ویژه ها

اصلاح طلبان بانی اصلی وضع موجود هستند. مسبب اصلی قیمت های سرسام آور دلار و سکه و خودرو و مسکن؛ اما بجای عذرخواهی از مردم و تلاش برای جبران خسارت ها، با طلبکاری از حضور مشروط در انتخابات سخن می گویند!

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** مصطفی معین: احتمالا شورای نگهبان نتایج انتخابات ۱۴۰۰ را مهندسی نمی کند

«مصطفی معین» وزیر علوم دولت اصلاحات و کاندیدای شکست خورده انتخابات ریاست جمهوری ۸۴ در مصاحبه با روزنامه آرمان در پاسخ به این سوال که «در شرایط کنونی اصلاح طلبان باید با چه استراتژی ای وارد رقابت های انتخاباتی شوند؟ آیا در صورتی که شرایط تغییر نکند و نهادهای نظارتی گزینه های اصلاح طلب را ردصلاحیت کنند، تکرار استراتژی سال ۹۸ را در ۱۴۰۰ صحیح می دانید؟» گفت: «انتخاب رئیس جمهور به عنوان دومین مقام کشور با انتخابات نمانیدگان مجلس قابل مقایسه نیست و کمیت رای دهندگان و کیفیت برگزاری آن از نظر آزاد و سالم و رقابتی بودن، پیامدهای مهم داخلی و بازتاب جهانی خواهد یافت. بنابراین می توان احتمال داد که با اشاره مسئولان عالی نظام، انعطاف بیشتری در بررسی صلاحیت نامزدان گروه های اصلاح طلب از سوی شورای نگهبان و جلوگیری از تخلف های انتخاباتی و مهندسی شدن نتایج آن مشاهده شود».

معین در ادامه گفت: «البته هنوز اظهارنظر قطعی در این موارد زود است. در هر صورت دو گزینه شرکت بی قید و شرط در هر انتخابات و معرفی نامزد یا تحریم آن قابل قبول و منطقی نیست. شرکت مشروط(به شرط وجود فرصت های برابر انتخاباتی برای کاندیداهای مختلف) یا در صورت ردصلاحیت یکطرفه و گسترده نامزدان اصلاحات، عدم شرکت و ندادن رأی، دو گزینه ای است که از منطق عقلانی و سیاسی بیشتری برخوردار است».

مصطفی معین در شرایطی نسبت به برگزاری انتخابات سالم و غیرمهندسی شده در ایران ابراز تردید کرده است که خود در سال ۸۴ به عنوان کاندیدا در انتخابات شرکت کرده بود.

معین در آن سال علیرغم تبلیغات بسیار گسترده و حمایت ویژه «محمد خاتمی» از وی، در انتخابات شکست خورد و از میان هفت نامزد در رتبه پنجم قرار گرفت.

طیف تندرو اصلاح طلب در سال ۸۸ نیز به جهت اینکه جنبه شکست در انتخابات را نداشت، با «دروغ تقلب»، چندین ماه کشور را در آشوب و التهاب فرو برد و قطعنامه ۱۹۲۹ را به مردم ایران تحمیل کرد.

در همان مقطع اشخاصی همچون «محمد خاتمی» و «مصطفی تاجزاده» در محافل خصوصی صراحتا اذعان کردند که تقلبی در انتخابات صورت نگرفته است. «محمد علی ابطحی» معاون رئیس دولت اصلاحات نیز صراحتا اعلام کرد که «تقلب، اسم رمز آشوب بود».

اصلاح طلبان در بیش از هفت سال اخیر و پس از برگزاری دو انتخابات ریاست جمهوری در ۹۲ و ۹۶، اکثریت مطلق دولت را در اختیار گرفتند. اما این طیف به جهت اینکه، علاوه بر بی جنبه بودن در شکست، ظرفیت پیروزی در انتخابات را هم ندارد، با دروغ «کمبود اختیارات»، از رسیدگی به مطلبات مردم شانه خالی کرد.

طیف اصلاح طلب بانی اصلی وضع موجود است. مسبب اصلی قیمت های سرسام آور دلار و سکه و خودرو و مسکن و...اما بجای عذرخواهی از مردم و تلاش برای جبران خسارت ها، ژست طلبکار به خود گرفته و مدعی است که به صورت مشروط در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت می کند!

** ترور سردار سلیمانی نمی تواند مانع مذاکره با آمریکا باشد

«اریک لوب» دانشیار گروه سیاست و روابط بین‌الملل دانشگاه بین‌المللی فلوریدا در مصاحبه با روزنامه اعتماد در پاسخ به این سوال که «به نظر شما ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس به دست نیروهای امریکایی تا چه اندازه احتمال مذاکره میان دو طرف را کاهش داده است؟ » گفت: «با وجود کمپین «فشار حداکثری» دولت ترامپ و ترور سردار سلیمانی، هنوز هم احتمال مذاکره ایران و امریکا وجود دارد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «ایرانیانی که پس از امضای برجام در خیابان‌ها جشن گرفته بودند اکنون درگیر تحریم‌های اقتصادی و ویروس کرونا هستند اما هنوز هم از مذاکرات با امریکا استقبال می‌کنند. با این حال همان طورکه اکنون در کابینه ترامپ مشاهده می‌کنید، ممکن است مقامات تندروی ایران نیز موجب تضعیف شانس برگزاری این مذاکرات شوند. عدم تقارن و هماهنگی میان انتخابات و دولت‌های ایران و امریکا و همچنین حضور و دخالت نهادهای نظارتی ایران، موجب پیدایش یک چرخه معیوب در روابط تهران و واشنگتن شده است».

همچنین روزنامه ابتکار در یادداشتی به قلم «جلال خوش چهره» فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: «تهران اگرچه به سختی اما توانسته به رغم همه اقدام‌های ایذایی واشنگتن، اوضاع را تا انتخابات سوم نوامبر به شکل منجمد یا به تعبیر بهتر «نه جنگ و نه مذاکره» کنترل کند...نتیجه انتخابات نوامبر به هر شکل که باشد، صفحه جدیدی را در منازعه ایران و آمریکا رقم خواهد زد. رئیس جمهوری آینده ایالات متحده ترامپ باشد یا بایدن، تفاوت نمی‌کند. تنش میان دوکشور در نقطه‌ای است که تصمیم سازی و اراده‌ای متفاوت از گذشته را طلب می‌کند. ترامپ ماجراجوست و در صورت موفقیت در انتخابات، برای واداشتن تهران به گفت‌وگو و توافق با نتیجه‌ای که او و متحدانش درپی آن هستند، بی‌میل به اقدام با شدت بیشتر نیست.موفقیت جوبایدن نیز تفاوت زیادی را در صورت مساله اختلافات ایران و آمریکا ایجاد نمی‌کند. او همان مطالباتی را از تهران دارد که ترامپ در چهار سال گذشته بر آنها پافشاری کرده است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «بایدن درصورت بازگشت به برجام، این توافقنامه را محدود به تکنولوژی هسته‌ای ندانسته و مانند ترامپ خواستار گسترش دامنه آن در سطوح دیگری است که تاکنون خط قرمز تهران در قبول هرگونه گفت‌وگوی احتمالی اعلام شده است. علاوه براین مشاوران بایدن تصریح کرده‌اند که سیاست فشار حداکثری علیه ایران را تا کسب نتایج دلخواه از توافق با تهران ادامه خواهند داد. بایدن براین ادعاست که با اصلاح رویکرد واشنگتن در دوران ترامپ، به نتایجی دست خواهد یافت که رقیب او در این کار ناکام بوده است».

ابتکار در ادامه تاکید کرد: «تهران در نزدیک به چهار سال گذشته و با تحمل همه تغییراتی که در صحنه منازعات با واشنگتن ایجاد شد، توانست از اقدام‌های ایذایی خود را به در برد. شروع چهار سال آینده در هر صورت نمی‌تواند در سطحی باقی باشد که در گذشته بود».

اصلاح طلبان مدعی هستند که چه ترامپ مجددا رئیس جمهور شود و چه بایدن انتخاب شود، ایران باید بین دو گزینه مذاکره و جنگ، یکی را انتخاب کند.

طیف اصلاح طلب پیش از این مدعی بود که «دور شدن سایه جنگ» یکی از بزرگترین دستاوردهای برجام است. حالا همین جماعت، مدعی است که در پسابرجام، سایه جنگ بالای سر کشور است و باید برای رهایی از آن چاره ای بیندیشیم!

اصلاح طلبان صراحتا می گویند باید برای برجام های بعدی در حوزه موشکی و منطقه ای آماده شویم. این در حالی است که این طیف همواره از پاسخ به این سوال که برجام هسته ای چه بر سر کشور آورد، طفره می رود.

دولتمردان و فعالین اصلاح طلب تاکید داشتند که با امضای توافق هسته ای، علاوه بر لغو تحریم های بانکی، مالی، نفتی، پتروشیمی، بیمه ای و... مشکل گرانی، رکود، بیکاری، مسکن و حتی مشکل آب خوردن مردم نیز رفع می شود.

اما پس از آنکه در قلب راکتور اراک بتن ریخته شد و چرخ سانتریفیوژها از حرکت ایستاد، دولتمردان و فعالین اصلاح طب مدعی شدند که «هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود» و «برجام را خدا آورد» و «ما در برجام پیروزی اخلاقی به دست آوردیم» و...

حالا همان طیف مدعی است که باید با قاتلین سردار سلیمانی پشت میز مذاکره نشسته و موشک ها و توان دفاعی کشور را معامله کنیم.

چندی پیش یکی از فعالین اصلاح طلب گفته بود که «جمهوری خواهان و دموکرات ها هیچگاه درباره منافع ملی خود و ارزش های آمریکایی، معامله نمی کنند»؛ اما گویا در این سوی میدان، منافع ملی ایران و خون سردار سلیمانی برای اصلاح طلبان هیچ محلی از اعراب ندارد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    37 13
    اول ما هم یکی از سران شمارو هرچند به هیچ وجه قابل مقایسه با شهید سلیمانی نیستند به هلاکت میرسونم، بعد اگه اومدین نوشتین ترور فلان فرمانده یا وزیر.... مانع مذاکره با ایران نیست قبوله!!!
    • IR ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
      14 0
      حتی اگر همه این بزرگواران اصلاحطلب مشرف به آن دیار شوند جبران جای خالی سردار نمی شود...اصلا قابل قیاس نیستند...آنها فقط مایه خسارتند و سردار مایه افتخار اسلام..
    • IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
      10 0
      با دولت تروریست و جنایتکار و بدعهد و خبیث امریکا هرگز مذاکره نخواهیم کرد مذاکره ترفند دشمن برای تحمیل خواسته های سلطه جویانه خود به ایران است.
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    16 11
    جریان اصلاحات یک جریان افراطی که در مواقع ضرورت موافق با باد حرکت میکند کسانی که مردم را در اول انقلاب به سلابه کشیدند حالا با تفریط دوباره همان کار را میکنند یک جریان مدعی بی خاصیت تنها برای بدست آوردن کرسی های قدرت برای قبیله خود میباشند در این بین مردم هیچ جایگاهی ندارند تنها رای مردم در پای صندوق بعنوان پل برایشان ارزش دارد بعد ازگذشتن از پل و به قدرت رسیدن دیگر بود نبود پل برایشان فاقد ارزش خواهد بود معیشیت مردم ایجاد اشتغال برای جوانان ایجاد امکان ازدواج اسان تهیه مسکن ارزان قیمت تولید علم حمایت از تولید داخلی خودکفایی در همه زمینه های موجود حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور به هیچ عنوان برای ایشان ارزش ندارد تنها دنبال اختلاس رانت خواری زمین خواری اقازاده گری فساد و انباشت ثروت و به یغما بردن ثروث به بیرون مرزها برای خانواده خود و قبیله خود میباشند
  • مرصاد IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    32 9
    اینایی که میگن ؛ ترور سردار سلیمانی ، مانع مذاکره نیست ؛ لطفا خفه ! اگه دین ندارین ؛ حداقل آزاده باشین و باغیرت !!
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    26 15
    فاضلاب مغزهای فتنه گر اصلاحاتی هرچی لایق خودشون هست رو به دیگران نسبت می دهند
  • مجید CA ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    20 19
    با اینکه بر سر مشکلات فروپاشنده اقتصادی با شما اتفاق نظر داریم اما هرگز به این سوال پاسخ ندادید که مگر ایران چاره دیگری هم داشت تا برجام را نپذیرد ؟!!'نسخه شفا بخش شما برای بیماری صعب العلاج اقتصاد ایران فبل از ۱۳۹۲‌وپس از ۱۴۰۰ چه بود وچه هست ؟ مدام اصلاح طلبها را مورد هجو حمله قرار میدهید
    • IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
      11 1
      برجام اگر چاره بود پس چرا درمان نکرد؟! پس وقتی روشی درمانگر نیست نمی بایست پی اش را بگیرند و این موضوعی بود که خردمندان می دانستند و ابلهان باور نداشتند و ندارند! درمان همانی است که غربی ها ما را از آن برحذر می دارند! یعنی قبول نکردن لوایح فتف و دور زدن تحریم ها و اتکا به اقتصاد داخلی و بیرون آمدن از برجام نافرجام!
    • مهدی IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
      6 0
      مدیریت جهادی چاره ی کاره. باید دولت دست گروه جوان, مومن و انقلابی قراربگیره
    • IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
      7 1
      عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
  • سید IR ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    21 20
    اصلاح طلب تهوع آور/ ، کدخدا باور ــ در امداد ز خدا پر ز تردید/ دارد آن گمان آمریکا یاور!!!
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    11 22
    امثال برخی اصلاح طلبان گندزده به نظام نباید تایید شود ک
  • DE ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    23 16
    ترور سردار سلیمانی نمی‌تواند مانع مذاکره با آمریکا باشد! / زیرا هنر و تخصص ما اصلاح طلبان فقط و فقط در زنده نگاهداشتن حمایت امریکا از خودمون و بازی و سرگرمی مذاکره با امریکا و مشغول کردن مردم به : " تا ماه دیگه همه چی خوب میشه " و پرکردن جیب خود و رفقا هست حالا صدتا سلیمانی را هم شهید کنند برای ما اهمیتی ندارد ./ بزرگترین خیانت خیانتکاران به انقلاب و اسلام سر دوراهی گذاردن و معطل کردن ملت ایران به امید تکه نانی از طرف امپریالیسم جهانی امریکاست .لعنت خدا و رسول ص و ملائکه بر خائنین به ملت ایران....
  • DE ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    21 12
    این اصلاحاتچی های ایران فروش با این منطقه پر اشوب با اینهمه تروریست ها و جنگ های داخلی و خارجی همسایه های ایران غلط میکننند از بذل و بخشش موشکی حرف بزنن بهتره ساکت باشن که خیلی گند زدند اینا چیکاره هستند که درمورد امنیت جان ایرانیان بخوان تصمیم بگیرند. صنایع اتمی رو خیر سرشون !خیرات کردندبس نیست!
  • DE ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    23 8
    حساب بانکی این اصلاحاتچی ها که اینهمه اشوب و فتنه ساخته و میسازند چرا بوسیله مجلس محترم و قوه قضائیه محترم مسدود نمیشه. عملیات خرابکارانه امثال تاجزاده و حجاریان ها کمتر از ضد انقلاب و منافقین معاند خارج نیست.
  • علی اصغر US ۲۰:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    2 13
    شهید سردار سلیمانی برای دفاع ار ایران و اسلام و مردم جان را را فدای این ملت کرد ولی اگر منافع ایران اقتضا کند میتوان با دشمنان مذاکره و حتی صلح کرد
    • IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
      11 0
      عجب خری هستی :/
  • IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    11 0
    معین خودت را بیشتر از این منفور عام و خاص نکن برو در گوشه ای عبادت کن
  • حامد IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    9 0
    انگار اصلاح طلبان شعارهای ۹ دی ۸۸را فراموش کردند و دوباره سعی دارند خون بهترینهای ملت ایران را با التماس مذاکره از دشمنان پایمال کنند. بر جریان خیانتکار اصلاحات
  • علی IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    2 0
    اقا یکی بگه منظور از اصلاحات دقیقن چیه
  • علی IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    7 0
    مرگ بر آمریکای جنایتکار انتقام سردار رو بگیرین تا دلمون کمی خنک بشه
  • ایران IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    6 0
    وقاحت دربرابر جریان اصلاحات کم آورد .... جدیدترین خبر. اصلاح طلبان خجالت بکشند . دارند مردم را مقابل انقلاب قرار میدهند . اینها همان خوارج اند که برای غربدوستیشان مردم را بهانه کردند و امروز که شکست خوردند اصحاب نهروان شدند . اینجا ایران است مگر مردمش بمیرند که علی تنها بماند.
  • ناشناس IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    4 0
    خیلی بیغیرتیم اگر حداقل پمپیو را به هلاکت نرسانیم .
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    8 0
    خون به ناحق ریخته شده حاج قاسم عزیز دامن قاتلش و عمله های ابلیس رو خواهد گرفت
  • مم IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    0 5
    مشرق بااینایی که دائم برات نظرمیدن وهمه شونم دلواپسندسریه سفره میشینید؟خیلی ذوق میکنی که ازاین مدل تیترامیزنی واوناهم هی نظرات باب میلتومیدن و سینه چاک میدن وکاسه داغترازاش میشند نه؟اونایی روهم که مخالف میلتون نظرمیدن روهمه رومیفرستی توغیرقابل انتشارا وانگارنه انگارکه کسی مخالفتون باشه وهمه راضی نه؟خواننده هم بوقه ومیگه وای چقدرخوبه که اینا انقدرهم نظرندوهم سو پس اینا کیندتوکوچه وخیابون همش ازاین اوضاع ناراضیندوهمش غرمیزنند بعدم یکم باخودش فکرمیکنه ومیگه حتمااینا که توخیابون وکوچه ناراضیندهمش الکیه مشرقو نظریه پردازاشوبچسب که راست میگند!!!!!
  • حیدری IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    6 0
    تفکر اصلاح طلبی ، آفات مخربی برای کشور است
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    3 0
    خداکنه تا قبل سال سردار جنازه تک تک قاتلینش رو ببینم
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    4 0
    پس ترور کی باعث لغو مذاکره میشود. تا انتقام سخت نگیریم ارام نمیشویم. باید قوی شویم.
  • حسين DE ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
    8 0
    خطاب به اصلاح طلبان كه ابلهانه معتقدند و احمقانه تكرار ميكنند كه برجام سايه جنگ را از سر ايران دور كرد بايد گفت كه اين توان و قدرت نيروهاى مسلح ايران يعنى ارتش و سپاه است كه با اقتدار تمام توانست به يانكيها و صهيونيستها تفهيم كند كه در صورت كوچكترين حماقتى چه بلائى بر سرشان خواهد آمد،يانكيها اگر ميدانستند كه در جنگ بر عليه ايران پيروز خواهند شد ثانيه اى را از دست نميدادند،شايد ترامپ بظاهر يك احمق باشد اما پنتاگون نشينها دقيقاً ميدانند عواقب حمله به ايران يعنى چه،آقاى خوشگل چهره تو هم برو پيش خوشگل كلام بعد دوتائى براى همديگه هى تئورى بافى كنيد،زهى تأسف براى همه شماها كه خيلى خيلى كم سواديد.
  • IR ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
    2 0
    هر گاه سخن از تهوع است، نام اطلاح طلبان تهوع آور میدرخشد.
  • علی IR ۰۴:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
    2 0
    من نمیفهمم...چند سال دیگه باید منتظر باشیم تا آقایون بفهمند مذاکره هیچ تاثیر مثبتی نداره؟سردار سلیمانی رو خیلی وقیحانه ترور کردند!تا کجا باید پیشروی بکنند که متوجه شوید؟
  • عماد IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
    1 0
    امیدوارم ترامپ دوباره رای بیاورد تا حقایق ادعا ها و توانایی های کشور کامل مشخص شود و‌مرز بین شعار و واقعیت میدانی مشخص گردد
  • SG ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
    0 0
    بار کج به منزل نرسید به قول خودتان منحرف شد و کج شد
  • IR ۲۳:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
    0 0
    از هرچی بگذریم از خون سدار سلیمانی نمی‌گذریم...
  • IR ۰۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    1 0
    طلحه ها و زبیرها ابن ملجم مرادی ها و شمر ابن ذی الجوشن ها ابو موسی اشعری ها و ابو هریره ها عبدالله ابن عباس ها و سعد ابن ابی وقاص ها اشعث ابن قیس ها و شبث ابن ربلی ها را باید خوب شناخت و به آنها رأی نداد! این است چاره نا امید نشدن مردم.
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    2 1
    اصلاح طلبان بی شرف وطن فروش مذاکره با قاتلین سپهبد سلیمانی خط قرمز ماست
  • IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
    0 0
    این معین هنوز تو سال ۸۴مونده تا انتخابات ریاست جمهوری نزدیک میشه نظریه پرداز میشه !
  • احمد IR ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۸
    0 0
    در حقیقت روزنامه آرمان ملی منظورش آرمان ملی آمریکاست چون هرچه بلغور میکند حرفهای تروریستهای آمریکاست .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس