فاجعه جلوه دادن وضع موجود که وضعیتی طبیعی است با لیستی از بحران‌های ساختگی و فقدان برنامه دقیق، همه از عناصر پوپولیسم است.

ذهنیت افرادی نظیر ترامپ آمیخته با یک رسالت ساده لوحانه برای راه انداختن چرخه ی تخریب و ساختن است. این گونه افراد که اغلب دانش فنی – مهندسی دارند، معتقدند که بهترین راه برای ساختن، نابود کردن است! ترامپ تمایل دارد خود را فردی بسیار محبوب و پرطرفدار نشان دهد که همه محو قدرت شخصیت او هستند. در تصاویری که اغلب از او پخش می شود، همیشه حلقه ای از دوستان او در کاخ سفید حضور دارند و او خود را در میان آنها می بیند. اما این، ظاهر قضیه است. ترامپ بسیار نگران است که دیگران متوجه تنهایی او در میان جمع شوند. نوعی اضطراب از تنهایی که به خاطر خودشیفتگی و خودبزرگ بینی او بیش از پیش ظهور خواهد یافت. این امر می تواند موجب تضعیف سیاست های نهادی، میل به تصمیم گیری فردی و اتخاذ تصمیمات شتابزده و نیندیشیده شود. توئیت های عجولانه و شتاب‌زده یکی از نشانگان رفتاری آقای ترامپ در میل به شخص گرایی است.

دلایل افول ترامپ

1.  قدرت عوامل ساختاری نهادین در برابر شخص گرایی: ساختار سیاسی در ایالات متحده در دو قرن گذشته، دارای ماهیتی نهادین و استوار بوده است که بیش از آن که بازتاب دهنده قدرت شخصی باشد، منعکس کننده قدرت عوامل بوروکراتیک و سازمانی بوده است. به نحوی که همواره از تعیین کنندگی راهبردهای بلندمت سخن گفته شده که همه رؤسای جمهور صرف نظر از تفاوت ها در نوع شخصیت، همواره مقهور آن شده اند. اما ترامپ به نحوی عمل کرده که به نظر می رسد با تأکید بر اهمیت قدرت شخصی، در جدال با چنین ساختاری قرار گرفته است. ساختاری که در نهایت او را زیر چرخهای خود خرد خواهد کرد. عقل سلیم به ما میگوید که دُن کیشوت هنگامی که با شمشیر چوبی به جنگ اسیابهای بادی غول آسا می رود، پیشتر عِرض خود برده است!

2.  ضعف های شخصیتی ترامپ و عدم درک پیچیدگی های سیاسی؛

3.  پایان زودهنگام سرخوشی ناشی از هیجان طلبی و آغاز دوران دشوار مسئولیت پذیری و پاسخگویی: هیجان طلبان در عرصه سیاسی شروع کننده های خوبی هستند که با مهارت مرزهای متمایزی از هویت و کیش شخصیت برای خود می آفرینند. اما پس از چندی که هیجان فروکش کرد، دورانی از اضطراب و افسردگی آغاز میشود که تاوان سرخوشی های اولیه است. این امر موجب می شود که هیجان طلب ها به همان سرعت که ظهور میکنند، سقوط کنند. زیرا، دشواریهای ناشی از کار و ضرورت پاسخگویی به تقاضاها بیش از پیش آشکار می شود و نمی توان ناتوانی کارکردی را با هیجان مستمر پوشش داد.

4.  ناتوانی در ارتباط یابی مؤثر با رکن چهارم دموکراسی و از دست دادن حمایت رسانه ها و مطبوعات: از دیدگاه ترامپ، رسانه ها نماد خیانت و توطئه هستند. زیرا نمی توانند او را به عنوان تنها ستاره میدان بپذیرند و در خدمت او عمل کنند. اقتدارطلبانی نظیر ترامپ همه چیز و از جمله رسانه ها را به عنوان بنگاهی تلقی می کنند که باید انعکاس دهنده توانایی های خارق العاده او باشد!

5.  مردم ایالات متحده یک رئیس جمهور بدِ قوی را به رئیس جمهور خوبِ ضعیف ترجیح می دهند. اما آنها خواهند فهمید که ترامپ، یک رئیس جمهور بدِ ضعیف است که با تمارض به قهرمان گرایی، آنها را فریب داده است. رئیس جمهوری که خود را در برابر بن بست هایی می بنید که قدرت مانور او را روزبه روز کاهش می دهد و اقدامات شتابزده او را بیش از پیش به بن بست و استیصال کشانده است.

6.  ذهن و زبان ساده ساز و ناتوانی در اقناع افکار عمومی: ناتوانی ترامپ در فهم پیچیدگی های سیاسی و ارائه تحلیل های غیر دقیق نظیر اعلام عملیات تروریستی در سوئد، موجب کاهش روزافزون محبویت او خواهد شد. به نحوی که ترامپ در درازمدت نمیتواند دوستان و اطرافیان خود را نگه دارد و در پایان به عنوان «رئیس جمهور تنها» مجبور خواهد شد کاخ سفید را ترک کند.

7.  بیش فعالی ترامپ در واکنش به رویدادها، موجب اتخاذ تصمیم های نیندیشیده و موضع گیری های نسنجیده خواهد شد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس