ترامپ و بایدن - نمایه

نظرسنجی‌ها دو هفته مانده به انتخابات آمریکا درباره احتمال پیروزی بایدن و ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری چه می‌گویند؟ این گزارش به بررسی این موضوع پرداخته است.

به گزارش مشرق، دو هفته تا انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا مانده و انتخابات در بعضی از ایالت‌ها به‌خاطر شرایط خاص مرتبط با بیماری کرونا آغاز شده است. بازار نظرسنجی‌ها این روزها در آمریکا داغ شده و نتایج نظرسنجی‌های انجام شده نیز به‌شدت مورد توجه قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

از مراحل برگزاری انتخابات در آمریکا چه می‌دانید؟+فیلم

در این گزارش کوتاه سعی شده است که آخرین وضعیت نظرسنجی‌ها به‌طور کلی و بر مبنای میانگین آنها بر اساس گزارش منابع معتبر آمریکایی به استحضار مخاطبان گرامی برسد اما پیش از ورود به محتوای گزارش توجه به دو نکته ضروری است:

اولا، نتایج نظرسنجی‌ها الزاما بیانگر نتیجه قطعی و نهایی نیستند و در سال ۲۰۱۶ نیز نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خلاف نتایج نظرسنجی‌ها ثبت گردید، هرچند که همین نظرسنجی‌ها در انتخابات کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۸ تا حدود زیادی موفق عمل کردند.

ثانیا، گردآوری مربوط به این گزارش پیش از ظهر روز چهارشنبه، ۳۰ مهر صورت گرفته و بدیهی است که احتمال تغییر داده‌ها تا تاریخ ۱۳ آبان‌ماه که تاریخ برگزاری انتخابات است، متصور است.

گزارش هفته قبل در خصوص وضعیت نظرسنجی‌ها را اینجا بخوانید:

* آخرین وضعیت نظرسنجی‌های ملی

بر مبنای نظرسنجی‌های انجام شده در آمریکا از تاریخ ششم تا نوزدهم اکتبر ۲۰۲۰ (دو روز پیش)، به‌طور میانگین «جو بایدن»، نامزد دموکرات‌ها ۸.۶  درصد از «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور فعلی و نامزد جمهوری‌خواهان پیش است. این بدان معناست که نسبت به چهارشنبه هفته قبل، ترامپ توانسته ۱.۴ درصد از عقب‌ماندگی خود با بایدن را جبران کند. این امر می‌تواند به آغاز گسترده همایش‌های انتخاباتی جمهوری‌خواهان پس از بهبودی ترامپ مرتبط باشد.

در شکل‌گیری میانگین فوق، ۱۰ نظرسنجی از موسسات مختلف دخالت دارند. به‌طور میانگین ترامپ صاحب ۴۲.۵ درصد آرا و بایدن صاحب ۵۱.۱ درصد آرا است.

* آخرین وضعیت الکترال‌ها بر مبنای نظرسنجی

در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا آرای الکترال (مجمع گزینندگان) اصلی‌ترین فاکتور تعیین‌کننده رئیس‌جمهور محسوب می‌شوند. در مجموع ۵۳۸ رای الکترال وجود دارد که برابر است با تعداد اعضای کنگره به‌علاوه سه الکترال مربوط به واشنگتن دی‌سی. نامزد پیروز باید حداقل ۲۷۰ رای الکترال را به‌دست آورد.

بیشتر بخوانید:

چالش کرونا و شمارش آرای مردگان انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا

بر اساس آخرین برآوردها، وضعیت الکترال‌ها به شرح ذیل است:

دونالد ترامپ: بر مبنای نظرسنجی‌های ایالتی، ترامپ تاکنون توانسته ۶۳ الکترال را تقریبا به‌طور قطعی به‌خود اختصاص دهد، ۲۹ رای الکترال دیگر به‌احتمال بالا تاکنون از آن ترامپ شده و ۳۳ الکترال دیگر نیز برای وی محتمل است. بر مبنای ذکر شده، تا اینجا ترامپ می‌تواند به کسب ۱۲۵ رای الکترال امیدوار باشد. در واقع ترامپ نسبت به هفته گذشته در کسب الکترال‌ها تغییری نداشته است.

جو بایدن: بر همین اساس، جو بایدن تاکنون تقریبا به‌طور قطعی می‌تواند به ۱۱۸ رای الکترال امید بندد، ۵۸ رای الکترال را با احتمال بالا کسب کند و ۴۰ الکترال دیگر را احتمالا به‌دست آورد. برمبنای نظرسنجی‌های ایالتی، بایدن سه هفته باقی‌مانده تا انتخابات ریاست‌جمهوری، امیدوار به کسب ۲۱۶ رای الکترال است. با این حساب، امیدوراری بایدن در کسب الکترال‌ها نسبت به چهارشنبه هفته قبل، ۱۰ الکترال کمتر شده است.

الکترال‌های بلاتکلیف: تکلیف ۱۹۷ الکترال هنوز مشخص نیست هرچند که ۳۸ الکترال از این جمع به ایالت تگزاس اختصاص دارد که به‌طور سنتی جمهوری‌خواهان در آن صاحب اکثریت هستند و احتمالا این تعداد به ترامپ خواهد رسید.

با این وصف، ۱۰ الکترالی که از سبد احتمالی بایدن کم شده، به الکترال‌های بلاتکلیف پیوسته است.

توضیح: در منابع مختلف ممکن است نقشه‌های الکترال متعدد یافت شوند که اینجا تلاش شده معتبرترین منابع مورد استفاده قرار گیرند.

* ایالت‌های کلیدی

در انتخابات آمریکا ایالت‌هایی وجود دارند که نمی‌توان از قبل آنها را با احتمال بالا متمایل به دموکرات‌ها یا جمهوری‌خواهان نامید. به این ایالت‌ها اصطلاحا «میدان‌های نبرد» (BattleGrounds) یا «ایالت‌های کلیدی» گفته می‌شود. بر اساس نظر برخی منابع آمریکایی، ۱۷ ایالت در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو، ایالت کلیدی محسوب می‌شوند که عبارتند از: فلوریدا، پنسیلوانیا، ویسکانسین، کارولینای شمالی، میشیگان، اوهایو، مینسوتا، آیوا، آریزونا، نوادا، تگزاس، جورجیا، ویرجینیا، نیوهمشایر، مین، کلرادو و نیومکزیکو.

در این میان، دو ایالت به دونالد ترامپ تمایل دارند. یکی از آنها ایالت تگزاس است که در آن همچون هفته گذشته به‌طور میانگین ترامپ با ۴.۴ درصد آرا از بایدن پیش است و به احتمال زیاد به ترامپ رای خواهد داد. همان‌طور که پیش‌تر ذکر شد، این ایالت ۳۸ رای الکترال دارد. ایالت دیگر، ایالت ادهایو است که در آن ترامپ بر مبنای میانگین تنها با ۰.۲ درصد آرا از بایدن پیش است. اوهایو که ۱۸ رای الکترال دارد از حساس‌ترین ایالت‌هاست و در دوره‌های اخیر کسی بدون بردن این ایالت برنده انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نشده است.

در ۱۵ ایالت دیگر، بایدن در میانگین نظرسنجی‌ها از ترامپ پیش است، در برخی با اعداد بالای ۵ درصد و در برخی دیگر با اعداد کمتر از ۵ درصد. ذیلا اطلاعات این ایالت‌ها را بررسی می‌کنیم:

در فلوریدا که ۲۹ رای الکترال دارد، بایدن با ۱.۶ درصد آرا از ترامپ جلوتر است. نسبت به هفته قبل، ترامپ ۲.۱ درصد از عقب‌ماندگی خود را در فلوریدا جبران کرده است.

 پنسیلوانیا، ۲۰ رای الکترال دارد و در آن بایدن تا اینجا صاحب برتری ۳.۵ درصدی است. برتری بایدن نسبت به ترامپ در این ایالت نسبت به هفته قبل در میانگین نظرسنجی‌ها نصف شده است.

 در ویسکانسین بایدن همچنان با ۶.۳ درصد آرا از ترامپ پیش است، این ایالت ۱۰ رای الکترال دارد. در ایالت کارولینای شمالی که ۱۵ رای الکترال دارد، بایدن با ۲.۳ درصد آرا جلو است. در کارولینای شمالی ترامپ نسبت به هفته قبل ۰.۹ درصد اختلاف خود را بایدن کاسته است.

در میشیگان، بایدن با ۷.۲ درصد از ترامپ جلوتر است؛ ایالت میشیگان ۱۶ رای الکترال دارد. در این ایالت بایدن توانسته اختلاف خود با ترامپ را نسبت به هفته قبل ۰.۲ درصد بیفزاید.

ایالت دیگر ایالت مینه‌سوتا با ۱۰ رای الکترال است؛ در این ایالت بایدن با اختلاف ۶.۳ درصد پیش است. ترامپ در اینجا نیز ۲.۷ درصد از اختلاف هفته قبل خود با بایدن را جبران کرده است.

در آیوا با ۶ رای الکترال، جو بایدن تنها با ۱.۷ درصد آرا جلو افتاده است اما اختلاف خود را نسبت به هفته قبل ۰.۵ درصد با ترامپ افزایش داده است. در آریزونا هم که ۱۱ رای الکترال دارد،  نامزد دموکرات‌ها با ۳.۱ درصد میانگین آرای افراد مورد نظرسنجی از رئیس‌جمهور فعلی آمریکا پیش افتاده و نسبت به هفته قبل ۰.۴ درصد بر این اختلاف افزوده است.

ایالت نوادا ۶ رای الکترال دارد و در این ایالت نیز بایدن همچون هفته گذشته با ۵.۲ درصد میانگین آرای نظرسنجی‌شوندگان جلو است.

ایالت جورجیا هفته قبل به‌سوی ترامپ تمایل داشت اما این هفته با ۱.۲ درصد میانگین افراد مورد نظرسنجی به سمت بایدن چرخیده است. جورجیا ۱۶ رای الکترال دارد.

 در ویرجینیا اختلاف بایدن با ترامپ بیشتر است و به ۱۱.۴ درصد می‌رسد. ویرجینیا صاحب ۱۳ رای الکترال است. اختلاف بایدن با ترامپ در این ایالت نسبت به هفته قبل ۰.۴ درصد رشد داشته است.

در نیوهمشایر که دارای ۴ رای الکترال است، بایدن با ۱۱ درصد میانگین آرای نظرسنجی‌شوندگان پیش است و ۰.۲ درصد از برتری خود را نسبت به هفته قبل از دست داده است.

ایالت مین هم همین تعداد رای الکترال دارد و در آنجا نیز نامزد دموکرات‌ها با ۱۱ درصد آرا پیش است. ۱.۸ درصد از برتری بایدن ظرف یک هفته در این ایالت از دست رفته است.

در ایالت کلرادو هم که ۹ رای الکترال دارد، بایدن با ۹ درصد میانگین پیش است یعنی یک درصد کمتر از هفته قبل. می‌ماند یک ایالت دیگر که نیومکزیکو است. در این ایالت بایدن دارای برتری ۱۴.۵ درصدی است. نیومکزیکو دارای ۵ رای الکترال است و وضعیت بایدن و ترامپ نسبت به هفته قبل در آن تغییری نکرده است.

* جمع‌بندی

بدیهی‌ست که در نظرسنجی‌ها بحث احتمالات مطرح است. طبعا اگر نامزدی در ایالت با اختلاف بیش از ۵ درصد جلو باشد، احتمال برد بیشتری هم دارد، البته منوط به آنکه ظرف دو هفته آتی داده‌ها تغییر قابل توجه نداشته باشند.

همان‌طور که گفته شد، ترامپ اکنون در دو ایالت پیش است. از این دو ایالت احتمالا تگزاس با ۳۸ الکترال به او تعلق خواهد یافت اما اوهایو که در آن تنها با ۰.۲ درصد پیش است، همچنان وضع نامشخصی دارد.

در بین ایالت‌هایی که بایدن در آنها جلوست، اختلاف در ۹ ایالت فعلا بیش از ۵ درصد است. مجموع الکترال‌های این ۹ ایالت ۷۷ است. در ۶ ایالت دیگر اختلاف نزدیک است و بنابراین احتمال برد بایدن در آنها کمتر.

جمع‌بندی وضعیت هفته گذشته البته نشان می‌دهد که روند به‌گونه‌ای بوده که نامزد جمهوری‌خواهان با شیب ملایم اختلاف خود را با بایدن کم کرده است. این کاهش اختلاف به‌خصوص در دو ایالت کلیدی فلوریدا و پنسیلوانیا محسوس است. ترامپ احتمالا امیدوار است که در مناظره بامداد دوم آبان، بر شدت این روند بیفزاید.

در پایان بار دیگر تاکید بر این نکته ضرروی است که نظرسنجی‌ها فاقد قطعیت هستند و تنها از احتمالات سخن می‌گویند و اصلا بعید نیست که نتیجه آنها اشتباه باشد. نمونه مشخص اشتباهات نظرسنجی‌ها نتایج انتخابات ۲۰۱۶ بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس