دکتر محمد جواد ایروانی

دکتر محمد جواد ایروانی، استاد دانشگاه تهران و وزیر اسبق امور اقتصادی و دارائی نامه ای خطاب به وزیر اقتصاد کره‌جنوبی نوشته است.

به گزارش مشرق، دکتر محمد جواد ایروانی، استاد دانشگاه تهران و وزیر اسبق امور اقتصادی و دارائی نامه ای خطاب به وزیر اقتصاد کره‌جنوبی نوشته در پی می آید:

با احترام

همان­‌طور که می­‌دانید، پیش از آغاز تحریم‌های آمریکا، کره جنوبی از ایران، نفت خام و میعانات گازی خریداری کرده ‌اما هنوز آن را تسویه نکرده است. آن هم در شرایطی که ایران زیر فشار شدیدترین تحریم‌های اقتصادی قرار دارد. شما حتی برای تسویه بدهی‌تان از طریق تهاتر اجناس مورد نیاز ایران، همکاری نکرده‌اید. اجناسی که الزاما تحریم هم نیستند. در ایران ضرب‌المثل مهمی داریم. «در همیشه روی یک پاشنه نمی‌چرخد.» شاهدی برای توجه به عقلانیت و دوراندیشی. ایرانی‌ها گاهی این ضرب‌المثل را در پاسخ به کسی که آزاری متوجه‌شان کرده باشد نیز به کار می‌برند، یعنی جواب این نامهربانی خودتان را خواهید دید.

«ما علاوه‌بر معافیت واردات نفت از ایران، معافیت استفاده از «وون» برای مبادلات مالی با ایران را هم گرفته‌ایم تا بتوانیم با استفاده از سیستم پرداخت با واحد پول کشورمان (وون) تجارت بین دو کشور را ادامه دهیم.» این را «یو جانگ هیان»، سفیر کره جنوبی در ایران، آبان‌ماه 1397 در مصاحبه‌ای اعلام کرد. آن روزها، کره جنوبی در دوره معافیت 180 روزه آمریکا قرار داشت. شما اما شرایطی را فراهم کرده بودید که گرفتن پول برای ایرانی‌ها ساده نبود. چطور؟ شما می‌خواستید حدود 20 درصد پول مانده نفت ایران را به یورو تسویه کنید و مابقی را با «وون».

اما مشکل این بود که ایران باید کالاهای کره‌ای را از انبارهای منطقه‌ای شرکت‌های کره‌ای تهیه می‌کرد. عمدتا هم در امارات. هزینه تبدیل «وون» به درهم، نیز بسیار زیاد بود. چنان که هیچ مقام مسئولی نمی‌توانست زیر بار تصمیم آن برود. تهیه کالا از بازار کره جنوبی هم 17 درصد مالیات برای ایران ثبت می‌کرد! ایرانی‌ها حاضر بودند که 50 درصد پول نفت فروخته شده با یورو تسویه شود و 50 درصد دیگر با پول کره جنوبی. شما اما تنها 30 درصد تسویه با یورو را پذیرفتید. مذاکرات آنقدر طول کشید که دوره معافیت از تحریم تمام شد و پول ایران در کره جنوبی ماند.

بازار گسترده و جذاب ایران، زمانی محل حضور شرکت­‌های مطرح کره­‌ای بود، اما حال این شرکت‌ها تحت فشار آمریکا خودشان کرکره‌ها را پایین کشیده و از ایران رفته‌اند. این موضوع بیشتر از آنکه به ضرر اقتصاد ایران باشد به نفع آن است. توسعه روزافزون تولیدات شرکت­‌های ایرانی و اقبال مردم ایران نسبت به مصرف این محصولات، نشان می­‌دهد این اقدام شرکت­‌های کره‌­ای مانند جرقه‌­ای برای رشد صنایع داخلی ایران عمل کرده است. بدیهی است در آینده امکان بازپس گرفتن بازار محصولات مشابه برای شرکت‌­های کره‌­ای به آسانی گذشته نیست و این رفتارهای غیرقانونی، موضوع تحریم کالاهای کره‌­ای را به عنوان یک شریک تجاری نامطمئن و پیش­‌بینی ناپذیر مطرح می­‌سازد و همینطور در همکاری­‌های راهبردی بین دو کشور در آینده تاثیر گسترده­‌ای خواهد داشت.

شما بر خلاف کلیه قوانین و مقررات بین­‌المللی و صرفا باً تکیه بر قوانین داخلی یک کشور ثالث (ایالات متحده) منابع ارزی ایران را بلوکه کرده‌اید و با رفتارهای یک‌جانبه‌­گرایانه آمریکا همراهی می‌­کنید، بنابر این باید این نکته را به خاطر داشته باشید که با شکست کارزار فشار حداکثری علیه ایران و عقب‌­نشینی آمریکا از رفتارهای خصمانه خود، آخرین کشوری خواهید بود که اجازه سرمایه‌­گذاری، تجارت و بهره‌گیری از فرصت­‌های گسترده بازار 80 میلیون نفری ایران و کار مشترک با بازارهای ثالث را خواهید داشت. از این رو تجدیدنظر فوری در سیاست‌هایی که تاکنون در رابطه با ایران اعمال کرده‌­اید، ضروری است.

یادآور می­‌شود خسارت تاخیر تادیه به نسبت دوره زمانی بلوکه کردن پول ایران و نیز زیان‌های وارد شده در دوران همه­‌گیری ویروس کرونا و آسیب‌­­های ناشی از عدم دسترسی به غذا و دارو که حتی از تحریم­‌های ثانویه آمریکا نیز معاف هستند، مورد مطالبه جدی ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران است. بدیهی است اگر دولت کره‌جنوبی اصرار به تبعیت بی‌چون و چرا از سیاست­‌ها و اوامر هیئت حاکمه تندرو و آشفته ایالات متحده دارد، بایستی هزینه­‌های آن را متقبل شود.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 16
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    117 3
    می بینم روزی رو که مثل هند به غلط کردن بیفتی نوچه ی امریکا
    • حمیدرضا IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      7 1
      با سلام ...... """ آقای ایروانی احسنت به احساس مسولیت انجام شده التماس دعا ***
    • IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      11 1
      باید کشتی های کره ای یا کشتی هایی که نفت را به مقصد کره میبرند را در خلیج فارس توقیف کنیم . از قدیم گفتند تا نباشد چوب تر...فرمان نبرد گاو و خر.....برفرض که کره ای ها میخواهند گاو شیرده امریکا باشند پس چرا با گاو مثل ادم صحبت میکنید ؟
    • IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      10 2
      این مستعمره بدبخت آمریکا (کره جنوبی) بدون اجازه اربابش نمی تونه آب بخوره!
  • IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    60 8
    هونگ اگر بازار دیگه ای تو آستینش نداشت، ایران رو ترک نمیکرد. شما هم به جای مرثیه سرایی، هوشمندانه تر و با تلاش مضاعف پی تولید داخل باش.
    • IR ۰۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      32 2
      بازار دیگه یا نوچه های نفوذی در ایران که هنوز برای محصولات کره ایی در سطح شهر تهران و شهرهای بزرگ کشور میلیاردی برای فروش اجناس کره ایی تبلیغ می کنند
  • علی IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    51 2
    کره بی شرف رو تو خلیج فارس کشتیها شو بگیرین تا پول کشورمون رو پس بده
  • احمد IR ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    61 2
    بهترین راه ادب کردن کره جنوبی، فروش نفت و سایر اقلام به کره شمالی هست. هم سودده هست هم حسابی این بی چشم و رو ها نقره داغ می کنه.
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      2 0
      سودده؟؟؟؟ کره شمالی پول از کجا میاره؟؟؟
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    34 13
    نترس استاد، هنوز هم اصلاحاتچی ها منتظرن تا یه جوری تحریم ها برداشته بشه با کله بدون برن از کرهٔ جنوبی و بقیهٔ غربی‌ها جنس بخرن، خود فروختگی حد و مرزی نداره!!!
  • علی US ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    33 1
    من با کره‌ای‌ها کار کردم، عملکرد کره جنوبی که اتفاقا از ترسو‌ترین و احمق‌ترین‌ها هستن!، بخاطر بی‌عرضگی ماست! باوجودیکه ایران یکی از بزرگترین واردکنندگان از کره جنوبی هست، اما اونا براحتی پول ما رو بلوکه کردن! یک‌ هفته، ‌ فقط یک‌ هفته به جد جلوی ورود هرگونه کالای کره‌ای‌رو بگیرید، ببینید چطور به التماس کنند و پولمون‌رو با سودش برمیگردونن!
    • IR ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      1 0
      بعضی ها از کجا نون بخورن؟ ؟!!
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
      0 0
      مافیای داخلی تو این صنف هستن وچون پول خوبی داخلش هست نمیخوان ایران به خودکفایی با علم روز تو این عرصه برسه چون نونشون آجر میشه باهر بهانه ای طرحها و نقش‌های مهندسی معکوس نخبهای علمی صنعتیو ازبین میبرن با کارشکنی وایرادهای علکی گرفتن خیانتکارها کم نیستن از اون نیرو دولتیش ومسولش که با دلالها دستش تو ی کاسه هستش ومثل زالو خون مردمو میمکن ما از نهادهای مسول امنیتی می‌خوایم با اقدام انقلابی این شبکه گسترده رو از بالا تا پاینشو پیدا کنن وبه دست عدالت بسپارن این ریشهای فساد باید خشک بشه چون تو سطح بازار مشکلاتش گریبانگیر مردمه ومردمو مایوس می‌کنه ..
  • حمید US ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۹
    13 26
    یه ذره آرومتر بابا خیلی تندروی میکنی خون بپا کردی
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    24 1
    کره جنوبی بعنوان یک مزدور و راهزن با سرمایه ایران که نزد خود نگه داشته و در شرایط سختی که بواسطه بیماری کرونا روزانه دسته دسته هموطنان ما بخاطر کمبودهای پزشکی از دست میروند . هم بعنوان جنایتکار از دید ما مردم محسوب میشود . و در آینده راضی نیستیم در صف حتی بعنوان آخرین کشور قرار داشته باشد . امیدواریم ملت کره جنوبی متوجه رفتار دون شان انسانیت دولتشان بشوند و با توجه به پیشینه روابط کره با ایران که خاطرم هست برخی از آنکشور بعنوان راننده کامیون اینجا درآمد کسب مینمودند تا کمک خرج خانواده هایشان باشند و ایرانیان بعنوان مردم با فرهنگ و مهمانواز شهره بوده و هستند از آنها پذیرائی و اجازه کار داده بودند . به دولت خود متذکر شوند که اینگونه بمثابه جنایتکار در حق مردم و کشور ایران رفتار نکرده و اینگونه با حیثیت و آبروی آنکشور بمانند مستعمره محض بخاطر خدمت به آمریکای مستکبر معامله نکند تا در اذهان مردم ایران بعنوان نقطه ای تاریک در روابط بین دو کشور ثبت و ضبط شود .امیدواریم تا دیر نشده شخصیت های متوجه در کره جنوبی مطلب با این اهمیت را مورد توجه قرار داده و با بلند کردن صدای . خود دولتشان را تذکر بدهند که چرا و چگونه آینده روابط کشورشان را دستخوش اشخاصی مانند ترامپ و پمپئو نکنند و بیشتر از این بمصالح کشورشان آسیب نرسانند و مستفل عمل کنند . بالاخره زمستان بسر میرسد و سیاهی بر زعال میماند . این روزگار سخت که بر ایران. این کشور کهن و دارای تمدن دیرینه بخاطر استقلال خواهی خود تحت تحریم های بی مانند تاریخی استکبار جهانی بسرکردگی آمریکا قرار گرفته با مقاومت ملت ایران که عزمشان جزم است تا در مقابل دشمن تسلیم نشوند خواهد گذشت و نمیماند جز خاطره جایگاه دوستان که در این گذران روزگار در تاریخ روابط بین کشورها و رفتار غیر دوستانه و رندانه برخی دیگر . شما تصمیم گیرنده هستید و توپ در زمین شما قرار دارد . اینرا هم لحاظ داشته باشید . در آینده این تنها ایران نیست که با شما در موارد حداقل اقتصادی طرف خواهد بود . مردم دیگر کشورها از شما مطالبه خواهند داشت که چرا با شما که حتی انسانی رفتار نکردید باید اجناس شما را خریداری کنند . در بر روی یک پاشنه نخواهد چرخید . این یک اخطار تلقی کنید . خود دانید
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    29 7
    به اندازه ای که بدهکاره اموالش رو در خلیج فارس توقیف کنید.این تنها راه حله. بابا کره جنوبی آمریکا نوکر حلقه بگوش آمریکا هستند.جرات ندارن بدون اجازه آمریکا آب بخورن.چه انتظاری داری؟! فقط حرف زور رو می فهمند.نه کره ایها بلکه ترامپ س گ پدر.
  • TR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    35 1
    دقت کنید که ایران از کره جنوبی تراکنش بانکی به ایران نمی خواهد. بلکه می گوید چرا کره جنوبی اجازه نمی دهد پول ایران از بانک کره ای به حساب صادر کننده کره ای واریز شود تا ایران صرفا از شرکت صادر کننده کره ای کالا تحویل گرفته و وارد کند. کره جنوبی اجازه چنین کاری را به ایران نمی دهد که این دیگر هیچ ربطی به تحریم آمریکا ندارد و صرفا خوش رقصی کره جنوبی برای آمریکا است.
  • ایرانی باغیرت IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    20 11
    زدی ضربتی،ضربتی نوش کن را داریم!همه خائنین وظالمین ودشمنان اینو بدونن! زدن فقط جنگی ونظامی وامنینی واطلاعاتی نیست،هرکس درهرکجای این عالم به هرشکلی به جمهوری اسلامی ایران ضربه بزنه،ده برابر قویتربارعایت اصل غافلگیری والبته بسیارهوشمندانه ودقیق ضربه خواهد خورد!
    • محسن IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      5 3
      دوست عزیز، فعلاً که همه دارند به ما ضربه می زنند و ما فقط به این دلخوشیم که داریم «مقاومت» می کنیم. متأسفانه به نظر می رسد که ما معنای مقاومت را با ظلم پذیری اشتباه گرفته ایم. همه دارند به ما ظلم می کنند و ما در برابر ظلم فقط مقاومت می کنیم! آخر از این مقاومت کردنِ ما تا حالا چه ضرری به امریکا و نوکرهایش رسیده است؟
    • محسن IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      4 16
      دوست عزیز، فعلاً که همه دارند به ما ضربه می زنند و ما فقط به این دلخوشیم که داریم «مقاومت» می کنیم. متأسفانه به نظر می رسد که ما معنای مقاومت را با ظلم پذیری اشتباه گرفته ایم. همه دارند به ما ظلم می کنند و ما در برابر ظلم فقط مقاومت می کنیم! آخر از این مقاومت کردنِ ما تا حالا چه ضرری به امریکا و نوکرهایش رسیده است؟
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      3 0
      سخت هست ولی خدا با صابرین هست
    • TR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
      0 0
      استثنائا حق با محسن است. باید کشتی های کره جنوبی در خیلج فارس به ازای طلب ایران توقیف شوند.
  • ایرج مجمه IR ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    8 1
    در دوره بعدی ریاست جمهوری ایران ، هرکس که انتخاب شود ، باید شرف و غیرت داشته باشه و تمام کالاهای کره ای رو تحریم کنه ، غیر از اینه که ضررش رو ملت ایران باید بدهند ؟ من که از همین حالا آماده ام ، این گوشی رو میشکنم یه گوشی ایرانی خوب می خرم.
  • IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    6 0
    اونجا به ضرب المثل و مثال توصیه کار نمیکنن. هرجا سودشون باشه سرشون تو اون آخوره
  • david IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    13 0
    با این وجود تمام شبکه های استانی و ملی صبح تا شب بارها و بارها سریالهای کره را باز پخش میکنند بنظر شما در چه ساعتی از شبانه روز در کدام شبکه تلویزیونی کره کدام سریال ایرانی نمایش داده میشود .جوری شده که ما تاریخ چوسان را بیشتر از تاریخ ایران بلد شده ایم ایا این جای درنگ و فکر ندارد . بعدش هم هی می نشینیم و برای فرهنگ کشورمان جامه چاک می کنیم
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    4 1
    درسته شرکت های ایرانی با اجبار مردم به خرید کردن ازشون در نبود رقبای خارج به هیولاهایی مثل سایپا و ایران خودرو تبدیل میشن وخون مردم وتو شیشه میکنن مثل دهه شصت و هفتاد
  • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    10 1
    بستگی به این دارد که رییس جمهور بعدی چه کسی است. اگر خدای ناکرده امثال این دولت سرکار بیایند این ما هستیم که به غلط کردن می افتیم.
  • طاها IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    2 1
    مگه همه تحریمها برداشته نشده پس اینا چرا پولامون رو نمیدن .بعد از برجام آقای رو حانی گفت همه تحریم ها برداشته شده مگه نشده؟؟؟
  • وحیدی IR ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    3 1
    یک شرکت بزرگ لوازم خانگی ایرانی نیز این روزها همین کارها را با بازنشستگان میکند. اهای شرکت این روزها میگذرد.
  • ناشناس IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    3 0
    یه جوری حرف میزنی انگار دوتا بچه دبستانی دعواشون شده وزیر محترم سابق ودنیای تجارت مرام ومعرفی نیست هر کشوری به منافع خودش فکر میکنه برا کشورش هم یه مرز مشخص معقول قائل است
  • دانیال FR ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۳۰
    1 1
    به جای روابط ناایمن و ناپایدار با این استان های امریکا نظیر کره اشغالی چرا روابط همه جانبه را با کشور دوست جمهوری خلق کره توسعه نمی دهیم؟
    • مهرداد IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
      0 1
      چرا افغانستان و عراق تحریم نیستند... بقول استاد زیباکلام امریکا ستیزی کشور ما رو به چاه ویل هسته ای انداخته... کره جنوبی بازار جذاب امریکا رو بخاطر دوزار و ده شاهی ایران از دست نمیده.. چکار کردید که همه دنیا باهاتون چپ افتادن
  • محمد IR ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    3 0
    با این کارهای کره جنوبی حداقل کار برداشتن اسم خیابان سؤول تو تهرانه
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    1 0
    ماهم مثلی داریم چشم در مقابل چشم،یا چیزیکه عوض داره گله نداره،اولا باید صنایع داخلیمونو اونقدر قوی کنیم وحمایت گسترده مثل ترکیه ازصنایع داخلی بکنیم شرکتهای مثل اسنوا رو کاملا حمایت وچند برند وشرکت داخلی با کیفیت روز دنیا یا همون مثل کره مهندسی معکوس با همون کیفیت چه بسا بهتر انجام بدیم تا دیگه گیر کشورهای اشغال وعوضی مثل کره جنوبی نیفتیم واونها هم بازار هشتاد میلیونیو از دست دادن بسوزن واز این سوزش بمیرن،پس حمایت همه جانبه دولت از شرکتهای بافناوری روز وکارافرین ونخبها گره کارو باز می‌کنه چه خودروش باشه چه محصولات داخل منزل یخچال ماشین لباسشویی ظرف شویی ماکرو وغیره،دوما مقابل به مثل کنیم کشتی در خلیج فارس از اموال کره جنوبی دیدیم مصادره کنیم تا بدهیشم پرداخت نکنه تحویلشون ندیم واگر بدهیشو نداد اموالش مصادره بشه به اندازه طلبمون وسودیکه از پولمون تو این مدت از نفت فروخته شده ارزش افزوده اومده روش،با این جماعت باید اینگونه برخورد کرد ادمایکه دزدن باید حالشون گرفته بشه ،اونا نوکرهای امریکان
  • کتی IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    1 0
    متاسفانه خدمات پس از فروششون هم قطع شده اجناسشون هم خیلی بی کیفیت شده قطعات ال جی وسامسونگ دیگه پیدا نمیشه پس مردم عزیز دیگه از برندهای کره خریداری نکنید .نوچه های بدبخت آمریکا،یک تلویزیون ال جی خریدیم با یه ضربه جزیی پنلش شکست وتوی بازار هم پیدا نمیشه.من که دور خرید اجناس کره رو خط کشیدم وشخصا اون ها رو تحریم کردم
  • کتی IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
    1 0
    هرروز میگن مداکره .مگه یکبار مذاکره نکردیم عاقبتش همینه که ماهم باید بشیم غلام حلقه به گوش ترامپ دلال مثل کره جنوبی باید بااجازه آمریکا آب بخوریم مردم بسه تورو خدا بیایید رو پای خودمون بمونیم وبجای صف کشیدن واسه خرید سکه ودلار ،خودمون تولید کنیم اونقدر بدبختیم که کره ای های آشغال خور باید پول مارو بالا بکشن اگه خودمون تولید کنیم این حال وروزمون نیست درسته محصولاتمون کم کیفیته ولی سعی کنیم جنس ایرانی بخریم وخودمون رو دست کم نگیریم
  • مصطفی سلامتی IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۴
    0 0
    استاد ارجمند جناب دکتر ایروانی عزیز لا به لای برخی کلمات شما در این نامه احساس غرور و سربلندی کردم به ویژه آنجا که فرموده بودید در همیشه به روی یک پاشنه نمی چرخد ...و آنجا مرقومه نموده بودید درآینده بازپس گیری بازار سرزمینمان ایران به آسانی گذشته نخواهد بود... به خدایی خدا قسم که به فرموده حضرت آقا اگر نگاهمان را از خارج به داخل برگردانیم و روی توانمندی های داخلی نگاه راهبردی داشته باشیم این کشورک های تازه سر از تخم تجارت درآورده عنقریب باید ماهها و چه بسا سالها پشت مرزهای ما بمانند برای اجازه ورود به بازار کشورمان. درود بر شما و درود بر رهبر آگاهمان. یک تاجر و فعال داخلی هستم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس