کد خبر 1133294
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۷
فیلم سینمایی گل مهربونی

مسئولان جشنواره هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال قاچاق فیلم در زمان نمایش آنلاین در جشنواره برعهده نمی‌گیرند و می‌گویند قاچاق شدن فیلم و دانلود غیرقانونی آن هیچ ارتباطی به ما ندارد.

به گزارش مشرق، مهدی کارآمد تبریزی (تهیه‌کننده فیلم سینمایی «گل مهربونی»)  که در جشنواره فیلم کودک حاضر شده است با اشاره به ساخت این فیلم گفت: اواخر سال گذشته فیلمنامه‌ای به دستمان رسید که یک طرح کودکانه بود که جذابیت‌های خوبی در داستان داشت و با حضور داریوش احمدیان در مقام کارگردان فیلم را در بهار امسال جلوی دوربین بردیم. بیشترین حجم کار جلوه‌های ویژه  و استفاده از پرده سبز بود و این باعث شد در نهایی کردن فیلم با مشکلاتی روبرو شویم و چون مجبور شدیم فیلم را به جشنواره برسانیم در بخش‌هایی از فیلم کیفیت کار پایین آمد تا فیلم برای جشنواره فیلم کودک آماده شود. در این فیلم کارهایی انجام دادیم که فکر می‌کنم در سینمای ایران تا امروز صورت نگرفته است. مثلا برای برخی از شخصیت‌ها از انیمیشن بازیگران هم استفاده کردیم تا مخاطب کودک که فیلم را تماشا می‌کند، میان واقعیت و رویا زندگی کند.

سینمای کودک در دنیا پرمخاطب و در ایران مهجور است

وی با اشاره به تولید فیلم کودک در سینمای ایران و منطق اقتصادی آن گفت: سینمای کودک در همه جای دنیا جزو گونه‌های پرمخاطب و پرسود به حساب می‌آید اما در سینمای ایران متاسفانه آنطور که باید برای سینمای کودک ارزش قائل نیستند و کار کودک را یک کار ساده و دم دستی در نظر می‌گیرند. این اشکالی است که در حوزه سینمای کودک وجود دارد و حمایت لازمی که باید در این حوزه از سوی دولت و حتی ساختارهای اقتصادی اتفاق بیفتد؛ وجود ندارد. برای همین فیلم‌هایی که در حوزه سینمای کودک ساخته می‌شود پروداکشن عظیمی ندارد. در تجربه ساخت فیلم گل مهربانی هم تا حدودی توانستیم شرایط ساخت فیلم را فراهم کنیم اما به دلیل شرایط اقتصاد قید بسیاری از ایده‌ها را در اجرا زدیم و نتوانستیم انجام دهیم و اگر بودجه کافی داشتیم، می‌توانستیم کارهایی انجام دهیم که به کیفیت بالای فیلم هم کمک کند.

وی در ادامه گفت: یکی از ویژگی‌های فیلم ما استفاده از قصه‌های اصیل ایرانی در کنار داستان‌های قدیمی خارجی است. از قصه حسن کچل تا ماجرای لوبیای سحرآمیز را در این فضا خلق کردیم. از طرفی فکر می‌کنم سینمای کودک باید المان‌هایی داشته باشد که مخاطب کودک را جذب کند و مهم‌ترین المان جذب مخاطب کودک استفاده از موسیقی و فضای شاد و موزیکال در فیلم‌ها است.

جشنواره کودک از فیلم‌ها حمایت نمی‌کند

وی در ادامه با انتقاد از عدم حمایت از سوی جشنواره فیلم کودک گفت: حمایت‌هایی که جشنواره باید از آثار حاضر در این رویداد بکند؛ صورت نمی‌گیرد و آن مبلغی که برای اکران فیلم‌ها پرداخت شود به تهیه‌کنندگان ندادند و باتوجه به اکران آنلاین فیلم‌ها، خطر دانلود غیرقانونی و قاچاق فیلم‌ها وجود دارد. ای کاش شیوه تعامل جشنواره با پلتفرم‌ها به نحوی بود که صاحبان آثار با خیال آسوده فیلم‌هایشان را اکران کنند.

تبریزی با اشاره به اکران فیلم بعد از جشنواره گفت: نگرانی‌ای برای جذب مخاطب در اکران آنلاین نداریم چراکه هر فیلمی طیف مخاطب خاص خودش را دارد و با وجود آنکه فیلم‌ها خیلی سریع قاچاق می‌شوند شاهد هستیم هنوز هم مخاطبان برای تماشای فیلم به این سامانه‌ها مراجعه می‌کنند و به فروش فیلم‌ها کمک می‌کنند. البته ما با نمایش فیلم در جشنواره دچار ضرر می‌شویم اما به خاطر سینمای کودک و تعهدی که به جشنواره داشتیم این ضرر را متحمل شدیم. قرار است سود حاصل از فروش بلیت به صورت کامل به صاحبان آثار داده شود اما در مدت اکران سه چهار روزه رقم قابل اعتنایی شکل نمی‌گیرد که بتواند به سرمایه فیلم کمک کند.

این تهیه‌کننده سینما با اشاره به برگزاری جشنواره آنلاین در پایان گفت: این شیوه شاید در جشنواره کودک جواب بدهد اما قطعا در شیوه برگزاری جشنواره فیلم فجر به مشکل برمی‌خورد و این امکان وجود ندارد تا بتوان جشنواره فجر را به صورت آنلاین برگزار کرد.

قاچاق فیلم سرمایه‌مان را تهدید می‌کند

داریوش احمدیان (کارگردان فیلم «گل مهربونی») نیز به ایلنا گفت: فیلم «گل مهربونی» با سرمایه شخصی و با محوریت کودک ساخته شد. سینمای کودک سال‌ها است که نتوانسته آثار قابل قبولی تولید کند که بتواند کودکان را جذب کند. در مراحل ساخت فیلم هیچگونه حمایتی از آن نشد و با وضعیتی که کشور به خاطر شیوع کرونا دچارش شده فکر نکنم بتواند حتی پول تولید فیلم بازگشت داشته باشد.

وی با اشاره به اکران آنلاین فیلم در زمان جشنواره گفت: مسئولان جشنواره هیچ‌گونه مسئولیتی در قبال قاچاق فیلم در زمان نمایش آنلاین در جشنواره برعهده نمی‌گیرند و می‌گویند قاچاق شدن فیلم و دانلود غیرقانونی آن هیچ ارتباطی به ما ندارد و ما با مسئولیت خودمان این کار را کردیم. اگر فیلم قاچاق شود کل سرمایه فیلم از بین می‌رود. شاید این موضوع برای فیلم‌هایی که با سرمایه دولتی ساخته شده است اهمیت نداشته باشد، اما برای ما که از جیب پول این فیلم را دادیم یک ریسک و خطر بزرگ است. ما برای تولید این فیلم بالای یک میلیارد تومان هزینه کردیم که متاسفانه هیچ‌گونه حمایتی از ما صورت نگرفت.

وی با اشاره به اکران سریع فیلم گفت: متاسفانه پلتفرم‌های VOD به واسطه اینکه می‌دانند صاحبان آثار راه دیگری برای نمایش فیلمشان جز مراجعه به آنها ندارند؛ در خرید فیلم‌ها رقم‌های بسیار پایینی را مطرح می‌کنند. قبلا برای نمایش در پلتفرم‌های خانگی میزان سود از یک فیلم بر اساس کلیک بود ولی با شیوع کرونا و وضعیت فعلی، پلتفرم‌ها درصد بسیار کمی از فروش را با صاحب فیلم شریک می‌شوند که اصلا به‌صرفه نیست. رفتاری که پلتفرم‌ها در پیش گرفتند نوعی باج‌خواهی است که اصلا در شان کار فرهنگی و سینما نیست.

وی در پایان گفت: وقتی این فیلم را زمستان سال پیش تصمیم گرفتیم بسازیم قول‌هایی از سوی فارابی برای حمایت به ما دادند که هیچ‌کدام محقق نشد و تمام سرمایه فیلم به صورت شخصی تامین شد. الان هم ما از حمایت مالی صحبت نمی‌کنیم و از مسئولان تقاضا دارم در بحث اکران آنلاین شرایطی را فراهم کنند که فیلم‌ها بتوانند در وضعیت عادلانه فیلمشان را به نمایش بگذارند تا لااقل در تولید فیلم ضرر نکنند.

منبع: ایلنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس