کد خبر 1135333
تاریخ انتشار: ۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۰
اردوغان خواستار تحریم کالاهای فرانسوی شد

در ادامه تنش میان فرانسه و ترکیه و به دنبال اهانت امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه به مقدسات اسلامی و مسلمانان، رجیب طیب اردوغان از مردم ترکیه خواست که کالای فرانسوی نخرند.

به گزارش مشرق از آناتولی، اردوغان که دوشنبه شب در مراسمی به مناسبت آغاز "هفته میلاد پیامبر (ص) " سخن می‌گفت، بار دیگر با حمله به مکرون وی را بیمار توصیف کرد و گفت: حمله به اسلام و مسلمانان با تشویق رهبر فرانسه شروع شد که خود نیازمند آن است که به لحاظ روانی درمان شود.

رییس جمهوری ترکیه افزود: دشمنی با اسلام و مسلمانان به سیاست مورد حمایت رهبران برخی کشورهای اروپایی تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید:

نگرانی رسانه‌های پاریس از گسترش تحریم کالاهای فرانسوی

اردوغان در بخش دیگری از سخنانش با حمله به "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان گفت: آزادی ادیانی که شما مدعی آن هستید، کجاست؟ چه گونه اجازه می‌دهید که بیش از ۱۰۰ پلیس به مسجدی در آلمان حمله کنند؟

وی با فاشیست و نازیست خواندن رهبران کنونی اروپا اظهار داشت: اروپایی‌ها هرگز با دشمنی با اسلام چیزی عایدشان نخواهد شد.

درخواست اردوغان برای تحریم کالاهای فرانسوی، ممکن است موجب رویارویی تحریم اقتصادی دو کشور علیه همدیگر شود، اقدامی که در سایه شیوع ویروس کرونا اقتصاد دو کشور شرایط چندان خوشی ندارد.

در کنار اختلافات زیاد سیاسی میان دو کشور و به دنبال بازنشر کاریکاتورهای موهن به پیامبر اسلام (ص) و اظهارات ضد اسلامی مقام‌های فرانسوی، اختلافات آنکارا و پاریس بیش از پیش پرتنش‌تر شده است.

اردوغان چند روز پیش نیز با انتقاد شدید از مکرون خطاب به وی گفت که او نیاز به آزمایش سلامت ذهنی دارد.

بدنبال این اظهار نظر، فرانسه سفیر خود را در آنکا را برای رایزنی فراخواند، اقدامی که بیانگر افزایش تنش سیاسی میان دو کشور است.

پیش از این ترکیه و فرانسه به علت حضور نظامی آنکارا در لیبی و سوریه و تحولات اخیر در جنگ قره‌باغ و موضوع اکتشاف میدان‌های گازی به شدت پرتنش بود و حتی این تنش‌ها تا جایی پیش رفت که پس از برخورد کشتی‌های جنگی ترکیه و فرانسه در سواحل لیبی، دو کشور آرایش نظامی به خود گرفتند.

براساس گزارش مرکز آمار ترکیه، فرانسه به لحاظ صادرات دهمین کشور به ترکیه است و بازار فرانسه نیز هفتمین بازار بزرگ صادرات ترکیه به شمار می‌رود.

مهم‌ترین کالای صادراتی فرانسه به ترکیه، خودروست که سال گذشته ارزش آن بالغ بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار برآورد شد.

به دنبال اظهارات اردوغان همچنین سهام مشترک ترکیه متعلق به شرکت تجهیزات مخابراتی "الکاتل لوسنت" که یک شرکت فرانسوی – آمریکایی است، در بازار بورس استانبول ۱۰ درصد کاهش یافت.

از سوی دیگر، فرانسه یکی ازبازارهای مقصد کالاهای ترکیه است، به طوری که حجم صادرات فرانسه سال ۲۰۱۳ به ۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسید، درحالی که این میزان در سال گذشته تنها ۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار بود و در سال جاری میلادی نیز این رقم به ۴ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار کاهش یافت.

از سوی دیگر، فرانسه نیز از جمله کشورهای واردکننده کالاهای ترکیه‌ای است و حجم صادرات این کشور در سال ۲۰۱۵ به فرانسه به ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار رسید.

میزان صادرات کالاهای ترکیه‌ای در سال ۲۰۱۹ افزایش یافت و به رقم ۸ میلیارد دلار رسید که بالاترین صادرات به کشور فرانسه به شمار می‌رود.

همچنین میزان صادرات ترکیه از ژانویه (دی/ بهمن ۹۸) تا آگوست (مرداد ۹۹) نیز به ۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است، درحالی که این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بود.

این گزارش‌ها حکایت از آن دارد که تبادل تجاری میان ترکیه و فرانسه بسیار گسترده بوده است و تراز تجاری همواره به صورت متعادل میان آنکارا و پاریس برقرار بوده است، این بدان معناست که جنگ اقتصادی تبعات سخت و جبران ناپذیری را بر اقتصاد این دو کشور به طور یکسان خواهد گذشت.

بیشتر بخوانید:

تداوم اعتراضات علیه فرانسه در حمایت از پیامبر اکرم

مکرون اخیراً با وقاحت اعلام کرده بود که فرانسه همچنان به انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز علیه رسول گرامی اسلام (ص) ادامه خواهد داد؛  امری که با واکنش تند مسلمانان روبه‌رو شده است.

این اقدام همچنین موجب شده، بسیاری از کشورهای اسلامی و عربی پایشی برای نخریدن کالاهای فرانسوی را راه‌اندازی کنند که تا حدود زیادی موفق عمل کرده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • علی IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
    5 1
    کاش ایران هم اینکارو میکرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس