فرودگاه هشتادساله در خواب زمستانی/سرمایه‌گذاری میلیاردی راکد ماند

در حالی طی سال‌های گذشته میلیاردها تومان اعتبار به امید رونق گرفتن فرودگاه بین‌المللی همدان خرج این مجموعه شده که همچنان خبری از برقراری پروازها نیست و وعده‌ها روی کاغذ باقی‌مانده است.

به گزارش مشرق، فرودگاه همدان که در سطح بین‌الملل با کد شناسایی OIHH تعیین‌شده توسط سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری شناخته می‌شود با توجه به جایگاه منحصربه‌فرد خود یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های غرب کشور به‌شمار می‌رود.

این فرودگاه یکی از قدیمی‌ترین فرودگاه‌های ایران با قدمتی حدود هشت دهه است تا جایی که در سال ۱۳۴۵ شمسی پروژه ساخت فرودگاه جدید که در فاصله هشت کیلومتری ضلع شمال‌شرقی شهر همدان در کنار جاده اصلی تهران و به مساحت حدود ۲۵۰ هکتار و در حوالی فرودگاه قدیم واقع‌شده بود، مورد مطالعه قرار گرفت و در سال ۱۳۴۹ ساخت این فرودگاه آغاز شد و پروژه در سال ۱۳۵۱ به اتمام و به بهره‌برداری رسید.

بیشتر بخوانید:

مژده شما لغو تحریم‌های خودخواسته بعد از ۵ سال بود؟!

این فرودگاه در حالی امتیازدار قدمت در کشور است که در برقراری پروازها همچنان لنگ می‌زند و نه تنها شاهد برقراری پروازهای بین‌المللی از این فرودگاه نیستیم، بلکه از برقراری پروازهای داخلی نیز خبری نیست.

نماینده سابق مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی سال گذشته عنوان کرده بود برای رونق فرودگاه همدان اعتبارات کلانی در مجلس تصویب و از طریق وزارت‌خانه جذب استان شده که با هزینه این اعتبارات باید نام این فرودگاه در کنار نام فرودگاه‌های فعال کشور قرار بگیرد.

امیر خجسته با اشاره به هزینه بیش از ۸۰ میلیاردی برای توسعه فرودگاه بین‌المللی همدان، گفت: همدان باید در زمینه برقراری پروازها در کشور حرف برای گفتن داشته باشد.

نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی هم با بیان اینکه از سال ۱۳۸۴ به موازات پیگیری‌های لازم برای احداث اتوبان تهران-همدان و راه آهن تهران-همدان؛ ایجاد فرودگاه همدان نیز در کنار خطوط ارتباطی جاده‌ای و ریلی در دستور کار بوده است، افزود: در سال ۱۳۸۷ تأمین اعتبار برج مراقبت فرودگاه همدان صورت گرفت و عملیات اجرایی این زیرساخت ارتباطی هوایی در اولویت‌های برنامه همدان قرار گرفت.

بیشتر بخوانید:

وعده معاون وزیر راه درباره قیمت بلیت هواپیما

حمیدرضا حاجی‌بابایی ادامه داد: فرودگاه فعال همدان یکی از زیرساخت‌های توسعه گردشگری برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است و با فعالیت فرودگاه همدان می‌توانیم شاهد توسعه همدان باشیم، چراکه پروژه‌های کلانی که برای توسعه همدان برنامه ریزی و در حال اجرا است، نیاز به زیرساخت‌های ارتباطی مانند محورهای ارتباطی هوایی، ریلی و جاده‌ای دارد.

وقتی مردم مقصر تعطیلی و نیمه تعطیل ماندن فرودگاه همدان جلوه داده می‌شوند!

این صحبت‌ها در حالی عنوان شده که همان سال‌ها مدیر سابق فرودگاه همدان تمامی تقصیرها در تعطیلی و نیمه تعطیل ماندن فرودگاه همدان را بر گردن مردم انداخت و گفت: فرودگاه همدان آماده پذیرش هواپیمای‌های پهن‌پیکر بوئینگ تا خانواده ۷۴۷ مسافری است، اما مردم استان همدان به‌خصوص اداره‌ها از ظرفیت فرودگاه همدان برای رسیدگی به امور اداری استفاده نمی‌کنند.

سهراب کلوندی ادامه داد: فرودگاه همدان برای برقراری پروازها، باند فرودگاه را ارتقا داده و بلندترین برج مراقبت فرودگاه‌های کشور را با ارتفاع ۵۲.۵ متر با هزینه‌ای در حدود ۶ میلیارد تومان بهره‌برداری کرده، اما تاکنون به‌دلیل نبود استقبال مناسب از سوی مردم استان همدان موفق به راه‌اندازی پروازهای قابل توجهی نشده است.

بیشتر بخوانید:

این وعده‌های اقتصادی را یادتان هست؟!

پروازها در صورتی محقق می‌شود که مسافر کافی برای هر پرواز وجود داشته باشد و حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت پرواز پر شود وی در ادامه تاکید کرد: امکانات نصب شده و فعال فرودگاه ظرفیتی را در اختیار فرودگاه همدان قرار داده که در هر ساعت و برای هر شهر و منطقه‌ای که تقاضای پرواز ارائه شود پرواز را برقرار می‌کنیم اما پروازها در صورتی محقق می‌شود که مسافر کافی برای هر پرواز وجود داشته باشد و حداقل ۵۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت پرواز پر شود.

و اما آخرین صحبت‌ها از فرودگاه همدان به دوران پیش از کرونا مربوط است؛ دی ماه سال ۱۳۹۸ بود که استاندار همدان در دیدار با مدیرعامل یک شرکت هواپیمایی، با بیان اینکه برقراری پروازهای جدید باید اولویت مدیران اجرایی استان باشد، افزود: برای ادامه فعالیت پروازهای فرودگاه بین‌المللی همدان نیز باید تسهیلات و تمهیداتی فراهم شود.

سید سعید شاهرخی با تصریح بر اینکه عزم، اراده و هماهنگی برای جذب گردشگر و راه‌اندازی پروازهای همدان ضروری است، گفت: فرودگاه همدان زیرساخت بالایی برای برقراری پروازهای داخلی، خارجی و حتی فرود هواپیماهای پهن پیکر دارد و باید از ظرفیت‌های آن بهره برد.

وی گفت: تبلیغات بخش جدایی ناپذیر توسعه به ویژه در حوزه گردشگری است و فرودگاه همدان ظرفیت آن‌را دارد که به استان‌های همجوار خدمات‌رسانی کند.

وی با بیان اینکه نباید همه تبلیغات بر عهده شرکت چارتر کننده پرواز باشد، افزود: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، شرکت‌ها، شهرداری و رسانه‌ها باید در این بخش کمک کنند.

همواره شاهدیم که مسئولین استان همدان بر لزوم توجه به صنعت گردشگری در همدان تاکید و ادعا دارند که نام همدان در لیست جدید مقاصد گردشگری ورود پیدا کرده و استان همدان، ظرفیت‌های حمل و نقلی مناسبی دارد و حتی فرودگاه همدان را در صحبت‌هایشان فرودگاه بزرگ خطاب می‌کنند!

با این حال شاهدیم که این روزها اگرچه شیوع ویروس کرونا حتی فرودگاه‌های بین المللی در کشورهای دیگر را هم دچار چالش و تا حدی سوت و کور کرده است؛ اما این نیمه تعطیلی‌ها و سکوت‌ها در فرودگاه همدان در دوران پیش از کرونا نیز وجود داشت و به نوعی مردم به تعطیلی‌های طولانی مدت فرودگاه همدان عادت کرده‌اند بنابراین نمی‌توان در پسِ تمامی هزینه‌ها و وعده‌های محقق نشده در فرودگاه همدان، تنها دلیل خاک خوردن آن را شیوع ویروس کرونا دانست.

اما به راستی برنامه‌ای برای احیای این فرودگاه وجود دارد یا قرار است در دوران پساکرونا که شاید یکسال و بیشتر هم ادامه داشته باشد شاهد پرواز وعده و وعیدهای مسئولین در فرودگاه همدان باشیم، نه پرواز مسافران و گردشگران؟!

در این زمینه و در راستای پیگیری وضعیت نهایی مجموعه پای صحبت‌های قنبر خلیل پور؛ مدیر فرودگاه همدان و حجت الاسلام احمد حسین فلاحی؛ نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نشستیم که در ادامه این صحبت‌ها را می‌خوانید.

منتظر اتمام شیوع ویروس کرونا هستیم

مدیر فرودگاه همدان با بیان اینکه به سبب شیوع ویروس کرونا پروازهای همدان-مشهد و برعکس لغو شده است، عنوان کرد: در خردادماه که شرایط به لحاظ شیوع کرونا اندکی مناسب و شرایط برای سفر مهیّا شد، چارترکننده ها اقدام به برقراری پرواز کردند، اما متأسفانه مردم همدان از این سفرها استقبالی نکردند و تنها تعداد محدودی (زیر ۱۰ نفر) بلیت خریداری کردند که در نتیجه شرکت هواپیمایی نیز پروازهایش را کنسل کرد.

قنبر خلیل پور ادامه داد: هم‌اکنون، شاهدیم که شرایط کرونا همه استان‌ها و مقاصد پروازهای همدان را درگیر کرده و هم چنان منتظر مانده‌ایم تا این وضعیت خاتمه پیدا کند تا پروازها برقرار شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا قرار است شاهد خرید هواپیمای جدید و رونق تاکسی‌های هوایی در فرودگاه همدان باشیم یا خیر؟ مطرح کرد: ظرفیت‌ها و زیرساخت‌ها در فرودگاه همدان آماده است و درزمینهٔ تاکسی‌های هوایی که به هوانوردی عمومی و بحث‌های اورژانس هوایی و مواردی ازاین‌دست نیز مربوط است، باید هواپیمایی کوچک‌تر در فرودگاه همدان وجود داشته باشد.

مدیر فرودگاه همدان ادامه داد: این امر نیز نیاز به مسافر دارد ضمن اینکه تاکنون تقاضایی در این زمینه وجود نداشته البته چند هواپیما را در این زمینه دیده‌ایم اما خود هواپیما در کشور وجود ندارد.

وی با تصریح بر اینکه در حال حاضر فرودگاه همدان تعطیل نیست، اظهار کرد: هم‌اکنون، پروازهای آموزشی و تفریحی در فرودگاه همدان برقرار است به‌نوعی که ماهانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ پرواز در این راستا صورت می‌گیرد.

مدیر فرودگاه همدان بیان کرد: این پروازها در فرودگاه همدان انجام می‌شود اما بحث پروازهای مسافری به سبب شیوع ویروس کرونا و شرایطی که در امتداد آن ایجادشده است، فعلاً تعطیل است.

فکری به حال این بیت‌المال شود

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینکه ازآنجاکه فاصله همدان تا تهران کم بود، پروازها به تهران تعلیق شد، عنوان کرد: قرار بود پروازها با جمعیت کمتر و با هواپیماهای سبک و به‌نوعی آن‌طور که شنیده‌شده با هواپیماهای سبک انجام شود.

حجت‌الاسلام احمد حسین فلاحی ادامه داد: با توجه به امکاناتی که در این فرودگاه وجود دارد و هزینه‌هایی که در این مکان شده و هم‌اکنون معطل‌مانده باید بدانیم که این‌ها بیت‌المال است و باید فکری به حال فرودگاه همدان شود.

وی گفت: هم‌اکنون، کلی امکانات در فرودگاه همدان سرمایه‌گذاری شده و با توسعه فرودگاه همدان شاهد بین‌المللی شدن آن هستیم، بدین ترتیب باید برای احیای فرودگاه همدان قدمی برداشته شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: باید ظرفیتی ایجاد شود که در فرودگاه همدان شاهد رونق پروازهای منطقه‌ای باشیم که در این راستا فکر می‌کنم هواپیماهای سبک جوابگو باشد.

حجت‌الاسلام فلاحی افزود: به سبب ایجاد آزادراه همدان- تهران فاصله این ۲ استان کمتر شد، اما نیاز است تا پروازهای هوایی همدان نیز پیگیری شود و شاهد رونق فرودگاه همدان باشیم.

حمل و نقل هوایی از اساسی‌ترین زیرساخت‌های جذب گردشگر است که در همدان محقق نشده است

گذشته از مباحث عنوان‌شده نمی‌توان از نقش فرودگاه در توسعه گردشگری غافل شد، کما اینکه مسئولین استان همدان همواره این استان را یکی از مقاصد سفر معرفی و بر لزوم توجه به این مهم تأکیددارند، اما بااین‌وجود حمل‌ونقل هوایی یکی از اساسی‌ترین زیرساخت‌های جذب گردشگر است که در همدان محقق نشده است!

آزاده لاچینی، یکی از راهنمایان گردشگری در همدان بیان کرد: به‌راستی‌که در استان همدان بحث حمل‌ونقل یکی از دغدغه‌های راهنمایان گردشگری محسوب می‌شود، چراکه در فرودگاه همدان تنها شاهد پرواز به ۲ شهر داخلی هستیم.

وی با بیان اینکه برای مدت کوتاهی پرواز به کیش و قطر وجود داشت، افزود: باید پرواز به سایر شهرهای گردشگری بزرگ در کشور را در فرودگاه همدان شاهد باشیم چراکه با این منوال، گردشگر یا توریستی به همدان سفر نمی‌کند و حتی این استان را در مسیر گردشگری نمی‌داند.

لاچینی عنوان کرد: این روزها که موضوع شیوع کرونا و تأثیرات آن بر صنعت گردشگری را شاهد هستیم، نیاز است که به گردشگری داخلی توجه ویژه‌ای داشته باشیم و بتوانیم همدان را در این روزها، در بحث گردشگری معرفی کرده و فکری برای دوران پس از کرونا و این صنعت کنیم، اما در بحث گردشگری داخلی، همدان نیازمند احیای زیرساخت‌های حمل‌ونقلی به‌ویژه توجه به فرودگاه است.

به‌راستی فرودگاه همدان که بارها بارقه‌های امید را در رونق دوباره سفرهای هوایی در دل مردم ایجاد کرده و بارها نیز این امیدها را خاموش کرده چه زمانی قرار است رونق بگیرد؟ اگر در حال حاضر موضوع کوتاهی مسیر همدان تا تهران و برعکس مطرح است پس چرا پروازها به دیگر استان‌ها و مقاصد گردشگری داخلی مهیّا نمی‌شود تا در گردشگری‌های داخلی همدان هم سری در میان سرها داشته باشد؟

اگر موضوع شیوع کرونا است پس چرا در این روزها قدمی برداشته نمی‌شود و برنامه‌ای برای احیای دوباره این فرودگاه نیست؟ آیا در همدان عزم راسخی برای رونق فرودگاه همدان با هزینه کردها و خرج‌های بالای ۸۰ میلیارد تومان وجود ندارد و قرار است مادام شاهد خاموشی‌ها و امتداد خواب زمستانی در این فرودگاه باشیم؟

استان همدان در صورت برنامه‌ریزی‌های مناسب می‌تواند رونق‌بخش گردشگری سلامت، گردشگری پاییزه، گردشگری زمستانه، گردشگری ورزشی، گردشگری روستایی و… با توجه به پروتکل‌های بهداشتی و البته گردشگری ایمن و سلامت‌محور باشد به‌طوری‌که می‌توان تورهای گردشگری را به سمت استان روانه ساخت کما اینکه هم‌اکنون در استان‌های گردشگرپذیر کشورمان و البته در بسیاری از کشورهای جهان به این مهم توجه شده است، اما بازهم همدان مانده و وعده‌ووعیدهایی از جنس گردشگری، اشتغال و توسعه که یکی پس از دیگری در باند فرودگاه همدان پرواز می‌کنند!

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس