فعال مدنی آمریکا:تحریم‌های جدید نشان از ناکارآمدی فشار حداکثری است

فعال صلح آمریکایی، تحریم‌های پیاپی و جدید واشنگتن علیه تهران را نشانی از تناقض اظهارات دولت ترامپ و ناشی از ناکارآمدی فشار حداکثری بر ایران دانست و گفت این رفتار، تنها به بی اعتمادی تاریخی مردم ایران

به گزارش مشرق، "میدیا بنجامین" فعال سرشناس صلح در آمریکا افزود: روزهای آخر دور نخست ریاست جمهوری ترامپ بیش از پیش نشان می دهد که رویکرد فشار حداکثری آن نتوانسته است دستاوردهایی که مورد نظر آنان بوده را به همراه بیاورد.

وی خاطرنشان کرد: نه حکومت ایران عوض شده است و نه ایران به پای میز مذاکره آمده است تا توافق بهتری را امضا کند. در این روزهای آخر، دولت ترامپ از تمام توان خود بهره می‌برد تا اسرائیل، سعودی و طرفداران فشار ضد ایران در داخل آمریکا را خشنود کند و به آنها ثابت کند که هر چه در توان داشته به کار بسته است.

بنیانگذار گروه زنان صلح "کدپینک" ادامه داد: واقعا به سختی بتوان گفت که چه چیز دیگری از اقتصاد ایران مانده که تحریم نشده است. این تحریم‌های اخیر، تجارت با ایران را شاید سخت‌تر کند اما راه‌های دور زدن آن همیشه پیدا خواهد شد.

بنجامین تصریح کرد: دولت آمریکا از دستورالعمل نهادهای کوچک اما پر نفوذی در داخل پیروی می‌کند که برای تحریم جزئی‌ترین بخش‌های تجاری ایران فشار وارد می‌کنند. یکی از آنها "بنیاد دفاع از دموکراسی" است که در این باره به شدت فعال بوده است و سیاست اسرائیل را پیگیری می‌کند.

وی اضافه کرد: ترامپ می‌خواهد این جریان‌ها را راضی نگه دارد، ولو اینکه نتیجه این تحریم‌ها چندان موفق نبوده باشد.

این فعال مدنی در پاسخ به اینکه دولت آمریکا اعمال تحریم و فشار را در دوران شیوع کرونا چگونه توجیه می کند، گفت: آنها می گویند که این تحریم‌ها، فعالیت‌های بد منطقه‌ای ایران را محدود و جان سربازان ما در منطقه و عراق را حفظ خواهد کرد.

بنجامین افزود: از سوی دیگر برای توجیه می‌گویند که نگاه کنید ایران چگونه دست به اعمال بدی در منطقه می‌زند. در واقع با تناقضی بزرگ روبرو هستیم که می‌گویند ایران در نتیجه تحریم، عقب نشینی کرده و از سوی دیگر می گویند ادامه فعالیت ایران در منطقه دلیل ادامه تحریم‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: توجیه این تحریم‌ها بر اساس وضعیت داخلی ایران دشوار است زیرا که جریان‌هایی که طرفدار مذاکره و توافق هسته‌ای بوده اند، دچار بیشترین ضربه و صدمه شده‌اند. جریانی که مخالف این مذاکرات بودند، وضعیت بهتری پیدا کرده‌اند. به نظر می‌رسد نفوذ این گروه‌ها پس از انتخابات ایران افزایش خواهد یافت و نگاه خود را متوجه شرق و چین خواهند کرد.

این فعال آمریکایی درباره رویکرد "جو بایدن" نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هم گفت: به نظرم از شدت تنش‌ها کاسته خواهد شد و با پیوستن او به برجام، تحریم‌ها کمتر خواهد شد. با این حال او به تکرار روایت دشمنی و تهدید ایران به عنوان یک کشور تروریستی ادامه خواهد داد. بنابراین شاهد تغییرات تاکتیکی خواهیم بود.

بنجامین افزود: با این حال، تغییرات بزرگتری در داخل ایران رخ داده است که نشان می‌دهد حداقل بخشی از افکار عمومی، بی اعتمادی بیشتری به آمریکا پیدا کرده‌اند و این نگاه در داخل جناح‌های سیاسی هم پررنگ‌تر شده است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس