کد خبر 1134667
تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۷

به گزارش مشرق، اسفندیار خدایی، کارشناس مسائل سیاسی طی یادداشتی که در کانال تلگرامی شطحیات منتشر شد، به بررسی ۱۲ نکته درباره مناظره دوم ترامپ و بایدن پرداخت.

۱-  ترامپ در این مناظره متمرکزتر و هوشیارتر از دفع قبل بود. حتی جایی که دستش خالی بود، با حمله به بایدن، توپ را به زمین او می‌انداخت. در مناظره قبلی ترامپ بازنده بود، عصبی و پریشان بود و وسط حرف بایدن می‌پرید. اما این بار ترامپ آرامش و تسلط بهتری داشت.

۲- بایدن مثل دفعه قبل بود، اشتباه خاصی نکرد، اما حضور ذهن و جنگندگی ترامپ را نداشت، انتظار هم می‌رفت، ترامپ به عنوان رئیس جمهور هر روز با رسانه‌ها و آمار و ارقام سر وکار دارد. اما بایدن دست و پا بسته هم نبود و در انتقال منظورش موفق بود گرچه به خوبی از عملکرد دولت خودش و اوباما دفاع نکرد.

  ۳- شاید علت برنده بودن بایدن در مناظره قبل، این بود که با تبلیغات ترامپ و هوادران او با واژه‌هایی همچون بایدن خواب آلو، مردم انتظار داشتند، بایدن حتی نتواند تا آخر مناظره سر پا بایستد. اما او ایستاد و خندید و آرامش بیشتری نسبت به ترامپ داشت و به نظر من، در آن مناظره برنده بود.

۴-  مناظره اول مهمتر از مناظره دوم بود. به دو دلیل: اولاً برداشت اول در قضاوت مردم مهمتر است، ثانیاً تاکنون یعنی تا قبل از این مناظره دوم، حدود پنجاه میلیون نفر (یک سوم رای دهندگان) رای خود را در صندوق انداخته اند و این مناظره تاثیری بر آرای ایشان ندارد.

 ۵- ترامپ در اولین سوال مناظره در موضوع بحران کرونا پیشدستی کرد و به ایالت‌هایی مثل نیویورک و پنسیلوانیا اشاره کرد که فرماندار دموکرات داشته اند اما بیشترین تلفات کرونا را هم داشته اند و نتیجه گرفت که اگر مدیریت کشور با دموکرات‌هایی مثل بایدن بود، تلفات خیلی بیشتر بود. بایدن حرف تازه‌ای جز اشاره به آمار بالای قربانیان کرونای آمریکا و اظهارات عجیب و غریب ترامپ مثل خوردن مواد ضدعفونی کننده، چیز جدید و محکمی درباره مدیریت دولت ترامپ در کرونا نگفت و ظاهراً خودش برنامه مشخصی در این زمینه نداشت. من متقاعد شدم که اگر رئیس جمهور آمریکا دموکرات بود، احتمالاً خیلی فرقی نداشت!

 ۶- در مورد سوال مداخله چین و ایران و روسیه در انتخابات آمریکا به هر دو کاندیدا نمره مساوی می‌دهم. اول بایدن جواب داد، با قاطعیت مداخله خارجی این کشورها را محکوم کرد و گفت این مداخلات نقض حاکمیت ملی ما هستند و اتهامات کمک روسیه به ترامپ را تکرار کرد. ترامپ هم نتوانست حرف خود را در کمک کشورهای خارجی به بایدن به کرسی بنشاند. بایدن هم همینطور نتوانست ارتباط ترامپ و روسیه را به کرسی بنشاند

۷-  در مسئله کره شمالی، هر دو نفر مساوی بودند. بایدن به خطرناک بودن کره شمالی اشاره کرد و گفت موشک‌های کره شمالی امروز خطرناکتر از چهارسال قبل هستند و حرف‌های ترامپ درباره خوبی‌های رهبر کره مسخره است. رهبر کره مثل هیتلر خطرناک است. ترامپ با یادآوری حرف اوباما که خطرناکترین تهدید برای آمریکا از جانب کره شمالی است و اینکه او این مشکل را از دولت بایدن و اوباما به ارث برده ولی الان رابطه دوستی خوبی با رهبر کره شمالی دارد.

 ۸- در زمینه فساد مالی، ترامپ اتهامات متعددی متوجه بایدن خانواده اش کرد. اما با انکار بایدن، روی آنها متمرکز نماند و نتوانست چیزی ثابت نکند. بایدن هم گفت ترامپ اول باید مالیات خود را بدهد بعد درباره فساد صحبت کند. مجری هم در زمینه مالیات ترامپ سوالاتی کرد و ترامپ هم جواب‌های مزخرفی داد مثل اینکه میلیون‌ها دلار تا حالا پرداخته و به زودی هم خواهد پرداخت. می‌توان گفت این قسمت به نفع بایدن بود.

۹-  در مورد تامین اجتماعی اوباماکربه نظر من هیچکدام برنامه مشخصی نداشتند یا ارائه نکردند گرچه زیاد صحبت کردند. ترامپ از مشکلات طرح گفت و بایدن از ضرورت آن. انتظار می‌رفت، بایدن بهتر باشد اما چنگی به دل نزد.

۱۰- درباره مسئله مهاجرت به آمریکا، بایدن با موفقیت افتضاح دولت ترامپ در اینکه پانصد کودک جدامانده از والدین اخراج شده را که در قفس‌هایی نگهداری شده اند و الان معلوم نیست والدین آنها کجا هستند، را مطرح کرد. ترامپ گفت این قفس‌ها را کی ساخته؟ دولت اوباما و بایدن ساخته و سپس به بعد امنیت مرزهای آمریکا در دولت او و جلوگیری از ورود مهاجرین خطرناک به آمریکا اشاره کرد. نتیجه این قسمت هم احتمالاً مساوی بود.

۱۱-  در بحث نژادپرستی، بایدن قاعدتاً باید با دست پر به ترامپ حمله می‌کرد. اما درخشش چندانی نداشت. او به وجود نژادپرستی ساختاری در آمریکا اشاره کرد و نتوانست از عملکرد دولت اوبامای سیاهپوست در این زمینه دفاع کند و به حملات ترامپ پاسخ دهد. ترامپ قاعدتاً باید دستش در بحث نژادپرستی خالی می‌بود. اما او ادعا کرد که بعد از ابراهام لینکلن هیچ کس به اندازه او در این زمینه به سیاهپوستان خدمت نکرده! بایدن این موضوع مقایسه ترامپ با لینکلن را به نقد کشید اما ترامپ با قاطعیت حرف خود را تکرار کرد. گرچه بعید است کسی باور کند. در این بخش گرچه بایدن ضعیف عمل کرد ترامپ هم درخششی نداشت. بایدن هم چنان که باید از دولت اوباما دفاع نکرد.

۱۲- در موضوع مسئله تغییرات آب و هوایی، ترامپ عملکرد خود را در این زمینه درخشان خواند اینکه آمریکا بهترین آب و هوا را دارد و دولتش قرارداد پاریس را به این خاطر ترک کرده که میلیاردها دلار برای اقتصاد آمریکا خسارت داشته است. بایدن بخوبی درباره اهمیت موضوع صحبت کرد مدعی شد که در برنامه او در انرژی پاک میلیون‌ها شغل ایجاد خواهد شد. ترامپ مدعی شد که اطلاعاتش در این زمینه از بایدن بیشتر است و اینطور نیست و استقلال انرژی آمریکا مهمتر است. بایدن اینجا بخوبی و محکم از انرژی های پاک دفاع کرد. در این بخش بایدن محکمتر بود و حرف‌های قشنگتری زد تا که نظر رای دهندگان آمریکایی چه باشد. گرچه این انتخابات آمریکا در سرنوشت ما ایرانی‌ها بیش از آمریکائی‌ها تاثیر دارد و این از عجایب استقلال ماست!

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
    0 0
    نکتش اینه که هر دو کاندیدا خر شیطان اکبرن صهیونهای کثافات....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس