کد خبر 1134108
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
کارگزاری بورس نمایه

از مهمترین تحولات ماه گذشته تحرکات مثبت در کل بازار پس از آغاز بازارگردانی سهام سیمانی بود.

به گزارش سرویس بورس مشرق، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان روز سه‌شنبه (۱۵ مهرماه) در نامه‌ای خطاب به مدیران عامل شرکت‌های سیمان، از موافقت سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با افزایش قیمت سیمان پاکتی خبر داد و خواستار شد تا مدیران شرکت‌های سیمان، هرچه سریعتر به جهت تعدیل نرخ فروش سیمان پاکتی اقدام کنند. از این رو دیگر گروه‌های بورسی نیز با استقبال از افزایش نقدشوندگی سهام در سمت خریدار فعال شدند تا شاخص سهام حرکت خود در مدار صعودی را آغاز کند.

بیشتر بخوانید:

بورس چگونه صعودی می‌شود؟

در ادامه سهامداران گروه سیمان شاهد انتشار اخباری در خصوص افزایش نرخ سیمان بودند. در این راستا برخی مدیران عامل شرکت‌های سیمانی اعلام کردند قیمت هر تن سیمان پاکتی ۴۰ هزار تومان افزایش یافته است. این میزان افزایش به دلیل بالا رفتن قیمت بسته‌بندی پاکت‌های سیمان است و هنوز قیمت سیمان بالا نرفته است. زیرمجموعه‌های گروه سیمان، آهک و گچ در مهرماه با افت ۵.۲ درصدی همراه شدند.

همچنین مهرماه بانک مرکزی نرخ تسعیر دلار را تعیین کرد. براساس بخشنامه بانک‌ مرکزی به بانک‌ها، معادل نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی براساس دلار، ۱۱ هزار تومان و معادل یورو، ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان خواهد بود.  نرخ تسعیر اقلام دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی در شبکه بانکی کشور در پایان سال ۱۳۹۹ مجددا اعلام خواهد شد.  بانک مرکزی نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی برای سال ۹۸ را ۹۰۰۰ تومان تعیین کرده بود. در این میان بانک‌ها یکی پس از دیگری به شفاف سازی در خصوص تاثیرات نرخ جدید تسعیر ارز روی سامانه کدال پرداختند. این گروه مهرماه با افت ۶.۴ درصدی میانگین قیمت زیرمجموعه های خود مواجه شد.

اما یکی از مهمترین اخباری که در این ماه مورد توجه فعالان بازار سهام قرار گرفت، مجمع «شستا» و احتمال بازگشایی این نماد در روزهای پیش رو است. «شستا» که از ۱۶ شهریورماه با توقف نماد معاملاتی خود مواجه شده، روز چهارشنبه ۲۳ مهرماه، به مجمع عمومی سالیانه رفت خبر از برنامه افزایش سرمایه شستا از محل اندوخته ۶۲۰۰ میلیارد تومانی و تخصیص سهام جایزه به سهامداران مخابره شد. این شرکت همچنین در مجمع خود ۱۲۰ تومان به ازای هر سهم تقسیم کرد و حال به انتظار بازگشایی نماد معاملاتی خود در بورس تهران است.

در آخرین روزهای مهرماه اخبار و شایعاتی در خصوص دستوری شدن قیمت گذاری فولاد به بازار مخابره شد و نه دسته جمعی فعالان بازار را به دنبال داشت. در نهایت نیز این مهم به مجلس رفت و با توافق دولت و مجلس خط بطلانی بر آن کشیده شد تا نرخ فولاد در فرآیند عرضه و تقاضای بورس کالا تعیین شود.

بر اساس این گزارش، بورس تهران اولین ماه پاییز را با افت ۱۱.۵ درصدی شاخص کل به پایان رساند. نگاهی به عملکرد صنایع ۳۸گانه بورسی در اولین ماه پاییز نشان از رشد شاخص صنعت در سه گروه در مقابل افت میانگین قیمت سهام زیرمجموعه ۳۴ صنعت بورسی دارد.

در این میان گروه محصولات چرمی با تک سهم «وملی» با افت قیمتی به میزان ۳۲.۶ درصد مواجه شد. پس از آن بیشترین کاهش شاخص از آن گروه محصولات کاغذی به میزان۳۲.۱ درصد شد. در میان گروه‌های کامودیتی‌محور بورس تهران نیز فلزات اساسی بیشترین زیان (معادل ۲۴.۳ درصد) به سهامداران خود تحمیل کرد. معدنی‌ها نیز در این ماه شاهد افت ۱۹.۷ درصدی میانگین قیمت سهام زیرمجموعه خود بودند. در آن‌سوی بازار اما تنها سه گروه کاشی و سرامیک، خرده‌فروشی و بیمه با رشد شاخص صنعت خود به ترتیب معادل ۱۷.۶، ۶.۶ و ۳.۴ درصد همراه شدند.

منبع:پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس