آیدین آغداشلو

سیزده زن در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز آیدین آغداشلو را به سوء‌رفتار جنسی در طول بیش از ۳۰ سال متهم کردند. اکثراً از شاگردان قدیمی و برخی از روزنامه‌نگاران فعال در حوزه‌ی فرهنگ و هنر هستند.

به گزارش مشرق،نیویورک تایمز نوشت: سه سال پس از آغاز جنبش #من_هم زنانی که می‌گویند مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته‌اند طی اقدامی بی‌سابقه در ایران دست به افشاگری زده‌اند.

دامنه‌ی این جنبش در ایران در اواخر ماه اوت و در پی اتهامات علیه بیش از ۱۰۰ مرد در شبکه‌های اجتماعی، از جمله مدیر سابق یک شرکت اینترنتی بزرگ، یک استاد برجسته جامعه‌شناسی و صاحب یک کتابفروشی مشهور، با شتاب گسترش پیدا کرد.

اما شناخته‌شده‌ترین چهره‌ای که تاکنون با چنین اتهاماتی روبرو شده هنرمند سرشناس ۸۰ ساله با شهرت جهانی است. سیزده زن در مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز آیدین آغداشلو را به سوء‌رفتار جنسی در طول بیش از ۳۰ سال متهم کردند. اکثراً از شاگردان قدیمی و برخی از روزنامه‌نگاران فعال در حوزه‌ی فرهنگ و هنر هستند.

تمایل زنان به بازگو کردن تجربه‌هایشان حاکی از تغییری بزرگ در جامعه‌ی محافظه‌کار ایران است، جامعه‌ای که صحبت در مورد روابط جنسی در آن از لحاظ فرهنگی ممنوع بوده، روابط جنسی خارج از ازدواج غیرقانونی است.

آقای آغداشلو درخواست مصاحبه را رد کرد و با قاطعیت هر گونه عمل خلاف را انکار نمود. به گفته وکیل ایشان، وی حتی از یکی از مدعیان به اتهام افترا شکایت کرده است. آغداشلو در بیانیه‌ای کتبی برای روزنامه نیویورک تایمز خود را هنرمندی مستقل توصیف کرد که سابقه‌ی کاری‌اش کاملاً مبتنی بر دستاوردهای خلاقانه‌اش بوده است.

وی نوشت: «اتهامات تعرض جنسی مطرح شده علیه من پر از اشتباهات فاحش، اظهارات نادرست و ساختگی است. صراحتاً می‌گویم که من همیشه سعی کرده‌ام با مردم با احترام و شرافت رفتار کنم و به کسی تعرض نکرده، به کسی آزار نرسانده‌ام و از کسی سوء‌استفاده نکرده‌ام.»

او در ادامه نوشت، «من انسان بی‌عیبی نیستم» و اگر رفتارم باعث آزار و یا رنجش کسی شده، «عمیقاً عذرخواهی می‌کنم.»

میزان دوام جنبش #من_هم با نحوه‌ی برخورد با مرتکبان و قربانیان سوء‌رفتار جنسی در این کشور ۸۰ میلیونی به آزمایش گذاشته شده است.دامنه‌ی پیامدها در ایران، در مقایسه با تأثیر دگرگون‌کننده‌ی این قبیل اتهامات در ایالات متحده آمریکا که با هاروی واینستین غول سینمای هالیوود آغاز شد و او را راهی زندان کرد، تازه دارد مشخص می‌شود. اما نشانه‌هایی از آغاز پاسخگویی ساختار قدرت مردسالار ایران به اتهاماتی چون آنچه علیه آقای آغداشلو مطرح گردیده نیز وجود دارد.

رئیس پلیس تهران روز دوشنبه هفته پیش اعلام کرد که کیوان امام وردی، صاحب کتاب‌فروشی، در پی اقدامی شجاعانه از جانب ۳۰ زن در طرح شکایت قانونی علیه او، به تجاوز به ۳۰۰ زن اعتراف کرده است. به گفته پلیس، او به اتهام «افساد فی‌الارض» محاکمه خواهد شد، که مجازاتش اعدام است.

شرکت اینترنتی دیجی‌کالا تحقیقات در مورد مدیر سابق خود را آغاز کرد و از کارمندان زن این شرکت عذرخواهی نمود. انجمن جامعه‌شناسی ایران نیز استاد متهم را اخراج و خواستار رسیدگی و برخورد قاطع در دانشگاه‌ها شد. نقاشی آقای آغداشلو از روی جلد یک کتاب ادبی مشهور حذف گردید و حداقل سه زن در فکر اقدامات قانونی علیه وی هستند.

الناز محمدی، ۳۳ ساله و از بنیان‌گذاران «دیده‌بان آزار»، گروه آموزش و مقابله با آزار جنسی در تهران، می‌گوید، «این امر در وادی سوء‌استفاده‌های جنسی یک نقطه‌ی عطف است. روابط جنسی و خشونت و آزار جنسی بزرگترین تابوی زنان در ایران بوده است.»

به گفته او، گروه دیده‌بان از «شاگردانی که با گریه و پریشانی کلاس‌های آقای آغداشلو را ترک کردند» شکایات متعددی دریافت کرده و «انکارهای وی هیچ‌گونه ارزشی ندارد.»

نقاشی‌های آقای آغداشلو در سراسر جهان به نمایش در آمده و به مزایده گذاشته می‌شوند. او در سال ۲۰۰۶ بزرگترین نشان افتخار فرانسه را دریافت کرد.

روزنامه نیویورک تایمز تعدادی از شاگردان قدیمی این هنرمند را پیدا و با آن‌ها مصاحبه کرد. این اقدام پس از اظهارات سارا امت‌علی، خبرنگار ایرانی ساکن آمریکا، در یک پست توییتری در روز ۲۲ اوت مبنی بر تعرض جنسی آقای آغداشلو به او در یک دیدار کاری برای مصاحبه در سال ۲۰۰۶، صورت گرفت.

خانم امت‌علی در آن پست نوشت که آغداشلو با عبایی جلو باز که زیرش برهنه بود به استقبال او آمد، به زور او را بوسید و بدنش را به او مالید. اظهارات او کاتالیزوری برای دیگر زنان شد.

در مصاحبه‌های تلفنی، ۴۵ نفر، از جمله شاگردان سابق، یک دستیار قدیمی، گالری‌داران، بازیگران، یک دلال آثار هنری در تهران و خبرنگاران فعال در حوزه‌ی فرهنگ و هنر در ایران گفتند که در مجامع هنری همه از رفتارهای آقای آغداشلو با شاگردان دختر و جوان باخبر بودند.

سیزده نفرشان گفتند که قربانی او بودند، که یکی از آن‌ها در آن زمان تنها ۱۳ سال داشت. در هر سیزده مورد هم یکی از اعضای خانواده، دوست یا همکار در مصاحبه‌های جداگانه گفتند که در جریان این مواجهه بوده‌اند. اکثر زنان همدیگر را نمی‌شناختند و در دهه‌های مختلف شاگرد آقای آغداشلو بودند.

نوزده نفر او را «هاروی واینستین ایران» توصیف کرده و گفتند که پیشرفت یا نابودی حرفه‌ای این زنان به میزان پذیرش آن‌ها نسبت به پیشنهادهای آقای آغداشلو بستگی داشته است.

یکی از شاگردان سابق او گفت که آقای آغداشلو در قبال هم‌خوابگی با او تابلویی به ارزش ۱۰۰ هزار دلار (معادل قیمت یک آپارتمان کوچک در تهران) به او پیشنهاد داده است. شاگردی دیگر گفت وقتی پیشنهاد آقای آغداشلو را رد می‌کند، او تلافی کرده و به گالری‌ها می‌گوید که کارهای او را قبول نکنند، امری که به حرفه‌اش لطمه جدی وارد کرد.

سولماز اژدری، ۳۲ ساله، از شاگردان نقاشی آقای آغداشلو گفت، «آوازه‌ی آقای آغداشلو در دنیای هنر رازی آشکار بود اما کسی اقدامی در این مورد نمی‌کرد.» او گفت در سال ۲۰۰۷ در یکی از کلاس‌های طراحی مدادش می‌افتد روی زمین و خم می‌شود آن را بردارد که می‌بیند دست آقای آغداشلو میان پاهای یکی از شاگردان دختر است.

برخی از مصاحبه‌شوندگان درخواست کردند که تنها نام کوچکشان قید شود، امری که حساسیت موضوع در جامعه‌ی محافظه‌کار ایران و ترس آن‌ها را از آقای آغداشلو بازتاب می‌دهد.

«معلوم نبود چه بلایی سر خودم یا شغلم می‌آورد.»

مریم، عکاس هنری ۴۹ ساله، گفت که در سال ۲۰۱۰ به آتلیه‌ی آقای آغداشلو رفت تا برای گالری‌ای که در آن مشغول به کار بود دو نقاشی از او بگیرد.

مریم گفت که آقای آغداشلو به اصرار نقاشی‌های زنان لخت خود را به او نشان داده، بعد به زور او را بوسیده و سعی کرده لباس‌هایش را پاره کند. مریم گفت که با فریاد او، آقای آغداشلو با دست جلوی دهانش را گرفت. مریم او را هل می‌دهد و می‌گوید «خجالت نمی‌کشی؟!» و فرار می‌کند.

مریم گفت بعد از آن ماجرا از کارش استعفا می‌دهد و به توصیه‌ی مادرش حرفی در این مورد به کسی نمی‌زند و با پلیس هم تماس نمی‌گیرد.

مریم گفت، «اگر به کسی چیزی می‌گفتم یا شکایتی علیه او می‌کردم معلوم نبود چه بلایی سر خودم یا شغلم می‌آورد.»

به گفته شاگردان سابق آقای آغداشلو، وی در کلاس‌ها از زنان می‌خواسته در حین بررسی کارهایشان روی پایش بنشینند، بدنشان را می‌مالیده، حرف‌های شنیع می‌زده و با جزییات از شیفتگی‌اش نسبت به دخترهای نوجوان می‌گفته است.

مهرناز، ۵۴ ساله، گفت او را مجبور کرد روی پایش بنشیند و ران‌هایش را نوازش کرد. آتی، ۳۰ ساله، گفت او را در دفتر کارش قفل کرد و به زور بوسید. زنی دیگر گفت که او را می‌مالید و می‌پرسید لباس زیرت چه رنگی است؟

آفرین، معلمی در تهران، گفت که او ۳۰ سال قبل، در سن ۱۳ سالگی، بارها مورد تعرض جنسی آقای آغداشلو قرار گرفته بوده. به گفته او، آقای آغداشلو هنگام آموزش تکنیک‌های نقاشی آلتش را به بدن او می‌چسبانده و ران‌هایش را می‌مالیده. آفرین گفت که آن زمان ترسید به پدر و مادرش حرفی بزند و هنوز از خیابانی که کلاس‌های آقای آغداشلو در آن برگزار می‌شد رد نمی‌شود.

آفرین گفت، «رو شدن دست مردی که به این همه زن و دختر آزار جنسی رسانده، خیالم را راحت کرد.»

وکیل آقای آغداشلو گفت که وی به خاطر آن توییت از خانم صبوری شکایت قانونی کرده و اظهارات او را «بی‌اساس» خوانده است.

لاله صبوری، بازیگر ۵۰ ساله و ستاره‌ی سینما و تلویزیون، دو سال شاگرد آقای آغداشلو بود. او در توییتی نوشت که زن‌ها می‌ترسیدند با او تنها باشند و تجاوز «وصله‌ای است که به او می‌چسبد». وکیل آقای آغداشلو گفت که وی به خاطر آن توییت از خانم صبوری شکایت قانونی کرده و اظهارات او را «بی‌اساس» خوانده است.

یکی از دستیارهای آموزشی آقای آغداشلو، که ۱۲ سال در مدیریت کارگاه‌های نقاشی به او کمک می‌کرده، گفت که بارها شاهد رفتارهای نادرست او با شاگردان زن بوده و برخی از شاگردان به او شکایت کرده بودند. او گفت وقتی موضوع را با آقای آغداشلو روبرو کرد، او می‌گوید که زنان باید این توجه او را یک امتیاز بدانند. به گفته این دستیار، او در نهایت به دلیل تعرض جنسی به خودش استعفا داده است.

اظهارات خانم امت‌علی موجب واکنش خبرنگاران زن ایرانی شد. چندین نفرشان گفتند که در اتاق‌های خبری به زنان توصیه می‌شود تنهایی با آیدین آغداشلو مصاحبه نکنند.

سولماز نراقی، گزارش‌گر فرهنگی هنری ۴۲ ساله، گفت مصاحبه با آقای آغداشلو را به دلیل رفتار ناشایست ترک کرد و پس از آن بارها در عموم مورد آزار جنسی وی قرار گرفت. به گفته شوهر سابقش، آقای آغداشلو در یک نمایشگاه اشک خانم نراقی را در می‌آورد.

طرفداران آقای آغداشلو، از جمله شاگردان قدیمی وی، در بیانیه‌ای در اینستاگرام از او دفاع کردند. شهره آغداشلو بازیگر هالیوود، و همسر اول ایشان، گفت که «او هرگز دست به چنین اعمال شنیعی نمی‌زند.» میترا زاد، از شاگردان سابقش، گفت «چیزی جز خوبی» از او ندیده است.

ادعاهای ناشناس علیه آقای آغداشلو بار اول در سال ۲۰۱۸ توسط افشین پرورش، خبرنگار تحقیقی ایرانی، در اینستاگرام آغاز گردیدند. آقای پرورش در پست خود نوشته بود که با ۲۱ زن، از جمله یک دختر زیر سن قانونی، مصاحبه کرده که اظهار کردند آقای آغداشلو به آن‌ها تعرض جنسی نموده است. آقای پرورش گفت پس از آن پست تهدیدهای زیادی دریافت کرده است. وکیل آقای آغداشلو دست داشتن موکل خود در این تهدیدها را رد کرد.

به گفته لیلا رحیمی، وکیل دادگستری در تهران که بدون دریافت پول به قربانیان مشاوره ارائه داده و وکالتشان را قبول می‌کند، تعداد زنانی که قصد اقامه‌ی دعوا دارند رو به افزایش است.

خانم رحیمی می‌گوید، «دیگر نمی‌شود این جرم را که بارها و بارها در جامعه‌ی ما تکرار می‌شود پنهان کرد. سکوت چه برای زنان چه برای مردان دیگر کارساز نیست.»

منبع: سایت انتخاب

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 88
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 29
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    سر تا پای اسلاحات وطن فروشیه
    • IR ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
      91 18
      ضدانقلاب همینه دیگه یه مشت ...! بعد همینها می ایند به نظام اسلامی ما خرده می گیرند و از حجاب اجباری می نالند!
    • TR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
      51 6
      همینطور است اما اثبات ادعای تجاوز بسیار کار سختی است. حتی اثبات فوق زنا هم بسیار مشکل است آن هم بعد از گذر سالها.
    • FR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
      54 16
      اقلا باعث بشه که شورای شهر یک خیابان به نامش نکنه خوبه ! لجن زار اصلاحات!
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
      37 12
      ای مرجع قضایی / اعدام انقلابی
    • IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
      41 14
      از بهاییت و طرفداران آن انتظاری بیش از این نیست
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
      32 9
      اول باید ممنوع الخروج بشه تا به موقع دادگاه برگزار شه
  • معصومه IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    54 6
    متاسفانه در جامعه ما و حتی در نهادهای امنیتی و اطلاعاتی، هنوز آغوش امن و بی‌طرفی برای شنیدن حرف زنان آسیب دیده یا مطلع از فسادهای جنسی گسترده شخصیتهای معروف فرهنگی، هنری و ... وجود ندارد. چراکه این تصور وجود دارد که این شخصیت‌ها حامیان زیادی در مناصب مختلف دارند. اولین اتفاقی که برای افشاکنندگان می‌افتد، از دست دادن شغل، ایجاد مزاحمت و اخلال در امنیت روانی و ... زندگی افشاکنندگان است. و بعد متهم کردن خود آنها. به همین دلیل است که بعضی‌ها ترجیح می‌دهند این موارد را در فضای مجازی یا رسانه‌های بیگانه مطرح کنند. بعد که موارد بطور گسترده رسانه‌ای شد، و دشمن حسابی از آب گل آلود ماهی گرفت، آنوقت دستگاههای ناظر وارد عمل میشوند!
  • معصومه IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    34 9
    این شخصیت‌ها حامیان زیادی دارند. اولین اتفاقی که برای افشاکنندگان می‌افتد، از دست دادن شغل، ایجاد مزاحمت و اخلال در امنیت روانی و ... زندگی افشاکنندگان است. و بعد متهم کردن خود آنها. به همین دلیل است که بعضی‌ها ترجیح می‌دهند این موارد را در فضای مجازی یا رسانه‌های بیگانه مطرح کنند. بعد که موارد بطور گسترده رسانه‌ای شد، و دشمن حسابی از آب گل آلود ماهی گرفت، آنوقت دستگاههای ناظر وارد عمل میشوند.
    • IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
      28 8
      پوشش و کلام بسیاری از زنان خودش باعث ترغیب افراد است. برخی از انواع پوشش ها الان به گونه ای است که فقط برای تحریک جنسی کار می کند.
    • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
      12 15
      کرم از درخته اونا مقصرن حالا یا سر پول باهم کنار نمیرآیند یا دعواشون میشه وگرنه قبلش اونایی که میگی باهم خوش میگذرونند
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    61 12
    این جماعت کلا این شکلی هستن هرچی غربگدا تر و غربزده تر و غرب پرست تر منحرف تر و هرزه تر و بی شرف تر
    • IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
      8 11
      قصد من تطهیر این فرد نیست. به هیچ وجه. اما برای آموزش و پرورش طرح و ساختار هست، برای دانشگاه تا دکتری هست، برای بورس هست، برای مالیات هست، برای هر چیزی یک طرح، ضعیف یا قوی، هست، اما برای مسائل جنسی هیچ طرح و هیچ ساختاری نیست؟
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    42 15
    هر کسی اتهام تجاوز دربارش ثابت بشه بدون هیچ اغماضی باید دار زده بشه . غوغای مجامع به اصطلاح حقوق بشری نباید مانع از اجرای این حکم واجب الهی بشه . همچنین چنین پرونده هایی باید خارج از نوبت رسیدگی و سریع حکم صادر بشه تا متجاوزین به عنف بدونن قانون دراینمورد با کسی شوخی و گذشت نداره
    • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
      34 3
      بله فرق نمی کنه آغداشلو باشه یا دیگری
    • IR ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
      11 3
      موافقم.
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    26 4
    بعید نیست از این تجاوزات در مراکز زیاد هست
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    48 14
    در هر حال هر دو طرف این ماجرا پیروان مکتب ولنگاری و هرزگی بودند .تمام همین خانم ها که حالا شاکی شدند از چه اقشاری بودند یک سر به تمام شرکت های خصوصی بزنید آنجا اگر حکومت یا فردی از سر احساس وظیفه دینی تذکری مبنی بر رعایت حجاب و پوشش و آرایش نکردن و گرم نگرفتن با نامحرم بدهد با چه واکنشی و احتمالا تهمت هایی مثل مگه تحریک میشی مواجه میشد ،حالا این ماجرا هم باز بهانه برای مرد ستیزی و فمینیسم مورد استفاده قرار خواند داد
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
      12 19
      شما از کجا می دونی که دو طرف! پیرو چی بودن؟
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
      26 27
      شما با این حرفتون رواج دهنده فرهنگ تجاوز هستید فرهنگ تجاوز یعنی اینکه به جای مقصر دانستن متجاوز، قربانی را به خاطر رفتار و نوع پوشش و هزار یک دلیل دیگه مقصر بدونیم در حالی که اولا تجاوز در هر حالتی جرمه دوما بسیاری از قربانیان پوشش مناسبی داشتند حتی خیلی از خانم هایی که چادری هستند و آرایش ندارند مورد تجاوز و آزار و اذیت در خیابان ها قرار می گیرند و دلیلش اینه که مردا به خودشون این اجازه رو می دن که به خانم ها تیکه های جنسی بپرونن و مزاحمشون بشن، چرا؟ چون تو تربیتشون این اجازه بهشون داده شده که مرد مختاره هر کاری با زن بکنه، چون مرد مالک زنه و ردپای این تفکر رو در حرف خود #آیدین_آغداشلو می بینید "یکی از دستیارهای آموزشی آقای آغداشلو،گفت وقتی موضوع را با آقای آغداشلو روبرو کرد، او می‌گوید که زنان باید این توجه او را یک امتیاز بدانند."
    • TR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
      27 10
      بالاخره اپر پیرو یک چیزهایی نبودند که سراغ آیدین آغداشلو نمی رفتند! با کافران چه کارت گر بت نمی پرستی؟
    • به 18.06 IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
      14 6
      آیا کسی از صد میلیون پولش را در کیسه نایلون ریخته و حمل می کند دزد پولش را می زند با کسی که پولش را در گاو صندوق بانک گذاشته و دزد آن را می زند یکسان است؟ آیا هر دو دزد را یکسان مجازات می کنند؟ ابدا و کلا. شما انتظار دارید زن هفت قلم آرایش کند و با لبان بدن نما بیرون برود و مردها تحریک نشوند و کور باشند و نبینند؟ صد البته چنین زنی خودش آن مردان را تحریک و دعوت به تجاوز کرده است و مطلقا جرم تجاوز به چنین زنی با جرم تجاوز به یک زن عفیف محجبه یکسان نیست. و صد البته که همه بعینه می بینند که شما دروغ می گویید و حتی خود آمریکاییها هم کلیپش را ساختند. میران تعرض حنسی و متلک پرانی به پوشیده در مقایسه با متلک پراکنی و تعرض به زن بی حجاب و بدن نما تقریبا صفر است.
    • IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
      22 5
      حجاب رو هنوز درک نمیکنید دیگه! تقصیر شماها نیست... نه جنابان! اگر زنی بدحجاب نباشه که مردی ولو آغداشخر هم نمیره طرفش... جرأت نمیکنه... امتحان کنید ای زنهایی که دوست دارید آرایش کرده بچرخید، بیایید یکبار حجاب سنگین رو انتخاب کنید، ببینید چه ابهتی خواهید داشت... دین ما بلده کارشو...
    • IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
      8 3
      شما با این حرفتون رواج دهنده فرهنگ تجاوز هستید ؟؟؟؟!!!! شماهم باین حرفتان رواج دهنده زن سالاری هستی که زن هرجور دوست داره بچرخه حتی باشرت رواج دهنده بی حجابی هستی
    • IR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۵
      12 3
      شما با این حرفا در درجه اول دارین مردارو در حد یک حیوون که اختیار خودشو ندارن پایین میارین به فرض که این زن ها پوشش مناسبی هم نداشتن آیا شما مجوز دارین بهش تجاوز کنید؟ بحث تجاوز با دعوت به رابطه خیلی متفاوته آقایون اگر اون خانم راضی باشه و رضایتشو اعلام کنه دیگه این اسمش تجاوز نیست یک رابطه ای هست که هر دو طرفم راضی بودن اما تجاوز!! اسمش روشه آقایون یعنی زن راضی نیست یعنی شما که انسان هستید و قدرت تصمیم گیری دارین نباید بهش تجاوز کنین اگر صرفا پوشش خانم ها رو مجوز تجاوز می دونید دیگه چه تفاوتی با یک حیوون دارید که اختیار غریزه خودشو نداره؟؟ در ثانی!! مگر زن کالا هست که مثال پول تو بانک یا کیسه رو براش می زنید؟؟ نه زن یک انسانه و کالا نیستش که لازم باشه با گذاشتنش تو گاوصندوق یا بانک ارزششو حفظ کنید و اینکه خیلی از خانم ها با وجود داشتن پوشش مناسب و حجاب اسلامی هم مورد تجاوز قرار گرفتن و متاسفانه این موارد تجاوز تنها شامل خانم ها نمی شه!! متاسفانه هر دو جنس مورد آزار قرار می گیرن در مورد همجنسان خودتون که مورد تجاوز قرار می گیرن چه نظری دارین؟؟ اونا هم حجابشون مناسب نبوده لابد!!! اصولا تجاوز خیلی مواقع به خاطر پوشش اون خانم نیست!! فقط و فقط به خاطر زن بودن اون فرده که متجاوز حس می کنه می تونه براش قلدری کنه در قالب تجاوز و بگه من هر بلایی دلم بخواد می تونم سرت بیارم چون جنس برترم و تو جنس دوم پس لطفا کمی فرهنگ انسانی خودتون رو بالا ببرین و وقتی یکی می گه مورد تجاوز قرار گرفته به جای قضاوت کردن قربانی با الفاظی چون لباست مناسب نبوده! تو خودت طرفو تحریک کردی! حتما خودتم دلت می خواسته!! و غیره قربانی رو با قضاوت های بیجا آزار ندید و در کنارش باشید
  • IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    31 4
    دلمان به این خوش است که در مملکت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داریم !!! در حال حاضر مملکت نیاز به یک دولت انقلابی و کابینه‌ای انقلابی دارد تا ریشه مفسدان در مملکت خشکانده شود .
  • DE ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    25 6
    بهترین کار ضبط فیلم و عکس ازاین شیادین در زمان ارتکاب جرم هستش تا نتونن انکار کنن!
    • IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
      6 2
      نمیشه غافلگیر میشی یا میترسی
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    12 24
    این سو استفاده یعنی چی؟ من راضی تو راضی!!!!!!
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
      26 6
      نه عزيزم! يك پيرمرد شياد به راحتي و در پوشش هنر و روشنفكري ميتواند دختركان تازه بالغ و جوان را فريب دهد طوري كه انها وقتي متوجه جنايت شوند كه كار از كار گذشته و باحتي گاهي متوجه هم نشوند البته در اين ميان هوشمندي خانواده ها اهميت دارد و مطمئنا خانواده هاي منسجم و با تربيت صحيح گرفتار چنين بحرانهايي نميشوند
    • IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
      3 5
      زن عاقل که گول نمیخوره
  • IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    38 8
    زن ایرانی اگر عقل و درایت خودش رو قاضی کنه، می‌بینه این افراد: اولا: با بی احتیاطی در رفتارهای خودشون از این فرد مریض، پذیرایی کردند ثانیا: با تقلید از رفتار غربی‌ها و فریاد زدن در رسانه‌ها، قصد دارند آسیبی که بهشون رسیده رو توجیه کنند (در حالی که مقصر اصلی خودشون بودند) و ... ثالثا: وقتی به شما خانم محترم می‌گن حجاب آزادی زن نیست بلکه پاداش حرام به مرد نامحرمه، نه که ندونید بلکه اون لحظه دوست دارید سرتون رو تو آخور شیطان بکنید... خب این هم یکی از ثمرات زشتش ....
    • IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
      7 2
      باید تو لحظه بود و تو اون موقعیت قرار گرفت موقع حرف همه خوبن و عقل ولی موقع عمل نتایج عوض میشه. درضمن بعضی ها سن پایینی دارن و اقتضای سن بالاتر استادشون بهشون اعتماد میکنند
  • DE ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    19 6
    مشرق خودت بشمار و ببین چند بار لفظ هنرمند بکار برده شده! اگه کس دیگه ای بود، نمینوشتن ابلیس خبیث؟
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    32 18
    دختر عفیف در جامعه کم یاب شده. به میل خود به خانه مرد غریبه رفتن اسمش تجاوز نیست.
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    23 5
    افسادطلبا کجان الان؟ این از خودتونه لابد سکوت میکنید..
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    26 4
    چرا بازداشت نمیشه؟
    • مهران IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
      15 1
      چون هیچ سند ومدرکی وجود نداره صرفا با گفتن چند نفر در زمانهای مختلف نمی شه کسی رو به چیزی متهم کرد
    • لیلا IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
      4 5
      فضاسازی فمنیسم های کثیفه
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    14 17
    نشان تمدن فاسد غرب همین کارها و اعمال زشت است نه تکنولوژی و هواپیما و ماشین و الکترونیک و غیره.
  • حمید IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    19 3
    پس چرا این بابا آزاده و کسی کارش نداره چرا دستگیر نمیشه ایدین اغداشلو یه بیمار جنسی بوده که سالها از تابو طرح آزارهای جنسی سواستفاده میکرده
  • علیزاده IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    12 7
    اینبی شرف ها را بندازن درخلیج فارس تا کوسه ها بخورند
  • IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    20 3
    آیدین آغداشلوی لجن
  • Milad IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    6 1
    مفید بود. ممنونم.
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    23 6
    فقط مامور حراست پالایشگاه آبادان
    • زهرا IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
      5 3
      بله کرم ازدرخته زنان ناقصل العقل نیستند که گول بخورند خصوا دختران الان که از نه سالگی گرگند
    • IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
      6 1
      جناب فرهنگت را درست کن مرد اگر مرد باشد نه نامرد صد تا زلیخا هم بیایند محل نمی گذارد این فرهنگ غلط است که مرد را بی حیا می گذاریم و زن را مقصر می گذارن
    • SE ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۹
      0 0
      نه داداش همه رو یوزارسیف تصور کردی گویا!!! امثال این مردک اغداشلو حتما باید تحت پیگرد قانونی قرار بگیرند.
  • حم/ق IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    1 1
    فیلسوفانی در غرب بوده اندکه سر تا پا ،جاذب ودنبال حقیقت بوده اند،اما دربهای هدایت برای رسیدن به حقیقت برای کسانی که در صراط مستقیم نیستند بسته است،اگر کور سویی از حقیقت خلقت را به اینان نشان دهی سر از پا نشناخته جذب آن می شوند( کربن_طباطبایی). اما کسانی که ادا اطوار روشنفکری در میآورند(آروغ اوهام وتخیلات)از فلسفه تمام احکام دین می پرسند وبه آن اشکال میکنند چون گمراهند ،نمی خواهند قانع بشوند پز دین انسانیت میدهند در حالیکه از انسانیت دورند، ربنای شجریان طلب میکنند ولی نه روزه میگیرند کلا به اسلام اعتقاد ندارند.
  • علی IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    8 3
    چرا کارهای جنین آدم معلوم الحالی در کتابهای دلنش آموزان چاپ شود ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    15 1
    هیچ جای این روشهای لوث افشاگری و مثلا مبارزه با مرد سالاری به آموزه های فرهنگ قومی و دینی ما ارتباط ندارند، اصل در فقه دینی ما عدم تبلیغات و هوچی گری در اینموارد است، ولی اگر جرم آشکار شد مجازات مجرم نیز باید آشکار و به آگاهی عموم برسد. جمهوری اسلامی میتواند به روشی مطمئن و آبرومند ساختاری را برای رسیدگی به اینگونه شکایت دختران و بانوان تعریف و تشکیل دهد
    • IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
      5 3
      خانم ابتکار و قبل از ایشان هیچ کاری نکردن باید در تک تک مراکز آموزشی چون کودکان و نوجوانان و جوانان وارد اینگونه مکان ها میشن حتما یک رابط قضایی داشته باشن مثل ارتباط بیمارستان ها با کلانتری و دادسراها..
  • مهدی IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    7 2
    آیه 19 سوره نور إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ ۚ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ آنان که (چون عبد اللّه ابیّ سلول و منافقان دیگر) دوست می‌دارند که در میان اهل ایمان کار منکری اشاعه و شهرت یابد آنها را در دنیا و آخرت عذابی دردناک خواهد بود و خدا (فتنه‌گری و دروغشان را) می‌داند و شما نمی‌دانید. این خبر در یک کشور بیگانه تنظیم شده که از قضا دشمن ما هم هست. بعید میدونم هدفشان از این خبر، خیر و صلاح جامعه ایرانی بوده باشد.
    • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
      12 0
      خداپدراونی که اول این حرف را زد ، بیامرزد ، طرف بهش تذکر میدن بدترانجام میدهد آیا آیه ایی برای چنین لجنی وجود ندارد
  • رضا IR ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    8 4
    امان از روشنفکران لاییک خدایا از دست این آدمها به تو شکایت می کنیم
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    9 1
    الان این بابا کجاست؟
  • الی IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    13 11
    بدترین جنبه قضیه مقصر شمردن قربانی‌ها نه تقبیح متجاوز
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
      15 11
      اگر کسی در خانه اش را باز بگذارد و دزد خانه اش را بزند قابل ملامت نیست؟ این حضرات قربانی اگر خودشان مشکل نداشتند با آن سر و وضع تحریک آمیز نمی گشتند و پیش چنین فردی هم نمی رفتند.
  • تاجر شهرآشوب IR ۲۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    14 5
    بابا این دیگه چه درنده ایه؟ صد برابر از خفاش شب آدمخوار بدتره خدا میدونه چند نفر رو سرشونو زیر آب کرده
  • یعقوب لیث IR ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    9 3
    هنر برای فساد
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    3 1
    غربزدگی و غربگدایی میرسه به این مسائل
  • حسين DE ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    5 2
    بنظر مياد فاجعه ابعاد وسيع ترى داره ، من پيشنهاد ميكنم حتماً قوه قضائيه در اين مورد وردو كنه برخى از قربانيان و شاهدان هنوز در ايران هستند ميتوان با آنها صحبت كرد و يا با خود اين شخص متهم،موضوع را جدى بگريم.
  • US ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    9 1
    باید دادگاهی بشه....
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    4 2
    چرا دستگیر نمیشه؟ مصونیت داره آیا؟
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    4 2
    این الان کدوم کشور رفته؟
  • سید IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    1 16
    به نظرم همه این برچسب هادروغ محض است. از اینطور گزارشها معلوم است پشت پرده دارند آغداشلو را خراب میکنند و بگویند جامعه هنری روشنفکر خرابند
    • مهدی IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
      12 1
      کوری واقعا؟ "نیویورک تایمز نوشت: سه سال پ..." منبع رو دقت کن تیتر رو خوندی یه چیزی پروندی حرف نزنی نمی گن لالی آدم کفشش رو با گوش پاک کن واکس بزنه اینقدر ضایع نشه بخدا...
  • مهدیار IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    7 2
    چشم اصلاح طلبهایی که خودشون رو برای اظهارات سیاسی آغداشلو پاره میکردن روشن
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
    8 1
    ننگ بر شرف آغداشلو
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    3 1
    این خبر را شبکه های ضدانقلاب هم پخش کرده اند. این آقا که نسبتی با انقلاب و جمهوری اسلامی ندارد، همسر سابقش هم که... بوده است. پس در این میان چه نفعی به شبکه های ضدانقلاب می رسد؟
  • US ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    5 5
    در انتظار اعدام هستیم
  • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    2 0
    اثبات شده این ادعا ها برای اقای اغداشلو؟
  • ناشناس DE ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    2 1
    حالا ما را ببین که به امریکایی ها ایراد میگرفتیم که از نظر اخلاقی انچنان عقب افتاده و اسیر هوی و هوس خود هستند که به دختران و زنان علاقه مند به بازیگری و هنر پیشگی هم رحمی نکرده و مورد تجاوز جنسی قرار میدهند و حالا از خوندن این خبر شوکه شدم !!
  • IR ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    2 1
    سعید کنگرانی اعتیاد خودش را ناشی از فریب شهره وزیری تبار ( آغداشلو ) میدانست. شهره کوکایینی ، قمار باز و دلال روسپی خانه هاست. در جشنواره موسیقی بی تماشاگر عربستان به دعوت شهریار آهی مشاور رضا پهلوی بدون اینکه آوازی بخواند برای مفتخوری رفته بود . کلی دلارهای نفتی همراه ابی و بقیه به جیب زد. احتمالا شهریار وزیری تبار برادر شهره است. فردی که به بهانه دارو فروشی ماهواره ای هزاران نفر را سرکیسه کرده و شکایات متعددی در پرونده اش هست. در فیلم تایتانیک دو طرف ماجرا پس از نقاشی راضی به همخوابگی شدند.
  • قاسم IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    9 3
    وقتی روسری از سر بر می دارید، وقتی مانتوهای بدن نما می پوشید، وقتی در خیابان، محل کار و محل آموزش عشوه گری می کنید انتظاری غیر از این دارید؟
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    4 1
    تحقیق شود شاید اوازنسل فتحعلی شاه قاجاره! همه دخترهای که به سادگی تسلیم اوشدن رابه تزویج ایشان دربیاورند!!!
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    8 1
    طفلک دخترک سیزده ساله که قربانی روشنفکری و مدرنیت والدینش شد. چند سال قبل همه یک پدر و مادر روشنفکر و بی اعتقاد به محرم نامحرم ، سه دختر کودک و نوجوان خود رو برای ژیمناستیک خصوصی به منزل پیرمردی می بردن و پیر روشنفکر به هر سه تجاوز می کرد.
  • آرتمیس IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    0 8
    فمنیسم ها به ما زنان توهین نکنید مازن ها عاقلیم نه ناقص العقل وفریب نمیخوریم مارا بافمنیسم های کثیف مقایسه نکنید لطفا هیچ مردی جرت نمیکنه سمت زنان عاقل برود وما هیچوقت فریب مردان را نمیخوریم کرم از درخته
  • علی IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    4 2
    باید یه مرد پیدا بشه و و سط خیابان ایدین اغداشلو را سر ببرد و سرش را داخل گالری طویله پرتاب کنه . باید وعده الهی در مورد ایتن حیوان سریع انجام بشه
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
      3 1
      دید مرد بازن فرق دارد !آغداشلو میگه فکر میکردم زنان خوششان میآد درصورتی زنان این موارد را تجاوز روحی وروانی میدانن و اکثرا اذیت میشن!
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    5 0
    دقت کردی سایت هایی مثل برترین ها که تند و تند علیه محرم و امام حسین قلم میزنن و منتظرن یه مسلمان نادان کاری کنه که به پای تمام اسلام نوشته بشه درین باره نطق نمیکشن؟ از بی بی و سی و امثال اون بیخبرم ولی واقعا پست فطرت و بیشرفند. و منم هرچی بهت میگم گوش نمیدی.
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
      0 0
      سایتهای ضدانقلاب «...» و «...» هم این خبر را به همین شکل درباره آیدین آغداشلو منتشر کرده اند.معلوم نیست این افشاگری چه نفعی برای آنها دارد،با توجه به اینکه این شخص از روشنفکرنماها و افراد کاملاً دور از انقلاب و جمهوری اسلامی و حتی مخالف بوده است.
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
    2 0
    توصیف بی پرده ی تمام جزئیات اعمال خبیث این شیطان صفت کار درستی نیست .
  • صبا IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    0 2
    آیدین خان رکورد خفاش شب را در تجاوز رد کرد. حالا باید دید قوه قضائیه به عنوان مدعی العموم وارد ماجرا می شود و یا به دلایل سیاسی از این جرم گذشت می کند ؟
  • سپهر IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    3 1
    بنده مدتی شاگرد جناب آغداشلو بودم و بر اساس آنچه از ایشان دیدم رگه‌ای از صحت در این ادعاها نمی‌بینم. جدا از مراتب فضل و هنر ایشون که نیازی به یادآوری نداره انسان بسیار شریف و وارسته‌ای هستن. بارزترین صفت آغداشلو رو عشق میدونم: عشق به هنر کم نظیرش و عشق به تعلم و آموزاندن اون، و هرکرا جامه ز عشقی چاک شد او ز حرص و جمله عیبی پاک شد. ضمنا درِ آتلیه ایشون در حوالی چهارراه دلبخواه همیشه چهارتاق باز بود و هرکس میتونست از کوچه سرش رو بندازه پایین و بیاد تو. رفتار ایشون با همه در هر سطحی چه در آتلیه و چه در دانشکده بسیار شریفانه و محترمانه بوده و همیشه با تک‌تک شاگردها در هر سطحی رفتاری پدرانه و دلسوزانه داشتن.. برای دوستانی هم که جریان رو به اصلاح‌طلبی و بهائیت و روشنفکری ربط میدن جوابی ندارم چون مشخصه که از موضوع کلا پرت هستن و از روی هیجان و احساسات آنی یک چیزی گفتن. فقط این اصل رو همیشه رعایت کنیم که ندانسته و بر حسب تخیلات و پیش‌فرض‌هامون با آبروی کسی بازی نکنیم
  • نگار US ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۶
    0 1
    از افشین پرورش بابت تمام خدماتی که به فرهنگ و هنر ایران کرده باید تقدیر بشه. هیچ کسی به اندازه ی او در جهت پاکسازی جامعه ی هنری از مفسدان تلاش نکرده.
  • نگار RO ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
    4 3
    ولا هرکی چشمان این مردک و امثالش رو ببینه و نفهمه که اینها چه ذاتی دارن باید به عقل خودش شک کنه. همه جاهم که هستن.
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
    1 0
    به نام خدا لطفا درباره ی فیلم تیغ وترمه هم که رخدادهای دورازشان و نامناسبی داشت بنویسید به امیدخدا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس