کد خبر 1135060
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۲
آزمایش قندخون

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: توقع داریم تولیدکنندگان داخلی، در یک حرکت جهادی و با تمام توان تلاش کنند تا حجم تولیدی خود را ضمن حفظ کیفیت افزایش دهد.

به گزارش مشرق، ملک فاضلی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی، در خصوص کمبود انسولین و نوارهای تست قند خون بیماران دیابتی اظهار داشت: بحث مقابله با کمبودهای دارویی و تجهیزات پزشکی از خیلی وقت پیش مطرح بوده و خودکفایی در این دو حوزه از آرزوهای دیرینه این مملکت است. خصوصا در رابطه با بیماران مبتلا به دیابت، تامین به موقع و مستمر انسولین و نوارهای تست قندخون، حائز اهمیت است و همه باید تلاش کنند که در تولید این اقلام، وابستگی به بیرون مرزها را کاهش داده و  به خودکفایی برسد.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز می بینیم که خیلی ها در دنیا با کمال وقاحت، بحث تحریم ها را برای ایرانیان حتی در اقلام بشردوستانه مانند دارو و تجهیزات پزشکی پیش می کشند و این نشان می دهد که ما باید زودتر از این ها، نسبت به سرمایه گذاری در  تولید کالاهای مورد نیاز اقدام می کردیم.

بیشتر بخوانید:

ماجرای افزایش یا کاهش واردات انسولین؛ گمرک راست می‌گوید یا سازمان غذا و دارو؟

فاضلی با اشاره به ضرورت حمایت از تولید داخل و گره گشایی از تولیدکنندگان تصریح کرد: اگر ما به وظایف خود درکلیه بخشهای توسعه داخلی و تولیدی عمل می کردیم، رسیدگی به مشکلات کارخانه های تولیدی را در اولویت قرار می دادیم، تامین منابع مالی شرکت ها و کارخانجات داخلی را تسریع می کردیم، تامین ارز برای واردات مواد اولیه و قطعات مورد نیاز خطوط تولید را جدی می گرفتیم، امروز حال و وضع صنایع مرتبط با حوزه دارو و تجهیزات پزشکی، خیلی بهتر از شرایط امروز بود و با قدرت و افتخار می توانستیم در بسیاری از اقلام، نه تنها خودکفا بلکه صادرکننده به کشورهای همسایه باشیم.

وی با اشاره به نامه ۱۲۰ نفر از متخصصان غدد کشور در خصوص ضرورت تامین اقلام مورد نیاز بیماران دیابتی تاکید کرد:  در بحث کمبودهای احتمالی انسولین و نوارهای تست قند خون که جامعه پزشکی را به نگرانی واداشته، بحث حمایت از شرکت های تولید داخل، پله اول حمایت از سلامت بیماران است تا تولید داخل بتواند همگام با محصولات خارجی، کیفیت مناسب داشته باشد و قابل رقابت با محصولات خارجی باشد تا علاوه بر خودکفایی در تولید داخل، بتوانیم برای ارزآوری کشور و صادرات آنها هم قدمی برداریم.

فاضلی افزود: گفتنی است بر اساس گزارش ها، شاهد هستیم که دستگاه تست قند خون در کشورمان تولید شده و دارای تاییدیه از آزمایشگاه های وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی است و کیفیت آن در حد نمونه های خارجی است. بنابراین ضرورت دارد بر اساس رویکرد اقتصاد مقاومتی، نسبت به حمایت از تولید آن اهتمام شود.

وی ادامه داد: متاسفانه در بحث نوارهای تست قندخون، مشکلی که وجود دارد بحث قاچاق معکوس نوارهای وارداتی به کشورهای همسایه است. دلیل آن هم به این موضوع بازمی گردد که به منظور حمایت از بیماران ایرانی، واردات نوارهای تست قند خون را با ارز دولتی انجام می شود و این اختلاف قیمتی که  به این شکل بوجود می آید، انگیزه فرصت طلبان را برای انتقال نوارهای تست قند خون به خارج کشور تحریک می کند و بساط کمبودهای داخلی را گسترده می کنند.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس تصریح کرد: اصلا منطقی و عقلایی نیست کالایی را با نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کشور کنیم و بعد به جای آنکه کالا به دست بیمار ایرانی برسد، شاهد خروج آن به سمت کشورهای همسایه و پر شدن جیب دلالان و فرصت طلبان باشیم. طبیعی است که به این صورت هرچقدر هم واردات صورت بگیرد، بازهم کمبود کالا در کشور برطرف نخواهد شد.

 به گفته فاضلی، اگر همین ارزی که بواسطه قاچاق معکوس از مملکت خارج می شود، صرف حمایت از تولید داخل شده بود، قطعا می توانستیم وضعیت بهتری را در تامین این اقلام داشته باشیم. ضمن اینکه مسیر صادرات نوارهای تست قند خون نیز به این صورت گشوده می شد و ما می توانستیم علاوه بر ارتقای توانمندی ها و اشتغالزایی، ارزآوری هم داشته باشیم.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس تاکید کرد: بنابراین بهتر است که از یک سو، با برنامه ریزی درست، شرایط مناسب را برای حمایت از تولید داخل که مصرف ارزی آن بسیار پایین تر است فراهم کنیم و از سوی دیگر، نظارت ها بر چگونگی توزیع نوارهای تست قند خون خارجی را افزایش دهیم تا مطمئن شویم که این اقلام به صورت هدفمند به دست بیمار ایرانی می رسد. واقعیت این است که علت بسیاری از کمبودها، همین نظارت های سست و ضعیف است.باید سازوکاری ترتیب داد که نظام توزیع، قوی و شفاف و مسؤولیت پذیر باشد.

وی در پایان با تاکید بر ضرورت ارتقای مستمر کیفیت تولیدات داخلی افزود: ناگفته نماند که این وظیفه ی ماست که در خدمت تولید داخل باشیم اما به شرط آن که تولیدکننده داخلی هم تعهد کیفی و تامین بازار را عملی کند تا شاهد کمبودهایی برای تامین نیازهای دارویی اساسی بیماران مان نباشیم. توقع داریم تولیدکننده داخلی، در این شرایط که کشور با محدودیت های ارزی و تحریم ها مواجه است، با تمام توان تلاش کند در یک حرکت جهادی، حجم تولیدی خود را در عین حفظ کیفیت، افزایش دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    1 0
    هنوز هم بنظرتان تحریم ها اثری ندارد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس