طرف‌های درگیر در لیبی توافق آتش‌بس دائم امضا کردند

هیأت‌های طرف‌های درگیر در لیبی (دولت وفاق و ارتش ملی) روز جمعه در مذاکرات ژنو به توافقی برای آتش‌بس فراگیر دست یافتند.

به گزارش مشرق از شبکه خبری "روسیا الیوم"، «استفانی ویلیامز»  معاون نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور لیبی در صفحه فیسبوک خود نوشت: مذاکرات کمیته نظامی مشترک ۵+۵ در ژنو سوئیس امروز جمعه دستآورد تاریخی به همراه داشت و هیأت‌های طرفین به توافق دائم آتش‌بس در سراسر لیبی دست یافتند.

بیشتر بخوانید:

بورل: لیبی همچنان اولویت اصلی اتحادیه اروپا است

ویلیامز افزود: این توافق یک نقطه تحول مهمی در تحقق صلح وثبات در لیبی خواهد بود.

معاون فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور لیبی همچنین در سخنانی که پس از این توافق صورت گرفت، وطن دوستی دو طرف درگیری در لیبی را ستود و اعلام کرد و از آنان خواست که به یکپارچگی لیبی و حاکمیت آن احترام بگذارند.

وی افزود: آنچه را که شما انجام دادید مستلزم شجاعت زیادی بود، شما به خاطر لیبی و لیبیایی‌ها گردهم جمع شدید تا این که گام‌های ملموس را برای پایان دادن به درد و رنج مردم کشورتان اتخاذ کنید.

ویلیامز افزود: توافق صورت گرفته برای پایان دادن به توافق دائم آتش‌بس می‌تواند به آینده‌ای بهتر و امن‌تر و باثبات‌تر برای تمام آحاد ملت لیبی کمک کند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که این توافق فرصت مناسب را به آوارگان و پناهجویان لیبیایی بدهد تا به خانه و کاشانه خود بازگردند.

مراسم امضای توافق آتش‌بس دائم روز جمعه در مقر سازمان ملل متحد در ژنو سوئیس و با حضور ویلیامیز و شماری از نمایندگان سیاسی کشورهای اعضا برگزار شد.

این اعلام پس از آن است که سازمان ملل متحد روز پیش اعلام کرد که طرفین درگیر در لیبی به چند توافق مهم دست پیدا کرده‌اند که یکی از آنها بازگشایی مسیرهای زمینی و هوایی است.

این توافق درحالی میان طرفین درگیر در لیبی صورت می‌گیرد که این کشور پس از سرنگونی دولت «معمّر القذافی» توسط ائتلاف ناتو به سرکردگی آمریکا در سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۵ فاقد دولت بود تا اینکه بر اساس توافق «صخیرات» در مغرب، دولت وفاق ملی با نظارت سازمان ملل تشکیل شد. با این حال یک دولت موازی نیز در شرق لیبی تشکیل شد که دولت وفاق ملی را به رسمیت نشناخت و نیروهایش را به جنگ علیه طرابلس فرستاد

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس