پشت پرده واکنش‌ دیرهنگام و سست عربستان به اهانت گستاخانه فرانسه ضد اسلام

عربستان که داعیه سردمداری جهان اسلام را دارد، پس از همه کشورهای اسلامی به اهانت گستاخانه فرانسه علیه اسلام واکنش نشان داد، آن هم درحالی که هیچ اشاره‌ای به شخص رئیس جمهور فرانسه و اهانت‌های آن نداشت.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری خلیج‌آنلاین، این روزها اعتراض مسلمان در سراسر جهان به اهانت گستاخانه «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه به اسلام و ساحت مقدس پیامبر اکر(ص) با موج تندی بالا گرفته است. با وجود محکومیت‌های عربی و اسلامی نسبت به اهانیت بی‌شرمانه ماکرون، عربستان بعد از یک هفته سکوت، واکنش نشان داد.

درحالی‌که ملت‌های جهان عرب و اسلام انتظار داشتند که عربستان کلیه کشورهای جهان را به سوی محکوم کردن ماکرون و وادار کردن وی برای عذرخواهی به دلیل توهین به پیامبر اسلام سوق دهد و تهدید به تحریم محصولات فرانسوی کند، خبر دیدار « خالد الفیصل» امیر منطقه مکه مکرمه با «لودویک بوی» سفیر فرانسه در عربستان شوک بزرگی بود.

بیشتر بخوانید:

دیدار دوستانه سعودی‌ها با فرانسوی‌ها در اوج خشم مسلمانان

موضع غیر معمول عربستان نسبت به توهین بزرگ فرانسه به پیامبر اکرم (ص) بسیار شرم‌آور است. اما این امر سوالات زیادی را در خصوص واکنش دیرهنگام ریاض و این دیدار ایجاد می‌کند.

اظهارات امانوئل ماکرون در دفاع از کاریکاتورهای (توهین به پیامبر اسلام و اسلام) موجی از خشم را در سراسر جهان اسلام ایجاد کرده و فعالیت‌های گسترده برای تحریم محصولات کالاهای فرانسه در برخی کشورها در حال گسترش است.

بیشتر بخوانید:

ترامپ: سعودی نیز با اسرائیل روابط برقرار خواهد کرد

اقدام امیر منطقه مکه پس از دیدار با سفیر فرانسه در عربستان و سکوت دولت ریاض منجر به خشم گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی شد.

خبرگزاری رسمی عربستان ( واس) ۲۵ اکتوبر ۲۰۲۰ خبر دیدار خالد فیصل با سفیر فرانسه در عربستان را منتشر و اعلام کرد که گفت‌وگوهای دوستانه‌ای میان دو طرف رد و بدل شده است.

دو طرف در جریان این نشست در خصوص مسائل مورد توجه عربستان و فرانسه بحث و تبادل نظر کردند.

بعد از محکومیت گسترده مسلمانان در سراسر جهان، دبیرخانه هیئت عالی علمای عربستان که بالاترین هیئت دینی در این کشور محسوب می‌شود، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، اهانتها به شان پیامبران تنها عاملان آن و کسانی که به دنبال گسترش فضای انزجار میان جوامع بشری هستند را متضرر می‌کند.

در این بیانیه آمده که، وظیفه اهل خرد در سراسر جهان چه نهادها و چه افراد این است که این اهانت‌ها را که هیچ ارتباطی به آزادی بیان و عقیده ندارد و صرفا تعصبی نامطلوب و خدمتی بی مزد و مواجب به صاحبان افکار افراطی است، محکوم کنند. اسلام محمدی آمده تا هرگونه بی ارزش کردن و انکار پیامبری از پیامبران خدا را منع کند همانطور که تعرض به نمادهای دینی را نهی کرده و دستور داده از افراد نادان روی گردانیم و سیره پیامبر اسلام هم گویای این امر است. بنابراین مقام و منزلت ایشان و سایر پیامبران محفوظ و متعالی می‌باشد.

در پایان بیانیه علمای سعودی آمده که وظیفه مسلمانان و تمامی دوستداران حقیقت نشر سیره پیامبر اسلام رحمت، عدالت، گذشت، انصاف و تلاش ایشان در مسیر خیر و صلاح همه بشریت است.

اما نکته جالب توجه آن است که در این بیانیه هیچ صحبتی از امانوئل ماکرون و رفتار توهین‌آمیز وی نسبت به اسلام و پیامبر اکرم (ص) به میان نیامد.

واکنش دیرهنگام عربستان به اهانت ماکرون

با افزایش موج خشم ملت در تمام نقاط جهان اسلام در واکنش به حمله ماکرون به حضرت محمد (ص) و اسلام عربستان سعودی پس از یک هفته کامل مجبور شد با صدور بیانیه ای کاریکاتورهای توهین آمیز پیامبر را محکوم کند و گفت که « عربستان هرگونه تلاش برای پیوند اسلام با تروریسم را رد می‌کند».

خبرگزاری دولتی عربستان (واس) روز سه شنبه گزارش داد ، یک مقام مسئول در وزارت خارجه تصریح کرد که کشور متبوع وی هرگونه تلاش جهت ارتباط دادن اسلام به تروریسم را مردود می‌داند و انتشار تصاویر توهین آمیز علیه پیامبر گرامی اسلام (ص) را محکوم می‌کند.

مقام مزبور که خبرگزاری واس به نام وی اشاره نکرد، همچنین اضافه کرد که عربستان هرگونه اقدام تروریستی صرف نظر از آنکه عامل آن چه کسی است، را محکوم می‌کند و خواستار آزادی اندیشه و فرهنگ همراه با احترام و بخشش و صلح و پرهیز از هرگونه اقدام تنفرآمیز و خشونت آمیز و افراط گرایانه است که ارزش‌های همزیستی مسالمت آمیز و احترام متقابل میان ملت‌های جهان را خدشه دار می‌کند.

تحریم محصولات ترکیه

در پی فراخوان‌های گسترده برای تحریم محصولات فرانسوی ، برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس ، عربی و اسلامی شاهد اقدامات واقعی بوده اند، همانطور که کمپین‌های تحریم از پایگاه‌های مردمی، جوامع تعاونی ، شرکت‌های تجاری ، بازارها و فروشگاه‌ها در اعتراض به اقدامات اخیر فرانسه ، از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند قطر ، کویت ، عمان و بحرین شکل گرفت.

از طرف دیگر ،عربستان همراه با امارات تحریم کالاهای فرانسه را نادیده گرفت و رسانه‌های سیاسی این کشور همچنان خواستار تحریم محصولات ترکیه شدند.

نویسندگان سعودی به کمپین مردمی در جهان عرب که خواستار تحریم محصولات فرانسوی شدند، حمله کردند و هدف از این اقدامات را مختل کردن کمپین تحریم محصولات ترکیه دانستند که با حمایت مالی نیمه رسمی در عربستان سعودی از اواسط ماه اکتبر آغاز شده بود.

از جمله نویسندگان سعودی که کمپین تحریم محصولات فرانسه را فرار از یک کمپین مشابه محصولات ترکیه دانستند ، «محمد آل الشیخ» ، نویسنده روزنامه الجزیره عربستان بود که گفت: به نظر می‌رسد الدویله و الاخونج خواهان تحریم فرانسه به جای ترکیه هستند .

«منذر آل شیخ مبارک» تاجر سعودی که حمایت از پیامبر اسلام را نوعی فرار از تحریم کالاهای ترکیه دانست گفت: از پیامبر خود حمایت و همچنان محصولات ترکیه را تحریم کنید.

در خصوص موضع عربستان در برابر توهین فرانسه نسبت به پیامبر اکرم( ص)، « سعدالفقیه» رهبر جنبش اسلامی اصلاحات در عربستان می‌گوید که ریاض در اقدامات ننگین فرانسه شریک است.

الفقیه تصریح کرد که عربستان متهم به نادیده گرفتن این جرائم نمی‌شود. بلکه عربستان در اهانت به پیامبر ، اسلام ، قرآن و مسلمانان در همه جا و توهین به میراث پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) از خلال مبلغانش شریک است.

وی در مصاحبه با الخلیج آنلاین تاکید کرد که عربستان در تمامی این جرایم مشارکت داشته به گونه‌ای که از کسانی که به پیامبر اسلام و اسلام توهین می‌کنند، محافظت می‌کند. چه بسا که آنان در داخل کشور نیز حمایت می‌شوند. وی در ادامه خاطرنشان کرد که دولت سعودی علیه اسلام توطئه می‌کند و با همه نیروهای ضد اسلامی همکاری دارد.

سعد الفقیه اظهار داشت که عربستان در زمانی که به اسلام توهین کردند، واکنشی نشان نداد و این اقدام نشان می‌دهد که «محمد بن سلمان » ولیعهد سعودی علنا علیه اسلام اقدام می‌کند.

شاید چیزی که نارضایتی ملت عربستان را برانگیخته، تناقض میان مواضع سابق و فعلی عربستان است؛ تا جایی که پیش از این در برابر اهانت‌ها، کالاهای آن کشور را تحریم و سفیران خود را از آن کشور خارج می‌کرد.

در همین راستا پس از اهانت دانمارک به پیامبر اسلام ( ص) و انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز به اسلام در ژانویه ۲۰۰۶ ، عربستان سفیر خود را از دانمارک فراخواند.

عربستان در ژانویه ۲۰۰۶ کمپین گسترده‌ای را برای تحریم محصولات دانمارکی آغاز کرد و چندین شرکت توزیع کالا پس از فراخوان تحریم به رهبری علما و فرهیختگان ، اعلام کردند که این محصولات را در واکنش به اهانت به پیامبر ، از مراکز خرید خارج کرده اند. اما امروزه عربستان نسبت به اقدام فرانسه واکنشی دیر هنگام نشان داد که در بیانیه خود از اقدامات ماکرون و فرانسه چیزی نگفت.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • LB ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    2 2
    باز اقلا اونا یک واکنشی نشون دادند. واکنش ایران اینقدر ضعیف بود که الان همه دارند ما را متهم می کنند که واکنش ندادیم. از گلاسکو و مکتب غرب، چیزی بهتر از اینم در نمیاد
    • IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۳
      1 0
      سلام ايا در فرانسه با توجه به آزادي بيان ميشود كاريكاتور باب يا بهاالله راكشيد؟ يا اين كار توهين به بهاييان و يك جرم محسوب ميشود؟
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    3 0
    باز عربستان واکنش نشان داد اما تا الان روحانی واکنش نشان نداده
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    5 0
    مشرق جان ! حالا نه اینکه روحانی و ظریف خیلی به موقع و با نام بردن از رئیس جمهور فرانسه واکنش نشان دادند !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس