فضا

دبیر کل ناتو با تاکید بر اهمیت ماهواره‌ها در انجام ماموریت‌های نظامی، از تاسیس مرکز فضایی در یکی از شهرهای آلمان خبر داد.

به گزارش مشرق، دبیر کل ناتو چهارشنبه اعلام کرد که در حال برنامه ریزی برای ایجاد یک مرکز فضایی جدید در آلمان است.

به نوشته روزنامه «ینی شفق» «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو در یک نشست خبری پیش از برگزاری نشست مجازی وزرای دفاع ناتو، گفت که انتظار دارد وزرا درباره راه اندازی یک مرکز فضایی در «رامشتاین» آلمان به توافق برسند.

استولتنبرگ مدعی شد که هدف نظامی کردن فضا نیست، بلکه افزایش آگاهی ناتو و توانایی آن در مقابله با چالش‌های موجود در فضا است.

وی با اشاره به تاثیر ارتباط ماهواره‌ای به عنوان ابزاری امن برای ماموریت‌های ناتو  گفت: «ناتو به سازگار کردن سیاست خود در همه حوزه‌ها از جمله در فضا که هر ساله پرازدحام‌تر و رقابتی‌تر می‌شود ادامه می‌دهد. برخی کشورها، از جمله روسیه و چین در حال توسعه سیستم‌هایی هستند که می تواند ماهواره‌ها را غیرفعال یا ساقط کند.»

دبیر کل ناتو گفت: «این یک نقطه کانونی برای پشتیبانی از ماموریت‌های ناتو با ارتباطات و تصاویر ماهواره ای، به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد تهدیدات احتمالی ماهواره‌ها و هماهنگی فعالیت‌های ما در این حوزه مهم است.»

این در حالی است که روسیه گفته به دقت فعالیت ناتو را در فضا تحت نظارت دارد و از اعضای این ائتلاف می‌خواهد از تلاش‌های مسکو جهت جلوگیری از رقابت تسلیحاتی در فضا جوگیری کند. 

«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه  چندی قبل گفت، برنامه‌ریزی نظامی ناتو به دنبال دستیابی به برتری در تمامی عرصه‌ها از طریق استفاده از تمامی ابزارها از جمله نظامی‌گری و تشدید تنش‌ها است.»

زاخارووا گفت مسکو در این راستا از کشورهای عضو این ائتلاف می‌خواهد از اقدامات روسیه در جهت جلوگیری از رقابت تسلیحاتی در فضا حمایت کنند. او گفت رقابت تسلیحاتی در فضا بیشترین آثار منفی را بر امنیت و ثبات راهبردی خواهد داشت.

وی گفت: «تبدیل کردن فضا به صحنه درگیری نظامی در راستای منافع امنیتی هیچ کشوری در دنیا از جمله کشورهای عضو ناتو نخواهد بود.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس