انتخابات آمریکا

رأی دیوان عالی آمریکا مبنی بر امکان شمارش آراء تا یک روز پس از برگزاری انتخابات شوک بزرگی را به جمهوری خواهان وارد و امید دونالد ترامپ برای راهیابی مجدد به کاخ سفید را کم رنگ تر کرد.

سرویس جهان مشرق - تصمیم دیوان عالی آمریکا مبنی بر اینکه آرا ارسال شده از طریق پست یک روز پس از رأی گیری قابل شمارش است، درحالی جمهوری خواهان را شوکه کرد که دموکرات ها از آن استقبال کردند، حتی اگر این حکم فقط برای ایالت «پنسیلوانیا» صادر شده باشد.

سؤال این است: «این تصمیم برای دونالد ترامپ و جو بایدن چه معنایی دارد»
 
دیوان عالی آمریکا اعلام کرد، امکان شمارش آراء ارسال شده از طریق پست در ایالت پنسیلوانیا حتی یک روز بعد از تاریخ اعلام شده برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، یعنی سوم ماه نوامبر آینده نیز وجود دارد و این لطمه ای بزرگ برای جمهوری خواهان در ایالتی بود که اهمیت بسزایی در تعیین سرنوشت و پیروز انتخابات آتی ریاست جمهوری در آمریکا دارد.

جمهوری خواهان به این حکم که پیش‌تر توسط دادگاه ایالتی صادر شده بود، اعتراض کرده و خواستار تجدید نظر در آن شده بودند، اما دیوان عالی آمریکا این درخواست را رد کرده بود.

جمهوری خواهان که حساب کرده بودند، تمایل اغلب دموکرات ها به استفاده از سیستم پستی جهت شرکت در انتخابات باعث می شود، آراء آنها با تأخیر به مراکز شمارش آراء برسد و شانس پیروزی جمهوری خواهان در این ایالت را بالا ببرد، اکنون با این حکم شانس خود را از دست رفته می دیدند.

نکته مهم در حکم دیوان عالی آمریکا این بود که پس از مرگ «روث بیدر گینزبرگ»، قاضی لیبرال دیوان عالی آمریکا، ترامپ «امی کانی برت»، قاضی محافظه‌ کار طرفدار جمهوری خواهان را به عنوان جانشین گینزبرگ پیشنهاد داد، اما برخلاف انتظار ترامپ، در قضیه تجدید نظر در حکم دادگاه ایالت پنسیلوانیا قاضی برت در کنار سه قاضی محافظه کار دیگر دیوان قرار گرفت و برخلاف میل «جان رابرتس»، ریاست دیوان مانع تغییر حکم دادگاه ایالتی شد.

رد درخواست تجدید نظر در حکم دادگاه ایالتی که قاضی پیشنهادی ترامپ در آن نقش اساسی ایفا کرده بود، برای رئیس جمهوری آمریکا و جمهوری خواهان شوک بزرگی بود، چون تمام تلاش ترامپ آن بود که با افزایش تعداد قضات محافظه کار در دیوان عالی آمریکا روی احکام های صادره توسط بالاترین نهاد دادرسی در این کشور نفوذ داشته باشد و به این ترتیب، در اولین گام با رد حکم دادگاه ایالتی سرنوشت انتخابات پیش روی آمریکا را به سود خود و جمهوری خواهان رقم بزند.

** آراء سرنوشت ساز پنسیلوانیا 

ایالت پنسیلوانیا ۲۰ درصد از مجموع آراء انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا را در خود دارد، لذا برنده انتخابات در این ایالت براساس سیستم انتخاباتی معمول و رایج در این کشور گام بزرگی را جهت راهیابی به کاخ سفید بر می دارد، به ویژه اگر نامزد دموکرات و نامزد جمهوری خواه نتایج نزدیکی را در شمارش آراء ایالت های دیگر که تا روز ۶ نوامبر آینده ادامه خواهد داشت، کسب کرده باشند.


برآورد می شود، با توجه به شیوع ویروس کرونا، بیش از ۷۰ میلیون رأی دهنده آراء خود را از طریق پست به صندوق ها بریزند، همین موضوع احتمال عدم امکان شمارش آراء ظرف ۲۴ ساعت و اعتراض های مکرر ترامپ و جمهوری خواهان به امکان شمارش آراء در برخی ایالت ها یک روز بعد از پایان انتخابات را افزایش داده است.

این وضعیت تنها شامل ایالت پنسیلوانیا نمی شود، بلکه ایالت های دیگری نیز وجود دارند که آراء آنها نقشی تعیین کننده در نتایج نهایی انتخابات دارد. به همین دلیل درحالی که رأی دیوان عالی آمریکا جمهوری خواهان را شوکه کرده، در مقابل دموکرات ها را بیش از پیش به موفقیت در انتخابات پیش رو امیدوار کرده است.

از زمان آغاز تبلیغات انتخاباتی، دونالد ترامپ بارها اعلام کرده، خواستار پایان شمارش آرا در همان شب انتخابات است، چون بر این باور است، رأی گیری از طریق پست «تقلب در انتخابات» به سود دموکرات هاست. بدون اینکه دلیلی برای این ادعا ارائه دهد.

در این راستا، رأی دیوان عالی آمریکا به مثابه تیر خلاصی بر امیدواری های ترامپ و ستاد انتخاباتی اش به پیروزی در این دور از انتخابات بود، به ویژه آنکه گزینه پیشنهادی ترامپ در دیوان عالی از قضاتی بود که در صدور این رأی نقش داشت.

علاوه بر اینکه حکم دیوان عالی سهم سزایی در کاهش موانع قانونی ایجاد شده از سوی جمهوری خواهان برای رأی دهندگان در سرتاسر آمریکا به بهانه ویروس کرونا مانند حضور در ساعات اولیه رأی گیری و یا دادن رأی از طریق پست داشت که تماما به سود دموکرات ها بود.

** آغاز رأی گیری زود هنگام 

همان گونه که گفته شد، شیوع ویروس کرونا باعث شده تا رأی گیری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در برخی ایالت های این کشور پیش از موعد مقرر برگزار شود.

براساس نظر سنجی شرکت «تارگت اسمارت» درحالی که نسبت مشارکت در میان دموکرات ها افزایش ۵۳ درصدی را نشان می دهد، این نسبت در میان جمهوری خواهان به ۳۶ درصد می رسد.

همچنین ۷۰ درصد رأی دهندگان تاکنون در گروه سنی ۵۰ سال قرار داشته اند، درحالی که میزان مشارکت رأی دهندگان جوان آفریقایی تبار نسبت به دور قبلی انتخابات افزایش نشان می دهد.

اما مهمترین شاخص این دور از انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، کاهش اعتماد عمومی به رأی گیری و روند برگزاری انتخابات است، طوری که نظر سنجی مرکز مطالعات و تحقیقات «پیو» نشان می دهد، رأی دهندگان بر این باورند، برنامه ریزی درست و دقیقی برای برگزاری انتخابات انجام نشده است.

نتایج مرکز پیو تاکید می کند، درحالی که میزان رضایت رأی دهندگان از نحوه برگزاری انتخابات در سال ۲۰۱۸ به ۸۱ درصد و سال ۲۰۱۹ به ۶۲ درصد می رسید، در سال میزان رضایت به ۵۰ درصد کاهش یافته است. 

این نارضایتی بیش از همه در میان طرفداران ترامپ به چشم می خورد که بیش از ۵۰ درصد آنها بر این  باورند، برنامه ریزی دقیق و درستی برأی گیری پستی صورت نگرفته است.

همچنین، رأی گیری زود هنگام در حالی در برخی ایالت ها مانند جورجیا و تگزاس با هدف مقابله با گسترش ویروس کرونا آغاز شده که بروز اختلال و خطاهای مکرر در سیستم های رأی گیری باعث تشکیل صف های طویل و ازدحام رأی دهندگان و تأخیر چندین ساعته آنها در بسیاری از مراکز اخذ رأی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    46 24
    مرگ بر آمریکا
    • US ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
      8 2
      مرگ بر استکبار جهانی
    • ایرانی اهل سنت IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
      8 3
      مرگ بر امریکاو اسرائیل
  • FR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    10 1
    به این میگن سیستم قضایی مستقل
  • خلج IR ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    3 4
    آخه مومن انتصاب قاضی برت برا دیوان عالی آمریکا هنوز در سنا تایید نشده یعنی هنوز رای گیری نشده پس چجوری میگید ایشان حکم داده.در صورتی که هنوز عضو دیوان عالی نیست
    • hr.a IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
      0 0
      جهت اطلاع شما= سنای آمرکیا روز گذشته قاضی مورد نظر ترامپ را با 52 رای موافق در مقابل 48 رای مخالف تائید کرد.
  • IR ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    3 3
    این آمریکا هم باغ وحشیه برای خودش ها!! بیشتر شبیه سیرک میمونه تا کشور ، بعد اینا به چین و روسیه و ایران و بقیهٔ کشورها گیر میدن میگن دموکراسی و.... ندارین ، جالبه ها!!
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    5 2
    واقعیت اینه که بسیاری از جمهوری خواهان هم تمایلی به تکرار ترامپ ندارند و جالب اینجاست یه عده تو کشورمون دوست دارن این جنایتکار بی شرف مجددا رئیس جمهور آمریکا بشه!!!
  • شهروند ارومیه IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    0 3
    سلام در امریکا منافع قبل از سیاست حرف می زند و سیاست احزاب بر پایه منافع حامیان مالی برنامه ریزی و طراحی می شود وحقوق دانان و سیاست بازان و هنرمندان و رسانه ها پاها و دست های سرمایه داران هستند و سرمایه داران دنبال فرصتها برای کسب سود بیشتر هستند چه در جنگ ها چه در مذاکرات چه در دوران کرونایی و این یک حقیقت است که شیفتگان غرب در داخل کشور به دنبال بازی سازان غرب بخصوص امریکا نروند بلکه به درون کشور بنگرند .
  • IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    6 2
    سر اینو باید جدا کرد و رو سینه اش گذاشت این پمپ آب و اون کله سفیده و اون زنک ریس fbi
  • زهرا IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    1 3
    مهمن اینا مگه که ازشون خبر میزارین؟ برن بمیرن
  • عای IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • حجت الله DE ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۹
    0 0
    آقای ترامپ وسردمداران آمریکادرطول چهل و دوسال بارندگی مردم ایران بازی کرده اند حافظمیگوید گوئیاباورنمی داارند روزداوری کین همه قلب و دغل درکارداورمیکنند یارب این نودولتان راباخرخودشان نشان کاین همه نازازغلام ترک واستر میکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس